Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op vakantie met de caravan naar Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Eergisteren zijn we terug gekomen van onze vakantie in Frankrijk met een paar maanden oude Model X 90D en een 1750KG wegende caravan. Leek me leuk om bij deze de ervaringen te delen...

TL;DR
Om een lang verhaal kort te maken: 'Ja, het is te doen, maar het is wel veel laden. Verwacht niet al te ver te komen in een korte tijd'. Ik heb regelmatig buikpijn gehad van de range stress, iets wat echt pas op de terugweg minder werd. Deels door het 'onbekende': Superchargers waarvan je niet weet of je daar gemakkelijk met een caravan komt. Files en/of weersinvloeden (tegenwind / regen) kunnen zomaar ineens je range met 15% doen afnemen, of wat als een Supercharger niet werkt? Kan ik wel (genoeg) laden op de camping, campings hebben altijd een laag amperage en een nacht laden met maar 4km/u geeft uiteindelijk maar 60km range extra welke effectief met een caravan maar 25km is... Kun je in het binnenland van Frankrijk wel laders vinden, die het ook nog eens doen met de enige laadpas die ik had (NewMotion)? Volgend jaar toch maar weer een vliegreisje - geen idee, ik vond het toch ook wel weer leuk, spannend en volgens mij vrij uniek in Europa. Ik denk wel met een iets andere voorbereiding...

Vakantie
We zijn 'op de bonnefooi' gegaan, met relatief weinig planning, een dag van te voren bellen naar een camping om te vragen of er plek was. Mijn vrouw houd zich altijd bezig met het gebied en de campings en hadden regio Poitou-Charentes uitgekozen omdat we daar nog nooit geweest waren. Ze had een lijstje met campings gemaakt, maar we hadden verder niks gereserveerd. Als iets niet beschikbaar was, dan keken we gewoon verder of we konden besluiten om langer op een camping te blijven. We hebben 3 dochters van de leeftijden 7, 11 en 13, dus we wilden campings die niet te grootschalig zijn, maar wel leuke faciliteiten hadden zoals een zwembad. Ik moet zeggen dat dit allemaal goed gelukt is. Camping Campix net boven Parijs werd onze eerste camping voor 2 nachten. Leuke steengroeve camping waar je een kampvuurtje kan stoken op je plekkie. Daarna zijn we naar Camping Les Peupliers gereden, oorspronkelijk ook voor twee nachten, maar omdat de camping erna vol zat, zijn we hier in totaal 6 nachten gebleven. De kinderen vermaakten zich er super met de glijbanen, vissen naar rivierkreeften met een netje en het waanzinnige apenpark in de buurt: La Vallée des Singes. Door het weer besloten om terug naar boven te rijden, camping gevonden bij Tours, Camping La Mignardière. Na twee dagen regen besloten we om om 7:00 de caravan in te pakken en om 9:00 zaten we in de auto richting Parijs. Daar was het koud, besloten door te rijden naar huis: 23:30 waren we thuis...

De auto
Wauw, wat een genot. Zoals vaker aangegeven en te lezen: je komt niet moe aan op plaats van je bestemming. Trekken van de caravan: geen probleem. De hele boel ligt super op de weg, je merkt niet dat er 1750KG aan je trekhaak hangt. Of je nou 85, 90 of 115 km/h gaat, alles stabiel, ook bij inhaal acties van vrachtwagens. Regeneren bij heuvels is briljant. De Tesla is zo breed dat extra spiegels haast niet nodig is, maar met spiegels kan ik gewoon achter de caravan kijken. We hadden gekozen voor een 6-zits configuratie. De meiden hadden heerlijk de ruimte. Nu zijn ze altijd wel 'lief' onderweg, maar zelfs de 15 uren durende rit terug was geen probleem.
Wel een paar 'minpuntjes':
  • Ontbreken van AP in trailer mode! Ik hoop dat dit snel komt, dat zou een nog veiligere rit geven.
  • De kW meter 'schaalt' niet automatisch mee, soms is deze compleet nutteloos.
  • De navigatie/planner: totaal nutteloos, uiteindelijk alleen gebruikt om van SUC naar SUC te rijden.
  • De achterklep geeft een raar ratelend geluid bij openen en sluiten.
  • De wielen lopen aan in de wielkasten bij volledig insturen.
De laatste twee laat ik even nakijken bij een servicecenter.

