Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Is de X nu met of zonder aquarium onder de spoiler?

This site may earn commission on affiliate links.
Als het heeft geregend staat er bij mijn X onder de spoiler pakweg 2 cm water in de “plooi”. Ik zou verwachten dat er een afwatering in zou zitten. Dat zou kunnen onder de plastic delen. wellicht is deze bij mij verstopt?
Vandaag deze vraag bij een tesla monteur neergelegd, die was het nog niet eerder opgevallen.
In Amsterdam (in een regen) op het tesla terrein even de aanwezige X’sen bekeken. Sommigen waren “vol” en sommigen waren leeg.
Het was niet duidelijk of degenen zonder waterballet wellicht vlak ervoor aan waren komen rijden. (de rijwind blaast het water eruit).

VRAAG: beste X rijders hebben jullie als het geregend heeft en de auto staat stil ook een reservoir aan water onder de spoiler (allen voor de vaste spoilers) of zit er een afvoer in de rand onder de spoiler?
(ik kan er nu geen foto bij doen, ik heb een loaner me ivm ander onderhoud)
 
VRAAG: beste X rijders hebben jullie als het geregend heeft en de auto staat stil ook een reservoir aan water onder de spoiler (allen voor de vaste spoilers) of zit er een afvoer in de rand onder de spoiler?
(ik kan er nu geen foto bij doen, ik heb een loaner me ivm ander onderhoud)
Ja ook bij mijn X verzamelt zicht een flinke bak water onder de spoiler. Eigenlijk is het vooral lastig bij het wassen. Voordat ik de achterkant en de FWD's droog maak moet eerst de achterklep een paar keer open en dicht om het "aquarium" leeg te laten lopen.

Doordat daar bij regen water in blijft staan bezinkt er ook zand en zooi tussen de raamrand en de klep. Dit is lastig schoon te maken.
 
Regen is er amper in cali dus was niet nodig om in het design rekening mee te houden
He ramonneke, even goed luisteren naar Albert Hammond: it nevers rains in Southern California. In de Bay Area en zeker in het gebied ten noorden daarvan regent het wel degelijk. Daar heeft Tesla voldoende mogelijkheden om gedrag bij neerslag te testen.
 
1 serieuze vraag, 5 [edit] 6 'grappige' reacties. Dat schiet niet op.

En inderdaad, ik ervaar hetzelfde verschijnsel: er blijft af en toe een plas water staan.
Je kunt het oplossen door de klep te openen: het water stroomt dan naar de andere kant van de klep en via de goot naar beneden.
Gelukkig stroomt het niet in de auto zoals bij de M3. Daardoor vind ik het geen groot probleem.
 
  • Like
Reactions: Ger356
Aquarium? Ik denk dat er met moeite 2 liter water in past.

Is enkel een "probleem" bij het wassen van de auto, de hogedrukspuit erop om het meeste eruit te spuiten. Alles loopt er sowieso uit als je daarna de kofferklep open doet om de rubbers en koetswerkonderdelen die verborgen waren door de kofferklep te poetsen.
 
1 serieuze vraag, 5 [edit] 6 'grappige' reacties. Dat schiet niet op.

En inderdaad, ik ervaar hetzelfde verschijnsel: er blijft af en toe een plas water staan.
Je kunt het oplossen door de klep te openen: het water stroomt dan naar de andere kant van de klep en via de goot naar beneden.
Gelukkig stroomt het niet in de auto zoals bij de M3. Daardoor vind ik het geen groot probleem.

Als je een apart draadje opent voor iets wat je prima elders kwijt kan en dan ook nog als titel meegeeft: "Is de X nu met of zonder aquarium onder de spoiler?"

Is dat te verwachten toch?
 
Ik heb hetzelfde probleem (Aquarium) op de BMW 3 GT met uitklapbare spoiler. BMW heeft twee afvoergaatjes gemaakt maar die raken zeer snel verstopt en zijn lastig open te prikken. Als je de achterklep opent dan spettert een deel van het water in de achterbak. Dus zelfs "premium Duitse autofabrikanten" maken design fouten......
 
Kleine update/verduidelijking.

Het probleem is niet de wasstraat, maar dat er regulier water in blijftstaan en daarin zand en ander troep. Als de auto dan een paar dagen stilstaat koekt dit aardig aan. Dat ziet er gewoon niet goed uit.

Er blijken vlak onder de ruit aan elke zijde een rubber dopje te zitten. Ik dacht dat ze verstopt waren dus ik heb geprobeerd er met een staafje door te prikken. Het zit echter precies zo dat je niet kunt goed zien. Gevolg was dat het rubberdopje in de klep is verdwenen, incl het water dat in de rand stond.

Aan de onderkant van je klep zit aan beiden kanten een (rubber) opening voor de afwatering.

Ik dacht dat het rubber dopje in direct verband stond met de afwatering opening. Omdat het dopje nu in een klep verdwenen was dacht ik dat ook het regenwater de klep in zou lopen.
Om het te herstellen heb ik de binnenbekleding van de achterklep gehaald.

Ik kon er echter niet bij het dopje/de opening onder de spoiler komen. De afwatering is aan de bovenkant met een soort trechter aan de klep gelijmd. Het dopje is dus in de trechter gevallen. (ik hoop dat het de afvoer niet verstopt.)

Aan de ene kant is het probleem nu opgelost, vraag is nu moet ik het dopje de andere kant er ook in duwen? zodat het water aan beide kanten goed wegloopt?
Horen die dopjes er wel te zitten? Zit er in die dopjes wel een gat in voor de afwatering of zijn het dopjes die ze vergeten hebben te verwijderen bij de montage?

Blijkbaar zijn er meer mensen met deze problemen. Iemand dit al besproken bij SEC?
 

Attachments

  • 08B695EE-8533-44CA-AE97-D82D25254AE3.jpeg
    08B695EE-8533-44CA-AE97-D82D25254AE3.jpeg
    289.4 KB · Views: 145
Is al eerder gemeld in een ander draadje, zitten wel afwateringsgaatjes, net onder ruit in de hoeken ik blaas ze af en toe schoon met lucht, dan blijft er geen water in staan. Je ziet het water dan tussen achterklep en bumper weglopen. Volgens mij heeft cvonken (oid) er een filmpje van gepost.