Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mij stond er gisteren aardig wat wind. Dat voelde ik tijdens het rijden regelmatig in het stuur (en meestal merk ik er bijzonder weinig van bij de Tesla). Verbruik lag daardoor bij mij ook vrij hoog, ondanks dat de verwarming niet heel erg aan stond (19 graden).

Sowieso heb ik het idee dat wind een fors verschil geeft. Op dezelfde rit en globaal dezelfde snelheid (en zoveel mogelijk cruise control) heb ik daardoor soms zomaar 20% meer verbruik op de snelweg.
Vandaag heen van Eindhoven naar Antwerpen me netjes een paar kilometer boven de maximum snelheden houdend met ferme westen tegenwind: 275Wh/km. Terugweg wind mee zelfde snelheden: 205Wh/km. Da's inderdaad 25% verschil tussen ferme wind mee en ferme wind tegen.
 
Gisteravond kwam ik terug van een weekje skieen in Trysil, Noorwegen. Hieronder een paar ervaringen, misschien heeft iemand er iets aan.


Route: Haarlem -(1)-> Emsburen -(2)-> Hamburg SeC -(3)-> Kiel -(4)-> (Colorline boot) -(5)-> Oslo -(6)-> Trysil


Heenweg:


1) Emsburen was zonder problemen te halen. Momenteel 4 stalls daar, 4 andere staan afgedekt. Stalls zijn wat afgelegen van McD en Benzinestation, goed ivm ICE-ing.
2) Emsburen -> Hamburg SeC is een stevig stuk, ik had ook moeite om het verbruik in toom te houden. Misschien lag het aan de wind, maar zelfs met 65 achter een vrachtwagen kwam ik maar net op typical. Zo langzaam achter een vrachtwagen was overigens niet noodzakelijk, maar ik wilde weten wat mijn minimum verbruik was als het erop aan zou komen. Ik koos voor een stuk binnnendoor route over de B213 (via Lingen en Cloppenburg) in plaats van via Osnabruck, scheelde weer 20 km, is wel 10 min. langzamer. Een eindje voor Bremen verbeterde het verbruik weer wat, uiteindelijk het SeC Hamburg met 40km over bereikt in acceptabel tempo (gemiddeld 110km/u). Daar kregen we koffie aangeboden, erg aardig.
3) Stukje Hamburg -> Kiel stuurt de routeplanner je binnendoor over de Schleswig-Holsteinstrasse (70km/u met veel stoplichten), beter waarschijnlijk via b432 terug naar autobahn 7.
4) Daarna naar de boot in Kiel, helaas was opladen op de boot niet toegestaan (mogelijk door incidenten in het verleden: Converted Nissan EV cause of fire onboard ). Jammer, want in 20 uur kun je natuurlijk prima aftoppen, zelfs met 1 fase/13A. Het ticket vermeldde een 'small car' van minder dan 5m lang en 2m hoog ;-) Vanaf een kwartier voor vertrek kun je niet meer bij de autodekken komen, dus alles wat je nodig hebt uit de auto.
5) We zijn een dag in Oslo gebleven, en ondanks dat er best veel laadpalen zijn, zij verreweg de meeste 240V/16A (1 fase), zelfs als ze een type 2 aansluiting hebben. Schiet niet erg op dus. Er zijn wel snellere laadpunten, maar vaak in (betaalde) parkeergarages etc. Ik heb ergens ook nog mijn EU UMC geprobeerd, die werkte tegen mijn verwachting in wel, maar laadde slechts met 4km/u ipv de verwachte 12km/u bij 235V/13A (weergave in de auto), kon ik niet verklaren. Bij 'parkeerbeheer' van Oslo kun je een sleutel krijgen voor openbare laadpalen (zaterdag en zondag echter gesloten ;-). Die openbare palen zetten qua capaciteit echter dus weinig zoden aan de dijk. Modernere openbare palen werken met RFID (willekeurig pasje) waarschijnlijk alleen om te zorgen dat alleen jij je kabel weer kan unlocken, gebruik is verder gratis. Die moderne palen hebben naast schucko ook type 2 aansluitingen, maar vreemd genoeg stonden de meeste Noorse Tesla's met hun UMC aan de schucko te laden in plaats van aan de type 2 aansluiting. Geen idee waarom (geen type 2 kabel in bezit?). Qua laadsnelheid zou dat overigens niet uitmaken bij deze laders.
6) onderweg naar Trysil zijn we bij SuC Elverum gestopt, 8 stalls bij doorgaande weg, prima. De parkeerplaats was bedekt met ijs, kon het niet laten om met traction control uit even een rondje te driften... ;-)


