Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Nu er weer wat trans-Europa reiservaringen bij zijn, inclusief die van mijzelf naar Z-Frankrijk, is mijn conclusie dat reizen met de Tesla toch wel gemaximeerd moet worden op 800km op een dag. Alleen wil je misschien nog wel doorhalen maar met t gezin is dat geen doen. Zolang er niet om de 100km een SuC is waar je niet hoeft te wachten moet je je stops en dus je vertrektijd zeer goed uitkienen. Ook van tevoren goed uitzoeken of er een beetje redelijk kunt eten of lunchen en of er überhaupt nog iets open is.

Ik heb nu gezien wat de verdichting van het SuC netwerk in de praktijk betekent. Wij hebben het geluk dat we een nu redelijk "begroeide" route kunnen nemen door Duitsland. De laatste twee keer was het al zo dat we, omdat de volgende SuC inderdaad maar tussen de 100 en 150 kilometer verder was, gewoon even in de auto konden blijven zitten (was ook rotweer) en dan weer verder. De tijd dat elke stop een (nagenoeg) full charge nodig maakte is voorbij. Het is nu ook al gebeurd dat het gezin mopperde omdat ik alweer verder wilde ;) Net als vroeger dus. Het gaat goed komen hoor.
 
tsja... ik heb een pas van Essent (mn voor DE), Nuon, TNM (zat bij de auto), HERA (Italië) en ICU (voor kantoor)... en een Plugsurfing sleutelhanger..
Nog uit de begintijd toen het me allemaal nog niet zo duidelijk was - en just to make sure. En heb het ook al eens mee gemaakt dat ik een leenauto had en de pasjes in de auto bij Tesla Amsterdam had laten liggen - heb er nu ook twee bij mijn bankpasjes.
De laatste twee waren het lig zeker niet -;) volgens mij toch de TNM pas, maar zeker weet ik het niet.
In de praktijk gebruik ik ze zelden omdat ik altijd s'nachts thuis sta te laden en daar doorgaans voldoende aan heb. Nu ik dit bij Plugsurfing nog eens lees zou ik inmiddels drie passen weg kunnen doen. Iemand die zich daar recent nog eens in verdiept heeft ?

Bedankt zal het nog wel een proberen indien ik in de buurt kom.
 
nu stond ik op het punt een huisje in zuid-frankrijk te boeken om zo in mei met de Tesla en mijn vrouw en drie kleine (1x 4 en 2x 2 jaar) kids op vakantie te gaan, dacht ik: zal toch nog eens even lezen op het forum hoe dat met laden zit in Frankrijk (we willen naar de Bordeaux regio dus rijden via Parijs), vooral bedoeld om te weten wat voor kabel / etc nodig is...

Niet gedacht hebbende bij een topic uit te komen waaruit blijkt dat de superchargers helemaal niet zo ideaal werken als ik zou denken. Ik gebruik het zelf haast nooit omdat ik thuis en ook op kantoor kan laden dus ook redelijk onervaren op dit gebied.

Begrijp ik nou goed dat je kans hebt dat het heel druk is bij de SuC's? En dat je met pech niet de maximale laadcapaciteit hebt van een SuC waardoor laden over het algemeen langer duurt? Dat is met 3 kleine kids wel een bummer... ik dacht; elke paar uur even een pauze is helemaal niet verkeerd, maar het moet niet verplichte kost worden om uren te pauzeren...

wie kan me nog even helpen in de besluitvorming wel / niet te gaan met nuttige tips?
 
nu stond ik op het punt een huisje in zuid-frankrijk te boeken om zo in mei met de Tesla en mijn vrouw en drie kleine (1x 4 en 2x 2 jaar) kids op vakantie te gaan, dacht ik: zal toch nog eens even lezen op het forum hoe dat met laden zit in Frankrijk (we willen naar de Bordeaux regio dus rijden via Parijs), vooral bedoeld om te weten wat voor kabel / etc nodig is...

Niet gedacht hebbende bij een topic uit te komen waaruit blijkt dat de superchargers helemaal niet zo ideaal werken als ik zou denken. Ik gebruik het zelf haast nooit omdat ik thuis en ook op kantoor kan laden dus ook redelijk onervaren op dit gebied.

Begrijp ik nou goed dat je kans hebt dat het heel druk is bij de SuC's? En dat je met pech niet de maximale laadcapaciteit hebt van een SuC waardoor laden over het algemeen langer duurt? Dat is met 3 kleine kids wel een bummer... ik dacht; elke paar uur even een pauze is helemaal niet verkeerd, maar het moet niet verplichte kost worden om uren te pauzeren...

wie kan me nog even helpen in de besluitvorming wel / niet te gaan met nuttige tips?

