Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Lakbehandeling

This site may earn commission on affiliate links.
Enkele beginnersvraagjes voor jullie experts; ze werden ongetwijfeld al eerder gesteld... Misschien kunnen jullie mij doorverwijzen naar een overzichts-post die deze vragen beantwoord...

1. Mijn parelmoeren S is ondertussen bijna 20 maand oud. Tot nu toe nog niet onderhouden. Is het misschien nu een goed moment, nu de winter er aan komt met bijhorend strooizout en drek, opdat de verf niet blijvend beschadigd zou worden?
2. Welke behandeling moet er dan best aan gebeuren? Wat is aan te raden, met welke frequentie, op welk moment van het jaar?
3. Zijn er grote verschillen in prijs/kwaliteit? Waar kan ik dat laten doen in België?
4. Ander vraagje: kan een detailer ook putjes door steenslag herstellen in zo'n MC parelmoeren Tesla?

Misschien moet ik er bij vermelden dat hij voor mij niet extra moet blinken of zo; hij moet er niet anders gaan uitzien dan standaard; is enkel om blijvende schade te vermijden.
 
Enkele beginnersvraagjes voor jullie experts; ze werden ongetwijfeld al eerder gesteld... Misschien kunnen jullie mij doorverwijzen naar een overzichts-post die deze vragen beantwoord...

1. Mijn parelmoeren S is ondertussen bijna 20 maand oud. Tot nu toe nog niet onderhouden. Is het misschien nu een goed moment, nu de winter er aan komt met bijhorend strooizout en drek, opdat de verf niet blijvend beschadigd zou worden?
2. Welke behandeling moet er dan best aan gebeuren? Wat is aan te raden, met welke frequentie, op welk moment van het jaar?
3. Zijn er grote verschillen in prijs/kwaliteit? Waar kan ik dat laten doen in België?
4. Ander vraagje: kan een detailer ook putjes door steenslag herstellen in zo'n MC parelmoeren Tesla?

Misschien moet ik er bij vermelden dat hij voor mij niet extra moet blinken of zo; hij moet er niet anders gaan uitzien dan standaard; is enkel om blijvende schade te vermijden.

1. Je kan beter in overleg met de detailer bekijken of je het nu laat doen, dan wel in het voorjaar. Gezien hij al 20 maanden oud is zou ik persoonlijk het voorjaar nemen. Er zal zowiezo al heel wat werk aan zijn om de lak te corrigeren door hem helemaal te polieren.
2. Er zijn veel verschillende coatings mogelijk. De kwaliteit van de coating en vooral de werkuren om de wagen voor te bereiden vertalen zich in de prijs. Eenmaal er een coating op zit, wordt wat er onder zit "verzegeld". Dus als de voorbereiding niet goed is, zal het resultaat achteraf ook niet goed zijn. Een coating zorgt in de eerste plaats voor bescherming omdat hij harder is dan de standaard clearcoat en in tweede orde voor glans en gemak van wassen. Van een kwaliteitscoating heb je vele jaren plezier. Afhankelijk van hoe lang je de wagen wenst te houden, moet je dit maar 1 keer laten doen. De rest is er bij het wassen goed zorg voor dragen om de lak van de wagen in "nieuwstaat" te houden.
3. Er zijn inderdaad grote verschillen. De prijzen variëren van een paar 100 EUR tot een paar 1000 EUR. Kwaliteit kost geld. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar Modesta omdat ik tot op heden nog geen alternatieve coating heb gezien die minstens dezelfde dikte heeft. In België raad ik zonder enige reserve Michel aan van LS Carcleaning. Hij kan verschillende opties voorstellen afhankelijk van je budget. De coating is echter secundair aan de kwaliteit van het werk en Michel is absolute top.
4. Dat wordt heel moeilijk. Ik heb het ook bij mijn MC Red en ik corrigeer ze zelf met de lakstift van Tesla. Dat is alles behalve perfect... Het alternatief is de hele zone laten herspuiten. De MC kleuren van Tesla vergen verschillende lagen verf en clearcoat met een lichtjes verschillende kleur. Hierdoor zijn ze zeer moeilijk te corrigeren.

Als je hem laat voorzien van een coating gaat hij wel veel meer glanzen dan standaard. Ook elke keer dat je hem wast zal het resultaat verbluffend zijn. :smile:
 
Last edited:
nog eentje dan om het af te leren:smile:
met Kenzo coating
IMG_1086.JPG
 
Dit zijn m'n wintervelgen
20 x 9 inch voor met 245 pirelli
20 x 10,5 inch achter met 285 michelin:tongue:

Ben helemaal fan van je velgen. Jammer dat ze niet in 19" te krijgen zijn. Anders had ik ze genomen voor de winterbanden.
Ik heb voor de Breyton Race LS gekozen. Coating gaat er begin volgende week op.
Was nog centercaps van Tesla gaan halen, maar deze zijn te klein voor de breyton velg. Jammer.
 
Pfff, hij staat niet eens mooi in het midden:wink:

Dan kan je beter 1/3 - 2/3 verdeling doen [emoji851]

LOL :biggrin:

Ik zit me nu af te vragen waarom de wagen nu zo ver weg op de foto gezet is. Doet de glans anders teveel pijn aan je ogen? :cool:

- - - Updated - - -

Dit zijn m'n wintervelgen
20 x 9 inch voor met 245 pirelli
20 x 10,5 inch achter met 285 michelin:tongue:

Je geeft aan dat je velgen voor 20 x 9" zijn met 245 brede banden waarbij deze banden neem ik aan 40 hoog zijn. Hoe ziet dat eruit m.b.t. gevaar voor beschadiging door stoepranden? Heb je misschien een detailfoto van de velg met band?

Ik overweeg namelijk ook 20 x 9" velgen omdat dat denk ik weer wat mooier oogt dan de 19" velgen, maar ik wil voorkomen dat bij met het minst geringste leidt tot schade wanneer er een stoeprand te dicht in de buurt komt.
 
Last edited:
Dit zijn m'n wintervelgen
20 x 9 inch voor met 245 pirelli
20 x 10,5 inch achter met 285 michelin:tongue:


285 en winter, das ne leuke. Toch maar een knopke aan tesla vragen om de tractiecontrole deftig af te zetten!!!!!!

- - - Updated - - -

Ik overweeg namelijk ook 20 x 9" velgen omdat dat denk ik weer wat mooier oogt dan de 19" velgen, maar ik wil voorkomen dat bij met het minst geringste leidt tot schade wanneer er een stoeprand te dicht in de buurt komt.

Ik heb zolang liggen nadenken over die 20 x 9. Uiteindelijk toch gekozen voor de 19.
Ik heb met mijn 21 inch tesla velgen al 2 maal schade opgelopen door stupid gedrag van anderen.
Een borduurke tekent zich onmiddellijk in de velg.
Ik wou niet risico lopen met wintervelgen.
 
Auto vanochtend bij Serge opgehaald van een modesta behandeling, was wat ernstiger vervuild dan gedacht dus duurde iets langer. Resultaat is boven verwachting. Het fijne van een half jaar wachten is dat je twee keer een nieuw ervaring hebt :) het nadeel dus dat het wat langer kan duren. Overigens stond de nieuwe auto van Hendrik al lekker in te weken.. ( toen ik hem vorige week bracht stonden er totaal 3 Tesla's )
Van harte aanbevolen!