Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

hernemen snelheid bij TACC

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien een newbie vraagje, maar ik vind het antwoord niet.

De normale gang van zaken is dat als je de TACC op snelheid x zet en je remt, dat je nadien met een korte pull aan de TACC-pook je snelheid herneemt naar x?

Dit gebeurt meestal, maar ik heb soms voor dat ie dan niet herneemt maar de snelheid instelt op de dan huidige snelheid.

Concreet ondervind ik dit op mijn dagelijkse rit op de N49, waar je een heel stuk normaal 120 rijdt, maar aan de lichten moet vertragen tot 90. Als ik na de lichten dan even aan de pook trek en verwacht terug 120 te rijden (of 130 zoals ik meestal rij), dan gebeurt dit niet.

Iemand een idee of ik het systeem verkeerd gebruik?
 
Geen antwoord... Maar wel een extra vraag voor de experts.
Kan ik de active cruis control ook gebruiken als conventionele cruise control? Dus met de radar functie uitgeschakeld.
Vind dat hij veel te vroeg en te hard afremt.
Ben al jaren ferfent cruise control gebruiker... Maar in de tesla zeeer iritant.
 
Geen antwoord... Maar wel een extra vraag voor de experts.
Kan ik de active cruis control ook gebruiken als conventionele cruise control? Dus met de radar functie uitgeschakeld.
Vind dat hij veel te vroeg en te hard afremt.
Ben al jaren ferfent cruise control gebruiker... Maar in de tesla zeeer iritant.

Fervent...

Nee dat kan niet, en wel omdat je er altijd van uit moet kunnen gaan dat ie doet wat je er van verwacht. Werkt overigens bij BMW precies eender.
Als ik jou was zou ik eens uitproberen welke afstand je het best bevalt (1-7 instelling met draaiknop aan uiteinde zelfde pookje).
 
kan niet, maar waarom zou je het willen? de cruisecontrol van weleer blijft maar doorrijden op de ingestelde snelheid, remt helemaal niet af...
misschien dat het radaroog afplakken helpt om een ouderwetsche cruise-control te simuleren:)

Geen antwoord... Maar wel een extra vraag voor de experts.
Kan ik de active cruis control ook gebruiken als conventionele cruise control? Dus met de radar functie uitgeschakeld.
Vind dat hij veel te vroeg en te hard afremt.
Ben al jaren ferfent cruise control gebruiker... Maar in de tesla zeeer iritant.
 
Excuus voor de spel fout... It s my weak spot ;-)

Waarschijnljk omdat ik zo n getraind cc rijder ben, en nooit eerder met radar kan ik zelf zeer goed anticiperen met de cc.
Het remmen en weer optrekken kost veel energie, dat vijd ik zonde.
Met een normale cc zet ik die aan en rij letterlijk 60 km lang 130 over de a58. De oplossing die ik nu gebruik is vroeg naar links gaan om zo niet af te remmen voor mijn voorganger. Maar dit is iritant voor mede weggebruikers.
 
Misschien een newbie vraagje, maar ik vind het antwoord niet.

De normale gang van zaken is dat als je de TACC op snelheid x zet en je remt, dat je nadien met een korte pull aan de TACC-pook je snelheid herneemt naar x?

Dit gebeurt meestal, maar ik heb soms voor dat ie dan niet herneemt maar de snelheid instelt op de dan huidige snelheid.

Concreet ondervind ik dit op mijn dagelijkse rit op de N49, waar je een heel stuk normaal 120 rijdt, maar aan de lichten moet vertragen tot 90. Als ik na de lichten dan even aan de pook trek en verwacht terug 120 te rijden (of 130 zoals ik meestal rij), dan gebeurt dit niet.

Iemand een idee of ik het systeem verkeerd gebruik?

Ik herken dit fenomeen; ik zal morgen kijken of ik het kan reproduceren. Had het niet te maken met snelheid verminderen (in jouw geval 120 naar 90) door te remmen met rempedaal of door pookje van je af te duwen?
 
