Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Lakbehandeling

This site may earn commission on affiliate links.
Welkom in de familie, Rogier!

Welke Modesta voor jou aangewezen is hangt af van de kleur van de wagen, wat je wil bereiken en wat je budget is.
Er wordt zowiezo eerst een BC-03 of BC-04 aangebracht. Die zorgt voor de hardheid en is nat aan te brengen wat de kans klein maakt dat er tijdens het aanbrengen krassen worden gemaakt.
Je kan er daarna nog een BC-05 bovenop zetten om hem een nog diepere glans te geven en beter vuil- en waterafstotend te maken.

Het verhaal van je detailer klopt dus maar jij moet de keuze maken. Ik heb BC-03 + BC-05 op mijn MC Red en BC-09 op de velgen.
Gezien krassen op mijn frunk er al eens helemaal uit zijn gegaan dankzij de coating ben ik fan.

Dank! Ik heb woensdag mijn Tesla gebracht bij PB Car Detailing in Nieuwegein. De detailer Paul is net zo bezeten als de verhalen die ik lees over andere detailers hier. Ik vond het best spannend om de auto te brengen zo snel nadat ik hem eindelijk had. Maar bij het aanzien van verschillende exclusieve auto's (waaronder een ferrari) was ik wel gerust gesteld. Lang met Paul gepraat over het vak. Hij was bereid om alles tot in detail uit te leggen. Vandaag is hij de hele dag bezig geweest en ik kreeg allemaal foto's via whatsapp van de werkzaamheden en vorderingen. Erg leuk! Paul heeft ook een FB pagina waar heel veel fotoseries staan van Modesta behandelingen op de meest exclusieve auto's. Als je zoekt op PB Car detailing op FB vind je hem vast.

Zaterdag haal ik hem weer op.. Can't wait!

- - - Updated - - -

PS: Mijn Tesla is Midnight Silver Metallic en heb in overleg met de detailer gekozen voor een volledige BC behandeling voor lak en velgen. ALs ik over een jaar ofzo de auto weer een oost wil geven kan ik dan de BC05 over de huidige coating aanbrengen.

- - - Updated - - -

* BC 04
 
PS: Mijn Tesla is Midnight Silver Metallic en heb in overleg met de detailer gekozen voor een volledige BC behandeling voor lak en velgen. ALs ik over een jaar ofzo de auto weer een oost wil geven kan ik dan de BC05 over de huidige coating aanbrengen.

Als je je wagen na de BC-04 behandeling nog meer water- en vuilafstotend wil maken, kan je na het wassen ook zelf een detail spray gebruiken die die eigenschappen toevoegt. Spreek er anders even over met je detailer als je de wagen gaat halen. Hij zal je kunnen adviseren in een geschikt product in combinatie met een Modesta coating.

Ik vind reload van CarPro zeer goed maar het gaat een beetje samen met de kleur van de lak. Niet aan te raden op een zwarte bvb. Ik denk dat het op die van jou wel een goeie match is.
 
Als je je wagen na de BC-04 behandeling nog meer water- en vuilafstotend wil maken, kan je na het wassen ook zelf een detail spray gebruiken die die eigenschappen toevoegt. Spreek er anders even over met je detailer als je de wagen gaat halen. Hij zal je kunnen adviseren in een geschikt product in combinatie met een Modesta coating.

Ik vind reload van CarPro zeer goed maar het gaat een beetje samen met de kleur van de lak. Niet aan te raden op een zwarte bvb. Ik denk dat het op die van jou wel een goeie match is.

Ik ga het zeker navragen. Thanks voor alle info!
 
Nog helemaal geen ervaring met iGreenLover coatings hier dus? De detailer bij mij in de buurt heeft toch al behoorlijk veel Tesla's gedaan en doet nu alleen nog maar iGreenLover (na Modesta en OptiCoat). Had gehoopt dat er hier iemand was die zijn langere termijn ervaringen kan delen van de IGL coating.
 
