We zijn in de EU al een aantal jaren bezig met het uitfaseren van de oude regelgeving (ECE-R44) naar de nieuwe (ECE-R129). In de nieuwe regelgeving wordt gekeken naar:
Het veiligste is
Voor pasgeborenen tot 1,5 jaar: Draagkuipje die geïnstalleerd kan worden op een isofix base. Ook veel veiliger dan draagkuip installeren met de gordel.
Voor kinderen tot 3-4 jaar: Een stoeltje zoals de 2wayfix van Maxi Cosi. Daarvan heb ik zelf de computersimulaties in 2012 uitgevoerd tijdens de ontwikkeling, waarbij de aanrijdingen gesimuleerd worden. Dit was het eerste stoeltje dat voldeed aan de nieuwe ECE-R129. Andere merken hebben ondertussen ook vergelijkbare stoeltjes.
Vanaf 3-4 jaar of vanaf 105 cm schrijft de nieuwe regelgeving zgn “booster seats” voor, dit zijn stoeltjes waarbij er een rugleuning gebruikt wordt bij een zitverhoger. Ook heeft deze een verstelbare hoofdsteun. Ook in de oude regelgeving waren deze stoeltjes mogelijk. Deze zitjes houden het kind tijdens een aanrijding veel beter gepositioneerd ten opzichte van de gordel. Dit gedeelte van de nieuwe regelgeving is pas ingegaan en biedt voor de fabrikanten veel uitdagingen in de ontwikkeling. Vooral als het gaat om aanrijding van de zijkant. Er is daarom nog niet veel op de markt wat voldoet aan de nieuwe regelgeving. Daarnaast zijn bij deze stoeltje de hoofdsteunen in de auto vaak een probleem, zoals dus ook bij de Tesla. De rugleuning komt dan rechtop te staan wat oncomfortabel is en niet goed voor de veiligheid.
Aan bovenstaande regelgeving moet de fabrikant voldoen om zijn (nieuwe) stoeltje te mogen verkopen. Die is gelijk voor de hele EU. Dat is dus zijn licentie to sell. Daarnaast zijn er de testen van de consumentenorganisaties zoals ANWB of EuroNcap.
ANWB werkt samen met organisaties zoals de ADAC en die testen dan de stoeltjes onafhankelijk.
Hierbij worden botsproeven uitgevoerd op een slede maar dan met veel hogere vertraging en beter vergelijkbaar met een aanrijding dan bij de regelgeving. Ook kijkt men naar de aanwezigheid van giftige stoffen in de bekleding, vaak een probleem bij producten geproduceerd in China. Kijk eens naar de aanbevelingen op de website van de ADAC als je een veilig stoeltje zoekt.
De EuroNcap gaat nog een stap verder. Hierbij wordt gekeken naar de combinatie van kinderstoeltje en auto. Tot 2016 waren dit stoeltjes voor kinderen tot 105cm. Nu zijn dat booster Seats met een dummy die een gemiddeld kind van 6 jaar representeert. Ik weet niet of de Model S en X ook getest zijn bij de EuroNcap. Ik zal dat eens opzoeken.
Mijn bedrijf ontwikkeld nu meer dan 10 jaar kinderzitjes voor fabrikanten over de hele wereld met behulp van computersimulaties. Misschien wordt het tijd een specifiek stoeltje voor de Tesla’s te gaan ontwikkelen.
- Het reduceren van misbruik bij installatie, daarom isofix verplicht voor kinderen tot een lengte van 105cm
- Zo lang mogelijk achterwaarts gericht vervoeren
- Er wordt niet meer zoals in de oude regelgeving gepraat over gewicht maar lengte
- Bescherming bij aanrijding van de zijkant.
Het veiligste is
Voor pasgeborenen tot 1,5 jaar: Draagkuipje die geïnstalleerd kan worden op een isofix base. Ook veel veiliger dan draagkuip installeren met de gordel.
Voor kinderen tot 3-4 jaar: Een stoeltje zoals de 2wayfix van Maxi Cosi. Daarvan heb ik zelf de computersimulaties in 2012 uitgevoerd tijdens de ontwikkeling, waarbij de aanrijdingen gesimuleerd worden. Dit was het eerste stoeltje dat voldeed aan de nieuwe ECE-R129. Andere merken hebben ondertussen ook vergelijkbare stoeltjes.
Vanaf 3-4 jaar of vanaf 105 cm schrijft de nieuwe regelgeving zgn “booster seats” voor, dit zijn stoeltjes waarbij er een rugleuning gebruikt wordt bij een zitverhoger. Ook heeft deze een verstelbare hoofdsteun. Ook in de oude regelgeving waren deze stoeltjes mogelijk. Deze zitjes houden het kind tijdens een aanrijding veel beter gepositioneerd ten opzichte van de gordel. Dit gedeelte van de nieuwe regelgeving is pas ingegaan en biedt voor de fabrikanten veel uitdagingen in de ontwikkeling. Vooral als het gaat om aanrijding van de zijkant. Er is daarom nog niet veel op de markt wat voldoet aan de nieuwe regelgeving. Daarnaast zijn bij deze stoeltje de hoofdsteunen in de auto vaak een probleem, zoals dus ook bij de Tesla. De rugleuning komt dan rechtop te staan wat oncomfortabel is en niet goed voor de veiligheid.
Aan bovenstaande regelgeving moet de fabrikant voldoen om zijn (nieuwe) stoeltje te mogen verkopen. Die is gelijk voor de hele EU. Dat is dus zijn licentie to sell. Daarnaast zijn er de testen van de consumentenorganisaties zoals ANWB of EuroNcap.
ANWB werkt samen met organisaties zoals de ADAC en die testen dan de stoeltjes onafhankelijk.
Hierbij worden botsproeven uitgevoerd op een slede maar dan met veel hogere vertraging en beter vergelijkbaar met een aanrijding dan bij de regelgeving. Ook kijkt men naar de aanwezigheid van giftige stoffen in de bekleding, vaak een probleem bij producten geproduceerd in China. Kijk eens naar de aanbevelingen op de website van de ADAC als je een veilig stoeltje zoekt.
De EuroNcap gaat nog een stap verder. Hierbij wordt gekeken naar de combinatie van kinderstoeltje en auto. Tot 2016 waren dit stoeltjes voor kinderen tot 105cm. Nu zijn dat booster Seats met een dummy die een gemiddeld kind van 6 jaar representeert. Ik weet niet of de Model S en X ook getest zijn bij de EuroNcap. Ik zal dat eens opzoeken.
Mijn bedrijf ontwikkeld nu meer dan 10 jaar kinderzitjes voor fabrikanten over de hele wereld met behulp van computersimulaties. Misschien wordt het tijd een specifiek stoeltje voor de Tesla’s te gaan ontwikkelen.