Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kinderstoel past niet! :(

This site may earn commission on affiliate links.
We zijn in de EU al een aantal jaren bezig met het uitfaseren van de oude regelgeving (ECE-R44) naar de nieuwe (ECE-R129). In de nieuwe regelgeving wordt gekeken naar:
  • Het reduceren van misbruik bij installatie, daarom isofix verplicht voor kinderen tot een lengte van 105cm
  • Zo lang mogelijk achterwaarts gericht vervoeren
  • Er wordt niet meer zoals in de oude regelgeving gepraat over gewicht maar lengte
  • Bescherming bij aanrijding van de zijkant.
Stoelverhogers zijn mogelijk volgens de oude regelgeving. En zolang de fabrikant niks verandert mag hij deze verkopen onder de oude regelgeving (homologatie). In de nieuwe regelgeving zijn die niet meer toegelaten vanwege de gevaren die kunnen optreden bij een aanrijding. Het stoeltje glijdt vaak weg onder de kont waardoor het kind onder de gordel schuift (submarining). De schoudergordel komt in de nek terecht en de heupgordel in de buik met als gevolg ernstige verwondingen. Niet gebruiken die dingen. De enige die goed zijn, zijn de voertuigspecifieke verhogers zoals bij Volvo. Maar die zitten dan ook vast aan het zitgedeelte.

Het veiligste is

Voor pasgeborenen tot 1,5 jaar: Draagkuipje die geïnstalleerd kan worden op een isofix base. Ook veel veiliger dan draagkuip installeren met de gordel.

Voor kinderen tot 3-4 jaar: Een stoeltje zoals de 2wayfix van Maxi Cosi. Daarvan heb ik zelf de computersimulaties in 2012 uitgevoerd tijdens de ontwikkeling, waarbij de aanrijdingen gesimuleerd worden. Dit was het eerste stoeltje dat voldeed aan de nieuwe ECE-R129. Andere merken hebben ondertussen ook vergelijkbare stoeltjes.

Vanaf 3-4 jaar of vanaf 105 cm schrijft de nieuwe regelgeving zgn “booster seats” voor, dit zijn stoeltjes waarbij er een rugleuning gebruikt wordt bij een zitverhoger. Ook heeft deze een verstelbare hoofdsteun. Ook in de oude regelgeving waren deze stoeltjes mogelijk. Deze zitjes houden het kind tijdens een aanrijding veel beter gepositioneerd ten opzichte van de gordel. Dit gedeelte van de nieuwe regelgeving is pas ingegaan en biedt voor de fabrikanten veel uitdagingen in de ontwikkeling. Vooral als het gaat om aanrijding van de zijkant. Er is daarom nog niet veel op de markt wat voldoet aan de nieuwe regelgeving. Daarnaast zijn bij deze stoeltje de hoofdsteunen in de auto vaak een probleem, zoals dus ook bij de Tesla. De rugleuning komt dan rechtop te staan wat oncomfortabel is en niet goed voor de veiligheid.

Aan bovenstaande regelgeving moet de fabrikant voldoen om zijn (nieuwe) stoeltje te mogen verkopen. Die is gelijk voor de hele EU. Dat is dus zijn licentie to sell. Daarnaast zijn er de testen van de consumentenorganisaties zoals ANWB of EuroNcap.

ANWB werkt samen met organisaties zoals de ADAC en die testen dan de stoeltjes onafhankelijk.
Hierbij worden botsproeven uitgevoerd op een slede maar dan met veel hogere vertraging en beter vergelijkbaar met een aanrijding dan bij de regelgeving. Ook kijkt men naar de aanwezigheid van giftige stoffen in de bekleding, vaak een probleem bij producten geproduceerd in China. Kijk eens naar de aanbevelingen op de website van de ADAC als je een veilig stoeltje zoekt.