Nog helemaal geen ervaring met iGreenLover coatings hier dus? De detailer bij mij in de buurt heeft toch al behoorlijk veel Tesla's gedaan en doet nu alleen nog maar iGreenLover (na Modesta en OptiCoat). Had gehoopt dat er hier iemand was die zijn langere termijn ervaringen kan delen van de IGL coating.

Ik heb gelezen dat de Quartz coating van iGreenLover ook 9H hard is zoals Modesta en OptiCoat Pro. Vraag eens aan je detailer waarin volgens hem de verschillen liggen tussen Mostesta, Opticoat Pro en iGreenLover? Wat ik niet kon vinden is hoe dik de laag is.
 
Voor de onderhoudsfreaks, nu de winter er aan komt is het extra belangrijk je wagen goed te beschermen. Een lakbehandeling is een uitstekend begin maar het kan altijd beter dus op aanraden van mijn detailer behandel ik mijn wagen nu ongeveer maandelijks met een laagje "reload" sealant van CarPro. Deze spray is extreem water- en vuilafstotend. De Modesta BC-05 coating op zich is al sterk waterafstotend maar die reload is nog van een heel ander kaliber. Ik breng hem aan bij het drogen van de wagen dmv een microvezel doek waardoor hij qua verwerking vergelijkbaar is met een klassieke detail spray. Na het aanbrengen even laten drogen en dan opwrijven met een droge microvezeldoek. Ik behandel er ook mijn velgen mee. Bij donkere lakken (zwart) is het opletten geblazen omdat je vegen kan krijgen. Daarom is het gebruik van reload misschien niet te adviseren voor zwarte wagens. Het hangt er van af hoe freakerig je bent mbt het resultaat. :wink:

 
Last edited by a moderator:
Ik heb gelezen dat de Quartz coating van iGreenLover ook 9H hard is zoals Modesta en OptiCoat Pro. Vraag eens aan je detailer waarin volgens hem de verschillen liggen tussen Mostesta, Opticoat Pro en iGreenLover? Wat ik niet kon vinden is hoe dik de laag is.
Besloten op advies van detailer de iGreenLover coating te gaan proberen op mijn nog te leveren model S. Zal tzt hier verslag doen.
 
Besloten op advies van detailer de iGreenLover coating te gaan proberen op mijn nog te leveren model S. Zal tzt hier verslag doen.

Wat volgens mij een belangrijk criterium is, is de totale dikte van de coating. Uiteindelijk wil je enerzijds hardheid (9H), maar anderzijds een zo dik mogelijke laag om de kans te maximaliseren dat je kleine beschadigingen weg kan polijsten zonder de onderliggende clear coat of lak te impacteren.

Als ik dit bekijk voor de 3 layer Modesta behandeling van mijn wagen kom ik op 5 a 10 micron voor de P-01A primer + 2 a 3 micron voor de harde BC-03 laag + 3 a 5 micron voor de diep glanzende en waterafstotende BC-05 laag. Samen goed voor een bescherming van tussen de 10 en 18 micron.

De website van Opticoat geeft voor de Opticoat Pro in vergelijking een laagdikte van slechts 2 micron op. Dit is voor mij een belangrijk criterium om Modesta boven Opticoat Pro te verkiezen. Voor de iGreenLover coating heb ik geen gegevens gevonden van de dikte.
 
Wat volgens mij een belangrijk criterium is, is de totale dikte van de coating. Uiteindelijk wil je enerzijds hardheid (9H), maar anderzijds een zo dik mogelijke laag om de kans te maximaliseren dat je kleine beschadigingen weg kan polijsten zonder de onderliggende clear coat of lak te impacteren.

Als ik dit bekijk voor de 3 layer Modesta behandeling van mijn wagen kom ik op 5 a 10 micron voor de P-01A primer + 2 a 3 micron voor de harde BC-03 laag + 3 a 5 micron voor de diep glanzende en waterafstotende BC-05 laag. Samen goed voor een bescherming van tussen de 10 en 18 micron.

