Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

M3 CCS Afdek kapje

This site may earn commission on affiliate links.
Allen,

In het draadje "Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)" is gebleken dat er animo is voor een kapje wat de CCS pins beschermd tijdens laden. Ik heb een tweetal kapjes geprint en met Merijn gepast, en de versie met vleugels is het slimst omdat de laadkabel de versie met vleugels locked en het kapje niet door iemand verwijderd kan worden zolang de laadkabel is ingestoken.

plugleft.jpg
Dit is de plug zoals gezien vanaf de linkerzijde met de stekker ingestoken. Zoals is te zien verhindert de stekker het uitnemen van het kapje door de vleugeltjes.

Ik ga kijken wat ik kan vragen voor de kapjes, hoef er geen winst op te maken maar uit de kosten komen lijkt me redelijk ;)
 

Attachments

  • plugright.jpg
    plugright.jpg
    177.5 KB · Views: 108
Kun je dat kapje laten zitten als het laadklepje dicht is?
Zou handig zijn, want ik kom vrijwel nooit bij een supercharger (alleen vakantie), maar laadt altijd thuis met een Wall Connector en het zou handig zijn om niet steeds dat kapje erin en eruit te moeten doen.
In ieder geval erg geinteresseerd.
 
Last edited:
Kun je dat kapje laten zitten als het laadklepje dicht is?
Zou handig zijn, want ik kom vrijwel nooit bij een supercharger (alleen vakantie), maar laadt altijd thuis met een Wall Connector en het zou handig zijn om niet steeds dat kapje erin en eruit te moeten doen.
In ieder geval erg geinteresseerd.
Ik ben ook benieuwd of je het kapje kunt laten zitten, en tevens interesse voor het kapje zelf (nog geen tijd gehad er zelf een te laten printen via 3dhub).
 
Kun je dat kapje laten zitten als het laadklepje dicht is?
Zou handig zijn, want ik kom vrijwel nooit bij een supercharger (alleen vakantie), maar laadt altijd thuis met een Wall Connector en het zou handig zijn om niet steeds dat kapje erin en eruit te moeten doen.
In ieder geval erg geinteresseerd.

Ik zal dat nog even goed testen met beide type kapjes. Het klepje sloot namelijk niet meteen 100%, maar het kan zijn dat het kapje niet helemaal goed erin zat, want toen ik even licht drukte zat het klepje wel dicht.
 
Denk dat dit trouwens echt een ultieme promotie-gadget is voor vendors, zeker aangezien naar verwachting de S & X tzt ook met CCS gaan worden uitgerust hier in Europa. Had ze al op Ali verwacht, maar daar zag ik er niets over.

Lees inderdaad op Duitse forum dat klepje soms minder goed dicht gaat, zou je onderste lipje iets moeten afschaven/verwijderen. Is echt millimeter werk. TPU kan ik snijden, andere materialen even eraf vijlen.
 
Superinitiatief van TonKuijt. Ik denk dat iedere M3 eigenaar die buiten laadt deze bescherming tegen weer en wind nodig heeft.

ccs beschermkap zwart.jpg
ccs beschermkap rood.jpg

Er zijn online verschillende mogelijkheden om een printopdracht te geven. Ik ben nieuw in 3d printen, maar was stomverbaasd om te ontdekken dat een uniek geprint kapje voor slechts 3 euro te bestellen is ! (besteld bij drap3d.com). Bestandje via de link Wel verzendkosten natuurlijk. Bij gebrek aan kennis heb ik er 2 besteld in 2 verschillende kunststofsoorten: petg (zwart exemplaar) en pla (rood exemplaar). Ze voelen allebei super degelijk en passen precies!! Het klepje gaat gewoon dicht dus ik laat hem er gewoon inzitten (en alleen bij superchargen eruit). Ik heb het printbestand gebruikt via dezelfde link als waar JP Dekkers naar verwijst (kies de file met de handgreepjes, dan wordt ie tijdens het laden door de connector geklemd en kan hij niet gestolen worden)

DC-Portabdeckung CCS • TFF Forum - Tesla Fahrer & Freunde
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Odie and fabian
Mocht je in de buurt van Heesch wonen (of er langs komen) kan ik er ook een voor je 3d printen. Heb ABS en PETG op rol liggen. Zal ook even kijken of ik dit model met semi-flex kan printen, dat is bijna rubber. Als iemand een linkje heeft naar de STL met het tesla logo erin kan ik aan de slag gaan.
 
Zodra daar duidelijkheid over is ga ik verder, ik wil het risico niet lopen er 50 te printen en er dan achter te komen dat het *net* niet past ;)

Ik heb nog een keer getest en het lijkt erop dat het klepje gewoon goed sluit als het kapje er helemaal in zit. Maar bij het uittrekken van de type 2 kabel, wordt soms het kapje een beetje eruit getrokken. Aangezien het klepje niet erg hard drukt bij het dichtgaan, drukt deze het kapje niet zelf erin. Je moet dan dus of voor het sluiten van het klepje ervoor zorgen dat het kapje er helemaal op zit of nog even een duw tegen het klepje geven na het sluiten.
 
Superinitiatief van TonKuijt. Ik denk dat iedere M3 eigenaar die buiten laadt deze bescherming tegen weer en wind nodig heeft.

Ik snap het eigenlijk niet zo goed, waarom zou je dit nodig hebben? Die pinnetjes kunnen wel tegen wat wind, blijft regen over.. Normaliter zit t klepje natuurlijk dicht, dus dit is alleen relevant tijdens het laden op L2.

De pennen zelf zitten al wat naar binnen tov. de hele laadpoort en zijn bovendien nog voorzien van kunststofdopjes. Dus eventuele regenval valt zowieso niet op de metalen delen.
 
Ik snap het eigenlijk niet zo goed, waarom zou je dit nodig hebben? Die pinnetjes kunnen wel tegen wat wind, blijft regen over.. Normaliter zit t klepje natuurlijk dicht, dus dit is alleen relevant tijdens het laden op L2.

De pennen zelf zitten al wat naar binnen tov. de hele laadpoort en zijn bovendien nog voorzien van kunststofdopjes. Dus eventuele regenval valt zowieso niet op de metalen delen.

Mijn auto staat 24/7 buiten, meestal aangesloten dus klepje open. En met het weer dat we afgelopen weken hadden, regent het gewoon horizontaal.
Zal in de praktijk wel niet zo’n vaart lopen, maar als er door het kapje geen regen en rommel in komt, kan dat in ieder geval geen kwaad. En het ziet er verder onopvallend (in zwart) en netjes afgewerkt uit.