De EuroNcap gaat nog een stap verder. Hierbij wordt gekeken naar de combinatie van kinderstoeltje en auto. Tot 2016 waren dit stoeltjes voor kinderen tot 105cm. Nu zijn dat booster Seats met een dummy die een gemiddeld kind van 6 jaar representeert. Ik weet niet of de Model S en X ook getest zijn bij de EuroNcap. Ik zal dat eens opzoeken.

Mijn bedrijf ontwikkeld nu meer dan 10 jaar kinderzitjes voor fabrikanten over de hele wereld met behulp van computersimulaties. Misschien wordt het tijd een specifiek stoeltje voor de Tesla’s te gaan ontwikkelen. ;)
 
We zijn in de EU al een aantal jaren bezig met het uitfaseren van de oude regelgeving (ECE-R44) naar de nieuwe (ECE-R129). In de nieuwe regelgeving wordt gekeken naar:
  • Het reduceren van misbruik bij installatie, daarom isofix verplicht voor kinderen tot een lengte van 105cm
  • Zo lang mogelijk achterwaarts gericht vervoeren
  • Er wordt niet meer zoals in de oude regelgeving gepraat over gewicht maar lengte
  • Bescherming bij aanrijding van de zijkant.
Stoelverhogers zijn mogelijk volgens de oude regelgeving. En zolang de fabrikant niks verandert mag hij deze verkopen onder de oude regelgeving (homologatie). In de nieuwe regelgeving zijn die niet meer toegelaten vanwege de gevaren die kunnen optreden bij een aanrijding. Het stoeltje glijdt vaak weg onder de kont waardoor het kind onder de gordel schuift (submarining). De schoudergordel komt in de nek terecht en de heupgordel in de buik met als gevolg ernstige verwondingen. Niet gebruiken die dingen. De enige die goed zijn, zijn de voertuigspecifieke verhogers zoals bij Volvo. Maar die zitten dan ook vast aan het zitgedeelte.

Het veiligste is

Voor pasgeborenen tot 1,5 jaar: Draagkuipje die geïnstalleerd kan worden op een isofix base. Ook veel veiliger dan draagkuip installeren met de gordel.

Voor kinderen tot 3-4 jaar: Een stoeltje zoals de 2wayfix van Maxi Cosi. Daarvan heb ik zelf de computersimulaties in 2012 uitgevoerd tijdens de ontwikkeling, waarbij de aanrijdingen gesimuleerd worden. Dit was het eerste stoeltje dat voldeed aan de nieuwe ECE-R129. Andere merken hebben ondertussen ook vergelijkbare stoeltjes.

Vanaf 3-4 jaar of vanaf 105 cm schrijft de nieuwe regelgeving zgn “booster seats” voor, dit zijn stoeltjes waarbij er een rugleuning gebruikt wordt bij een zitverhoger. Ook heeft deze een verstelbare hoofdsteun. Ook in de oude regelgeving waren deze stoeltjes mogelijk. Deze zitjes houden het kind tijdens een aanrijding veel beter gepositioneerd ten opzichte van de gordel. Dit gedeelte van de nieuwe regelgeving is pas ingegaan en biedt voor de fabrikanten veel uitdagingen in de ontwikkeling. Vooral als het gaat om aanrijding van de zijkant. Er is daarom nog niet veel op de markt wat voldoet aan de nieuwe regelgeving. Daarnaast zijn bij deze stoeltje de hoofdsteunen in de auto vaak een probleem, zoals dus ook bij de Tesla. De rugleuning komt dan rechtop te staan wat oncomfortabel is en niet goed voor de veiligheid.

Aan bovenstaande regelgeving moet de fabrikant voldoen om zijn (nieuwe) stoeltje te mogen verkopen. Die is gelijk voor de hele EU. Dat is dus zijn licentie to sell. Daarnaast zijn er de testen van de consumentenorganisaties zoals ANWB of EuroNcap.

