Aangezien we voor de meeste "Tesla-killers" hier een apart topic hebben, leek het me goed om er ook eentje aan te maken voor de Mercedes EQC-400. De auto zal dit jaar worden geïntroduceerd door Mercedes en de eerste specificaties zijn al bekend.
bron: Autoweek.com
Mercedes adverteert op hun site met >400km WLTP range en een 0-100 accelleratie in 5.1s. Er schijnt een 80kWh accu in te zitten, waarbij ook 8 jaar garantie (max. 160.000km) wordt gegeven. Het lijkt allemaal redelijk vergelijkbaar met de Audi e-tron te zijn qua aanpak. Het is overduidelijk een SUV met een "robuust" uiterlijk, dus de stroomlijn zal niet geweldig zijn.
In onderstaande video staat een verslag van Jay Leno waarbij ze uitgebreid naar de auto kijken en ook gaan rijden:
Nu is Jay Leno nooit kritisch in zijn video's en iedereen die komt opdraven is geweldig en speciaal, maar ik vond het eigenlijk stuitend om te zien hoeveel steken Mercedes hier laat vallen. Er is bijvoorbeeld totaal geen opbergruimte voorin. Nu is dat bij de 4WD modellen van Tesla en de e-Tron ook niet meer zoveel, maar Mercedes heeft gewoon weer een ouderwetse motorkap. Waar Audi nog speciale zaken doet met extreem regenereren (brake-by-wire), fancy spiegeltjes, ... doet Mercedes echt werkelijk waar niets. Het is eigenlijk gewoon een SUV met in de bodem een accupakket.
De eerste zin op de website is "Stelt u zich eens voor dat u helemaal opnieuw kunt beginnen.", maar uit de Jay Leno video maak ik eigenlijk op dat ze helemaal niet opnieuw begonnen zijn, maar gewoon een accupakket in de bodem hebben gedrukt.
bron: Autoweek.com
Mercedes adverteert op hun site met >400km WLTP range en een 0-100 accelleratie in 5.1s. Er schijnt een 80kWh accu in te zitten, waarbij ook 8 jaar garantie (max. 160.000km) wordt gegeven. Het lijkt allemaal redelijk vergelijkbaar met de Audi e-tron te zijn qua aanpak. Het is overduidelijk een SUV met een "robuust" uiterlijk, dus de stroomlijn zal niet geweldig zijn.
In onderstaande video staat een verslag van Jay Leno waarbij ze uitgebreid naar de auto kijken en ook gaan rijden:
Nu is Jay Leno nooit kritisch in zijn video's en iedereen die komt opdraven is geweldig en speciaal, maar ik vond het eigenlijk stuitend om te zien hoeveel steken Mercedes hier laat vallen. Er is bijvoorbeeld totaal geen opbergruimte voorin. Nu is dat bij de 4WD modellen van Tesla en de e-Tron ook niet meer zoveel, maar Mercedes heeft gewoon weer een ouderwetse motorkap. Waar Audi nog speciale zaken doet met extreem regenereren (brake-by-wire), fancy spiegeltjes, ... doet Mercedes echt werkelijk waar niets. Het is eigenlijk gewoon een SUV met in de bodem een accupakket.
De eerste zin op de website is "Stelt u zich eens voor dat u helemaal opnieuw kunt beginnen.", maar uit de Jay Leno video maak ik eigenlijk op dat ze helemaal niet opnieuw begonnen zijn, maar gewoon een accupakket in de bodem hebben gedrukt.