Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Excessive APK kosten

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

Vraag. Ik had voor het eerst een APK-keuring voor mijn Tesla S 2019 met ongeveer 100.000km op de teller.
Wordt me verteld dat er ruim EUR 2700 aan kosten zijn. Met name de ophanging. Ook rekenen ze 130 euro per uur voor arbeid.

REAR UPPER LINK SUSPENSION ASSEMBLY
REAR TOE LINK, X-AXIS (1043964-00-C)

Ik voel me best bedonderd. Een auto van 4 jaar zou met normaal gebruik (familie auto) toch geen issues moeten kunnen hebben met de ophanging?
Sowieso een merk met veel negatieve ervaringen; mijn Model X die ik in Amerika reed (2017 model) had enorm veel issues, de support is enorm slecht gebleken en hun 'Auto-Pilot' is een miskoop geweest omdat het al jaren lang feitelijk niet meer dan adaptive cruise-control is met lane-switching.

Wat kan ik doen?
Ik wil graag mijn beklag doen en mijn punt maken dat dit echt niet acceptabel is voor een auto van dit kaliber, met deze leeftijd en gebruik.

Hartelijk Dank!




Screenshot 2023-08-23 at 11.44.28.png
 
APK bij een SeC?
Dat zijn inderdaad hoge kosten. Zou daar wel even met Tesla over gaan praten, aangezien dit iets is wat je niet zou verwachten bij zo’n “jonge” wagen.
Werkplaatsuurtarieven zijn bij Tesla inderdaad vrij stevig. Kennelijk universitair opgeleid ;-)
 
4 jaar, 100.000 km, dan is slijtage aan onderdelen van de ophanging niet uitzonderlijk bij een zware auto.
Overigens zie ik een adviespunt, achterkant hoeft niet helemaal te vervangen maar zou wel handig zijn omdat het subframe naar beneden moet, in één moeite door dus.
En het kan vast iets goedkoper als je bij een niet merkgarage gaat.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik zie niet zo heel veel bijzonders voor een auto in die prijsklasse. Mijn tip: vraag om coulance bij Tesla. Gewoon vriendelijk. Misschien dat ze wat voor je kunnen betekenen. Zo niet, dan denk ik dat er weinig anders opzit dan te accepteren. En denk vooral niet dat je bij merken als Audi, Mercedes en BMW dit niet hebt. Ik heb met die drie ook ervaringen en zeker bij Audi zou ik met deze offerte opgelucht adem halen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Reparatie aan de ophanging voor de Model S na 100.000 km? Dat vind ik inderdaad behoorlijk snel. Overigens lees ik dat ook de front suspension punt 4 van de offerte op termijn aan vernieuwing toe is.
Nu ken ik je rijgedrag niet en hoe je snelheidsbeperkende drempels neemt.
Ter referentie: Model S uit 2015, zijn de draagarmen voor bij 2 ton pas vervangen toen 6 jaar oud.
 
Tesla is zeker niet de goedkoopste. Onderdelen zijn prijzig en het werkplaatstarief nog veel prijziger, denk dat je snel 35 a 40% goedkoper uit kunt zijn.
Ik zie weinig werk in het lijstje wat een ander garagebedrijf niet zou kunnen oppakken.

MIjn advies: even Googlen welke garages voor jou in de buurt zitten en het werk daar laten doen.
 
Tesla is zeker niet de goedkoopste. Onderdelen zijn prijzig en het werkplaatstarief nog veel prijziger, denk dat je snel 35 a 40% goedkoper uit kunt zijn.
Ik zie weinig werk in het lijstje wat een ander garagebedrijf niet zou kunnen oppakken.

MIjn advies: even Googlen welke garages voor jou in de buurt zitten en het werk daar laten doen.
Die Tesla garages (Hoofddorp en volgens mij eentje in Almere), doen die dit soort reparaties niet?
 
Ik voel me best bedonderd. Een auto van 4 jaar zou met normaal gebruik (familie auto) toch geen issues moeten kunnen hebben met de ophanging?
Sowieso een merk met veel negatieve ervaringen; mijn Model X die ik in Amerika reed (2017 model) had enorm veel issues, de support is enorm slecht gebleken en hun 'Auto-Pilot' is een miskoop geweest omdat het al jaren lang feitelijk niet meer dan adaptive cruise-control is met lane-switching.
Moest je betalen voor AP in 2017?
Volgens mij was deze toen inbegrepen en EAP betaald.

ps. Ik heb AP van 2015 en die was voordat de EU regels oplegde gewoon goed en beter dan wat elders op de markt was. Dat is absoluut geen `alleen maar adaptive cruise control met lane switching`. De wijze waarop de lane/assist werkte was goed en eigenlijk nu nog steeds best goed ondanks de EU regels.


Wat betreft de ophanging is op het internet voor alle auto´s, dus ook brandstofauto´s het volgende te vinden:



Hoe lang gaat vering mee?

Daar is moeilijk een pijl op te trekken, aangezien veel afhangt van het type wagen en hoe deze wordt gebruikt. In de meeste gevallen kun je 80.000 tot 160.000 km rijden voordat een vervanging van eender welk onderdeel van de ophanging auto nodig is. Het is niettemin nuttig, het systeem om de 20.000 km te inspecteren.

Dan is een ton inderdaad aan de lage kant maar zeker niet ongebruikelijk. Zeker voor zo'n zware auto.
 
Last edited:
Dat is best apart. Communicatie en Tesla blijft een bijzondere combinatie ;-)
Ik begreep dat er een tijd was dat je alle aangeboden auto's, dus ook benzine en diesel moet kunnen testen, als je APK aanbied.
Tesla wilde niet investeren in apparatuur om bijv. uitlaadgassen te testen en hun garages dan ook verplicht moeten voorzien van een afzuiging van uitlaadgassen.

Wellicht dat dit is aangepast
 
  • Like
  • Informative
Reactions: job-lek and ScoopT
Mijn upper arms zijn vaak vervangen en nu is de ophanging ook aan beide zijden met meer onderdelen vervangen. Bij mijn X is het gewoon een bekende zwakheid, gewicht icm ophangsysteem en luchtvering. Tesla ziet het nooit als een “bekend probleem”, maar meer een wat sneller te onderhouden onderdeel.

Kosten ruim 3K met ruiter wisserbladen en paar kleine dingen. Nu gaan ze er wel van uit dat ik niet snel hoef terug te komen.