ANWB werkt samen met organisaties zoals de ADAC en die testen dan de stoeltjes onafhankelijk.
Hierbij worden botsproeven uitgevoerd op een slede maar dan met veel hogere vertraging en beter vergelijkbaar met een aanrijding dan bij de regelgeving. Ook kijkt men naar de aanwezigheid van giftige stoffen in de bekleding, vaak een probleem bij producten geproduceerd in China. Kijk eens naar de aanbevelingen op de website van de ADAC als je een veilig stoeltje zoekt.

De EuroNcap gaat nog een stap verder. Hierbij wordt gekeken naar de combinatie van kinderstoeltje en auto. Tot 2016 waren dit stoeltjes voor kinderen tot 105cm. Nu zijn dat booster Seats met een dummy die een gemiddeld kind van 6 jaar representeert. Ik weet niet of de Model S en X ook getest zijn bij de EuroNcap. Ik zal dat eens opzoeken.

Mijn bedrijf ontwikkeld nu meer dan 10 jaar kinderzitjes voor fabrikanten over de hele wereld met behulp van computersimulaties. Misschien wordt het tijd een specifiek stoeltje voor de Tesla’s te gaan ontwikkelen. ;)
Voor :) meld mij graag aan als testpersoon. Wordt wel een uitdaging voor een verhoger zoals je kan zien.

Stoeltjes voor de andere categorieën passen trouwens wel prima
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    514.8 KB · Views: 287
De Tesla model S is in 2014 getest door EuroNcap. Voor kinderen van 4 t/m 12jaar is gebruik gemaakt van de Roemer Kidfix. Dit stoeltje voldoet nog niet aan de nieuwe regelgeving, maar is een stuk veiliger dan de zitverhoger en heeft ook bescherming bij aanrijding van de zijkant.

Volgende week weer aan het werk. Eens zien of we een scan van de achterbank kunnen maken en daarop een volume kunnen modelleren dat voldoet aan de ECE R129
 
  • Like
Reactions: Phofstee and Gaston
Dat stoeltje is die foto is dus niet echt veilig, vooral in combinatie met de gladde bekleding van deze Tesla.
Ondanks alle keuringen etc precies ook mijn punt!

Ik ben weer terug gestapt naar een Romer kidfix tot er een beter alternatief is. Ik kijk nu ook naar een verhoger die gefixeerd is dmv isofix. Veiligheid voor alles.
 
Last edited:
Ik probeerde een week geleden een Romer kidfix XP achterin te doen (MS uit '18) maar liep er tegenaan dat de isofix haken te ver weg in de bekleding zaten. Na veel duw en trek werk het opgegeven. Dus standaard is niet zo standaard blijkt maar weer :)
KIDFIX XP - autostoeltje | Britax Römer
(deze dus)

@Harold70 en of anderen heb jij / jullie nog tips voor een vergelijkbaar model voor de kidfix en een zitverhoger... (met een voorkeur voor isofix bevestiging)
Oh ben natuurlijk erg benieuwd of je die scan al had gedaan!
 
@Harold70
Ik ben ook erg benieuwd of er nog ontwikkelingen zijn. Zijn jullie nog bezig met de ontwikkeling van een nieuw zitje of zijn er nog nieuwe zitjes op de markt gekomen die aan de nieuwe EU standaard voldoen?
Ik ben opzoek naar twee boosterseats (vanaf 4 jaar) voor achter in de Model 3. Naast veiligheid vind ik het ook belangrijk dat ze fijn zitten (en dus bijv. niet te ver voorover gekanteld worden door de vorm van de bank in de Tesla).
Zoiets leek me wel mooi:
BeSafe iZi Flex FIX i-Size booster seat UN-R129-02
Maar weet niet of deze geschikt is...
 
Ik had al meerdere mensen geholpen met deze stoelen: KIDFIX XP - autostoeltje | Britax Römer

Ze passen perfect bij mijn auto vanwege de kleuren, zwart met wit. Mijn dochter van 2,5 jaar zit er stevig in en de stoel kan lang mee, oftewel TCO is laag.