Over driften gesproken: ik ben met de standaard 19" all-season banden gegaan en die hebben zich goed gehouden, ook op besneeuwde en hellende weggetjes (in het wintersport dorp, de doorgaande wegen werden goed geveegd/gestrooid). Winterbanden zijn natuurlijk beter, maar all-seasons zijn in Noorwegen ook toegestaan, en ik ben er dus niet ontevreden over. Sneeuwkettingen niet nodig gehad, ondanks dat het de hele week gesneeuwd heeft.


Op de terugweg kwam ik in Kiel met een Noorse P85D (een van de eerste in NO) van de boot gereden, die een uurtje later bij het SeC in Hamburg naast me kwam staan laden. De eigenaar had de auto net in bezit (150km gereden) en was direct op weg gegaan van Noorwegen naar Spanje. Hij had 'm nog niet op de staart durven trappen (nat weer) en had nog weinig ervaring met range. Zo informeerde hij hoe hard je kan rijden om typical te halen. Een dappere manier om je nieuwe auto te leren kennen!


Op de terugweg nog even een plaspauze op een potentiele SuC lokatie bij Bremen aan de Europaallee 1: was helaas (nog) niets te zien. Wel een erotisch centrum, Harley Davidson dealer en een Casino op het terrein. Misschien stokt het daar op de wat louche ambiance? ;-)


Ik heb niet de moeite genomen om gedetailleerde statistieken bij te houden, maar over de gehele heenweg heb ik gemiddeld 244Wh/km verbruikt.

De rekening voor de tolwegen volgt ongetwijfeld nog, die wordt naar verwachting kwijtgescholden door een kopie van de autopapieren te mailen.
 
Vandaag heen van Eindhoven naar Antwerpen me netjes een paar kilometer boven de maximum snelheden houdend met ferme westen tegenwind: 275Wh/km. Terugweg wind mee zelfde snelheden: 205Wh/km. Da's inderdaad 25% verschil tussen ferme wind mee en ferme wind tegen.
160 km/u vol met de kop in de wind langs de randmeren levert 380Wh/km op kan ik verklappen (was ik niet zelf, natuurlijk) :rolleyes:
 
Mijn ervaringen van de reis Alphen - zevenaar - Wilnsdorf - Gramschatzer Wald - Schweitenkirchen - Irschenberg - Koningsleiten.
Heenweg 15 uur. terugweg 13 uur.

Het is me toch wat tegen gevallen hoe snel je kan rijden in de winter. Bijvoorbeeld tussen Zevenaar en Wilnsdorf konden we niet veel harder rijden dan 115. Het valt me zwaar als de 70 plussers je in een Qashqai je voorbij rijden...

In Wilnsdorf was het druk, we moesten als 2e aansluiten in de rij van wachtende Tesla's. Alle werkende stalls waren bezet. (2 kapot)
Na 15 minuten konden wij ook laden maar duidelijk op halve kracht. Heb na 20 minuten geswitcht naar een andere stall wat toch behoorlijk scheelde. We hebben hier meer dan een uur gestaan voor we weer weg konden. Hoog tijd dat Mogendorf open gaat, dit duurde me echt te lang.

De navigatie werkt in Duitsland echt super. We zijn een paar keer omgeleid zonder dat de range in het geding kwam en wat ons een hoop tijd heeft gescheeld. Geen file gezien! Tesla bedankt!! ik heb een schurft hekel aan files namelijk.. :)

Verder valt het op dat de laders waar ik geweest ben allemaal bij een Shell station staan. verder goede faciliteiten.

