Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jullie advies voor laadpunt aan huis

This site may earn commission on affiliate links.
Door een standaard PVC buisje gaat heel lastig worden met 5 aders op 2.5mm2 (moet je gewoon niet willen) en is onmogelijk bij grotere diameters (bv. 4mm2) of wanneer het kabel is (ipv 5 losse aders). Dan zul je iets als 25mm buis moeten gebruiken.

Zelf heb ik 5g6 kabel (5 aders, 6mm2) grondkabel door een 25mm buis liggen. Heeft de bouwmarkt niet, maar wel online te krijgen.

Maar ik denk dat je neef zich ook niet het gezeur van het lastige trekwerk op de hals gaat halen als hij ook gewoon een groter buisje kan pakken. Komt vast goed.
 
Hmm, volgens mij (maar ik zou het moeten nazoeken) mag het wel, omdat zowel je grondkabel als je UTP kabel dubbel geisoleerd zijn. De grondkabel en UTP (UTP grondkabel) hoeven officieel niet in een buis (maar oogt wat fraaier). Volgens mij is er dan geen bezwaar om ze beide in een buis te doen.

Ik heb het wel in 2 buisjes gedaan omdat je anders bijna aan de gang moet met rioolbuis qua dikte
 
Mag inderdaad geen verschillende voltages in één buis tegelijk plaatsen. Stel dat er een vrachtwagen overheen rijdt of een heftruck tegen aan, is het in theorie mogelijk dat er over de lagere kabel een hoge (gevaarlijke) spanning komt, dan kun je je intercom opblazen of iets dergelijks.
 
Mag inderdaad geen verschillende voltages in één buis tegelijk plaatsen. Stel dat er een vrachtwagen overheen rijdt of een heftruck tegen aan, is het in theorie mogelijk dat er over de lagere kabel een hoge (gevaarlijke) spanning komt, dan kun je je intercom opblazen of iets dergelijks.

Wat voor regelgeving is dat? Want waar ik werk wordt normaal gesproken heel erg aan veiligheid gedacht maar alle kabels liggen gewoon door 1 goot. Dat geeft voor ons vaak uitdagingen want een 4-20 m amp signalkabel naast een grote vermogen kabel leggen geeft vaak interferentie op het signaal.

20170829_175424.jpg


Om jullie gerust te stellen en geen slapeloze nachten te bezorgen dit was een geothermie project:
Boring aardwarmteproject van start in Bergschenhoek - De Heraut
 
Wat voor regelgeving is dat? Want waar ik werk wordt normaal gesproken heel erg aan veiligheid gedacht maar alle kabels liggen gewoon door 1 goot. Dat geeft voor ons vaak uitdagingen want een 4-20 m amp signalkabel naast een grote vermogen kabel leggen geeft vaak interferentie op het signaal.

View attachment 368099

Om jullie gerust te stellen en geen slapeloze nachten te bezorgen dit was een geothermie project:
Boring aardwarmteproject van start in Bergschenhoek - De Heraut
Voor goten hoeft het niet, het gaat om die gele en grijze PVC buizen.
 
Volgens mij mag het wel.

NEN 1010, 521.6:

Verschillende stroomketens mogen in hetzelfde buissysteem of compartiment van een kabelkokersysteem of
kabelgootsysteem zijn ondergebracht, mits alle geleiders zijn geïsoleerd voor de hoogste voorkomende
nominale spanning.

Grondkabel (YMVK-as) en UTP zijn beide dubbel geisoleerd. Beide hoeven niet eens in een buis te zitten, die kun je ook zonder buis naast elkaar leggen (iets dat niet kan met gewoon vinyldraad, dat mist de nodige isolatie)


Volgens mij is het zo (maar ik kon dat niet direct duidelijk vinden) dat de dubbele isolatie van zowel de grondkabel als van UTP wordt gezien als een beschermingsmantel (lees; een buis). Voor de normering heb je dus eignelijk 2 buizen in 1 buis. En dat is gewoon toegestaan, net zoals dat je meerdere kabels (buizen) op 1 kabelgoot kunt hebben liggen.

De link van Rowan256 gaat over VD-draad (die draden die je stopcontact in gaan) en utp door 1 buis. Dit gaat over YMVK-as grondkabel en UTP door 1 buis. YMVK-as is VD-draad + isolatie + aardlitze + isolatie
 
Ik denk dat ik zelf maar gewoon 40mm neem gezien er ook nog een utp kabel bij gaat en qua graafwerk is het nauwelijks extra moeite.

