Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadefficiëntie

This site may earn commission on affiliate links.
Elektriciteitsafrekening en... verrassing! Blijkt dat de laadefficiëntie slechts 56% bedraagt (gemeten via Teslafi).
Maken gebruik van een verouderd 3x 230VAC net met een gen 2 Tesla laadstation. Volgende week komt de elektricien terug, maar zijn er hier in de community al redenen bekend waarom we een vrij groot verlies optekenen? Had gerekend met 10% max, geen 44%.

1625912722434.png
 
Het hoge amperage is iets waar ik wel rekening ga mee houden. Wat zeer vreemd is is dat Teslafi aangeeft dat ik op 42A laad (!) terwijl de wall charger slechts 32A maximaal mogelijk maakt. Tijdens het laden kom ik volgens de Tesla app op 14A. Ik heb echter weinig kennis van elektrotechniek...

Ondertussen heb ik ook contact gehad met het service center en zij maakten me melding dat er bij de wagens geleverd begin 2021, waarvan ook mijn model deel uitmaakt, problemen hadden/hebben met de laadefficiëntie ter hoogte van de omvormer in de wagen. Ik wacht nu op de interventie van de servicedienst.
In die 42A is de factor 3 van het 3 fasen laden meegenomen, dus die 14A klopt wel.
Vermogen is #fasen x voltage x amperage.
Dus 3fasen 14A 230V = 3x14x230 = 9660W = 9,7kW
Teslafi rapporteert dus niet goed, maar zal wel op het juiste vermogen uitkomen.
 
Upvote 0
Het hoge amperage is iets waar ik wel rekening ga mee houden. Wat zeer vreemd is is dat Teslafi aangeeft dat ik op 42A laad (!) terwijl de wall charger slechts 32A maximaal mogelijk maakt. Tijdens het laden kom ik volgens de Tesla app op 14A. Ik heb echter weinig kennis van elektrotechniek...

Ondertussen heb ik ook contact gehad met het service center en zij maakten me melding dat er bij de wagens geleverd begin 2021, waarvan ook mijn model deel uitmaakt, problemen hadden/hebben met de laadefficiëntie ter hoogte van de omvormer in de wagen. Ik wacht nu op de interventie van de servicedienst.
3 fase laden? 3x16 A = 48 A. ;) 3x14 A = 42 A, dus het klopt. :)
 
  • Like
Reactions: parisruns
Upvote 0
Dag iedereen,
bedankt voor de feedbacks en goede comments! Heb er heel wat van bijgeleerd :)
Ondertussen heb ik ook op het Teslafi forum dezelfde klachten teruggevonden en blijkt dat bij het verouderde net 3x220V meestal slechts twee fasen gemeten worden. Wanneer ik dit aanpas in de software kom ik op een resultaat wat korter bij de waarheid zal liggen:
1626954996204.png

Echter om absoluut zeker te zijn ga ik nog volgende twee zaken laten uitvoeren:
- nazicht van de omvormer in de wagen door Tesla.
- plaatsen van een kWh meter in de elektrische kast

Veel rij- en laadplezier iedereen!
 
  • Like
Reactions: adjego
Upvote 0
Ik ben nu 4 laad sessies verder. Helaas wilde bij 1 van de 4 sessies ScanMyTesla niet meewerken:

1628422020949.png


Deze 3 sessies zijn allen met 24A.

De efficiency is hier dus het aantal kWh volgens de energie meter versus het aantal kWh beschikbaar volgens het BMS (nomimal remaining). Hier geeft dat dus een efficiency van 87.7% oftewel een verlies van 12.3%.

Echter, deze informatie kun je normaliter niet aflezen als je geen OBD2 adapter hebt met ScanMyTesla. Het is dus goed om deze resultaten te vergelijken met wat Teslafi rapporteerd. Het is duidelijk dat Teslafi onderrapporteerd.

Kabelverlies is "Tesla used" versus de energiemeter. Tesla used is een schatting van Teslafi op basis van de gerapporteerde voltages en amperes door de Tesla API. Er is dus geen API waarde die Tesla zelf in de API heeft geplaatst. Op basis hiervan is wel te zien dat er dus in de kabels minder dan 1% verlies is.

Het verlies zit hem dus voornamelijk in de AC to DC converter en anders wel in de omzetting in de batterij.

Ik ga nog 2x een lange laadsessie op 24A uitvoeren en daarna wil ik 5 laadsessies op 16A doen en deze vergelijken.
 
  • Like
Reactions: Phil V and Erik-S85
Upvote 0