Hier ook een extra ski tesla ervaring rijker.
Vorig jaar hadden we een zeer positieve ervaring met een lang weekend sankt anton via route utrecht - wilnsdorf - bad rappenau - aichstetten - sankt anton. Zevenaar overslaan doen we niet nog een keer en resulteerde in laatste 50 KM 80 rijden, maar de rest was zeer soepel. Toen was er geen alternatief, maar overal hoopten we zelfs op een paar andere tesla's om ervaringen te delen....echter ook regelmatig alleen bij een SC.
Dit jaar een heel andere ervaring. Ik had gehoopt op mogendorf, maar helaas nog niet open. Onderweg naar Maria Alm via beoogde route zevenaar - wilnsdorf - slapen in bad rappenau. Volgende dag via jettingen of schweitenkirchen door laatste korte stop in naar irschenberg.
Na heel veel file NL uit, bleek wilnsdorf echt een drama. 2 SC's out of order. De 6 andere vol en 3 wachtenden voor ons. Toen we na een half uur aan de beurt waren ging het laden heel langzaam (75A max) doordat alle punten vol waren met helemaal lege autos'...uiteindelijk hebben we na ruim half uur wachten en 50 minuten laden besloten extra tussenstop in hirschberg in te lassen. dat bleek een betere keuze, want daar maar 1 ander.
vervolgens door naar bad rappenau, laatste plekje gebruikt en om 3 uur nog even uit bed om de auto te verzetten....ik wilde in al die drukte niet een SC blokkeren met een volle auto in de nacht. Ook niet echt geweldig dus. Volgende dag probleemloos naar Jettingen. Daarna gaf de navigatie ons een alternatieve route om een flinke file te ontwijken. Maar daarmee zouden we ook Irschberg missen en het niet redden....uiteindelijk langs de file via een heel klein weggetje alsnog bij Irschberg uitgekomen en daarna door naar bestemming. Terug ging een stukje soepeler maar ook 11,5 uur over een traject dat ook in 9-10 uur had gekund...
Mijn conclusie:
- Ik ga de volgende keer gewoon weer met de tesla, het is veel te leuk en lekker gratis. Het gepuzzelf over ideale route en laadtijd geeft wel extra dimensie en als je met anderen tegelijk oprijdt komt er zelfs een soort competitie element in
- Navigatie met file informatie is veel beter dan die van de audi van vrienden die ook onderweg waren. navi heeft ons echt om files heen geloosd. Als er geen alternatieven zijn dan is het wel echt een nadeel dat je niet een alternatieve route kán nemen omdat je de SC nodig hebt
- De prognose van % aankomst range geeft wel wat extra info, maar vooral ook veel extra stress. Ik houd toch liever zelf het verschil tussen typical range en nog te rijden in de gaten, zeker als je weet wat het hoogte profiel van de rit is.
- De capaciteit van de SC's is eigenlijk niet 6-8 stalls maar de helft, want laden gaat echt te langzaam als er 6-8 vol zijn. 30-40 minuten laden is nog ok, maar meer dan een uur niet
- overdag rijden met kinderen is top, dan is de auto sneller dan de kinderen. 's nachts rijden is wat minder gelukkig want dan sta je echt 40 minuten te wachten
- capaciteit bij wilnsdorf is echt de helft van wat er nodig was in de voorjaarsvakantie. hopelijk zorgt mogendorf voor een betere verdeling. helaas heb ik de optie van via kamen en malsfeld rijden niet bedacht, want scheelt niks in KM's
- maximale afstand die je moet nemen tussen SC's is 250 KM. Meer leidt tot langzaam rijden en te lang wachten
- wel echt jammer dat je op de autobahn eigenlijk niet harder dan 140-150 kan, terwijl je met een auto op pad bent die ook op 170 heerlijk rijdt als het rustig is
- internet bereik in duitsland is vooral voor muziek bedroevend
- echt onhandig dat je in de navigatie van SC naar SC moet navigeren en niet de hele route tot eindbestemming kan plannen. zeker bij file wil je ook naar hele route kijken wat het snelste is
kortom: Als alles gaat zoals het moet gaan, dan rijdt het prima en is wachttijd voor opladen acceptabel. Als er iets tegenzit of niet werkt, dan heb je geen alternatief en is wachttijd eigenlijk echt te lang.
dan nog:
- Eigenlijk zou je op afstand moeten kunnen zien hoeveel stalls er in gebruik zijn, want in Duitsland heb je nog wel wat opties om anders te rijden
- Bij alle rustigere SC's waren er plekken bezet door geparkeerde ICEs. Eigenlijk zou er een paaltje moeten zitten die bij een tesla naar beneden gaat of in ieder geval een veel duidelijker signaal dat je daar niet moet parkeren. Kruis op de grond staat er bijvoorbeeld ook niet.
-
Heenweg was werkelijk een drama,