Ik zou afgezien van regelgeving met klem adviseren om per kabel een buis te leggen. Het is haast onmogelijk om in een buis met meerdere kabels later een of meerdere kabels te vervangen of bij te plaatsen. Bij het trekken gaan die kabels om elkaar heen draaien, waardoor je ze er nooit meer uit krijgt zonder de hele buis leeg te trekken.

Je krijgt er ook nooit meer een kabel bij, mocht daar nog ruimte voor zijn. De trekkabel die je er dan in moet laten zal om de reeds aanwezige kabel heen zitten.
 
Dat is exact wat ik zei.

UTP is (eigenlijk per definitie) niet dubbel geïsoleerd. De naam Unshielded Twisted Pair is een, wat zo mooi heet, dead giveaway.
[/QUOTE]

Hmm, nou, nee. De shielding bij STP gaat om een metalen omvlechtig/omhulsel om te shielden tegen storing veroorzaakt door magnetische velden. Shielding is wat anders dan isolation. Isolatie in de zin waar ik op doel gaat over het isoleren van aders in de zin van een plastic/pvc/whatever omhulsel er om heen.

UTP (Unshielded Twister Pair) is wel degelijk dubbel geisoleerd. Namelijk de individuele aders zijn geisoleerd, en de 8 aders samen zitten in een isolerende mantel.

Een standaard netsnoer (de stroomkabel voor je computer) is ook dubbel geisoleerd. De individuele aders (2 or 3) zijn geisoleerd, en die aders zijn vervolgens gegoten in een (veelal zwarte) mantel. Voorbeeld:


07-elektriciteit-25-638.jpg

HIer zijn de 3 aders geisoleerd met 3 verschilende kleuren isolatie, en die 3 aders zijn dubbel geisoleerd met de witte plastic/kunstof mantel.
 
Je kunt echt vergeten dat de isolatieklasse van UTP ook maar in de buurt komt van die van de grondkabel, en dat is een erg harde eis wil je ze in 1 buis mogen leggen. Het hoofddoel van de PVC buitenlaag van een UTP kabel is om de kabel en de twist te bewaren, niet om elektrisch te isoleren.
 
Kun je ook de norm noemen waar dat dan in staat? Ik zie namelijk geen reden waarom 2 kabels die beide geschikt zijn voor directe ingraving niet samen in een buis zouden mogen, maar wel naast elkaar mogen liggen in de grond.

Ook mogen de UTP en YMVK-as samen in een andere vorm van kabelmanagement liggen. bv, een kabelbak, draadgoot, kabelgoot, etc. Waarom zou een buis dan niet mogen?
 
@Tozz en @Mkessels: bedankt voor de tips!

Nog een advies voor een goede load balancer? Of een bedrijf dat die kan installeren? Ik heb van een vriend de naam doorgekregen van Ben van Schoor Elektrotechniek in Vlaardingen, maar omdat toch wel een eindje uit de buurt is vroeg ik me af of de lokale elektrotechnicus er ook wel mee uit de voeten kan als ik hem een goed merk load balancer noem.
Ik heb mijn laadpaal zelf gebouwd op basis van de smartEVSE. totaalkosten incl aanpassingen in meterkast is 600 euro voor 1 auto, 977 euro voor 2 (als je het allemaal zelf doet). UTP en electrakabel tussen laadpalen en meterkast zit daar wel nog niet bij.
Ik verwacht dat je dit ook door een elektricien kunt laten bouwen.
Ik stuur je per PM de details.
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Ik heb mijn laadpaal zelf gebouwd op basis van de smartEVSE. totaalkosten incl aanpassingen in meterkast is 600 euro voor 1 auto, 977 euro voor 2 (als je het allemaal zelf doet). UTP en electrakabel tussen laadpalen en meterkast zit daar wel nog niet bij.
Ik verwacht dat je dit ook door een elektricien kunt laten bouwen.
Ik stuur je per PM de details.

Zou je mij de details voor een dubbele paal kunnen sturen? Ik heb een enkele smart EVSE maar wil die graag uitbreiden met een 2e aansluiting. Bedankt alvast