In de bergen is de Tesla koning! Heerlijk naar boven gereden

Als laatste wil ik de Tesla rijders nog even noemen die ik ben tegen gekomen bij de Superchargers. Wat een vriendelijke mensen allemaal!
In Koningleiten kwam ik iemand tegen die ongeveer voor de auto sprong en bedaarde dat ik het raam open moest doen. Daarna vertelde hij wat een held hij mij vond dat we met de Tesla op wintersport waren. Het bleek dat hij er ook met zijn Tesla was maar een hoop commentaar had gekregen van zijn vrouw en dochters. Helaas moest ik bekennen dat het bij ons in de auto precies hetzelfde ging. :) Het verschil in reistijd met een ICE is op 1100 kilometer toch een uur of 3-4.

Denk dat ik ondanks de fijne reis auto met mijn gezin geen reizen meer maak van meer dan 500 kilometer. Neem de volgende keer wel een ICE of het vliegtuig..
Toch wil ik het wel iedereen aanraden het een keer te doen. :biggrin:
Je komt leuke mensen tegen en je leert goed wat de auto allemaal kan.
En als je genoeg tijd neemt om te laden kan je ook leuk Duitse ICE's pesten :)
 
Ik vond de reis ook meevallen maar het gezin (vooral mijn vrouw) vond het wat minder.. :)
Ik vond de stoelen bijvoorbeeld ook prima zitten. Je moet alleen extra tijd uittrekken voor de reis.

3G was bij ons eigenlijk best goed alleen tussen Zevenaar en Wilnsdorf minder. Vooral Edge.

Ik vond, zoals eerder gemeld, de reis naar de sneeuw met de Tesla 200% meevallen.
Wel viel me op dat het merendeel van de reis in Duitsland, we alleen E(dge) hadden in plaats van 3G. Meer mensen die dit probleem hadden?
 
Mijn ervaringen van de reis Alphen - zevenaar - Wilnsdorf - Gramschatzer Wald - Schweitenkirchen - Irschenberg - Koningsleiten.
Heenweg 15 uur. terugweg 13 uur.

Denk dat ik ondanks de fijne reis auto met mijn gezin geen reizen meer maak van meer dan 500 kilometer. Neem de volgende keer wel een ICE of het vliegtuig..
Toch wil ik het wel iedereen aanraden het een keer te doen. :biggrin:
Je komt leuke mensen tegen en je leert goed wat de auto allemaal kan.
En als je genoeg tijd neemt om te laden kan je ook leuk Duitse ICE's pesten :)

Lees straks als route: Alphen - Zevenaar - Mogendorf - Wertheim - Schweitenkirchen - Irschenberg etc.

Zal behoorlijk schelen in eerste stuk. Ik heb de waarzegger eens gepolst en route naar Mogendorf liet 9% meer rest over dan Wilnsdorf.

Op een gegeven moment vindt er iets plaats dat "omdenken" heet. Tot nu toe waren wij gewend om bij reizen primair te letten op "hoe lang het duurt". De eerste vraag is dan ook meestal "Hoe lang heb je er over gedaan?".
De Model S heeft daar bij mij en naar ik lees bij veel anderen verandering in gebracht. De vakantie begint op het moment dat je thuis de deur dicht trekt en op pad gaat. Waar ik vroeger, zo zie het nu, enorme afstanden aan één stuk reed wat voor mijn passagiers, besef ik nu, niet bepaald een pretje was, hebben we nu schema waarbij de komende SuC als welkome onderbreking wordt gezien. Iedereen weet waar hij aan toe is en doordat de afstanden tussen de SuC's steeds kleiner worden en dus het laden steeds korter kan ik veel harder rijden dan in het begin. Vooral het stuk van Tilburg naar Wilnsdorf was een taaie. Best te doen maar continu op snelheid letten.

Over drie weken gaan wij naar Oostenrijk. Voor een zeer kort (kraam)bezoek met onze kinderen. Dat is 1700 km in drie dagen. We kijken er nu al naar uit.

