Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

kopen onbeperkt superchargen

This site may earn commission on affiliate links.
@DamascuS75D
De supercharger kost € 0,25 per kWh een publieke paal € 0,35 per kWh.
In jouw voorbeeld scheelt dat maar 35.000km x 0,22kWh/km x € 0,10 = € 770 per jaar.
Voor deze besparen ga je (35.000km x 0,22kWh/km) / 70kW (gem laadsnelheid) 110u per jaar in een auto zitten wachten.

Ik heb nog lifetime superchargen op mijn auto en deze laad ik eigenlijk altijd thuis.
Thuis kost de stroom € 0,22 per kWh en heb je ook de kosten van een laadpaal ca. € 1.500 in 5 jaar afschrijving is € 300 per jaar.
Bij hetzelfde voorbeeld zijn de kosten € 1.994 per jaar versus € 2.695 voor een publieke paal of € 1.925 voor je huidig kosten bij een SuC.
Ik rij ca. 25.000km per jaar dus ik ben nog duurder uit met thuisladen.

Zelf zou ik geen seconde twijfelen tussen thuis parkeren, publieke of eigen laadpaal, of naar een SuC gaan.
In die 110u per jaar kan je zoveel leuk dingen doen.

Als ik 110u per jaar extra tijd kon kopen voor € 770 dan zou ik het graag betalen.;)

De eindconclusie is prima! echter de berekening klopt niet helemaal:

Kosten energie is 25 ct/kWh
Auto kost 220 Wh/km = 0,22 kWh/km
Je rijdt 35000 km is 7700 kWh * 25 ct/kWh = 1925 Euro per jaar
Rekening houdend met laadverlies, voorverwarmen ed. ga je al gauw naar 2000 Euro
 
De eindconclusie is prima! echter de berekening klopt niet helemaal:

Kosten energie is 25 ct/kWh
Auto kost 220 Wh/km = 0,22 kWh/km
Je rijdt 35000 km is 7700 kWh * 25 ct/kWh = 1925 Euro per jaar
Rekening houdend met laadverlies, voorverwarmen ed. ga je al gauw naar 2000 Euro

Het enige verschil dat je maakt zijn laad verliezen.
Deze heb je vooral met een AC lader en niet met de DC snellader.
Deze lijkt tenminsten de hoeveelheid aan te geven die de auto in gaat en niet hoeveelheid die de Tesla snellader van het net trekt.

Maar goed bij alle manieren zal er enige vorm van laadverliezen zijn, welke ik iid allemaal buiten beschouwing heb gelaten omdat deze voor de conclusie totaal irrelevant zijn.
 
  • Like
Reactions: Maurice1