Hier is hij volgens mij het voordeligst: Römer Kidfix II XP SICT Autostoeltje Cosmos Black

Er passen 2 op de achterbank en het staat echt mooi, nadeel is dat mams er niet comfortabel tussen kan zitten.
 
Ik had al meerdere mensen geholpen met deze stoelen: KIDFIX XP - autostoeltje | Britax Römer

Ze passen perfect bij mijn auto vanwege de kleuren, zwart met wit. Mijn dochter van 2,5 jaar zit er stevig in en de stoel kan lang mee, oftewel TCO is laag.

Hier is hij volgens mij het voordeligst: Römer Kidfix II XP SICT Autostoeltje Cosmos Black

Er passen 2 op de achterbank en het staat echt mooi, nadeel is dat mams er niet comfortabel tussen kan zitten.
Heb je de next gen stoelen?
 
@Harold70
Ik ben ook erg benieuwd of er nog ontwikkelingen zijn. Zijn jullie nog bezig met de ontwikkeling van een nieuw zitje of zijn er nog nieuwe zitjes op de markt gekomen die aan de nieuwe EU standaard voldoen?
Ik ben opzoek naar twee boosterseats (vanaf 4 jaar) voor achter in de Model 3. Naast veiligheid vind ik het ook belangrijk dat ze fijn zitten (en dus bijv. niet te ver voorover gekanteld worden door de vorm van de bank in de Tesla).
Zoiets leek me wel mooi:
BeSafe iZi Flex FIX i-Size booster seat UN-R129-02
Maar weet niet of deze geschikt is...

Dat Besafe stoeltje voldoet prima in de meeste auto's of het ook in de Tesla gaat passen is lastig te zeggen. Het probleem zijn de vormen van de vaste hoofdsteunen. Volgens de richtlijnen zal het stoeltje passen in een Tesla maar comfortabel is het niet (teveel voorover gekanteld dus). Je kunt de isofix bevestiging niet gebruiken omdat anders de stoel niet te installeren is zoals Phofstee al ervaren had met de Kidfix XP.

Er is nog altijd een discussie gaande of die isofix bevestigingen op de booster seats voordelig of nadelig zijn. In principe dienen ze er alleen voor om de stoel op zijn plek te houden als er geen kind in de stoel zit, maar ze beinvloeden ook het gedrag tijdens een aanrijding.
 
  • Informative
Reactions: Phofstee
Ik had al meerdere mensen geholpen met deze stoelen: KIDFIX XP - autostoeltje | Britax Römer

Ze passen perfect bij mijn auto vanwege de kleuren, zwart met wit. Mijn dochter van 2,5 jaar zit er stevig in en de stoel kan lang mee, oftewel TCO is laag.

Hier is hij volgens mij het voordeligst: Römer Kidfix II XP SICT Autostoeltje Cosmos Black

Er passen 2 op de achterbank en het staat echt mooi, nadeel is dat mams er niet comfortabel tussen kan zitten.

Hoe groot is je dochter? Eigenlijk zou je dochter niet in deze stoel mogen zitten. TCO is laag maar kies liever voor veiligheid!
 
Dat Besafe stoeltje voldoet prima in de meeste auto's of het ook in de Tesla gaat passen is lastig te zeggen. Het probleem zijn de vormen van de vaste hoofdsteunen. Volgens de richtlijnen zal het stoeltje passen in een Tesla maar comfortabel is het niet (teveel voorover gekanteld dus). Je kunt de isofix bevestiging niet gebruiken omdat anders de stoel niet te installeren is zoals Phofstee al ervaren had met de Kidfix XP.

Er is nog altijd een discussie gaande of die isofix bevestigingen op de booster seats voordelig of nadelig zijn. In principe dienen ze er alleen voor om de stoel op zijn plek te houden als er geen kind in de stoel zit, maar ze beinvloeden ook het gedrag tijdens een aanrijding.