Vertrek donderdag na schooltijd en dan naar hotel een paar kilometer voorbij Waldslauberheim. Dat betekent vol weg uit Tilburg gewoon de snelheid volgen die de weg toelaat en heel korte stop in Urmond, genoeg om in Waldlaubersheim te geraken (zoals dat zo mooi gezegd wordt). Daar gaan we nog niet laden maar naar een hotel een paar kilometer verder. Dat is dus in totaal maar een goede drie uur rijden. Daar lekker eten en slapen en in de ochtend, of als de kinderen slapen, ga ik even naar de SuC om genoeg te laden om in Satteldorf te komen. Kan desnoods zelfs nog even Bad Rappenau invoegen. De trajecten verder zijn kort en laten gewone Autobahnsnelheden toe. Nu ben ik nooit een erge hardrijder geweest en het is zelfs zo dat ik met de Tesla inmiddels behoorlijk harder rijdt dan ik vroeger met de ICE's deed.

De volgende ochtend dus na ontbijt verder via 2 SuC's naar onze eindbestelling in Oostenrijk.
De terugreis doen we dan zondagmiddag, kinderen gaan toch slapen, en laat in de avond thuis.

Zou ik nog met een ICE gaan? No way. Ik wil de stilte van de auto, de heerlijke acceleratie, de leuke stops bij de SuC's (ik heb tot nu toe nooit hoeven wachten maar dat zal ook mij wel een keer gebeuren) en de praatjes daar, het relaxt reizen door overzichtelijk "hoppen", het bekijks onderweg, de fantastische sprintjes vooral in de klim waarbij je toch (bijna) iedereen achter je laat, leuke feitjes als een stukje oprijden met een andere Tesla en het groeten, zelfs vriendschappelijk een keer een vijftig kilometer met een (ook) witte Jaguar opgereden om de beurt sprintje en naast elkaar rijden en plezier hebben en vriendelijke groet toen wij een andere kant op moesten en nog wat argumenten niet meer missen. De mede forumleden kunnen deze wel aanvullen.

En, in de goodybag van de Tesla, houden we, huidige benzineprijs, ongeveer 250 euro in onze zak waarmee we ons kunnen tracteren op hotel onderweg en eten en na wat meer.

Neen, in minder dan een jaar tijd zes reizen gemaakt, drie maal Hongarije en drie maal Oostenrijk, en genoten van elke "premium" kilometer. Die paar extra uren, wat ook minder wordt door het efficiënter rijden, merken we niet eens. Relaxt aankomen zo en dus gelijk plezier op de bestemming in plaats van uitpuffen.
 
Last edited:
Ik vond, zoals eerder gemeld, de reis naar de sneeuw met de Tesla 200% meevallen.
Wel viel me op dat het merendeel van de reis in Duitsland, we alleen E(dge) hadden in plaats van 3G. Meer mensen die dit probleem hadden?

Veel Edge idd op traject tussen Emsburen en Hamburg. Ik heb ook het idee dat de verbinding niet per se snel naar 3G schakelt als het weer beschikbaar is. Kortom als hij eenmaal op Edge staat, blijft hij daar ook meteen een tijd op staan. Internet radio/Rdio is praktisch onmogelijk met Edge (tenzij je geduld hebt om een heel nummer op pauze stand vooruit te bufferen).
 
Dat is 1700 km in drie dagen. We kijken er nu al naar uit.

Helemaal mee eens, o.b.v. Italië (1600 km), Wenen (1250) en diverse in Duitsland. Heb steeds opnieuw weer zin. Niet minder dan voorheen in de ICE, die toch echt nog een stuk ruimer was en tot 800 km bereik op een tank gaf als ik 150 km/u aanhield als streefgetal.

Leuk altijd die verslagen en dat andere leesvoer van je, Hans. Je schrijft zo gezellig dat ik misschien niet de enige ben die denkt: kunnen we niet gewoon mee op kraamvisite?? :love:
 
Als ik dit soort dingen lees krijg ik steeds meer zin in onze trip naar Ljubljana eind mei :) Dus iedereen die zijn/haar ervaringen deelt: heel erg bedankt!!

Het enige waar ik zelf een beetje mee zit is het publiek laden buiten de SuC's om, buiten Nederland. Ik heb een TNM pas en de PlugSurfing app, maar het voelt in het buitenland toch nog vrij beperkt. Dat gevoel komt denk ik ook een beetje door gebrek aan ervaring. Maar naar mijn gevoel zijn er al vrij weinig laadpalen in Duitsland soms en kun je met de TNM+PlugSurfing combinatie nog lang niet overal laden ook.

