Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Koplamp DRL defect non conformiteit klacht (Model S 2016-)

This site may earn commission on affiliate links.
Wat me wel opvalt is dat de nieuwe S quasi net dezelfde koplampen heeft. Op epc.tesla.com kan je nagaan of de productcode identiek is of toch verschilt tussen de 2 versies.

Koplampen van de nieuwe Model S zijn niet te gebruiken in de voorgaande generaties Model S. Is een heel ander soort koplamp, ook al lijken ze een beetje op elkaar. Nieuwe S heeft projector koplampen met matrix LEDs.
 
Het specifieke aan de facelift koplampen is dat het een dunne strip is en het defect zou komen door onvoldoende koeling, wat je natuurlijk wel moet voorzien bij felle LEDs die vlak op mekaar zitten.
Maar ook dat kan je prima werkend krijgen, zoals andere merken al in 2012 (bijv. Audi A4/A5 na de facelift hadden vergelijkbare LED DRL als Tesla nu):
1703595344394.png

En het is helemaal nog niet zo'n ramp dat het fout gaat, maar dat je na 4 revisies de boel nog niet op orde hebt wordt toch wel een beetje lachwekkend. Ware het niet dat de klant opscheept met 1200 euro kosten (was vroeger per kant, nu per set). Die van mij hebben nooit langer dan 1,5 jaar lang goed gewerkt. Moet wel zeggen dat de laatste set het na 1 jaar goed deed. Dus wellicht dat revisie E eindelijk goed was.

PS: Ik weet dat in die bouwjaren een Audi A4/A5 kopen met 1.8/2.0TFSI en multi-tronic ook geen geode koop was (vooral in Nederland). En het service-niveau in Nederland was wellicht nog dramatischer...

De strip op de koplampen van de Model X gaan nooit kapot, dus het is niet alsof er geen kennis bij Tesla aan boord is om het wel goed te doen. Maar die strip is ook wel breder.
Ze hebben daar gewoon het "geluk" gehad dat ze de strip aan de onderkant hebben geplaatst. Als ze wisten dat het een probleem zou opleveren, dan hadden ze het bij de Model S ook wel anders aangepakt lijkt me. Tesla wil alles zelf doen en dat heeft grote voordelen (zagen we wel met de onderdelen leveranties tijdens Corona), maar het heeft ook nadelen. Waar Audi de lampen al jaren van Hella betrekt betaalt Tesla leergeld om het zelf te doen. Helemaal niet erg, maar het wordt pas vervelend als de problemen en kosten bij de klant neergelegd worden. Mijn verwijt is niet zozeer dat het niet goed werkt, maar dat ze er de klant mee opzadelen.

Wat me wel opvalt is dat de nieuwe S quasi net dezelfde koplampen heeft. Op epc.tesla.com kan je nagaan of de productcode identiek is of toch verschilt tussen de 2 versies.
Hebben de nieuwe lampen geen matrixverlichting (zie filmpje)? Dat zullen dan ongetwijfeld andere lampen moeten zijn dan die ik in de MS uit 2018 had zitten. Geen idee of die wel heel blijven. Mag hopen dat ze het na 5 jaar eindelijk onder de knie hebben of anders hebben opgelost. Ik kan me ook voorstellen dat 5 jaar later de LEDs efficienter en minder warm worden.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Nieuwe eigenaar van een occasion 2018 Model S 75D. Gekocht met de DRL ook deels kapot, maar aan beide kanten gelijk dus zou volgens de dealer door de APK moeten komen.

Toch wil ik er graag iets aan (laten) doen. Kan iemand inmiddels meer zeggen over de nieuwe F/G serie koplampen en of deze het dan eindelijk wel blijven doen?

Heeft iemand ervaring met het zelf vervangen van de lampen? Ik zie ze bijvoorbeeld hier staan: https://nl.aliexpress.com/item/1005005146257836.html
 
Heeft iemand ervaring met het zelf vervangen van de lampen? Ik zie ze bijvoorbeeld hier staan: https://nl.aliexpress.com/item/1005005146257836.html

Voor dat geld (hoewel er naar ik aanneem nog een invoerheffing bovenop komt) zou je wel een gokje kunnen wagen, lijkt mij.
Wellicht kan @Gtech je hier mee verder helpen.
N.B. Je kan met deze eerste post zelf nog geen PB (persoonlijk bericht) aan hem zenden, maar deze post komt wel bij hem aan.
Wat wel van belang is, is dat je weet dat Tesla bij problemen met de elektra in je auto kan zeggen: “Koplampen niet van ons, dus we doen niets tot de originele onderdelen er in zitten".
 
Nieuwe eigenaar van een occasion 2018 Model S 75D. Gekocht met de DRL ook deels kapot, maar aan beide kanten gelijk dus zou volgens de dealer door de APK moeten komen.
Lees even mijn post op de vorige pagina. Behalve symmetrisch moeten ze ook voor 75% branden, dus de dealer praat in zijn eigen voordeel en heeft (mogelijk) dus geen gelijk. Ik weet vrijwel zeker dat de dealer het enkel heeft gezegd, maar het niet schriftelijk heeft bevestigd.

