Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Zo, lekker aan de koffie bij schoonouders, auto sinds gisteravond aan 13 A, en tijd om even mijn ervaringen te delen.

Allereerst... Ik heb de tripvoorspeller door. In het begin hebben we allemaal gekeken of hij klopt met de werkelijkheid, wat niet altijd het geval is, maar ik heb nu gezien waar hij voor is en hoe geweldig het werkt.
Je moet het gebruik omdraaien. Het nut blijkt pas als je een erg lange trip met één batterijlading moet doen. Dat heb ik in het verleden al vaak gedaan, vooral het stuk door Oostenrijk en daarna van Wenen naar Midden Hongarije zonder SuC's.

Deze trips zijn resp. 316 en 334 km lang en dus moet je voorzichtig zijn. In het verleden betekende dat de eerste 150 km iets van 90 rijden en daarna dan een beetje versnellen zodat je niet helemaal leeg aankomt. Het werken met het verschil tussen wat typical nog aangeeft en wat er nog te rijden is was altijd een goede tool.

Maar nu: In Hengersberg vertrokken we met als volgende SuC Wenen. De tripvoorspeller aan en kalmpjes begonnen. Al na 10 km zaten we royaal boven de grijze lijn en kon ik versnellen van oorspronkelijk 90 tot 110. Dat maakte al een verschil. In Oostenrijk merkte ik dat ik nog hoger zat en werd een restpercentage van soms 18% aangegeven. Dat hoefde niet en zo heb ik het hele traject naar Wenen steeds wat meer kunnen versnellen tot zelfs hele stukken de toegestane snelheid van 130 km/uur om met 9% rest aan te komen.
Dat was natuurlijk heel gunstig maar de wind werkte mee. Het was duidelijk te zien dat die gegevens ook werden opgehaald en verwerkt.

Het belangrijkste is dat ik geen moment zorg heb gehad over het verbruik, ondanks de best lange trip.

Het stuk van Wenen naar Cegléd, 334 km, hetzelfde. In tegenstelling tot vroeger met alle voorzichtigheid nu er gewoon voor gezorgd dat we ergens op de grijze lijn bleven. Daarbij dus behoorlijk door kunnen rijden, weer mede dankzij de wind, de droge weg en de temperatuur. De geschatte restwaarde schommelde tussen de 9 en de 11 %.

Er zit nog wel een bug in de tripplanner. Toen we uit Wenen vertrokken bleef hij ons consequent terugsturen naar de SUC Wenen. Dat was na 100 km nog zo. Even dacht ik dat de navigatie dan wel niet gebruikt kan worden, maar met wat zoeken vond ik bij instellingen in de navigatie-app de mogelijkheid om de (beta, jawel) tripplanner uit te zetten.
Dat had geen invloed op de voorspeller dus mijn tip voor als je buiten het SuC gebied komt, Zet de tripplanner uit!

De reis verder was weer geweldig, het blijft een formidabele reisauto.
 
Er zit nog wel een bug in de tripplanner. Toen we uit Wenen vertrokken bleef hij ons consequent terugsturen naar de SUC Wenen. Dat was na 100 km nog zo. Even dacht ik dat de navigatie dan wel niet gebruikt kan worden, maar met wat zoeken vond ik bij instellingen in de navigatie-app de mogelijkheid om de (beta, jawel) tripplanner uit te zetten.
Dat had geen invloed op de voorspeller dus mijn tip voor als je buiten het SuC gebied komt, Zet de tripplanner uit!

De reis verder was weer geweldig, het blijft een formidabele reisauto.
Je kan ook de SuC's uit de lijst verwijderen in de tripplanner. Naar het trip venster gaan in de navigatie en daar staat een optie om de SuC's te verwijderen.
 
Afgezien van één ICE is Luxemburg prima te doen. De stalls zijn keurig afgezet met een lint, maar dat mocht blijkbaar niet baten.
49c235f637e530d81148bc2d9ddfb0b8.jpg
 
Dat had waarschijnlijk dan ook gekund. Niet aan gedacht.

Nu ben ik wel benieuwd hoe het gaat als we terugrijden en er dan wat tegenwind is. Dan zal hij (hopelijk) flink wat kritischer zijn :)

Wij vertrokken afgelopen zaterdag met op advies van de tripplanner voldoende geachte lading, van Zevenaar naar Mogendorf. Met rijsnelheden van rond 120 km/u zouden we al heel snel op -7% bij Mogendorf - niet - aankomen. Dat betekende de helft van de rit rond de 100 km/u rijden en de laatste tien kilometer met 90 km/u. Met nog 2 km typical bij Mogendorf aangekomen. Duidelijk te weinig geladen in Zevenaar dus.
De weersomstandigheden waren heel matig. Temperatuur 10 gr. C en vrijwel continue regenval. Het lijkt erop dat de tripplanner geen rekening houdt met 3 grote kerels aan boord, continue gebruik van de ruitenwisser en verwarming. Naar Mogendorf gaat het ook nog eens flink omhoog.