Tegen die tijd zal Nivelles wel met 8 stalls online zijn.

daarmee kom je dan zonder problemen bij Senlis (boven Parijs), dan nog Tours en Saintes en je bent in Bordeaux.

De verhalen die ik hier lees zijn verschillend. Wel denk ik dat het uitmaakt of je in een echte vakantieperiode gaat of dat je vrij bent in de keuze. In dat laatste geval zal het denk ik wel meevallen.

Er is ook nog grote kans dat tussen nu en mei één of misschien wel meer van die drie SuC zijn uitgebreid.

Ik zou het er op wagen hoewel ik me de frustraties kan voorstellen van degenen die afgelopen week, in de kerstvakantie en met winterweer, in Frankrijk hebben moeten laden.

In mei zal het beduidend beter zijn. Overigens klagen mijn kinderen (7 en 5) nu al dat we zo kort stoppen bij een SuC in vergelijking met bijvoorbeeld mei van dit jaar. Dan heb ik het wel over Duitsland met een grote dichtheid. Mijn inschatting is dat de kans dat je enorm lang moet laden niet zo groot is als het geen zwarte zaterdag of een broertje daarvan is.
 
nu stond ik op het punt een huisje in zuid-frankrijk te boeken om zo in mei met de Tesla en mijn vrouw en drie kleine (1x 4 en 2x 2 jaar) kids op vakantie te gaan, dacht ik: zal toch nog eens even lezen op het forum hoe dat met laden zit in Frankrijk (we willen naar de Bordeaux regio dus rijden via Parijs), vooral bedoeld om te weten wat voor kabel / etc nodig is...

Niet gedacht hebbende bij een topic uit te komen waaruit blijkt dat de superchargers helemaal niet zo ideaal werken als ik zou denken. Ik gebruik het zelf haast nooit omdat ik thuis en ook op kantoor kan laden dus ook redelijk onervaren op dit gebied.

Begrijp ik nou goed dat je kans hebt dat het heel druk is bij de SuC's? En dat je met pech niet de maximale laadcapaciteit hebt van een SuC waardoor laden over het algemeen langer duurt? Dat is met 3 kleine kids wel een bummer... ik dacht; elke paar uur even een pauze is helemaal niet verkeerd, maar het moet niet verplichte kost worden om uren te pauzeren...

wie kan me nog even helpen in de besluitvorming wel / niet te gaan met nuttige tips?
Die kans bestaat volgens dit forum. Ik ben 2 weken geleden een week in Z-Frankrijk geweest. Alleen bij Metz stond er een andere Tesla te laden. Als je op een andere dag reist dan de populaire zaterdag zal dat veel uitmaken denk ik. Ik vertrok heen zondagmiddag. Met de ICE en 3 kids vond ik reizen s'nachts ideaal. Met de S was dit een ramp omdat ze nu 6x ipv 2x wakker werden omdat we moesten stoppen. Terug maandag overdag gereisd, ging al een stuk beter, toen dus die andere S tegengekomen.
 
Zoals je misschien hebt gelezen heb ik in de kerstvakantie de route via Parijs en Bordeaux naar de Atlantische kust van Spanje gemaakt. Ik heb dus alle superchargers op die route bezocht. Mijn ervaringen zijn vrij positief. Op de heenreis (zaterdag voor kerst) heb ik geen andere tesla's gezien op een van de superchargers op de route (gent, Senlis, tours en saintes). Op de terugreis (afgelopen zaterdag) alleen 1 tesla bij Senlis (en nummer drie, die van edi99, op het moment dat wij daar weer vertrokken). Je bent nu nog wel vrij lang aan het laden bij Senlis omdat de afstand naar tours daarvandaan vrij groot is, waardoor je een volle accu nodig hebt.

Goed, ik vergelijk deze reis ook met dezelfde trip die wij deze zomer hebben gemaakt. Toen waren er nog geen superchargers in Frankrijk op deze route!
 
Ik heb in de kerstperiode in totaal 4 keer in Senlis moeten laden (op twee dagen, waarvan één afgelopen zaterdag). Ik heb één keer (zaterdag) een half uur moeten wachten. Heb verder geen ervaring in Frankrijk - wel gedurende 15 maanden in Duitsland, NL en Gent. Nooit eerder moeten wachten. Zou daar dus geen generieke conclusies uit trekken en gewoon gaan. Zeker als je niet op de zwarte dagen gaat...
 
