Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ideaal vervoer in afwachting van robotaxi : EV of openbaar vervoer.

This site may earn commission on affiliate links.
Om hier geen offtopic discussie te laten uitlopen, heb ik maar een nieuw draadje gestart omdat het wel een interessant topic is.
Ik vind openbaar vervoer niet (meestal) werken. Enkele argumenten.
  • Ik heb de laatste 20 jaar op heel veel projecten op verschillende plaatsen gewerkt, telkens de OV optie bekeken, maar die was nooit haalbaar. Vanaf dat je moet overstappen verlies je te veel tijd
  • 2 keer heb ik het gedurende een paar jaar gedaan. Op een project bij NMBS en 1 bij Infrabel. Het kantoor lag rechtuit het station an Brussel Zuid, ik vertrok in Denderleeuw, waar je tussen 7 en 8 uur 11 treinen richting Brussel had. Ideale omstandigheden dus en toch was ik nog steeds even lang onderweg als door de ochtendspits met de wagen naar Brussel
  • Veel in Mechelen en Antwerpen gewerkt, maar dan moest ik overstappen. Voegt minstens 10 minuten aan je reis toe als je de aansluiting niet mist. Waarom rijden alle treinen elk (half) uur hetzelfde traject. Mocht die can 7:30 naar Luik rijden en die van 8:00 naar Antwerpen en die van 8:30 nog een andere richting, dan vind ik er misschien 1 naar Mechelen waarbij ik niet moe overstappen. Ik heb flexibele werktijden
  • Aan de afrit Aalst (en zo zijn er nog plaatsen, passeren 2 treinlijnen in open ruimte. De ochtendfile begint meestal in Aalst. Als ze op (1 van) die lijnen een halte maken en een grote parking, dan zou er zeker bij veel mensen interesse zijn om van daar de trein te nemen.
  • Luchthaven Charleroi, er passert een lijn op 1 km. Toch kan je er met het OV moeilijk geraken
  • Parking station Denderleeuw kost 30€ per maand. Daar nog een treinabonnement bij en gevolg is dat de helft van de passagiers enkel mensen zijn waar de werkgever het abonnement betaald (vooral ambtenaren en Nmbs en infrabelpersoneel en mensen aan verminderd tarief).
Rails uitbreken, asfalteren en FSD wagens op laten rijden die carpoolen.
 
Ik neem maar het gemiddelde, maar voor trajecten 50-500km zitten EV's in een sweet spot. Eronder worden e-fietsen interessant, erboven is zelfs de trein een twijfelgeval.

En dat komt omdat het plaatje energie-efficiënte en ruimtegebruik per passagier beter voor de EV uitvalt dan voor de trein. Trams en elektrische bussen hebben in de stad voldoende bezetting om efficiënter te zijn, en op lange afstanden kan je misschien wel hogesnelheidstreinen voldoende bezet krijgen, maar met regionaal vervoer over spoor zie je dat zo een trein niet zo efficient is qua ruimtegebruik (heel wat veiligheidsafstand voor en na een rijdende trein nodig, wat ook het debiet beperkt) en eigenlijk ook veel energie verbruikt tegenover een EV.

Laat je ook nog reistijd meespelen, heeft regionaal spoorvervoer ook stevige nadelen, tezamen met onbetrouwbaarheid. Ik zou 's morgens in beperkte scenario's even snel zijn als een auto, maar 's avonds altijd mijn verbinding verliezen en nodeloos een half uur langer onderweg zijn, onder minder comfortabele omstandigheden want geen zitplaatsen meer.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik werk 2 dagen per week in Brussel (overige dagen thuiswerk); op enkele 100-en meters van het station.

Ik neem de salariswagen naar het station (10-15 min rijden), parkeer en neem de rechtstreekse trein, en vervolgens te voet naar het werk. Deur tot deur ongeveer 1h (enkele rit), met EV zou het pakweg 1,5-2 h duren (en heel wat file/parkeer stress) voor die 50 km.
Zowel parking aan station als het treinabonnement worden volledig door de werkgever vergoed (bovenop het mobiliteitsbudget/salariswagen)

Voor een business trip wordt er trouwens steeds verwacht om eerst de optie via trein/hogesnelheidstrein te bekijken vooraleer naar de salariswagen te grijpen...
 
Ik werk 2 dagen per week in Brussel (overige dagen thuiswerk); op enkele 100-en meters van het station.

Ik neem de salariswagen naar het station (10-15 min rijden), parkeer en neem de rechtstreekse trein, en vervolgens te voet naar het werk. Deur tot deur ongeveer 1h (enkele rit), met EV zou het pakweg 1,5-2 h duren (en heel wat file/parkeer stress) voor die 50 km.
Zowel parking aan station als het treinabonnement worden volledig door de werkgever vergoed (bovenop het mobiliteitsbudget/salariswagen)

Voor een business trip wordt er trouwens steeds verwacht om eerst de optie via trein/hogesnelheidstrein te bekijken vooraleer naar de salariswagen te grijpen...
Dat zijn zeker scenario's waar de trein logischer is dan de auto.