Toch wil ik er graag iets aan (laten) doen. Kan iemand inmiddels meer zeggen over de nieuwe F/G serie koplampen en of deze het dan eindelijk wel blijven doen? Heeft iemand ervaring met het zelf vervangen van de lampen? Ik zie ze bijvoorbeeld hier staan: https://nl.aliexpress.com/item/1005005146257836.html
Ondanks dat ik altijd losga op de koplampen van de Model S zou ik geen AliExpress rommel in mijn auto. Ik las laatst ook al in een Facebook groep dat iemand een mistlamp van AliExpress had gehaald. Die scheen wel wat te hoog, maar dat maakte die gast niet zoveel uit. Dat is het moment dat auto's beginnen te verloederen.

Je hebt geen idee wat je koopt bij die koplampen van AliExpress. Voor hetzelfde geld zijn ze amper af te stellen en krijg je nooit een lichtbeeld dat je hier door de APK krijgt. Ze hebben ook nog eens 3 soorten LED-lampen (oud, nieuw en upgrade) en er staan nergens onderdeelnummers bij. Pasvorm van imitatiedelen is vaak slecht en voor garantie hoef je denk ik al helemaal niet aan te kloppen. Ook de verzendkosten zijn nogal stevig en de traditionele 4-6 weken levertijd. Ik zou er ver weg van blijven...

Ik had de E-revisie in mijn Model S en die waren na 1 jaar nog helemaal goed. Ik heb niet gehoord van nieuwere revisies, maar wellicht dat die er onderhand ook zijn. Dat zullen ze bij het SeC wel weten...
 
Vandaag de afspraak met SeC gehad. Die geeft aan dat ze met de nieuwe revisies (E/F) bijna geen problemen meer tegenkomen. Voorzichtig positief dus. Ik hou deze defecte DRL voor nu aan tot de APK in november, tenzij ik toch de kriebels krijg en ze in het voorjaar al laat vervangen.

Hier verder ook geen anderen die het probleem hebben met de nieuwe revisies?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Het bedrijf lijkt in het VK te zitten volgens de website. Dan snap ik niet dat je iemand gebruikt met zo'n beroerd Engels accent. Die RGB lampen zijn wel ontzettend lachen, maar zou er geen 400 euro voor over hebben. De standaardprijs (komt wellicht nog shipping+tax overheen) is ook al duurder dan vervangen bij Tesla (en dan wordt het ook nog eens gedaan).

Je hebt geen enkele garantie dat deze lampen wel beter zijn, maar je kan het er op gokken. Ik ben eigenlijk altijd voor origineel, maar ik kan me voorstellen dat mensen het vertrouwen in de MS koplampen zijn verloren. Overigens zit er maar 1 jaar garantie op de koplampen. Dat houdt een Tesla lamp ook wel vol. Als ze echt vertrouwen in hun product hadden gehad, dan hadden ze er minstens 5 jaar garantie op moeten geven.

Ik zou er niet aan beginnen...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hoi iedereen, ik ben nieuw hier! Ik heb sinds december 2022 een S75D uit 2017 en begon me ook steeds meer te storen aan de kapotte "eyebrows". Daarvoor had ik een S80 uit 2014, die het probleem (natuurlijk) niet had..

Ik heb echter denk ik wel een manier gevonden om ze te fixen. Het vereist wel wat modificeren (in het kort schuif je een LED strip op de plaats waar hij niet meer werkt in de lamp zelf), die sluit je aan op de huidige bedrading en ta-da:

IMG_1210.jpeg


Ik moet verder nog even wat dingen finetunen hoor, maar je ziet geen verschil.

Aangezien er zó idioot veel S-en met kapotte lampen rijden, zit ik er aan te denken om hier bijv. een reparatie-service in aan te bieden. Wilde jullie even polsen; zou daar behoefte in de markt naar zijn? Nogmaals, ik moet nog wat dingen finetunen en het is me nu op m'n eigen auto gelukt (en ik ben geen monteur), maar was even benieuwd naar of er animo voor zou zijn. Groeten!
 
Hoi iedereen, ik ben nieuw hier! Ik heb sinds december 2022 een S75D uit 2017 en begon me ook steeds meer te storen aan de kapotte "eyebrows". Daarvoor had ik een S80 uit 2014, die het probleem (natuurlijk) niet had..

Ik heb echter denk ik wel een manier gevonden om ze te fixen. Het vereist wel wat modificeren (in het kort schuif je een LED strip op de plaats waar hij niet meer werkt in de lamp zelf), die sluit je aan op de huidige bedrading en ta-da:

View attachment 1011847

Ik moet verder nog even wat dingen finetunen hoor, maar je ziet geen verschil.