Ik ben een weekje naar de Cote d'Azur geweest met de Tesla. Daarbij hebben we deze SuC aangedaan: Gent, Senlis, Auxerre, Macon, Vienne, Orange, Frejus

Leuk avontuur, maar de reis was wel erg lang. Normaal rijd ik het in 14 uur, nu kostte het 19 uur, met overnachting. Veel te veel stops en je kunt maar beperkt doorrijden omdat soms de SuC te ver uit elkaar liggen. Wij hebben geluk gehad en ik heb slechts één keer hoeven wachten. Ik heb wel van andere Tesla rijders gehoord die moesten wachten. Bijvoorbeeld in Nivelles, met zijn vijven wachten op een plek. Maar dat wordt eerdaags opgelost. Macon is ook populair, vanwege het restaurant + hotel.

Overigens staat Auzerre nog op de Tesla kaart als zijnde een plek met 2 SuC's, maar dat zijn er al 8. Daar ben je inderdaad in 20 minuten weer weg; zo hoort het!

Wij doen deze trip niet meer totdat er overal minimaal 8 SuC staan, met voldoende power. Ik heb bij meerdere SuC gehoord dat er binnen een aantal maanden uitbreiding wordt verwacht. Nu heb ik jaren in Frankrijk gewoond, en veel (privé) met de EDF te maken gehad en kort samengevat zijn dit soort beloftes evenveel waard als de uitspraken van Elon.

En in bekende vakantietijd zou ik de zaterdag mijden....

Dus, full power, een paar extra SuC en mooi weer - dan zou ik me nergens zorgen over maken.
 
Over 2 weken heb ik een afspraak in Steglitz Berlijn. Nu kun je tegenwoordig naar het SeC-Berlijn rijden om gratis te Suc-en maar omdat er op iedere hoek in Berlijn wel een laadpaal staat laad ik liever bij het adres waar ik toch moet zijn. Kunnen we al met de TNM-pas of een app laden? Of moeten we nog steeds ergens een apart abonnement afsluiten om te kunnen laden in Duitsland?
 
Over 2 weken heb ik een afspraak in Steglitz Berlijn. Nu kun je tegenwoordig naar het SeC-Berlijn rijden om gratis te Suc-en maar omdat er op iedere hoek in Berlijn wel een laadpaal staat laad ik liever bij het adres waar ik toch moet zijn. Kunnen we al met de TNM-pas of een app laden? Of moeten we nog steeds ergens een apart abonnement afsluiten om te kunnen laden in Duitsland?

Plugsurfing is daar beschikbaar.
 
Toevallig net contact gehad met TNM hierbij hun antwoord:
Hartelijk dank voor uw email. Helaas is het niet mogelijk om met uw The New Motion pas te laden bij een laadpunten van RWE. Onderlinge afspraken tussen The New Motion en Ladenetz hebben er op dit moment in geresulteerd dat u met uw NL-TNM of BE-TNM pas geladen kan worden bij alle laadpunten welke zijn aangesloten bij Ladenetz
Wanneer u wilt laden bij laadpunten van andere aanbieders, dient u echter rechtstreeks bij deze aanbieders een contract af te sluiten. De laadpunten van RWE bieden daarnaast de mogelijkheid om per sms te betalen voor een tarief van 3,95 euro per uur. Op dit moment is RWE, met ongeveer 1400 publieke laadpunten, het grootste netwerk in Duitsland. Echter, hiervoor is een Duits telefoonnummer vereist. De Nederlandse aanbieder Essent (RWE = de Duitse tak van Essent) schijnt ook hun Nederlandse laadpassen te kunnen activeren voor laden bij RWE in Duitsland. Of hier kosten aan verbonden zijn, zou u kunnen informeren bij Essent.
Onze app toont naast onze laadpunten de laadpunten van RWE, Ladenetz, Vattenfall en EnBW. Wilt u ook de laadpunten van kleinere providers vinden? Dan adviseren wij om www.e-tankstellen-finder.com te raadplegen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Heeft u toch nog vragen? Aarzelt u dan niet contact met ons op te nemen via 088 01 09 500 of via [email protected].
Wij wensen u veel elektrisch rij- en laadplezier.


 
Over 2 weken heb ik een afspraak in Steglitz Berlijn. Nu kun je tegenwoordig naar het SeC-Berlijn rijden om gratis te Suc-en maar omdat er op iedere hoek in Berlijn wel een laadpaal staat laad ik liever bij het adres waar ik toch moet zijn. Kunnen we al met de TNM-pas of een app laden? Of moeten we nog steeds ergens een apart abonnement afsluiten om te kunnen laden in Duitsland?

Hendrik,

Ik heb bij 4 palen in Berlijn geladen met de Plugsurfing App. Werkte prima. Had in het begin ff wat gedoe dat hij niet startte met laden. Weet niet meer precies hoe dat nou ging, maar ik heb het ergens hier gepost. Zal zo eens zoeken ;) Maar uiteindelijk werkte ze allemaal. Meeste zijn 3x32kW 22kW maar had er ook één die enkelfase 23kW deed