Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mercedes EQC-400

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de E-tron en de EQC beide gereden. Na 1,5 jaar Tesla voelde de Audi het meest als geschiedenis. En wat een irritant jankende motor heeft de Audi. De acceleratie van de MB en de stilte aan boord zijn echt wel in het voordeel van de MB. En je krijgt bij MB een goed werkende stembediening. Dat laat bij de VW groep nogal wat te wensen over.
Kijk vanaf 13:25 wat VW er van bakt.
 
Onzin, dat argument roepen ICE rijders ook tegen tesla rijders. Je zou beter moeten weten ;-)

Actieradius: 450 km+ NEDC


Wat was dat ook al weer met Jaguar met 400 pk? Je gaat toch niet als een bejaarde rijden in die auto? Ok, ok, je mag binnenkort niet harder dan 100 km/h in Nederland...

En, zoals al eerder geschreven: niet leverbaar.
 
En je krijgt bij MB een goed werkende stembediening. Dat laat bij de VW groep nogal wat te wensen over.
Even off topic maar ik heb slechte ervaringen met stembediening (Siri en zo) maar ben de laatste weken erg te spreken van de stembediening in mijn Tesla. Ding herkent feilloos wat ik bedoel, inclusief namen van winkels en muziekgroepen die niet zo voor de hand liggen.
 
Actieradius: 450 km+ NEDC


Wat was dat ook al weer met Jaguar met 400 pk? Je gaat toch niet als een bejaarde rijden in die auto? Ok, ok, je mag binnenkort niet harder dan 100 km/h in Nederland...

En, zoals al eerder geschreven: niet leverbaar.

Actieradius van mijn vorige auto 520d: 1100km
Actieradius van jouw tesla?

Mijn punt is dat er mensen zijn die super tevreden zijn met de range van een e golf of zelfs van een Twizy.
 
Actieradius van mijn vorige auto 520d: 1100km
Actieradius van jouw tesla?

Mijn punt is dat er mensen zijn die super tevreden zijn met de range van een e golf of zelfs van een Twizy.

Je hebt blijkbaar niet gezien hoeveel Jaguars er na verkoop weer verkocht zijn omdat de range wel heel erg tegenviel bij een beetje rijstijl met 400 pk. Je koopt een auto van een ton of meer en dan maakt hij zijn specificaties niet waar. Verre van zelfs. Geschiedenis herhaalt zich. Ik zou de e-golf of twizy niet willen vergelijken, bovendien is daarvan bekend dat ze geen bereik hebben. Vooral de twizy wordt gepositioneerd als stadsauto, dat kun je van de EQC niet zeggen. In Duitsland, het thuisland van de EQC, met de grote afstanden is range wel degelijk van belang.

Ik herhaal: hij is niet leverbaar, iets meer dan 60 exemplaren verkocht en op de weg in Nederland. Niet leverbaar naar de US omdat 'er zoveel vraag in Europa is'. Als je weinig produceert (of kan produceren) dan is de vraag al heel snel veel groter dan het aanbod.
 
Je hebt blijkbaar niet gezien hoeveel Jaguars er na verkoop weer verkocht zijn omdat de range wel heel erg tegenviel bij een beetje rijstijl met 400 pk. Je koopt een auto van een ton of meer en dan maakt hij zijn specificaties niet waar. Verre van zelfs. Geschiedenis herhaalt zich. Ik zou de e-golf of twizy niet willen vergelijken, bovendien is daarvan bekend dat ze geen bereik hebben. Vooral de twizy wordt gepositioneerd als stadsauto, dat kun je van de EQC niet zeggen. In Duitsland, het thuisland van de EQC, met de grote afstanden is range wel degelijk van belang.

Ik herhaal: hij is niet leverbaar, iets meer dan 60 exemplaren verkocht en op de weg in Nederland. Niet leverbaar naar de US omdat 'er zoveel vraag in Europa is'. Als je weinig produceert (of kan produceren) dan is de vraag al heel snel veel groter dan het aanbod.
Range is bij een EV zeker geen issue.....


Mits je een range hebt die toestaat om naast je dagelijkse trips, ook een aantal keer per jaar langere trips comfortabel af te leggen. Een reële (snelweg) range boven de 300 km is toch wel wenselijk. Anders krijg je inderdaad zoals met de ipace dat veel mensen de auto al snel van de hand doen.
 
Van ev-database:

Praktische Actieradiustussen 260 - 515 km
Stad - Winter 360 km
Snelweg - Winter 260 km
Gecombineerd - Winter 305 km
Stad - Zomer 515 km
Snelweg - Zomer 325 km
Gecombineerd - Zomer 405 km


Dat is dus inderdaad een uitdaging, die 300 km. Ik hoop dat bovengenoemde ranges reëel zijn, maar ik betwijfel zelfs dat. Zelfs mijn Kona scoort in realiteit beter voor minder dan de helft van de prijs van een Mercedes.
 
Het grappige is dat die autobannen zonder snelheidslimiet nu voor de autosector hun eigen doodsteek zal betekenen met hun moeite om redelijke ranges te halen met EV's. Had men nu een snelheidslimiet van 130 km/u landelijk gehad, dan waren mensen minder geschokt over de ranges van EV's...
 
  • Funny
Reactions: horta
horta, wat is nou eigenlijk je punt?
Ja ik begrijp het ook niet. We zitten in het topic van de eqc en de Jaguar is ineens deelgenoot van de discussie.

Ik zou nooit een kona willen rijden, al was het voor 25pct van de prijs van een EQC. Het is mij gelukt om de p100d met 200km leeg te rijden op een nachtelijke rit in Duitsland, ook dat stoorde me niet. Mindset en realistisch plannen zorgt dat er geen teleurstelling is.

Enfin, de EQC is een geduchte concurrent voor de MX, Ipace en Etron. Die laatste paar kilometers verschil gaan niet uitmaken voor de kopers in dit segment (veelal dga of topfunctie). De buitendienst medewerker kan beter een model 3 LR met earowielen kiezen. Voor ieder wat wils in het volwassen wordende EV landschap.
 
Met die redenering hoor je niet in de doelgroep die je zelf benoemt @bjefftah. Op directie niveau wil je je niet met iets onbenulligs als range en planning voor je autorit bezighouden. En met ad hominem reacties ook niet.

Een niet-leverbare auto is op geen enkele manier een concurrent van welk merk dan ook.