ik vraag mij eigenlijk af waarom al die laadoplossingen zo duur zijn ?
zit daar dan zoveel dure technologie in ?
kan ik mij niet voorstellen.
te weinig vraag en aanbod ?
De prijzen zijn bij de verschillende aanbieders toch vrij vergelijkbaar. Ik kreeg een offerte uit China voor een enkelfasige lader tot 32A met keuze tussen 16A, 24A en 32A, geen display geen stroommeting, geen wifi, geen gemakkelijk te vervangen industriële standaardcomponenten, maar on board relays, geen temperatuurbewaking, enz... maar dus vooral slechts enkelfasig: kostprijs zonder verzending en dedouanering: 330€/stuk. Ik denk niet dat daar veel mensen voor warm lopen. Chinese dienst na verkoop zal ook wat minder zijn.
Een laadkabel type 2 kost ook minimaal ruim 200€. Dat zijn twee stekkers en wat koper ertussen.
Feit is dat de componenten niet goedkoop zijn want ze moeten grote vermogens kunnen overbrengen.
Daarnaast kruipt er toch heel wat werk in de assemblage, het programmeren van de elektronica en het uittesten voor verzending. Daarvoor wens ik een correcte vergoeding.
En dan is er nog alle tijd nodig om vragen van klanten te beantwoorden of opmerkingen zoals deze te nuanceren. Zelfs voor fervente forumbezoekers is niet altijd duidelijk wat er technisch mogelijk is of wat de beste oplossing is. Ik geef een voorbeeld: heel wat Tesla-eigenaars denken dat ze met de UMC en bijhorende laadkabel meteen over een type 2 laadkabel beschikken voor laden aan publieke laadstations en andere oplossingen zoals mijn Fivari. Voor de meeste klanten is het EV-gebeuren immers nieuw en elektriciteit ken men alleen als evidentie uit een stopcontact.
Het is duidelijk dat als die dingen morgen per honderden, en via een anonieme webshop zonder enige tussenkomst of informatieverstrekking verkocht worden, de prijs (wat) kan zakken. Een deel van de assemblage kan dan worden uitbesteed en er ontstaat een ander verdienmodel.
Zelfs bij een groepsbuy van een tiental dezefde laders, kan er minstens 15% van de prijs.