Voor de rest was de Frunk leuk: de tent, matje en slaapzak van mijn oudste dochter lag erin, de voetbal en volleybal, badminton rackets en jeu de boule, allemaal handig binnen handbereik, zodat bij de tussenstops het nodige vermaak gepakt kon worden.

Verbruik

Ik had contact gehad met Bo van abetterrouteplanner om te bepalen welk verbruik cijfer ik moest ingeven, gezien de luchtweerstand en gewicht van een caravan. We kwamen op 622Wh/km bij 110 km/u. Dit heb ik gebruikt als invoer voor alle route planning. Aankomen met 10% en eigenlijk liever iets langzamer rijden. Na experimenteren merkte ik dat het werkelijk verbruik wat lager lag, met 90km/u ligt het rond de 480Wh/km, met 88km/u op TACC achter een vrachtwagen rond de 380Wh/km. Terug naar huis met windje mee: 100km/u - 500Wh/km (in Frankrijk), maar ik heb ook wind tegen gehad dat ik 700Wh/km verbruikte (met 110km/u):
IMG_20170802_144957 (1).jpg


En dan 600Wh/km gemiddeld tussen de Superchargers:
IMG_20170802_152155.jpg


Met -1% aankomen:
IMG_20170802_152213.jpg


Totaal hebben we 2325 km gereden, met een gemiddeld verbruik van 400Wh/km. Bijna 1.000Kw verbruikt - geen cent aan 'brandstof' uitgegeven! 0,0 uitstoot, 100% 'groen' - op een klein beetje butaangas voor de Skottel na...

Superchargers
Laden bij superchargers ging over het algemeen goed. Helaas zijn ze niet voor een auto met trailer gebouwd. Soms hadden we geluk en was het rustig genoeg om de caravan gekoppeld te laten en de auto overdwars langs een laadpunt te zetten.

Antwerp-Aartselaar
We vertrokken uit Berkel en Rodenrijs met 100% lading, eerste stop: Antwerpen-Aartselaar. Hier zit een Tesla showroom/SEC - een medewerker keek wat vreemd op met de opmerking dat hij dit nog niet gezien had :). Maar iedereen was vriendelijk. Wel los koppelen en er was gelukkig voldoende plek op de parkeerplaats. Daar hebben we ontbeten in de caravan met een lekkere warme thee uit de showroom.
IMG_20170731_103614.jpg


Nivelles-Sud
Volgende stop was Nivelles-Sud, we hadden vrij lang geladen in Aartselaar (door het ontbijt), waardoor deze goed haalbaar was. Hier had ik geluk: afkoppelen was niet nodig en er stonden geen voertuigen op andere parkeerplekken waardoor achterlangs voldoende ruimte was.
IMG_20170731_120644.jpg


Valenciennes
Ruime plekken en kon de caravan aangekoppeld laten. Er stond wel een andere X te laden, maar er was voldoende ruimte. Hier moesten we lang laden om de volgende SUC Senlis te halen. De afstand was 151km en abetterrouteplanner gaf al aan om max 75km/u te rijden... We zijn dus een stukje gaan lopen naar het commercieel centrum verderop, brood gehaald voor de lunch bij de bakker, wat winkels bekeken en toen de auto 95% vol was teruggelopen. Alles rustig aan, want je moet wel...
IMG_20170731_132824.jpg


Senlis
Dit was 1 van de 'mindere' SUCs. Moest de caravan wel loskoppelen en het was ook even zoeken. Uiteindelijk hoefden we hier niet lang te laden omdat we vlak bij de camping waren.

Orgeval
Twee nachten later zijn we verder gereden naar de volgende camping. Om de drukte van de zuidring bij Parijs te voorkomen, gekozen om via de noord/west kant te rijden - dat is iets langer, maar wel minder druk - en hard kan ik toch niet rijden. Orgeval was de eerste stop, waar we ook weer ontbeten hebben. Met creatief de auto in de berm te zetten, kon de caravan gekoppeld blijven. Maar ook deze SUC is niet trailer vriendelijk...
IMG_20170802_110528.jpg


Orléans
Ook deze is niet trailer vriendelijk, maar had wel geluk: het was rustig, dus kon ook hier door 5 laadpunten te overlappen aangekoppeld blijven. De eerste lader deden het niet, dus ik moest wel - en met de wetenschap dat ik 'm snel kon afkoppelen als het drukker werd, toch maar even zo neergezet:
IMG_20170802_140047.jpg


Tours
Dit is eigenlijk de slechtste SUC, de doorgang naar het hotel is nauw, het lukte nog maar net om de draai te maken met de caravan. Het parkeerplaatsje is krap en loopt schuin af (dus lastig de caravan draaien met de hand, hij rolde bijna de afgrond in), het Arthotel waar we voor het eerst besloten om wat te drinken was schreeuwend duur (5 euro voor een flesje water, 7 voor een colaatje - we waren met 3 water en 2 cola 29 euro!!! kwijt). En de SUC zelf is ook nog van een ouder type lijkt wel, want laden ging niet snel... Hier moet echt wel een alternatief voor komen.