In Ljubljana heb je vrije palen waar je domweg een stekker in kunt stoppen (tenminste, daar lijkt het wel op) en palen die activatie nodig hebben, maar die activatie gaat dan bijv. per SMS en je moet geregistreerd staan, wat alleen kan als je in Slovenië woont. Althans, dat haal ik uit de Google vertaling vanuit het Sloveens. En dan weet ik nog niet eens of je wel of geen parkeerkosten moet betalen, want ik las ergens dat dat tijdens het laden niet nodig is in Ljubljana, maar dat bericht komt uit 2011 dus dat kan allang veranderd zijn.

Wat ook irritant is, is dat Duitsland geen Streetview heeft. Vaak kijk ik van tevoren even op Streetview of een lader toegankelijk is, of bijv. op een afgesloten terrein staat. Gisteren heb ik hier in Nederland bijvoorbeeld geladen bij een hotel, met een paal die gewoon in de app van TNM staat, maar die zat wel achter een slagboom. Nou moest ik daar zijn bij dat hotel, dus dat was gelukkig geen probleem, maar anders wordt het toch lastig denk ik.

Maar goed, het voelt aan als een leuk avontuur en de berichten van iedereen hier geeft me wel het vertrouwen dat het gaat lukken. Gewoon met genoeg marge bij de SuC's vertrekken. En er zijn nu zoveel SuC's in Duitsland (en wellicht in mei nog wel meer) dat als het spannend wordt qua range, je gewoon tussendoor even een extra SuC moet pakken. Liever een klein stukje omrijden en chargen, dan stil komen te staan :)

Als je in Ljubljana bent, ga je hem toch gewoon een keertje volgooien bij een van de 6 stalls van de Tesla Supercharger in die stad?! Dan heb er je verder geen omkijken ernaar, tenzij je erg lange ritten gaat maken, maar ook dan kun je weer even langs die Supercharger.
 
Geen tijd gehad om eerder te reageren, maar hier nog even mijn bevindingen van een retourtje Oostenrijkse Alpen, vorige week.

Ik was er zo eentje van zo min mogelijk stoppen, en als ik dan toch moest stoppen: snel tanken, vrouw en kinderen naar de wc sturen (bonnetjes inleveren bij papa als korting op de espresso) en ze het liefst naroepen dat ze boel snel moeten afknijpen, espresso naar binnen werken en weer door knallen. Een soort gejaagdheid om maar 10 minuten eerder op de ski’s te staan. Hoe gefrustreerd zou ik raken van een route langs superchargers….nou, helemaal niet dus!

De conclusie die ik hierboven las van Bas van de Poel (voortaan toch weer met een ICE) deel ik echt totaal niet. Ik vond het juist geweldig zo, de superchargers zijn vaak op rustige plekken, we zijn steeds ergens naar binnen gegaan om wat te eten of te drinken, vrouw weggedoken in de Linda, kinderen met de iPad en ik met een grote grijns starend naar de app om te zien dat de auto in sommige gevallen met 570 km/h aan het bijladen was. “Kom jongens, nog even naar de wc, we kunnen weer”. Geen zeurende vrouw of kinderen zoals ik hier lees. Sterker nog, “wacht even, even hoofdstuk uitlezen”. Ik vond het wel relaxed, en of ik nou 11 uur onderweg ben met een ICE of 14 uur nu met de Tesla, in beide gevallen heb ik het gevoel dat ik een lange dag gereisd heb en ik heb niet het gevoel gehad dat ik veel langer onderweg was.

Het is eerst wel even wennen. Op de heenweg had ik de navigatie op SC Kamen gezet. Zou makkelijk haalbaar moeten zijn, immers, 260 km. Ik was echter amper een half uur onderweg en hij begon me te waarschuwen dat ik het niet zou halen. Verbruikscijfers waar ik van schrok. Koude accu? Hoe dan ook, ik heb een ongeplande korte tussenstop in Zevenaar gemaakt. Later leerde ik dat je bij elke etappe eerst fors verliest op het bereik en dat dit daarna stabiliseert. Vertrouw op je intuitie. Ik laadde steeds zodanig vol dat ik een buffer van ongeveer 100 km had (bijvoorbeeld: typical range 260 km, volgende SC 160 km). Ik begon rustig, zag dat mijn buffer slechts langzaam slonk en er dus ruimte over was om harder te rijden. Op die manier is kortere etappes met meer stops mij beter bevallen dan de langere etappes met minder stops. Het is hier eerder gezegd, het helemaal vol laden kost erg veel tijd, het is sneller om halfvol te laden en een dus maar weer eerder te stoppen. Kun je bovendien makkelijker een lekkere snelheid aanhouden.