Dank voor de info. Jammer dat het zo complex is om een goede stoel te kiezen.
Ik hoef niet per se isofix te gebruiken als dat voor de veiligheid niet nodig is.
Heb jij een advies welke booster seat veilig is en een comfortabele zithouding heeft in een Tesla? Of weet je een speciaalzaak die hierover deskundig advies kan geven? (Prijs maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit als het om veiligheid gaat...)
 
We zijn er nog niet aan toegekomen om een scan te maken. Wat ik nu kan overzien is dat vooral de booster seats een probleem zijn vanwege de vorm van de hoofdsteunen.
Dat zou een compleet nieuwe ontwikkeling betekenen voor een Tesla specifieke booster seat. Als de stoel autospecifiek is dan zijn de regels net iets anders. Ik heb binnenkort overleg met een "notified body" die type goedkeuringen mag geven voor stoeltjes.

Hebben jullie een idee hoe je interesse zou kunnen peilen voor zo een product? Ik verwacht dat met de introductie en verkoopaantallen van de Model 3 er heel veel potentiële afnemers zouden kunnen zijn. Of kom ik met deze vraag aan de grens van wat mag in dit forum :oops:
 
We zijn er nog niet aan toegekomen om een scan te maken. Wat ik nu kan overzien is dat vooral de booster seats een probleem zijn vanwege de vorm van de hoofdsteunen.
Dat zou een compleet nieuwe ontwikkeling betekenen voor een Tesla specifieke booster seat. Als de stoel autospecifiek is dan zijn de regels net iets anders. Ik heb binnenkort overleg met een "notified body" die type goedkeuringen mag geven voor stoeltjes.

Hebben jullie een idee hoe je interesse zou kunnen peilen voor zo een product? Ik verwacht dat met de introductie en verkoopaantallen van de Model 3 er heel veel potentiële afnemers zouden kunnen zijn. Of kom ik met deze vraag aan de grens van wat mag in dit forum :oops:
Als we het hebben over veiligheid van onze kinderen heb je mijn zegen om het randje op het forum op te zoeken of er overheen te gaan (voor wat het waard is ;)).

Als je een MS '18 nodig hebt voor een scan laat het mij weten.
 
Wij hebben 2x de Maxi-Cosi Ferofix (ik denk dat die ondertussen vervangen is door de RodiFix) achteraan staan op de buitenste plaatsen, met onze oudste (9 jaar) ertussen geperst. Ik heb nog geen klachten gehoord, noch over een te rechte rug noch over te weinig plaats, hoewel ik me soms de bedenking maak dat de middelste plek er niet echt de meest comfortabele uitziet...
 
Wij hebben 2x de Maxi-Cosi Ferofix (ik denk dat die ondertussen vervangen is door de RodiFix) achteraan staan op de buitenste plaatsen, met onze oudste (9 jaar) ertussen geperst. Ik heb nog geen klachten gehoord, noch over een te rechte rug noch over te weinig plaats, hoewel ik me soms de bedenking maak dat de middelste plek er niet echt de meest comfortabele uitziet...

Maar waar zit je oudste van 9 jaar dan in? Ik kan me voorstellen dat dit echt een probleem is vooral met de Model S en Model 3 (en trouwens de meeste andere auto’s). Het is bijna onmogelijk om 3zitjes op een rij passend te krijgen.
In de VS noemen ze dat 3 in a row en heeft een stoeltje waarmee dat lukt echt een streepje voor op de rest.
 
Ik zal jullie proberen op de hoogte te houden van de ontwikkelingen omtrent een booster seat specifiek voor de Tesla.
Ik heb vandaag al een 3D computer model van een Model 3 geregeld zodat we de vorm van de achterbank hebben. Daarnaast gaan we waarschijnlijk nog een scan maken van mijn Model S.
Ik hoop dat ik volgende week onze industrial designer een aantal schetsen kan laten maken van een mooi ontwerp.

More to follow