Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jullie advies voor laadpunt aan huis

This site may earn commission on affiliate links.
Oplichting is benadeling zonder dat je weet dat het gebeurt. Bij de Maxem weet je tevoren dat je moet betalen per maand. Je kunt het ook niet doen.

Bij aankoop van het apparaat was er nog geen sprake van een verplicht abonnement.
Als het apparaat na een tijdje op een andere plek wilt monteren en je moet dan ineens wel gaan betalen omdat ze hem anders niet laten functioneren dan is dat een vorm van oplichting.

Het zou net zoiets zijn dat als jij je Tesla doorverkoopt aan een ander en dat Tesla ineens een maandelijks abonnement claimt omdat ze anders de auto deactiveren.

Je hebt een apparaat in volledig eigendom gekocht en je mag deze dan inzetten waar je wilt.
Een eenmalige fee om het apparaat elders werkend te krijgen is dan wellicht nog verdedigbaar.

Deze handeling van valt onder het strafrecht:

Artikel 350
1. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

Ze maken het apparaat bewust onbruikbaar.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Bij aankoop van het apparaat was er nog geen sprake van een verplicht abonnement.
Als het apparaat na een tijdje op een andere plek wilt monteren en je moet dan ineens wel gaan betalen omdat ze hem anders niet laten functioneren dan is dat een vorm van oplichting.

Het zou net zoiets zijn dat als jij je Tesla doorverkoopt aan een ander en dat Tesla ineens een maandelijks abonnement claimt omdat ze anders de auto deactiveren.

Je hebt een apparaat in volledig eigendom gekocht en je mag deze dan inzetten waar je wilt.
Een eenmalige fee om het apparaat elders werkend te krijgen is dan wellicht nog verdedigbaar.

Deze handeling van valt onder het strafrecht:

Artikel 350
1. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

Ze maken het apparaat bewust onbruikbaar.

Het hangt van hun leveringsvoorwaarden af. Als deze, ook naar mijn gevoel dubieuze handelwijze, daarin wordt beschreven is het jammer maar helaas.
Ze schrijven op hun website:
---
Waarom betaal ik voor een maandelijks abonnement?

Bij aankoop willen wij altijd duidelijk maken dat Maxem enkel werkt in combinatie met een abonnement. Het abonnement bekostigt onze support dienstverleningen evenals data-opslag om per seconde alle data uit te lezen via de Maxem App. Daarnaast is onze software altijd in ontwikkeling en houden wij onze systemen up-to-date met de laatste firmware om ervoor te zorgen dat de Maxem compatibel blijft met de nieuwste ontwikkelingen van bijvoorbeeld de laadpaal leverancier.

Maxem werkt alleen met een abonnement.
---
En volgens mij is dit altijd zo geweest.
 
Het hangt van hun leveringsvoorwaarden af. Als deze, ook naar mijn gevoel dubieuze handelwijze, daarin wordt beschreven is het jammer maar helaas.
Ze schrijven op hun website:
---
Waarom betaal ik voor een maandelijks abonnement?

Bij aankoop willen wij altijd duidelijk maken dat Maxem enkel werkt in combinatie met een abonnement. Het abonnement bekostigt onze support dienstverleningen evenals data-opslag om per seconde alle data uit te lezen via de Maxem App. Daarnaast is onze software altijd in ontwikkeling en houden wij onze systemen up-to-date met de laatste firmware om ervoor te zorgen dat de Maxem compatibel blijft met de nieuwste ontwikkelingen van bijvoorbeeld de laadpaal leverancier.

Maxem werkt alleen met een abonnement.
---
En volgens mij is dit altijd zo geweest.

Nee, dat is niet altijd zo geweest.

Mijn Maxem werkt perfect zonder enige vorm van abonnement.
De beperking is wel dat ik geen overzichten kan printen.
Deze staan echter ook prima in de app en daarvan kan je een schermafdruk maken als je dat al nodig mocht hebben.

Wel was het zo dat ik bij de online registratie alleen kon kiezen voor de abonnement versies.
Na veel geëmmer en dat ze alles terug zouden krijgen als ik alsnog per maand zou moeten gaan betalen heb ik via de e-mail een bevestiging gekregen dat er nooit voor de Laadslim versie betaald hoefde te worden.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Bij aankoop van het apparaat was er nog geen sprake van een verplicht abonnement.
Als het apparaat na een tijdje op een andere plek wilt monteren en je moet dan ineens wel gaan betalen omdat ze hem anders niet laten functioneren dan is dat een vorm van oplichting.

Het zou net zoiets zijn dat als jij je Tesla doorverkoopt aan een ander en dat Tesla ineens een maandelijks abonnement claimt omdat ze anders de auto deactiveren.