Wel heb ik makkelijk praten. want de drukte bij Wilnsdorf is mij bespaard gebleven. Ik had op de heenweg de route Huis (zaanstreek) – Zevenaar (kort, maar ongepland) – Kamen – Neuberg – Satteldorf – Schweitenkirchen (kort) – Irschenberg gekozen met een overnachting vlakbij Irschenberg. Volgende ochtend op weg naar bestemming nog even bij Salzburg volgegooid.
De terugweg: Salzburg – Schweitenkirchen – Gramschatzer Wald – Malsfeld – Kamen – Thuis.

Ik ben heel weinig mensen tegen gekomen bij de SC’s. Op de heenweg steeds een lange vent met krullen met een gezin die mij nog vroeg hoe ik gereden was omdat hij me niet overal gezien had. Op de terugweg iemand die me vroeg of ik door de navigatie ook dwars door Nürnberg gestuurd was. Verder iemand die enthousiast op me afgerend kwam hoe het beviel, met de Tesla. Hij had er ook eentje, maar was niet zo tevreden over een eerdere ervaring op een lange rit en was nu met een groep vrienden in een ICE busje op weg. Tot slot steeds een blauw-witte auto van Raedhuys. Volgens mij zijn de Raedhuys mannen hier ook wel actief op het forum, toch? Ik proefde bij deze persoon niet al teveel intentie om een praatje te maken, maar dat is verder prima en hoeft ook niet en eerlijk gezegd ben ik ook niet iemand die zo op iemand af stapt.

Al met al is mijn koudwatervrees volledig weg. Ik vond het te gek, en niet alleen omdat het gratis is, maar omdat het eigenlijk zo makkelijk ging. Ik begrijp dus echt de mensen niet die het een slechte ervaring vonden, ik kan hooguit zeggen probeer het nog eens en vermijd Wilnsdorf. Ik kan niet wachten tot de volgende reis.
 
Wil mijn conclusie wel iets nuanceren. Het gaat voornamelijk om lange afstanden met het gezin. (lees met vrouwlief) Die kan maar moeilijk wennen aan het rustige rijden en langer stoppen. Al was ze met de 13 uur van de terugweg wel content.

Zelf of samen met vrienden zou ik zeker weer met de Tesla gaan!! (En dan idd Wilnsdorf vermijden :))
 
Hier ook een extra ski tesla ervaring rijker.

Vorig jaar hadden we een zeer positieve ervaring met een lang weekend sankt anton via route utrecht - wilnsdorf - bad rappenau - aichstetten - sankt anton. Zevenaar overslaan doen we niet nog een keer en resulteerde in laatste 50 KM 80 rijden, maar de rest was zeer soepel. Toen was er geen alternatief, maar overal hoopten we zelfs op een paar andere tesla's om ervaringen te delen....echter ook regelmatig alleen bij een SC.

Dit jaar een heel andere ervaring. Ik had gehoopt op mogendorf, maar helaas nog niet open. Onderweg naar Maria Alm via beoogde route zevenaar - wilnsdorf - slapen in bad rappenau. Volgende dag via jettingen of schweitenkirchen door laatste korte stop in naar irschenberg.