Aangezien er zó idioot veel S-en met kapotte lampen rijden, zit ik er aan te denken om hier bijv. een reparatie-service in aan te bieden. Wilde jullie even polsen; zou daar behoefte in de markt naar zijn? Nogmaals, ik moet nog wat dingen finetunen en het is me nu op m'n eigen auto gelukt (en ik ben geen monteur), maar was even benieuwd naar of er animo voor zou zijn. Groeten!
Nice! Als je dat voor een competitief bedrag voor elkaar krijgt heb je denk ik gouden business!
Zeg je huidige baan maar alvast op😉
 
Nice! Als je dat voor een competitief bedrag voor elkaar krijgt heb je denk ik gouden business!
Zeg je huidige baan maar alvast op😉

Haha nou, zo'n vaart zal het niet lopen hoor 😁

Een nieuwe set headlights kost 1500 op het moment toch? Ook wel zonde, want alléén die bovenste LED driver (+tube) is doorgebrand, de rest van de unit is nog gewoon prima. Zo'n strip gaat ook veel langer mee dan weer zo'n nieuwe driver die vervolgens toch weer door gaat branden gok ik.

Stel dat ik het voor 1/3e zou kunnen fixen bijvoorbeeld. Eens ff over nadenken.. Thanks voor je reactie iig!
 
Haha nou, zo'n vaart zal het niet lopen hoor 😁

Een nieuwe set headlights kost 1500 op het moment toch? Ook wel zonde, want alléén die bovenste LED driver (+tube) is doorgebrand, de rest van de unit is nog gewoon prima. Zo'n strip gaat ook veel langer mee dan weer zo'n nieuwe driver die vervolgens toch weer door gaat branden gok ik.

Stel dat ik het voor 1/3e zou kunnen fixen bijvoorbeeld. Eens ff over nadenken.. Thanks voor je reactie iig!
Ik herinner me wel dat het niet in 1x stuk ging.. het was alsof het langzaam terugliep om uiteindelijk helemaal uit te vallen (de bovenste LED dan)
500e lijkt me een prima aanbieding. hou er wel rekening mee dat dat eigenlijk 400 voor jou ivm btw. (of je doet 500 ex btw)

ik zou dan wel altijd zeggen dat je een vaste prijs hebt ongeacht of je 1 voorlamp of beiden moet bewerken... van wat ik zag van je foto zit er nog wel wat 'prepwerk' aan arbeid aan. (bumper moet eraf?)
 
Ik herinner me wel dat het niet in 1x stuk ging.. het was alsof het langzaam terugliep om uiteindelijk helemaal uit te vallen (de bovenste LED dan)
500e lijkt me een prima aanbieding. hou er wel rekening mee dat dat eigenlijk 400 voor jou ivm btw. (of je doet 500 ex btw)

ik zou dan wel altijd zeggen dat je een vaste prijs hebt ongeacht of je 1 voorlamp of beiden moet bewerken... van wat ik zag van je foto zit er nog wel wat 'prepwerk' aan arbeid aan. (bumper moet eraf?)
Ja de bumper moet er idd af, anders krijg je de lampen er niet uit. Opzich valt dat wel mee hoor. De meeste tijd gaat zitten in het “opereren” van de lampen zelf, dan testen, waterdicht maken, weer testen in de auto, enz. Maar iets van een staffel is idd niet gek.

Het klopt idd dat ze vaak langzaam uitvallen. Het ledje op die printplaat wordt zo heet dat hij die tube (die het licht geleidt) letterlijk verbrandt aan de zijkant waardoor die minder geleidt en ook geler van kleur wordt door het verbranden. Uiteindelijk brandt als laatste die hele printplaat door en valt hij helemaal uit. Lekker ontworpen :)
 
Ja de bumper moet er idd af, anders krijg je de lampen er niet uit. Opzich valt dat wel mee hoor. De meeste tijd gaat zitten in het “opereren” van de lampen zelf, dan testen, waterdicht maken, weer testen in de auto, enz. Maar iets van een staffel is idd niet gek.

Het klopt idd dat ze vaak langzaam uitvallen. Het ledje op die printplaat wordt zo heet dat hij die tube (die het licht geleidt) letterlijk verbrandt aan de zijkant waardoor die minder geleidt en ook geler van kleur wordt door het verbranden. Uiteindelijk brandt als laatste die hele printplaat door en valt hij helemaal uit. Lekker ontworpen :)
Alhoewel ik moet zeggen dat ik, nadat ik de lampen eind 2020 heb laten vervangen, geen last meer heb gehad van uitvallende LEDs
 
Ik snap wat je bedoelt! Misschien nog nooit op deze manier over nagedacht ofzo? Het is idd ook wel een beetje McGyveren zoals @bugboy zei en daar zitten garages misschien niet op te wachten.
Wel op letten dat je na het McGyveren ook nog garantie op de herstelling verplicht bent, als je het professioneel gaat doen.
 
  • Like
Reactions: job-lek