Geen antwoord... Maar wel een extra vraag voor de experts.
Kan ik de active cruis control ook gebruiken als conventionele cruise control? Dus met de radar functie uitgeschakeld.
Vind dat hij veel te vroeg en te hard afremt.
Ben al jaren ferfent cruise control gebruiker... Maar in de tesla zeeer iritant.

Probeer eens met afstandswaarde 3 of 2. Als ie hoger staat wil je TACC teveel plaats tussen houden en gaat ie inderdaad in de ankers als er iemand tussen jou en je voorligger invoegt.

Xavier
 
Bij mij hetzelfde.
Ik rijd constant met cruise control (geen active) in bmw en ben dat zodanig gewoon.
Onlangs dan eens met een recente M550D gereden met acc en op autostrade is dat echt irritant dat die begint in te houden, dat je veel vroeger moet anticiperen etc.
Zeker als je het al jaren gewoon bent op een andere manier.
 
Probeer eens met afstandswaarde 3 of 2. Als ie hoger staat wil je TACC teveel plaats tussen houden en gaat ie inderdaad in de ankers als er iemand tussen jou en je voorligger invoegt.

Xavier

Rij al direct vanaf het begin met afstandwaarde 1.... helpt niets. Wellicht regeneratie uitrzetten? Dan remt de Tesla minder hard.
Vermoed dat minder afremmen per saldo minder energie kost.
 
Geen antwoord... Maar wel een extra vraag voor de experts.
Kan ik de active cruis control ook gebruiken als conventionele cruise control? Dus met de radar functie uitgeschakeld.
Vind dat hij veel te vroeg en te hard afremt.
Ben al jaren ferfent cruise control gebruiker... Maar in de tesla zeeer iritant.

Misschien kun je adaptieve cruise control uitschakelen in het grote scherm? Dan zou je klassieke CC hebben....
 
Misschien een newbie vraagje, maar ik vind het antwoord niet.

De normale gang van zaken is dat als je de TACC op snelheid x zet en je remt, dat je nadien met een korte pull aan de TACC-pook je snelheid herneemt naar x?

Dit gebeurt meestal, maar ik heb soms voor dat ie dan niet herneemt maar de snelheid instelt op de dan huidige snelheid.

Concreet ondervind ik dit op mijn dagelijkse rit op de N49, waar je een heel stuk normaal 120 rijdt, maar aan de lichten moet vertragen tot 90. Als ik na de lichten dan even aan de pook trek en verwacht terug 120 te rijden (of 130 zoals ik meestal rij), dan gebeurt dit niet.

Iemand een idee of ik het systeem verkeerd gebruik?

Mijn ervaring is dat hij bij "trekken" / "dubbeltrekken" de snelheid pakt die er in het scherm te zien is (bij het icoontje van CC)
En dat bij pook omhoog / omlaag de snelheid van dat moment gepakt wordt.
Dus als de snelheid waarop je rijdt je bevalt, dan even tikje boven of beneden om die snelheid vast te leggen voordat je "dubbeltrekt" voor bijv autosteer, omdat anders de ingestelde snelheid gepakt wordt... die of te snel of te langzaam kan zijn....
Als de snelheid die je eerder reed je bevalt (en die staat aangegeven) dan alleen maar trekken / dubbeltrekken...
Soms is die snelheid komen te vervallen, bijv bij een rotonde (misschien ook bij "voetremmen?) waardoor trekken ook het effect heeft van tikje omhoog / omlaag.
Misschien kun je dit eens testen, helaas heb ik tijdelijk geen TACC....
 
Ik weet dat de geheugen snelheid van de TACC gereset wordt als deze onder een bepaalde snelheid komt.
Dit heeft iets te maken met het verschil in snelheden tussen snelweg, provinciaal en binnen bebouwde kom.
Je wilt als je van de snelweg af komt en dan de stad in rijd, niet weer naar 130km/u worden gelanceerd zodra je de TACC weer activeer.
 