Poitiers
Deze SUC was prima, ook wel weer afkoppelen, maargoed, daar had ik inmiddels aardige handigheid in gekregen. Ook de volgorde: loskoppelen, auto parkeren, aan de lader hangen en daarna de pootjes uitdraaien om de caravan in te kunnen gaan en in omgekeerde volgorde weer weggaan - iedereen eerst laten zitten, en proberen pas op het allerlaatste moment loskoppelen van de lader - iedere % is er 1...
IMG_20170802_175136.jpg


Terugweg
Terug konden we Poitiers overslaan, en door de overnachtingen bij Tours ook de SUC daar. Ik moest bij Nivelles-Sud deze keer wel loskoppelen omdat er een opvallend mooie witte S stond met een fris groene streep op de onderkant met groene remklauwen - erg mooi. Ook hebben we de laatste kilometers even bij SUC Dordrecht bijgeladen. Ook deze is niet trailer vriendelijk, maar wel lekker rustig (om 23:00) zodat loskoppelen niet nodig was. Aartselaar kon ik overslaan om dat ik met 98% uit Nivelles-Sud vertrok (gegeten bij de Pizzahut).

Conclusie
Het is heerlijk dat je niet meer op smerige WC's hoeft te zijn, of stoppen bij naar pis ruikende 'P's'... Jammer (maar logisch) dat de SUC's niet trailer vriendelijk zijn - hopelijk verandert dat wel in de toekomst.

Reacties
De reacties liepen uiteen van 'totale negering', tot 'dat zijn mensen die veel ruimte nodig hebben', naar hele leuke enthousiaste mensen die vaak vragen hoe het zit met de range, en 'zit er nou helemaal geen benzine in?!?'. Over het algemeen: de niet Nederlanders reageerden leuker dan de Nederlanders... Dat viel gewoon echt op. Engelsen, Duitsers, Fransen - allemaal leuke reacties: nog nooit gezien, mogen we foto's maken? etc. - De Nederlanders (op een paar na), negeerde (voor mijn gevoel expres) de combinatie en ons totaal! Geen goedemorgen of een knikje kon er vanaf, terwijl we nog steeds dezelfde mensen zijn 'als vroegah', maar door hard te werken, hebben van succesvol eenmanszaak in de ICT ben ik in staat deze auto te rijden - maar ben nog steeds normaal mens, doe niet uit te hoogte, help iedereen altijd, dus moest erg wennen aan deze reacties.

Onderweg zag ik dat we regelmatig gefotografeerd werden. Logisch want je ziet niet veel X-en rijden, al helemaal niet met een caravan. Wel zagen we een Noor bij Senlis met een trailer waar een oude eend op stond - de eerste!!!

Voorbereiding
Ik had gelezen over de KiWhi pas, was te laat om er 1 aan te vragen. Ik had gelezen over een ChaDeMo adapter, kon er nergens meer 1 kopen. Ik had gelezen over de fase issue met de mobiele lader, dus ik had een verloopje gemaakt (nooit gebruikt). Ik had een verleng snoer bij me: niet gebruikt. Ik kwam laadstations tegen bij Auchans - niet de juiste pas voor.
Dat zal ik volgend jaar wel anders doen: toch maar even die ChaDeMo kopen, dus ook maar de KiWhi pas aanvragen (als dat dan nog nodig is). Ik kwam ook in het gebied waar we zaten regelmatig 'alterbase' tegen, een lokaal initiatief met een normale 220 volt en type 2 aansluiting. Niet kunnen gebruiken: geen pas werkte. Door het loskoppelen werkt de koelkast ook even niet meer, na een uur laden zijn de ijsjes gesmolten - dus wellicht toch een extra accu in de caravan is wellicht wel handig. In de meeste garages in Frankrijk merkte ik dat je gratis kon laden aan een 220 volt punt - nauwelijks gebruikt omdat ik daar weer net niet het verloopje bij me had i.v.m. fase gedoe.