Na heel veel file NL uit, bleek wilnsdorf echt een drama. 2 SC's out of order. De 6 andere vol en 3 wachtenden voor ons. Toen we na een half uur aan de beurt waren ging het laden heel langzaam (75A max) doordat alle punten vol waren met helemaal lege autos'...uiteindelijk hebben we na ruim half uur wachten en 50 minuten laden besloten extra tussenstop in hirschberg in te lassen. dat bleek een betere keuze, want daar maar 1 ander.

vervolgens door naar bad rappenau, laatste plekje gebruikt en om 3 uur nog even uit bed om de auto te verzetten....ik wilde in al die drukte niet een SC blokkeren met een volle auto in de nacht. Ook niet echt geweldig dus. Volgende dag probleemloos naar Jettingen. Daarna gaf de navigatie ons een alternatieve route om een flinke file te ontwijken. Maar daarmee zouden we ook Irschberg missen en het niet redden....uiteindelijk langs de file via een heel klein weggetje alsnog bij Irschberg uitgekomen en daarna door naar bestemming. Terug ging een stukje soepeler maar ook 11,5 uur over een traject dat ook in 9-10 uur had gekund...

Mijn conclusie:
- Ik ga de volgende keer gewoon weer met de tesla, het is veel te leuk en lekker gratis. Het gepuzzelf over ideale route en laadtijd geeft wel extra dimensie en als je met anderen tegelijk oprijdt komt er zelfs een soort competitie element in;)
- Navigatie met file informatie is veel beter dan die van de audi van vrienden die ook onderweg waren. navi heeft ons echt om files heen geloosd. Als er geen alternatieven zijn dan is het wel echt een nadeel dat je niet een alternatieve route kán nemen omdat je de SC nodig hebt
- De prognose van % aankomst range geeft wel wat extra info, maar vooral ook veel extra stress. Ik houd toch liever zelf het verschil tussen typical range en nog te rijden in de gaten, zeker als je weet wat het hoogte profiel van de rit is.
- De capaciteit van de SC's is eigenlijk niet 6-8 stalls maar de helft, want laden gaat echt te langzaam als er 6-8 vol zijn. 30-40 minuten laden is nog ok, maar meer dan een uur niet
- overdag rijden met kinderen is top, dan is de auto sneller dan de kinderen. 's nachts rijden is wat minder gelukkig want dan sta je echt 40 minuten te wachten
- capaciteit bij wilnsdorf is echt de helft van wat er nodig was in de voorjaarsvakantie. hopelijk zorgt mogendorf voor een betere verdeling. helaas heb ik de optie van via kamen en malsfeld rijden niet bedacht, want scheelt niks in KM's
- maximale afstand die je moet nemen tussen SC's is 250 KM. Meer leidt tot langzaam rijden en te lang wachten
- wel echt jammer dat je op de autobahn eigenlijk niet harder dan 140-150 kan, terwijl je met een auto op pad bent die ook op 170 heerlijk rijdt als het rustig is:)
- internet bereik in duitsland is vooral voor muziek bedroevend
- echt onhandig dat je in de navigatie van SC naar SC moet navigeren en niet de hele route tot eindbestemming kan plannen. zeker bij file wil je ook naar hele route kijken wat het snelste is

kortom: Als alles gaat zoals het moet gaan, dan rijdt het prima en is wachttijd voor opladen acceptabel. Als er iets tegenzit of niet werkt, dan heb je geen alternatief en is wachttijd eigenlijk echt te lang.

dan nog:
- Eigenlijk zou je op afstand moeten kunnen zien hoeveel stalls er in gebruik zijn, want in Duitsland heb je nog wel wat opties om anders te rijden
- Bij alle rustigere SC's waren er plekken bezet door geparkeerde ICEs. Eigenlijk zou er een paaltje moeten zitten die bij een tesla naar beneden gaat of in ieder geval een veel duidelijker signaal dat je daar niet moet parkeren. Kruis op de grond staat er bijvoorbeeld ook niet.
-





Heenweg was werkelijk een drama,
 
Wil mijn conclusie wel iets nuanceren. Het gaat voornamelijk om lange afstanden met het gezin. (lees met vrouwlief) Die kan maar moeilijk wennen aan het rustige rijden en langer stoppen. Al was ze met de 13 uur van de terugweg wel content.

