Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Koplamp DRL defect non conformiteit klacht (Model S 2016-)

This site may earn commission on affiliate links.
Je hebt garantie en je moet niets. Maar bekende issues niet laten repareren omdat je dan over paar jaar mogelijk weer moet doen? Zal aan mij liggen, ik begrijp je niet. Ben zelf voor einde garantie bij Tesla langs geweest. Hadden ze zelf voorgesteld. Kleine dingen opgelost en laten vervangen. Maar betaal gerust 1500€ voor nieuwe koplampen over een jaar. of mogelijk meer als de regeling dan niet meer bestaat.
Als de DLR’s gelijk kapot zijn, kom je door de keuring. Ik zou ze koesteren. Met nieuwe riskeer je dat ze ongelijk kapot gaan en dat je riskeert om ze op eigen kosten te moeten vervangen, eenmaal de wagen uit garatie is.

Die klink zou ik laten repareren.
 
  • Like
Reactions: job-lek and DVR-MYP
Sommigen weten dat ik sinds september de zeer tevreden en trotse eigenaar ben van een Model S 100D.
De mooiste 5 zitter die ik ooit heb mogen bezitten. En elektrisch rijden is totaal 'awesome'. Ik stap keer op keer in de auto met een grote glimlach.

Sinds enkele maanden is van mijn linker koplamp de ledstrip verzwakt naar binnen toe, hoe meer naar het midden, hoe geler. De rechter leek ook wel een beetje minder (kan vergelijken met een nagenoeg nieuwe Model S LR 2020).

Echter, sinds gisteren stel ik vast dat mijn rechter koplamp ook even "vergeeld" is als mijn rechter, maw ze lijken wel alsof het zo bedoeld is. Is best OK van look.

Mijn wagen is nog tot begin augustus in garantie maar heb totaal geen zin om voor zo iets banaals al die moeite te doen als de kans bestaat dat over een paar jaar hetzelfde zich voor doet met de vervang units.

Dus vraag: zijn de nieuwe units bullet proof of mag ik terug vergeling verwachten?

In Juli is het APK/technische controle tijd. Als ik daar geen opmerking krijg ben ik genegen niets te doen.

Terzijde, klink bestuurderszijde komt niet meer naar buiten maar daar ga ik sowieso niets aan doen. Zoals het nu is werkt het prima. Druk op de klink en deur schiet los. Instappen en weg. Neem aan dat een nieuwe klink ook weer stuk gaat.
Ik heb voor hetzelfde euvel een jaar of drie geleden beide lampen laten vervangen, niet tegelijkertijd, daarna geen last meer gehad.
 
  • Like
Reactions: DVR-MYP
Als de DLR’s gelijk kapot zijn, kom je door de keuring.

Is dat zo?

Ik weet niet of het in de Wet - Loi staat (@wooter 😀), maar op deze officiële site van Vlaanderen: technische keuring staat het toch anders omschreven:

Schermafbeelding 2023-06-11 om 22.05.21.png

Schermafbeelding 2023-06-11 om 22.08.57.png
 
Is dat zo?

Ik weet niet of het in de Wet - Loi staat (@wooter 😀), maar op deze officiële site van Vlaanderen: technische keuring staat het toch anders omschreven:

View attachment 945970

View attachment 945971
Zolang er nog 2/3 werkt en ze gelijk zijn, is het ok. Meestal gaat alleen het binnenste deel kapot en blijft er nog meer dan 2/3 werken. Lijkt ook wat hier gemeld wordt.

Mijn MS is vorig jaar door de keuring geraakt met 1 kant op die manier gedeeltelijk kapot. Ze hebben het niet opgemerkt. Als ze identiek zijn, zie je zeker niet dat er iets kapot is.
 
Inderdaad, als beide lampen op dezelfde manier licht geven is er niets aan de hand voor de keuring,en het “staande” deel van de ledstrip gaat normaal niet kapot, je hebt dus altijd stadslichten. Stoort het je verder nietzou ik lekker zo blijven doorrijden, is ook beter voor mijn aandelen, als Tesla geen garantiewerk hoeft te betalen!
 
Als de DLR’s gelijk kapot zijn, kom je door de keuring. Ik zou ze koesteren. Met nieuwe riskeer je dat ze ongelijk kapot gaan en dat je riskeert om ze op eigen kosten te moeten vervangen, eenmaal de wagen uit garatie is.

Die klink zou ik laten repareren.
Eens. Maar ik zou wel de deur klink laten vervangen. Bij ons kwam hij na een paar maanden ook niet meer naar buiten als je er op klikte. En om no de rest van het teslaleven met een lintje om de klink te rijden is ook nogal wat 😅
 
Sinds enkele maanden is van mijn linker koplamp de ledstrip verzwakt naar binnen toe, hoe meer naar het midden, hoe geler. De rechter leek ook wel een beetje minder (kan vergelijken met een nagenoeg nieuwe Model S LR 2020).