Maar als je niet op wandelafstand van het bestemmingsstation werkt, merk ik dat het al heel wat anders wordt. Heb zo eens geprobeerd met nog een trip met de metro erna, en dat plakte er makkelijk 20 minuten bij. Dat tezamen met de slechte verbinding 's avonds maakt van het OV voor mij een erg onaantrekkelijke oplossing.

En ja, al die andere mensen 😅
 
  • Like
Reactions: Phil V
Dat zijn zeker scenario's waar de trein logischer is dan de auto.

Maar als je niet op wandelafstand van het bestemmingsstation werkt, merk ik dat het al heel wat anders wordt. Heb zo eens geprobeerd met nog een trip met de metro erna, en dat plakte er makkelijk 20 minuten bij. Dat tezamen met de slechte verbinding 's avonds maakt van het OV voor mij een erg onaantrekkelijke oplossing.

En ja, al die andere mensen 😅
Klopt.
Bij mijn vorige werkgever was mijn vaste werkplek in Zaventem, met regelmatige klantbezoeken of satellietbureaus. Trein/openbaar vervoer was heel vaak onmogelijk of uit den boze (voor de gevallen waar het wel sneller/makkelijker zou zijn).
 
  • Like
Reactions: Phil V
En dan spreken we nog niet over de bussen in Vlaanderen.
Toen ik de trein nam ging ik met de fiets naar het station. Ik reed dan meestal de lijnbus voorbij aan de halte in ons dorp. Ik was zelf eerder met de fiets in het station, 6 km verder, dan de bus. Want door een domme regel moeten alle bussen elke wijk binnen rijden en zo veel tijd verliezen.
Dat ze dat in de daluren eens moeten doen begrijp ik, maar in de spits zijn het actieve mensen die de bus nemen, die kunnen zo goed als allemaal wel 500m stappen en wie dat niet kan heeft een assistentiebudget voor vervoer dat ze die 500m verder kan brengen.
 
Mijn kantoor is aan het station van Gent.
Van mijn woonplaats naar het dichtstbijzijnde station is 5 minuten en vervolgens 52 minuten met de trein.
Met de auto doe ik er bij weinig verkeer een uur over, moet ik nog parkeren en 5 minuten stappen.
Ik verkies de trein want ik kan daar al mijn vergaderingen voorbereiden of een podcast bekijken.
Robottaxi ga ik voor mijn pensioen niet meemaken, moet nog 12 jaar werken😉
 
Robottaxi ga ik voor mijn pensioen niet meemaken, moet nog 12 jaar werken
Het aanbod zal er zijn, het is aan jouw om toch te kiezen voor het ongemak van de trein.

Als de eerste robotaxi rijdt is het binnen 5 jaar gebeurd, aldus Tony Seba.
Voordelen zijn evident, kosten enkele centen per km, geen parkeer issues, vrijval van 40% ruimte in steden, miljarden besparing op gezondheidszorg, gewoon werken tijdens je vervoer. Lange ritten 500+km in een slaapwagen.

Auto's zullen veel kleiner worden, bestuurderplek is maar 4% van de tijd bezet, rest minder dan 1%. Bagage kan met eigen vervoer.

Weet niet of het de taxi wordt die Tesla voorstelt, misschien voor gezinsritjes. De forens zal eerder iets van Litmotors(Welcome | Lit Motors) gebruiken.
 
Als de eerste robotaxi rijdt is het binnen 5 jaar gebeurd, aldus Tony Seba.
Voordelen zijn evident, kosten enkele centen per km, geen parkeer issues, vrijval van 40% ruimte in steden, miljarden besparing op gezondheidszorg, gewoon werken tijdens je vervoer. Lange ritten 500+km in een slaapwagen.
En als we nog eens 10 jaar verder zijn, kan men alle verkeersborden, drempels, vluchtheuvels, flitscamera’s en zelfs de handhaving afschaffen.
Wordt een zware tijd voor alle beroepschauffeurs die een ander beroep moeten zoeken. We gaan naar de 4 dagen werkweek.
 
Ik reken op de Robotaxi voor als ik met pensioen ben (10+ jaar) of daarna, als ik ooit niet meer wil of kan autorijden. Moeilijk voor te stellen maar dat moment komt een keer...

Nu voor forenzen op minder drukke tijden en wegen de Tesla en voor drukke wegen met veel file de motor. De motor is nu nog een ICE maar een EV alternatief komt wel in zicht daarvoor, ze zijn nu nog erg duur of beperkt (Zero, Energica en BMW).
 
Ik reken op de Robotaxi voor als ik met pensioen ben (10+ jaar) of daarna, als ik ooit niet meer wil of kan autorijden. Moeilijk voor te stellen maar dat moment komt een keer
Klopt. Ik ben nu 60, enkel EAP gekocht op mijn 2 jaar oude MY (FSD nog geen value for money).
Maar toch al om die reden die je vernoemt een randgeval. Statistisch gezien zal ik het nog niet nodig hebben op deze wagen. Ik schat gemiddeld voor zowel de nood aan robotaxi als de leeftijd van de wagen nog 15 jaar.
Maar de helft van de mensen zal het voor ‘gemiddeld’ nodig hebben en de andere helft er na. hopelijk zit ik niet in de eerste helft.