Volgend jaar
Gaan we volgend jaar weer? Ja, ik denk het wel, maar met een iets andere voorbereiding. Wellicht toch de campings vastleggen. In ieder geval naar een ander gebied (we zijn door het slechte weer 5 dagen eerder naar huis gegaan), even indiepen welke laadpunten beschikbaar zijn in die regio. Had ik liever een 100D gehad? - jazeker! Was toen 7.000 euro om over te schakelen, wellicht toch een beetje spijt van dat ik dat niet gedaan heb... Maar met de 90D was het ook te doen. Kan het laden optimaler: zeker wel, op een gegeven moment is aankomen met 4% of zelfs iets lager, ook goed te doen - in plaats van met 12%. De 620 Wh/km is wellicht iets te hoog, op een gegeven moment bij aankomst bij een SUC bekeek ik de afstand naar de volgende SUC, deed dit maal 2,5 en wist ik tot hoever ik moest laden. Zo kon ik vlot doorrijden zonder te veel te laden. Het slechte weer gooide roet in het eten, maar al met al hebben we een leuke vakantie gehad.
 
Om het afkoppelen en verplaatsen van de caravan gemakkelijker te maken zou zo'n afstandsbediening misschien wat gemakkelijker zijn denk ik dan. Niet?
Terwijl jij de X parkeert, kan de vrouw de caravan dan even ergens anders parkeren.
 
Tesla zou een caravanmover moeten ontwikkelen met Summon en de automatische dockingtechnologie van SpaceX ;)

Je zou eens de YouTube-filmpjes van Bjørn Nyland kunnen bekijken waar hij met zijn aanhanger achter de X heel Noorwegen doorkruist, zitten volgens mij ook aardig wat tips in qua laden, planning en rijgedrag. Maar zijn aanhanger is veel lager en dat scheelt denk ik een heleboel luchtweerstand. Met een vouwwagen zou het denk ik ook veel schelen.

Respect. Ik zou zelf gewoon een huisje huren :)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FVO
Onze ervaring met de caravan, wel binnen Nederland dan, zijn qua verbruik ongeveer hetzelfde zo’n 420wh/km. Ik kom als in bij abetterrouteplanner qua verbruik 530wh/km bij 110km/h invul aardig overeen.

Max snelheid dan op 90km/h gehouden in de settings.

Bij zowel Dordrecht en Zwolle de caravan even afgekoppeld. Is binnen 2 minuten klaar.

Mooie samenvatting hoor, goed om te lezen dat ook verder weg richting Frankrijk te doen is.
 
  • Like
Reactions: BoukeG
ik denk dat de range impact vooral aerodynamisch is. ik ben zelf enkele weken geleden met mijn X heen en weer naar het comomeer geweest met een klein zeilbootje erachter (een RS400 voor de liefhebber). na enkele testen vooraf bepaald dat ik 300wh/km als setting in abetterrouteplanner moest gebruiken. Voor ik vertrok echter enkele aanpassingen aan hoe de mast op de boot ligt gedaan (andersom zodat vallen onder de dektent kunnen ipv uitstekend boven de auto) en de mast iets lager voorop.

Het mooie is dat abetterrouteplanner dus automatisch je normverbruik aanpast en deze bij aankomst in Como op 258Wh/km lag (gemiddeld verbruik sinds juni 230 wh/km). In vergelijking met de caravan ligt een boot natuurlijk vooral achter de auto qua aerodynamica en de boot+trailer+rotzooi betekend dat er ca 300kg aan de trekhaak hangt.

Ook ik kan be-amen dat de X een fantastische auto is voor trekken. zelfs als je vergissingen maakt. Zo stuurde de routeplanner me over de fugenpass (die overigens verboden is voor autos met aanhanger, kwam ik achter) en ik heb veel lol zowel bergop als bergaf (10km gemiddelde -311 Wh/km, nadat ik natuurlijk ook bergop wel 800 heb gezien, ook omdat het grappig is dat je weg kunt trekken van een porsche die je aan het opduwen is als je dat irriteert).

in het najaar zal ik met mijn trailersailer (elan 210) nog een ritje moeten doen om hem naar huis te halen, dan kan zal ik meer in lijn met de caravan qua verbruik hebben denk ik.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: BoukeG and FVO