De website van Opticoat geeft voor de Opticoat Pro in vergelijking een laagdikte van slechts 2 micron op. Dit is voor mij een belangrijk criterium om Modesta boven Opticoat Pro te verkiezen. Voor de iGreenLover coating heb ik geen gegevens gevonden van de dikte.

De vraag is tegen wat beschermen... ik kwam gisteren iemand aan de Suc in Aartselaar tegen en die had zijn Ms gewrapped ... steenslag en dergelijke kan je er toch niet mee verhinderen, vandalisme schijnbaar ook niet, aan de rechter portier duidelijk een snede te zien die volgens hem door de lak was gegaan.
Zo'n wrap is duidelijk dokter dan de coating van Modesta maar idd wel zachter ?

PS ik gaat ook bij LS Modesta laten aanbrengen op jullie aanraden.
 
De vraag is tegen wat beschermen... ik kwam gisteren iemand aan de Suc in Aartselaar tegen en die had zijn Ms gewrapped ... steenslag en dergelijke kan je er toch niet mee verhinderen, vandalisme schijnbaar ook niet, aan de rechter portier duidelijk een snede te zien die volgens hem door de lak was gegaan.
Zo'n wrap is duidelijk dokter dan de coating van Modesta maar idd wel zachter ?

PS ik gaat ook bij LS Modesta laten aanbrengen op jullie aanraden.

Ligt er ook aan wat voor soort wrap 3M of Xpel zijn juist tegen steenslag.
Ik heb zelf xpel met zelf helende folie en menig steentje wat ik heb horen slaan is niets van terug te vinden. In theorie kan je de wagen keyen en dat zou de xpel aan tasten maar niet de lak, nee ik probeer het niet uit :p
 
De vraag is tegen wat beschermen... ik kwam gisteren iemand aan de Suc in Aartselaar tegen en die had zijn Ms gewrapped ... steenslag en dergelijke kan je er toch niet mee verhinderen, vandalisme schijnbaar ook niet, aan de rechter portier duidelijk een snede te zien die volgens hem door de lak was gegaan.
Zo'n wrap is duidelijk dokter dan de coating van Modesta maar idd wel zachter ?

PS ik gaat ook bij LS Modesta laten aanbrengen op jullie aanraden.

Wraps zoals Xpel zijn inderdaad qua dikte de betere optie om steenslag tegen te gaan maar deze missen dan weer de glans en hardheid van de coatings.
Je hele wagen laten wrappen in Xpel is echter nog veel duurder dan een Opticoat Pro of Modesta coating.

Measuring the thickness of PPF (3M, CCL, XPEL, Suntek and other) - Paint Protection Film, Clear Bra Forum - TintDude Forum

- - - Updated - - -

Eigenlijk beschermt een coating de wagen nauwelijks tegen steenslag. Helaas...
En bij een wrap moet je opletten als je de wagen met hoge druk wenst te reinigen.
 
Wraps zoals Xpel zijn inderdaad qua dikte de betere optie om steenslag tegen te gaan maar deze missen dan weer de glans en hardheid van de coatings.
Je hele wagen laten wrappen in Xpel is echter nog veel duurder dan een Opticoat Pro of Modesta coating.

Measuring the thickness of PPF (3M, CCL, XPEL, Suntek and other) - Paint Protection Film, Clear Bra Forum - TintDude Forum

- - - Updated - - -

Eigenlijk beschermt een coating de wagen nauwelijks tegen steenslag. Helaas...
En bij een wrap moet je opletten als je de wagen met hoge druk wenst te reinigen.

Een coating doet inderdaad niets tegen steenslag alleen bescherming tegen een jas die er tegen aankomt en dergelijk zachte schade.

Betreffende de glans als mijn wagen gewassen is zie je niet dat er een Xpel folie opzit, ik vertel het mensen dan gaan ze kijken en zoeken en dan vinden ze op bepaalde plekken de wrap randjes van de xpel. De glans is dus zeer goed te noemen, wel een pre is dat de wagen voor de bestickering swirl vrij wordt gemaakt.