Echter, sinds gisteren stel ik vast dat mijn rechter koplamp ook even "vergeeld" is als mijn rechter, maw ze lijken wel alsof het zo bedoeld is. Is best OK van look.

In Juli is het APK/technische controle tijd. Als ik daar geen opmerking krijg ben ik genegen niets te doen.
Update: gisteren naar keuring geweest. Groene kaart en alles in orde. Mag/moet pas over 2 jaar terug.
 
Dat valt nog mee want "nieuwe" Xenon lampen 2013-2015 kosten €1065 per stuk (incl btw / excl montage)
In mijn Mazda 6 moesten de Xenon lampen na 300.000km en 8 jaar worden vervangen (en zover ik weet is dat niet abnormaal voor Xenon). Bij mijn Tesla waren ze elke 2 jaar aan de beurt en zo'n 40.000km. Ik ben benieuwd of de laatste revisies wel goed zijn. Ik heb de tweede set koplampen van mijn S net een week voor het verlopen van de garantie laten vervangen (ze waren beide al een tijdje kapot) in de hoop dat er een betere revisie in zou komen.

Het probleem bij de Model S is niet zozeer de kostprijs, maar het feit dat ze zo vaak kapot gaan. LED-verlichting hoort eigenlijk een autoleven lang mee te gaan. En natuurlijk gaat er wel eens eentje eerder stuk, maar bij de Model S is het gewoon standaard dat ze na 2-3 kapot zijn. In mijn kever heb ik halogeenverlichting zitten die al langer meegaat (en voor 10 euro is te vervangen door een leek).
 
In mijn Mazda 6 moesten de Xenon lampen na 300.000km en 8 jaar worden vervangen (en zover ik weet is dat niet abnormaal voor Xenon). Bij mijn Tesla waren ze elke 2 jaar aan de beurt en zo'n 40.000km. Ik ben benieuwd of de laatste revisies wel goed zijn. Ik heb de tweede set koplampen van mijn S net een week voor het verlopen van de garantie laten vervangen (ze waren beide al een tijdje kapot) in de hoop dat er een betere revisie in zou komen.

Het probleem bij de Model S is niet zozeer de kostprijs, maar het feit dat ze zo vaak kapot gaan. LED-verlichting hoort eigenlijk een autoleven lang mee te gaan. En natuurlijk gaat er wel eens eentje eerder stuk, maar bij de Model S is het gewoon standaard dat ze na 2-3 kapot zijn. In mijn kever heb ik halogeenverlichting zitten die al langer meegaat (en voor 10 euro is te vervangen door een leek).
Er is ooit een onderzoek hiernaar gepost door Tesland.
Gebrek aan koeling zou de oorzaak zijn.
 
  • Like
Reactions: job-lek
In mijn Mazda 6 moesten de Xenon lampen na 300.000km en 8 jaar worden vervangen (en zover ik weet is dat niet abnormaal voor Xenon). Bij mijn Tesla waren ze elke 2 jaar aan de beurt en zo'n 40.000km. Ik ben benieuwd of de laatste revisies wel goed zijn. Ik heb de tweede set koplampen van mijn S net een week voor het verlopen van de garantie laten vervangen (ze waren beide al een tijdje kapot) in de hoop dat er een betere revisie in zou komen.

Het probleem bij de Model S is niet zozeer de kostprijs, maar het feit dat ze zo vaak kapot gaan. LED-verlichting hoort eigenlijk een autoleven lang mee te gaan. En natuurlijk gaat er wel eens eentje eerder stuk, maar bij de Model S is het gewoon standaard dat ze na 2-3 kapot zijn. In mijn kever heb ik halogeenverlichting zitten die al langer meegaat (en voor 10 euro is te vervangen door een leek).
De headlights van mijn MS uit 10/2018 zijn in 08/2020 vervangen onder garantie vanwege defecte DRL. Tot nu toe zijn de DRL van beide headlights nog 100% in orde, meer dan 3 jaar na dato. Mijn revisie is HD/LP ASY, ECE LHD UP-LEVEL, LH(1053574-00-E) en HD/LP ASY, ECE LHD UP-LEVEL, RH(1053575-00-E). Ik denk dat het probleem met deze revisie is opgelost.

Ik heb de MS inmiddels vervangen door een MY LR. Ik was al niet onder de indruk van de belichting van de MS (t.o.v. de meesturende Xenons van mijn 5-serie die ik daarvoor reed), maar het verschil met de MY is gigantisch. Eindelijk een bak licht, ook bij slecht weer. Wat me ook opvalt is dat automatisch grootlicht op de MY vele malen beter werkt dan het ooit deed op de MS. Het komt echt zelden voor dat ik 'm van de auto stand af moet halen. Het enige wat ik nog fout vind is dat ie soms ook grootlicht gebruikt in de bebouwde kom. Ik meen dat grootlicht zelfs verboden is in de bebouwde kom? Op dit moment zet ik 'm dan zelf even op manueel.