Ik heb het vanmorgen uitgebreid getest op A4, A5, A9, A22. Conclusie die ik denk te kunnen trekken :
Het maakt niet uit of je de TACC tijdelijk deactiveert middels pookje of voetenremmen. Wat ie wel doet is dat hij bij het detecteren van een lagere maximum snelheid dan de (tijdelijk gedeactiveerde) ingestelde snelheid die snelheid wist. Lijkt dus heel intelligent om voor jou bekeuringen te voorkomen en voor Tesla om aansprakelijkheid daarvoor te vermijden. Eigenlijk best wel slim!
 
slim inderdaad! maar juist ook om te voorkomen ook dat je in de bebouwde kom "vol gas" terug naar 130 gaat accelereren, zonde van de stroom.

Ik heb het vanmorgen uitgebreid getest op A4, A5, A9, A22. Conclusie die ik denk te kunnen trekken :
Het maakt niet uit of je de TACC tijdelijk deactiveert middels pookje of voetenremmen. Wat ie wel doet is dat hij bij het detecteren van een lagere maximum snelheid dan de (tijdelijk gedeactiveerde) ingestelde snelheid die snelheid wist. Lijkt dus heel intelligent om voor jou bekeuringen te voorkomen en voor Tesla om aansprakelijkheid daarvoor te vermijden. Eigenlijk best wel slim!
 
is volgens mij ook zo: als je aan CC pook trekt gaat hij terug naar de eerder ingesteld snelheid en als je naar boven duwt neemt hij de snelheid over die je op dat moment hebt. Ik vind dat hij eigenlijk rustig afremt bij het naderen. Enkel bij een vrachtwagen moet je wat vroeger opzij omdat er gerekend wordt in tijd en niet in echte afstand. Als er dus een groter snelheidsverschil is tussen jezelf en de voorligger gaat hij vroeger en harder remmen (om aanrijding te voorkomen). Je moet de TACC meer zien als een "veiligheid" en minder als een "handigheid".
 
Ik heb het inmiddels uitgebreid kunnen testen en het is dus inderdaad zo dat de ingestelde snelheid verdwijnt indien je, terwijl je niet aan het cruisen bent, een verkeersbord met een lagere snelheid voorbij rijdt.

Kortom, de situatie die ik dagelijks meemaak, zijnde cruisen aan 120 en aan de lichten op de expresweg vertragen door even te remmen of de pook van je weg te duwen en dan het bord 90 voorbij te rijden, dan is de ingestelde snelheid weg. Spijtig, want net in zo'n situatie is hernemen eigenlijk handig.
 
Ik heb het inmiddels uitgebreid kunnen testen en het is dus inderdaad zo dat de ingestelde snelheid verdwijnt indien je, terwijl je niet aan het cruisen bent, een verkeersbord met een lagere snelheid voorbij rijdt.

Kortom, de situatie die ik dagelijks meemaak, zijnde cruisen aan 120 en aan de lichten op de expresweg vertragen door even te remmen of de pook van je weg te duwen en dan het bord 90 voorbij te rijden, dan is de ingestelde snelheid weg. Spijtig, want net in zo'n situatie is hernemen eigenlijk handig.

Klopt, zondag eens op gelet en het gebeurt effectief zo. Lijkt me niet zo'n erg probleem behalve in jouw geval op de expresweg.
Enkel hopen dat je een voorligger hebt en de auto laten mee vertragen op TACC met je voorligger… .
 
Klopt, zondag eens op gelet en het gebeurt effectief zo. Lijkt me niet zo'n erg probleem behalve in jouw geval op de expresweg.
Enkel hopen dat je een voorligger hebt en de auto laten mee vertragen op TACC met je voorligger… .

het beste wat me nog lukt is de snelheid op de TACC zelf verlagen naar 90 en dan terug verhogen. Zou toch leuker zijn moest het met 1 click resume te doen zijn.