Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mercedes EQC-400

This site may earn commission on affiliate links.
Aangezien we voor de meeste "Tesla-killers" hier een apart topic hebben, leek het me goed om er ook eentje aan te maken voor de Mercedes EQC-400. De auto zal dit jaar worden geïntroduceerd door Mercedes en de eerste specificaties zijn al bekend.

bron: Autoweek.com


Mercedes adverteert op hun site met >400km WLTP range en een 0-100 accelleratie in 5.1s. Er schijnt een 80kWh accu in te zitten, waarbij ook 8 jaar garantie (max. 160.000km) wordt gegeven. Het lijkt allemaal redelijk vergelijkbaar met de Audi e-tron te zijn qua aanpak. Het is overduidelijk een SUV met een "robuust" uiterlijk, dus de stroomlijn zal niet geweldig zijn.

In onderstaande video staat een verslag van Jay Leno waarbij ze uitgebreid naar de auto kijken en ook gaan rijden:

Nu is Jay Leno nooit kritisch in zijn video's en iedereen die komt opdraven is geweldig en speciaal, maar ik vond het eigenlijk stuitend om te zien hoeveel steken Mercedes hier laat vallen. Er is bijvoorbeeld totaal geen opbergruimte voorin. Nu is dat bij de 4WD modellen van Tesla en de e-Tron ook niet meer zoveel, maar Mercedes heeft gewoon weer een ouderwetse motorkap. Waar Audi nog speciale zaken doet met extreem regenereren (brake-by-wire), fancy spiegeltjes, ... doet Mercedes echt werkelijk waar niets. Het is eigenlijk gewoon een SUV met in de bodem een accupakket.

De eerste zin op de website is "Stelt u zich eens voor dat u helemaal opnieuw kunt beginnen.", maar uit de Jay Leno video maak ik eigenlijk op dat ze helemaal niet opnieuw begonnen zijn, maar gewoon een accupakket in de bodem hebben gedrukt.
 
  • Informative
Reactions: Right_Said_Fred
"maar ik vond het eigenlijk stuitend om te zien hoeveel steken Mercedes hier laat vallen. Er is bijvoorbeeld totaal geen opbergruimte voorin. Nu is dat bij de 4WD modellen van Tesla en de e-Tron ook niet meer zoveel, maar Mercedes heeft gewoon weer een ouderwetse motorkap."

Daar komt nog bij; ik vind de Etron een mooie auto. Deze vind ik echt mislukt:confused: #Nietmooi viesbah
 
Mijn dochter past in de frunk van mijn Model X, maar in de e-Tron en I-Pace zou ik nog moeite hebben om mijn laptoptas erin te passen als er al een laadkabel in zat.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat je eerst de 'motorkap' moet open doen om dan een extra klep open te doen, en dat die motorkap ook nog eens met een extra hendel vast zit. Absoluut niet zo praktisch als bij Tesla.
 
Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit iets in de frunk heb gelegd. De achterbak is zoveel handiger, want de frunk is toch lastiger te openen/sluiten. Daarbij moet je ook geen waardevolle zaken in de frunk bewaren, omdat je die vrij eenvoudig open krijgt zonder sleutel.
Mijn dochter past in de frunk van mijn Model X.
Je schoonmoeder in de dakkoffer kan ik nog begrijpen, maar je dochter in de frunk gaat wel wat erg ver. :rolleyes:


;););)
 
  • Like
Reactions: Fralamjo
Ik parkeer achterwaarts in de garage en kan dus niet aan de koffer als de auto in de garage staat. Bijgevolg gebruik ik de frunk veel vaker dan de koffer. Dat je, als je kennis van zaken hebt, de frunk zou open krijgen, lig ik niet zo wakker van; als ik iets in de koffer zou laten liggen zou je het zelfs zien liggen, en om een ruitje in te kloppen heb je geen kennis van zaken nodig.
 
  • Like
Reactions: MaH
Als ik een keer door omstandigheden mijn laptop in de auto moet laten, dan leg ik hem juist in de frunk. Die is misschien makkelijker open te breken, maar ik denk dat 99% van de inbrekers niet eens door heeft dat zich daar een bergruimte bevindt.
Idem. En als er ergens "specialisten" in de materie rondlopen zal 't snel genoeg geweten zijn op diverse fora vermoed ik.

'k Gebruik 'em ook best wel frequent, de frunk:

* Alles wat afhaal betreft ligt tenminste niet te dampen in je wagen / achterste kofferruimte (geurtjes)
* Breekbare boodschappen gaan steevast in de frunk in plaats van eventueel de dubbele bodem van de achterste kofferruimte te moeten gebruiken
* Na een zweterige werkdag op verplaatsing: niet meer zo fris geurende / vuile kledij vliegt in de frunk. Idem voor m'n vuile werkschoenen. M'n reservekledij ligt dan weer in 't onderste gedeelte van de gewone achterkoffer.
* Een koelzak ligt ook steevast in de wagen, maar ik kan me inbeelden dat, als je bij de huidige lagere buitentemperaturen iets fris wil houden, je dat ook gewoon in de frunk kan leggen, in tegenstelling tot de kofferruimte die dezelfde binnentemperatuur als de wagen heeft wanneer je rijdt. Handig bij pakweg belegde broodjes op langere ritten.