Je hebt een apparaat in volledig eigendom gekocht en je mag deze dan inzetten waar je wilt.
Een eenmalige fee om het apparaat elders werkend te krijgen is dan wellicht nog verdedigbaar.

Deze handeling van valt onder het strafrecht:

Artikel 350
1. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

Ze maken het apparaat bewust onbruikbaar.

Dat hangt van de voorwaarden af. Als in de originele voorwaarden stond dat deze voorwaarden mochten worden aangepast dan heb je geen gelijk, althans dan zou kunnen dat je gelijk hebt. Als dat er niet in stond wel. Heb je de originele voorwaarden nog? Het ligt een stukje genuanceerder dan je denkt.
 
Die bewijslast ligt niet bij mij maar bij de partij die de voorwaarden aanpast en tevens zal die moeten bewijzen dat ik die voorwaarden heb gehad tijdens de aankoop.

Maar goed ik heb daar inmiddels geen last meer van want ik heb een e-mail waarin staat dat abonnement bedragen niet voor mijn versie van toepassing zijn.
 
Het is een foute redenering te veronderstellen dat de som van lokaal geoptimaliseerde eenheden ook een globaal optimum oplevert.

Zelfde met driefasig of enkelfasig. Stel je hebt drie fasen ter beschikking in een wijk. Wat levert het best gebalanceerde net op?
  • Dat waarin je beurtelings elk huis een andere fase geeft zodat van de 99 woningen er 33 op elke fase zitten? Gezinnen die bovendien een redelijk vergelijkbaar verbruikspatroon hebben en met hoe meer je op een net zit hoe kleiner de verschillen tussen de fasen.
  • Of datgene waarin je alle huizen een driefasige aansluiting geeft en de verbruikers dan willekeurig verdeelt over de fasen? Er zijn bijna uitsluitend eenfasige verbruikers. Het zal je maar overkomen dat je alle vaatwassers op fase 1 zet, die dan allemaal om 19u30 worden opgestart. Ik zeg maar wat. Of alle wasmachines op fase 2 die bij de start van het daltarief worden ingeschakeld.

In Nederland ligt zo goed als overal (oude wijken uitgezonderd) een 3 fase net, waar bij de meeste huizen maar 1 fase is aangesloten. Dat is de realiteit in Nederland, en die wijkt af van België! De vraag die jij stelt is dus academisch en niet relevant, want de verdeling is daardoor automatisch evenredig.

In Nederland is het 3 fasenet (op enkele uitzonderingen en industrie na) dan ook in ster aangesloten in tegenstelling tot België, waar het in driehoek is aangesloten.

Zijn de omvormers van de zonnepanelen in Nederland driefasig? Ook voor de kleinere installatie met 3à5 kWpiek?

Nee, dat is afhankelijk van het totaal vermogen. Volgens mij ligt de grens op 16A, maar dat is ook weer afhankelijk van de installatie en de vereiste selektiviteit.

hoe kan je de eigen productie-verbruikbalans via een ladend voertuig verzekeren als je minimaal 3*6A*230V= 4kW moet afnemen? Dat is juist in tegenspraak met je pleidooi om de individuele aansluitpunten perfect te balanceren.

Die is dus al *per definitie* in balans omdat je over de 3 fasen hetzelfde vermogen afneemt.

Anderzijds: waarom zou ik mijn laadstroom moeten beperken als de zonneproductie van mijn buren niet wordt verbruikt? Zonneproductie die zij dan in een dure batterij moeten dumpen of ervoor zorgt dat er een overproductie is op het net?

Overproductie moet je op veel grotere schaal zien. Je ziet daar in Duitsland, waar veel meer zonnepanelen zijn neergelegd, af en toe de gevolgen van: je krijgt *betaald* voor afname.

Door met honderdduizenden verbonden te zijn met het net en door interconnectie tussen verschillende regio's en landen, krijg je een statistisch uitgemiddeld verbruik en een productie die op basis van erg gevoelige frequentiemeters quasi perfect op de vraag wordt afgestemd. Heb je 1 verbruiker, dan moet de productie constant bijgestuurd worden en zijn de fluctuaties procentueel veel groter.

Gaat het echt zo zijn dat wanneer ik 3 kW produceer op fase L1 en ik op datzelfde moment 3kW verbruik op fase L2, er dan toch sprake is van verbruik dat niet door productie gedekt wordt? Ik denk dat men toch in kW per aansluiting zal rekenen en niet in ampères per fase.

En toch wil elektriciteit producerend Nederland (let op: ik heb het specifiek over Nederland) toe naar micro regulering om problemen zoals die zich in Duitsland voordoen te voorkomen.

Je onderschat de problematiek rond blindvermogen.
 
Ze schrijven op hun website:

Maxem werkt alleen met een abonnement.
En volgens mij is dit altijd zo geweest.

