In appartementen met parkeergarages wordt geworsteld met het probleem van de laadvoorzieningen voor EV's. Problemen zitten in:
Genoeg dus voor een apart draadje...
- de beschikbaarheid van voldoende capaciteit in de voeding van het complex. Berekening capaciteit en behoefte.
- Vastliggen van de parkeerplaatsen in de splitsingsakte: bij elkaar plaatsen van palen vaak niet mogelijk zonder complexe transacties via de notaris
- financiering van de aanleg van de basisinfrastructuur (aansluiting op schakel/verdeelkast en verdeling capaciteit over de parkeerverdiepingen). Infrastructuur voor VVE, laadpaal zelf voor rekening gebruiker parkeerplaats.
- Voorfinancieren is vaak probleem. Eenmalig bijdragen van alle leden een probleem omdat niet iedereen een laadpaal wil.
- prijsstelling: hoe bereken je het laadtarief, hoe verreken je dit zonder hoge extra beheerkosten voor de VVE. VVE beheerders zoals MVGM hebben deze dienst meestal niet in hun dienstverleningspakket zitten. Principiele vraag: wil je winst maken of niet om de investering terug te verdienen? Wil de VVE "bankieren"?
- keuze van het systeem: zeker als het een gemengd complex is (met kopers en huurders) is flexibiliteit belangrijk.
- Load balancing en Peak shaving.......Welke aanbieders zijn er om dit goed te regelen. Kan draadloos communiceren tussen de palen in de garage? Of moet het bedraad?.
- Discussies over brandveiligheid. Welke regels zijn er werkelijk? Hoe toets de brandweer? Wat is de rol van de opstalverzekeraar?
- Welke ontwikkeling is er in de wetgeving: er komt versoepeling aan van de regels: VVE's moeten meewerken aan individuele laadpalen. Maar hoe regel je dat dan?
- Zijn er subsidiemogelijkheden of goedkope financiering via duurzaamheidsregelingen?
Genoeg dus voor een apart draadje...