Als de geurtjes écht heftig worden en de frunk gedurende langere tijd (meerdere dagen) niet geopend wordt komen de geurtjes echter toch wel degelijk in de wagen terecht echter. Zo dacht ik niet zo lang geleden dat er in mijn garage iets lag te rotten, en bleek na enkele dagen dat ik een zak preistengels, vers van 't akkerland, had laten liggen in de frunk. Mjah o_O
 
De frunk is helaas niet luchtdicht. Ik heb wel eens een vuilniszak vervoerd in de frunk en daar heb ik spijt van gehad.
De rubbers sluiten waarschijnlijk niet geheel aan en dan zuig je de stank via de daarnaast gelegen luchtinlaat zo naar binnen.

Ik had toen nog geen filter in de auto zitten. Daarna nog een paar keer gewoon in de achterbak gehad met normaal de ventilator aan en dan heb je nergens last van. de lucht blijft dan in de trunk.
 
De frunk is helaas niet luchtdicht. Ik heb wel eens een vuilniszak vervoerd in de frunk en daar heb ik spijt van gehad.
De rubbers sluiten waarschijnlijk niet geheel aan en dan zuig je de stank via de daarnaast gelegen luchtinlaat zo naar binnen.

Ik had toen nog geen filter in de auto zitten. Daarna nog een paar keer gewoon in de achterbak gehad met normaal de ventilator aan en dan heb je nergens last van. de lucht blijft dan in de trunk.
Al een geluk dat er geen vloeistof uit de vuilniszak is gelekt zou ik zeggen. Lekker geïmpregneerd in de voering, ow boy, ik mag er niet aan denken :D

Voor mezelf blijft de vuistregel toch wel degelijk: als 't stinkt, vervuilt en 't past er in, gaat het in de frunk. Alles liever dan in de wagen zelf als 't even kan. Dat van de stank binnenhalen via de daarnaast gelegen luchtinlaat zegt me (gelukkig) niks... de enige rubbers die bij mij niet aansluiten zijn die van mijn achterdeuren denk ik. Da's al erg genoeg (showertime voor de passagiers achterin bij regenweer), grijns.

'k Heb trouwens 4 van die op maat gemaakte frunk-valiezen gekocht, zeer handig tijdens gezinsreizen. Voorlopig gelukkig ook geen last van achtergebleven geurtjes, ondanks de prei-perikelen.

Maar 't ging hier eigenlijk over die Miseried... Mercedes :)

Even het filmpje in fast forward gezet en holy smokes, het is wel degelijk een "motorkap". Say whut??? Wat een verspilling van mogelijke extra ruimte. Straks eens 't filmpje rustig bekijken maar ben wel benieuwd naar de drijfveer hierachter.
 
Opmerkelijke cijfers overigens in het filmpje... De journalist haalt 300Wh/km ipv de beloofde 200Wh/km, en op 20 minuten heeft ie maar 115km range geladen.

Blijkbaar heeft Mercedes, door de auto's niet volgeladen aan de pers te geven, de reportage helemaal veranderd van de klassieke "kijk, deze auto rijdt" naar "oei, hoe moet je met een elektrische auto laden en zo zuinig mogelijk rijden?".
 
Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit iets in de frunk heb gelegd. De achterbak is zoveel handiger, want de frunk is toch lastiger te openen/sluiten. Daarbij moet je ook geen waardevolle zaken in de frunk bewaren, omdat je die vrij eenvoudig open krijgt zonder sleutel.

Je schoonmoeder in de dakkoffer kan ik nog begrijpen, maar je dochter in de frunk gaat wel wat erg ver. :rolleyes:


;););)

Er zijn anders zat momenten dat ik mijn dochter in de frunk zou willen stoppen. ;)
 
  • Funny
Reactions: CJA Hulskamp
Mooi is smaak, niet mijn smaak en verder nul-komma-niks innovatiefs aan (ice platform omgebouwd en vol gestopt met "design" en ook niet mijn design).

Maar heel eerlijk, ik vind/vond de model 3 neus ook niks en het interieur (noem het de plank met ipad) moet ik ook nog aan wennen. Maar dat is tenminste een innovatieve/baanbrekende EV (tesla loopt nog steeds jaren voor).
 
Waarom imiteer je de vorm van een verbrandingsmotor en een versnellingsbak? Dat kan alleen maar zijn om de impact van een aanrijding zo groot mogelijk te maken. Daarin is Mercedes dan in ieder geval geslaagd.
 

Attachments

  • CE4DD3F1-861D-4BF8-B23A-D546DA500CC3.jpeg
    CE4DD3F1-861D-4BF8-B23A-D546DA500CC3.jpeg
    155.4 KB · Views: 107
Fraaie wagen. Waar Tesla voorop gaat in de EV techniek doet Mercedes dat op afwerking en design van interieur. Hopelijk groeien ze snel naar elkaar toe. In elk geval top dat er weer meer te kiezen valt in het EV segment!
 
Het valt inderdaad wel op dat men de koffer groter had kunnenmaken dan hij nu is. Immers tussen het pack en de electromotor zit al gigantische veel ruimte tot aan de plaat waar de koffer begint. Daar laten ze al zeker 100 liter zomaar onbenut. Vooraan idem nog eens 100 of zelfs 150 liter.