Verder is het rijden met de tripplanner vooral voor de passagiers heel leuk. Ze leven echt mee :)
 
Ik ben van plan om deze zomer naar het zuiden van Frankrijk te rijden. Gegeven dat het aantal stalls per SuC daalt naarmate je meer naar het zuiden rijdt (soms maar 2 stalls), vroeg ik me af mensen al eens de Route du Soleil hebben afgereden in een "drukke" periode, en vast hebben gezeten aan een volle SuC? Het is 1 ding om er 2u langer over te doen, maar vast komen te zitten aan een SuC wegens de (laad)drukte is nog iets anders....
 
Wij vertrokken afgelopen zaterdag met op advies van de tripplanner voldoende geachte lading, van Zevenaar naar Mogendorf. Met rijsnelheden van rond 120 km/u zouden we al heel snel op -7% bij Mogendorf - niet - aankomen. Dat betekende de helft van de rit rond de 100 km/u rijden en de laatste tien kilometer met 90 km/u. Met nog 2 km typical bij Mogendorf aangekomen. Duidelijk te weinig geladen in Zevenaar dus.
De weersomstandigheden waren heel matig. Temperatuur 10 gr. C en vrijwel continue regenval. Het lijkt erop dat de tripplanner geen rekening houdt met 3 grote kerels aan boord, continue gebruik van de ruitenwisser en verwarming. Naar Mogendorf gaat het ook nog eens flink omhoog.

Verder is het rijden met de tripplanner vooral voor de passagiers heel leuk. Ze leven echt mee :)

ik heb ook al 2x een volle charge bij Zevenaar nodig gehad om Mogendorf nog een leuke snelheid, 4 man in de auto en met 5% over te bereiken. in de evtripplanner zie je dat je omhoog gaat en kun je de payload en en temperaturen invoeren en de snelheidsfactor, ter lering ende vermaak:

evt.JPG
 
Ik ben van plan om deze zomer naar het zuiden van Frankrijk te rijden. Gegeven dat het aantal stalls per SuC daalt naarmate je meer naar het zuiden rijdt (soms maar 2 stalls), vroeg ik me af mensen al eens de Route du Soleil hebben afgereden in een "drukke" periode, en vast hebben gezeten aan een volle SuC? Het is 1 ding om er 2u langer over te doen, maar vast komen te zitten aan een SuC wegens de (laad)drukte is nog iets anders....
Ben afgelopen kerst de route de Soleil afgezakt tot voorbij Nîmes. Gisteren weer, slechts een enkele tesla gezien, wel veel ICE-ing in Nivelles. Bij Metz staan 8 stalls volledig gereed om in gebruik genomen te worden. Bij Nancy zijn er 4. Nuits-SaintGeorges, Macon Viennes en Nîmes hebben allen nog de tijdelijke 2 stalls opzet. Orange al 2 permanente stalls. Overal ruim boven de 500km/u kunnen laden. Op zwarte zaterdagen zal t best een probleem zijn maar als je op de zondag of vrijdag gaat moet t wel lukken denk ik.
 
ik heb ook al 2x een volle charge bij Zevenaar nodig gehad om Mogendorf nog een leuke snelheid, 4 man in de auto en met 5% over te bereiken. in de evtripplanner zie je dat je omhoog gaat en kun je de payload en en temperaturen invoeren en de snelheidsfactor, ter lering ende vermaak:

De afstand is ergens tussen 225 en 230 km. Dat is niet zo heel veel. Ik denk dat de planner uitgaat van een optimale verhouding tussen laadtijd en rijtijd. Je kunt harder rijden, in dit voorbeeld is het gemiddelde 125 km/uur en daar moet je dan behoorlijk aan trekken, veel optrekken en ook weer vaart minderen en natuurlijk de luchtweerstand overwinnen. Er zal wat tijdwinst bereikt worden maar daarentegen moet je wel zo'n beetje helemaal vol laden. En dat laden naar 100% duurt in verhouding enorm lang.

Stel dat je 10 minuten minder rijdt maar daarvoor 20 minuten langer in Zevenaar staat?

Is het een geplande lange stop is het natuurlijk prima maar anders zonde van de tijd.

Zowel de planner als wij zijn nog in ontwikkeling. Ik vind het wel heel boeiend en het geeft je wat doen onder het rijden ;)