Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Is het zakenmodel van Tesla een blijver of een one shot succes?

This site may earn commission on affiliate links.
Als ingenieur en logistieker ben ik altijd gefixeerd geweest op 'added value', 'no waste', 'lean', 'agile', 'no nonsense', 'pragmatisch', afhankelijk van welk buzzwoord op dat moment in trek was.
Zo heb ik lang moeite gehad om de toegevoegde waarde op lange termijn in te zien van o.a.
marketing en pure sales (cold selling). Uiteindelijk ben ik wat genuanceerder geworden.

Nu toont Tesla tot mijn grote voldoening, dat, net wat ik altijd als een utopie zag, mogelijk geworden is:
  • Geen marketing
  • Geen sales, enkel advies in de showroom.
  • Geen gemarchandeer: de prijs is de prijs
  • Automatisatie van serviceafspraken: na wat kinderziektes lijkt dit nu toch wel vlot te beginnen lopen
  • "Failure is an option, if things are not failing, you are not innovating enough" (E.Musk 2005)
  • ...
Zijn er nog?
Vinden jullie dit een kanshebber voor de toekomst? Ik zie toch al wat navolging hier en daar.

Wat zelfnuancering misschien:
Dit is wellicht vooral gemakkelijk als je concurrentie ver achter loopt. Zal dit moeten veranderen als die concurrentie op hetzelfde niveau komt?
Gaat ook gemakkelijker als je productie nog steeds uitverkocht is. Je mag dan hier en daar een opportuniteit verliezen.
Wordt ook enorm gefaciliteerd door de digitalisering. Bestellen op internet, afspraak maken in de app, leverafspraak via mail, zo goed als alle info op fora te vinden.
 
”Zijn er nog?”

De belangrijkste is volgens mij dat je auto na aankoop met elke SW-update verbeterd via OTA.
Dit vooral dankzij het feit dat er bijna geen vaste knoppen voor de bediening meer zijn verbouwd, maar allen gemakkelijk aanpasbare LCD-screens. Een smartphone/ tablet on wheels.
En bijna elke andere autobouwer met een EV in de pipeline kopieert dit model nu.
 
  • Like
Reactions: Phil V