Zelf of samen met vrienden zou ik zeker weer met de Tesla gaan!! (En dan idd Wilnsdorf vermijden :))

Wat helpt is een stop onderweg maken waar ze schoenen kan kopen ;) Geen kind aan dan de gehele reis kan ik je verzekeren.... en ik rij echt niet rustig hoor, gewoon kort laden (50-60%) in Duitsland en doorkachelen aan 150-160 als het kan tot de volgende SuC. Zoals al ruim uitgemeten hier, is het meest efficiënt om 100% van huis te vertrekken, laden tot 50% of iets meer als de volgende SuC iets verder ligt, rijden om leeg aan te komen, en lunchen ergens waar je 90%+ weer kan laden en dan een SuC (of 2 zoals in Oostenrijk kan) overslaan en weer leeg aankomen en eventueel ritueel herhalen tot diner
 
- Eigenlijk zou je op afstand moeten kunnen zien hoeveel stalls er in gebruik zijn, want in Duitsland heb je nog wel wat opties om anders te rijden
- Bij alle rustigere SC's waren er plekken bezet door geparkeerde ICEs. Eigenlijk zou er een paaltje moeten zitten die bij een tesla naar beneden gaat of in ieder geval een veel duidelijker signaal dat je daar niet moet parkeren. Kruis op de grond staat er bijvoorbeeld ook niet.
- Heenweg was werkelijk een drama,

Als je nu zou gaan zou ik adviseren Utrecht - Urmond - Waldlaubersheim - Satteldorf en dan verder. Doen wij over drie weken.

Mogendorf is ook hard nodig maar om de A3 verder te rijden is eigenlijk Wertheim nodig. Nu moet je een stukje omrijden via Gramschatzerwald.

Ik denk dat in komende updates er inderdaad informatie gaat komen over bezetting van SuC gekoppeld aan info over aantal Tesla's onderweg waarbij die SuC in de navigatie staat (met berekening van aankomsttijd van die auto's en natuurlijk ook rekening houdend met laadniveau van de auto's op het moment dat jij aankomt) Dit is min of meer beloofd maar kan pas worden ingevoerd als er wat meer SuC's zijn, en dat is nu zo'n beetje het geval.

Waarom ze niet gewoon oranje kegels neerzetten, desnoods met een kettinkje vastgemaakt aan de SuC, die je dan bij het laden weghaalt en daarna weer terugzet. Dat werkt perfect bij de sportschool hier. Maar zal wel goedkomen denk ik.

Heenweg drama met files kan ik me best voorstellen. Nu route over A61 kan heb je in ieder geval niets meer met Keulen te maken (als je via A2 rijdt). Ik verwacht trouwens nog een SuC in de buurt van Kreuz Kerpen zodat A61 ook vanaf Venlo gevolgd kan worden.
 
Last edited:
Als je in Ljubljana bent, ga je hem toch gewoon een keertje volgooien bij een van de 6 stalls van de Tesla Supercharger in die stad?! Dan heb er je verder geen omkijken ernaar, tenzij je erg lange ritten gaat maken, maar ook dan kun je weer even langs die Supercharger.
Ja klopt, maar in de stad zelf laden terwijl je daar rondloopt is natuurlijk makkelijker. Mocht dat niet lukken, dan ga ik inderdaad bij de SuC laden. Maar we zijn er niet heel erg lang, dus ik probeer de tijd daar ook zoveel mogelijk te gebruiken om Ljubljana te bezichtigen. Als ik dus wat kan besparen in SuC-tijd (of rijden naar de SuC toe) is dat toch weer mooi meegenomen.

Een andere optie die ik mij gisteren bedacht is om 'm op de heenweg in Villach tot 90% te laden, wat ruim genoeg range oplevert om naar Ljubljana door te rijden en ook Villach weer te halen op de terugweg, om daar dan weer te laden.

Dus meer dan genoeg opties eigenlijk, ik kijk gewoon op dat moment even wat het handigst uitkomt.
 
Klopt route via Urmond is ook een optie, nauwelijks langer, maar was toen nog net niet open. Bovendien was op de heenweg de A2 in NL een en al file ellende . Terug zijn we via waldlaubersheim (2 dagen open) direct doorgereden naar opa&oma in Nijmegen. Gaat wel maar 290 km is net wat ver dus rustig aan op een lege autobahn.

Over 2 weken gaan we nog lang weekend naar Sankt Anton. dan óf via Urmond óf via Mogendorf afhankelijk van het verkeer en of de SC klaar is. Wel fijn dat er zo langzamerhand opties komen. Iemand enig idee waarom Mogendorf zo lang duurt?