Dat laatste is dus niet altijd zo geweest. Wat er toendertijd op de website en in de leveringsvoorwaarden heeft gestaan zou ik eerlijk gezegd niet meer weten. Of ik daar de tijd in wil steken....:confused:

Overigens vind ik de ontwikkeling van de TWC icm met load balancers tegenvallen. Waarom kan er nog steeds nog maar 1 of 2 laders worden aangestuurd door de Maxem? De grote markt en behoefte in NL zit in laad'pleinen' in VVE garages en dergelijke. De standaard laders kunnen via het OCPP1.6 protocol prima load balancing doen. Tesla loopt daar lijkt het wat achter.
 
Die bewijslast ligt niet bij mij maar bij de partij die de voorwaarden aanpast en tevens zal die moeten bewijzen dat ik die voorwaarden heb gehad tijdens de aankoop.

Daar vergis je je! Jij claimt onder andere voorwaarden geleverd te hebben gekregen. Dat zul jij dus moeten bewijzen. Het advies is niet voor niets om bij aanschaf van dit soort producten ook een kopie van de voorwaarden te bewaren! Normaliter wordt bewezen dat jij de voorwaarden hebt gehad doordat deze op de achterkant van de factuur staan afgedrukt.

Maar goed ik heb daar inmiddels geen last meer van want ik heb een e-mail waarin staat dat abonnement bedragen niet voor mijn versie van toepassing zijn.

Gelukkig, er is dus geen enkel probleem :)
 
Dat laatste is dus niet altijd zo geweest. Wat er toendertijd op de website en in de leveringsvoorwaarden heeft gestaan zou ik eerlijk gezegd niet meer weten. Of ik daar de tijd in wil steken....:confused:

Overigens vind ik de ontwikkeling van de TWC icm met load balancers tegenvallen. Waarom kan er nog steeds nog maar 1 of 2 laders worden aangestuurd door de Maxem? De grote markt en behoefte in NL zit in laad'pleinen' in VVE garages en dergelijke. De standaard laders kunnen via het OCPP1.6 protocol prima load balancing doen. Tesla loopt daar lijkt het wat achter.

Bij VVE garages en dergelijke worden toch ook laadpalen ingezet waar iedereen zich moet identificeren met een laadpas? Dat kan een TWC toch helemaal niet? TWC lijkt mij ontwikkeld voor 1, hooguit 2 laadpunten bij een woonhuis, niet voor een gedeelde omgeving.
 
Bij VVE garages en dergelijke worden toch ook laadpalen ingezet waar iedereen zich moet identificeren met een laadpas? Dat kan een TWC toch helemaal niet? TWC lijkt mij ontwikkeld voor 1, hooguit 2 laadpunten bij een woonhuis, niet voor een gedeelde omgeving.

En waarom zou iedereen zich moeten identificeren met een laadpas ?
Dat heeft wellicht zin bij zwerfplekken maar in een garage waarin iedereen zijn eigen plek heeft ?
 
"Oh, ze zijn nu op vakantie, dan kunnen wel even bij hun laden, dat merken ze toch niet" effecten. ;)
Lekker belangrijk, hoeveel gaat dat kosten?
Met pasjes zit je vast aan transactiekosten en/of een opslag op de kWh prijs en/of abbonementen, hoeveel kost dat?
Een verbruiksmeter in de verdeelkast en domme laadpalen, daar zou ik voor gaan.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Lekker belangrijk, hoeveel gaat dat kosten?
Met pasjes zit je vast aan transactiekosten en/of een opslag op de kWh prijs en/of abbonementen, hoeveel kost dat?
Een verbruiksmeter in de verdeelkast en domme laadpalen, daar zou ik voor gaan.

Of je het risico wil lopen dat derden aan jou paal gaan hangen op jouw kosten is iets dat een ieder voorzich moet bepalen denk ik. De discussie over of die 'schade' in verhouding staat tot de kosten van de backoffice voor verrekening is iets dat een ieder zelf kan beslissen.

Zeker in een VVE zou ik niet iets doen als 'een plug en charge laadpaal', want dan krijg je geheid de bewoners zonder EV op je dak die het er niet mee eens zijn dat er een paal hangt op hun kosten.
 
Ik zou altijd adviseren om een 3-fasen aansluiting te nemen. Simpelweg omdat je dan meer vermogen hebt. 1-fase installaties zijn meestal 35 of 40A. Met een 3-fasen installatie heb je dan totaal 75A ter beschikking. Je hebt dus veel meer "ruimte".

Bovendien kan je auto sneller laden op 3x16A dan op 1x32.

Als je gaat laden op 3x16A (11kW) en je hebt verder geen enorme stroomslurpers zoals sauna's of een warmtepomp dan zou ik gewoon een TWC plaatsen.
Mijn elektricien zei me 3x40 te nemen. Is dat overkill of net goed?