Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

lekker warm van 0 tot 100

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wou al lang eens real life checken hoe lang het duurt van 0 tot 100. SoC wel te verstaan :)
Gisteren op weg naar de SuC ging ik dicht tegen de 0% aankomen. In de laatste kilometers nogal enthousiast ervoor gezorgd dat ie zeker op 0% kwam te staan. :biggrin:
Opzet om de batterij leeg(*) te rijden geslaagd:
(*) op brick protection, onder nul reserve na
20150626_043616.jpg


Helaas, tot twee keer toe, vond de Tesla het te warm om op volle snelheid te laden... Boordcomputer gaf op dat moment 29 graden Celsius aan.

20150626_045111.jpg

En dat dit nogal wat effect had op het laden zelf... mag duidelijk zijn uit onderstaande grafiekjes. Na een goede vijf minuten werd het vermogen al serieus teruggeschroefd.
Screenshot - 27-06-2015 - 17:28:58.png
Screenshot - 27-06-2015 - 17:36:14.png

Uiteindeijk laden van 0% tot 100% heeft net geen anderhalf uur geduurd. Zij het dat het laden op een bepaald moment sterk beperkt werd. Ik vermoed dat zonder hitte beperkingen het laden wellicht in 1u20 of misschien zelfs in 1u15 gedaan kon zijn. Iemand een idee hoe lang dit normaal duurt?
 
Helaas, tot twee keer toe, vond de Tesla het te warm om op volle snelheid te laden... Boordcomputer gaf op dat moment 29 graden Celsius aan.

En dat dit nogal wat effect had op het laden zelf... mag duidelijk zijn uit onderstaande grafiekjes. Na een goede vijf minuten werd het vermogen al serieus teruggeschroefd.

Uiteindeijk laden van 0% tot 100% heeft net geen anderhalf uur geduurd. Zij het dat het laden op een bepaald moment sterk beperkt werd. Ik vermoed dat zonder hitte beperkingen het laden wellicht in 1u20 of misschien zelfs in 1u15 gedaan kon zijn. Iemand een idee hoe lang dit normaal duurt?

Hoewel de buitentemperatuur er natuurlijk aan meewerkt gaat het vooral om de temperatuur van de batterij. Als deze (te) warm wordt dan gaat de koeling werken, dat hoor je heel goed, een herrie vanuit het vooronder.

Zeker als je hem erg ver leeg hebt gereden zal de batterij al behoorlijk warm zijn en in combinatie met het op vol vermogen laden en de buitentemperatuur zal de koeling het niet kunnen bijhouden en wordt het laden teruggeschroefd. Onder normale omstandigheden komt dit niet voor, ik heb het in ieder geval nog nooit gezien. Het kan geen kwaad en het systeem regelt het mooi allemaal vanzelf.