Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jullie advies voor laadpunt aan huis

This site may earn commission on affiliate links.
In veel landen, waaronder Luxemburg en delen van Duitsland, is de minimumaansluiting al tientallen jaren 3x40A. 3x25A bestaat gewoon niet. Dus het is maar hoe je het bekijkt, maar ik ben in elk geval blij dat we zo'n aansluiting hebben.
Als jouw woonplaats Luxemburg is en je wordt niet gestraft met een hoog vermogen, is er niks mis mee dat je dat hebt. In Nederland betaal je voor een 3x40A aansluiting zo'n 700 euro per jaar meer dan 3x25A aansluiting. Als je de Tesla s'nachts laadt met 11 kW kun je met 3x25A absoluut uit de voeten. Wil je maximaal kunnen laden dan is een Maxem een goede keus. Die heb je in het eerste jaar al terugverdiend.
 
Heb het zeer eenvoudig opgelost met een kabel vanuit mijn algemeen bord > extra verliesstroomschakelaar > de zijgevel, daar door de muur , buiten een afzonderlijke weerbestendige schakelaar > stopcontact en daar de laadkabel van Tesla op aangesloten .Mijn laadkabel zit in een houten bak . Alles samen 80 € aan materiaal . Ik heb een aansluiting van 64 A en laad aan 32 A op , Is al twee jaar in dienst en werkt perfect . Elke avond haal ik de kabel boven, schakelaar aan en op één nacht is de wagen geheel volgeladen .
 

Attachments

  • info tesla probleem.jpg
    info tesla probleem.jpg
    223.1 KB · Views: 219
  • IMG_2070.jpg
    IMG_2070.jpg
    967.6 KB · Views: 204
  • IMG_2069.jpg
    IMG_2069.jpg
    509.4 KB · Views: 208
In een - grote - particuliere woning is n.m.m. vrijwel nooit een zwaardere aansluiting dan 3x25 A nodig. Mits je geen zwembad of andere extreme stroomverbruikers hebt.
Een warmtepomp neemt toch geen 11 kW? Bij ons staat een 3 kW warmtepomp. Deze houdt ons 1.300 m3 grote huis heerlijk warm, maakt warm water voor de douche en maakt ook het warme water voor de wasmachine.
Een modulerende warmtepomp is nog geen gemeengoed. Het is dan ook de vraag of de flink hogere meerprijs van een modulerende warmtepomp gaat renderen. De Maxem kan ook het laden van de Tesla beperken als een niet-modulerende warmtepomp aanslaat.

In een blokje van 4 identieke huizen is er 1 met een 12kW WP lucht-water (Nefit) op 3x35A, 1 met brine WP 12kW en 3x35A en mijn buurman en ikzelf met een 9kW WP lucht-water (Nefit) met 9kW electrische bijverwarming op 3x25A - alles output vermogens behalve de bijverwarming, da's 9kW uit de meterkast. Alles draait hier op electra, dus koken, quooker, oven en stoomoven. Geen gas in de wijk. Ik heb op de Maxem al 28A gezien op een van de fases, let wel zonder auto. De WP moduleert maar draait nu op 100% bij 0 graden buiten. Ben nog benieuwd als het echt koud wordt...

On-topic: Luiigheid misschien, maar ik wil niet plotseling in het donker zitten als ik de tesla inprik en er wordt gekookt. De houtjetouwtje oplossingen werken prima, maar met een auto van 130K kan die 1000 pietermannen er ook wel vanaf en je hebt weer wat te doen met de appjes en het ziet er ook nog eens gelikt uit. Ik wil graag 3x16A laden thuis, ik maak soms veel kms op een dag.

Bovendien steun ik graag startups zoals Cohere, da's nou eenmaal mijn vak.
 
Last edited:
Heb me vandaag een JB2 besteld voor onderweg, vorige week in Frankrijk negatieve ervaring gehad met laden op stopcontact. De komende weken/maanden staan een paar trips naar IT, SE, NO op de planning, dus maar het zekere voor onzekere nemen.
 
On-topic: Luiigheid misschien, maar ik wil niet plotseling in het donker zitten als ik de tesla inprik en er wordt gekookt. De houtjetouwtje oplossingen werken prima, maar met een auto van 130K kan die 1000 pietermannen er ook wel vanaf en je hebt weer wat te doen met de appjes en het ziet er ook nog eens gelikt uit. Ik wil graag 3x16A laden thuis, ik maak soms veel kms op een dag.
.

Jawel, als straks de Model 3 erbij komt gaan we het ook anders aanpakken. Alleen ga ik ervan uit dat tegen die tijd er een mooie alles in één laadmogelijkheid van Tesla zal zijn, wellicht ook Dc laden, in combinatie met Powerwall(s) en waar nodig regulering van de afname. Alleen nu nog niet want het gaat prima met rode stekker en UMC en Leaf gewoon 13A laden op 16A stopcontact. De enige stroomuitval die we gehad hebben de afgelopen paar jaar was vorige week "van de buren" .
 
Last edited:
ik vraag mij eigenlijk af waarom al die laadoplossingen zo duur zijn ?
zit daar dan zoveel dure technologie in ?
kan ik mij niet voorstellen.
te weinig vraag en aanbod ?
De prijzen zijn bij de verschillende aanbieders toch vrij vergelijkbaar. Ik kreeg een offerte uit China voor een enkelfasige lader tot 32A met keuze tussen 16A, 24A en 32A, geen display geen stroommeting, geen wifi, geen gemakkelijk te vervangen industriële standaardcomponenten, maar on board relays, geen temperatuurbewaking, enz... maar dus vooral slechts enkelfasig: kostprijs zonder verzending en dedouanering: 330€/stuk. Ik denk niet dat daar veel mensen voor warm lopen. Chinese dienst na verkoop zal ook wat minder zijn.

Een laadkabel type 2 kost ook minimaal ruim 200€. Dat zijn twee stekkers en wat koper ertussen.
Feit is dat de componenten niet goedkoop zijn want ze moeten grote vermogens kunnen overbrengen.
Daarnaast kruipt er toch heel wat werk in de assemblage, het programmeren van de elektronica en het uittesten voor verzending. Daarvoor wens ik een correcte vergoeding.

En dan is er nog alle tijd nodig om vragen van klanten te beantwoorden of opmerkingen zoals deze te nuanceren. Zelfs voor fervente forumbezoekers is niet altijd duidelijk wat er technisch mogelijk is of wat de beste oplossing is. Ik geef een voorbeeld: heel wat Tesla-eigenaars denken dat ze met de UMC en bijhorende laadkabel meteen over een type 2 laadkabel beschikken voor laden aan publieke laadstations en andere oplossingen zoals mijn Fivari. Voor de meeste klanten is het EV-gebeuren immers nieuw en elektriciteit ken men alleen als evidentie uit een stopcontact.

Het is duidelijk dat als die dingen morgen per honderden, en via een anonieme webshop zonder enige tussenkomst of informatieverstrekking verkocht worden, de prijs (wat) kan zakken. Een deel van de assemblage kan dan worden uitbesteed en er ontstaat een ander verdienmodel.
Zelfs bij een groepsbuy van een tiental dezefde laders, kan er minstens 15% van de prijs.
 
  • Informative
Reactions: Steven