Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kosten Tesla Wall Connector Installatie

This site may earn commission on affiliate links.
Beetje aan de hoge kant.

Helaas reeds de tweede offerte, de eerste was nog duurder zonder keuring inbegrepen. Andere tesla certified elektriciens zouden van veel verder moeten komen. Achja, nog even afwachten. Opladen gaat prima met een gewoon stopcontact, maar met geen mogelijkheid tot binnen parkeren wordt de winter misschien lastig.
 
Zappi V2 heeft een type B ingebouwd. Type A is een stuk goedkoper. En type A/B bestaat niet. ;) Een type B voldoet ook aan karakteristiek A.

Zoek maar eens in het genoemde draadje, dan zul je zien dat dit ook in Belgie volstaat, ik neem aan dat @fivari weet hoe de Belgische regels in elkaar zitten. ;)
 
Dank voor het topic. Deels off-topic want geen TWC-lader, maar gaat ook meer om installatiekosten denk ik.

Ik zit ook precies in het moment om een offerte goed te keuren en ben ook benieuwd naar de prijsstellingen voor installatie.

Ik ben wel "veroordeeld" tot Eneco i.v.m. dat deze een deal met mijn werkgever hebben en ik alleen via hun de laadkosten vergoed krijg en werkgever dan ook de periodieke abonnementskosten betalen. Twee keuzes gehad uit laadpalen:
- ICU Eve Mini en EV-Box.
Op aanraden van andere topic hier op gekozen voor de ICU Eve Mini i.c.m. Tesla (slechtere ervaringen gelezen met de EV-Box en Tesla).

Installatie door Eneco gaat mij 943 euro kosten incl. BTW. Laadpaal ICU Eve Mini 11 kwh - €1065 (incl.). Totaal €2008.
Opbouw installatieprijs:
- Installatie basis €520
- Meerprijs 3x16A aansluiting (incl bekabeling) €242
- Home load balancing module €181

Moderne meterkast. Wand ophanging. Wandcontactdoos versie. Geen graafwerk, enkel muurdoorboring en daar direct op de buitenmuur bij de oprit voor het huis.
 
Ziet er niet verkeerd uit, het is nu eenmaal een dure laadpaal. De installatieprijs lijkt wel netjes. Uurtje of 4 werk denk ik, als ze het al redden daarin.

Als je de keuze hebt voor een vaste kabel... Doen!
 
Grappig dat omzetten via net beheerder ook aardig verschilt per regio. Hier bijna 300 euro. Rond 500 euro voor paal installatie als er weinig buitenwerk is. Daarnaast ook vaak extra groep.

Ik heb een slimme meter en toon. Dus de poort is al bezet voor de load balancing module. Iemand bekende met dit probleem?
 
Grappig dat omzetten via net beheerder ook aardig verschilt per regio. Hier bijna 300 euro. Rond 500 euro voor paal installatie als er weinig buitenwerk is. Daarnaast ook vaak extra groep.

Ik heb een slimme meter en toon. Dus de poort is al bezet voor de load balancing module. Iemand bekende met dit probleem?

Dat laat zich oplossen door een splitter (te koop bij bouwmarkt). P1 is 1 weg communicatie.
 
In bijlage offerte van een tesla certified plaatser. Prijzen excl btw en “andere kosten (zoals verplaatsing). Kijkend naar anderen in dit draadje lijkt de prijs wel correct dan?

Als je serieus geld wil besparen dan laat je de monteur een rode CEE stekker plaatsen op de plek van de HPWC. Dat laat je keuren.
Dan kan namelijk die 700 euro kostende B-type aardlek eruit.

Vervolgens hang je de HPWC op en verbind je die met een soepele kabel op de rode stekker.

Door deze constructie is de HPWC geen "vast aangesloten apparaat" en vervalt de noodzaak voor de Type-B aardlek.

Ik vindt alles overigens erg duur.
- 250 euro voor plaatsen wallcharger. 250 euro voor 4 schroefgaatjes? Hoeveel uur gaat ie daar mee bezig zijn dan?
- 150 euro voor een 12-modulen kastje. Kost op Internet 3 tientjes.
- 6x5mm2 YMVK-as kost op Internet 6,5 per meter. Heb je 21 meter nodig?

Ter indicatie.. Ik heb mijn eigen laadpaal aangesloten en opgehangen. Ben denk ik een uurtje of 4 bezig geweest. Op ander adres van mij heb ik het laten doen door NewMotion, die hebben 800 euro gevraagd voor installatie maar dat was inclusief graafwerkzaamheden in de tuin (en verder incl. alle onderdelen die jij ook hebt staan).
 
@M3rik, ipv een splitter zou je ook met een TWC+Maxem (kost een paar centen) kunnen werken of een lader van @fivari (geen TWC). Voordeel van beide oplossingen (t.o.v. smart laden via de p1-poort) is dat beide oplossingen aan load balancing doen per afzonderlijke fase (bij een 3 fase huisaansluiting).
Sorry ben geen elektricien wat is voordeel van LB per aparte fase? Sneller laden als er iets anders ook aan staat?
 
@M3rik, ipv een splitter zou je ook met een TWC+Maxem (kost een paar centen) kunnen werken of een lader van @fivari (geen TWC). Voordeel van beide oplossingen (t.o.v. smart laden via de p1-poort) is dat beide oplossingen aan load balancing doen per afzonderlijke fase (bij een 3 fase huisaansluiting).
Sorry ben geen elektricien wat is voordeel van LB per aparte fase? Sneller laden als er iets anders ook aan staat?
 
@M3rik, volgens mij een stukje optimalisatie / voorkomen van overbelasting. Ik ben ook geen elektricien en ik kan het verkeerd hebben geïnterpreteerd.

Zoals ik meen dat load balancing (met 1 laadpaal) werkt:

Voorbeeld LB via P1:

L1 L2 L3
25 25 25 beschikbaar
16 16 0 verbruik (overig)

Via de p1 poort leest de TWC een verbruik van 32A. Als mijn veronderstelling klopt zal de TWC denken dat er 75 - 32 = 43A beschikbaar is en per fase maximaal 14A kunnen laden. L1 en L2 worden dan echter met 5A overbelast (16+14= 30A).

Voorbeeld LB per fase:
De TWC krijgt het verbruik per fase door en regelt L1 en L2 terug tot een max stroomsterkte van 9A, terwijl L3 op 16A kan blijven.

Wellicht kan een van de techneuten hier dit bevestigen/ontkrachten?

Edit: Had eerder een ander rekenvoorbeeld gepost, maar dat klopte van geen kanten ;)
 
Last edited:
1 P1 poort geeft verbruik per fase door.
2 Ik denk niet dat de TWC slim genoeg is om per fase te kunnen regelen.
3 Ik weet niet of de Tesla een asymmetrische load aankan. (Oudere Tesla's konden laden op 2 fases, maar ik denk dat het nu 1 of 3 is. Geen tussenweg, laat staan asymmetrisch).