Hans Noordsij
Well-Known Member
Zo, lekker aan de koffie bij schoonouders, auto sinds gisteravond aan 13 A, en tijd om even mijn ervaringen te delen.
Allereerst... Ik heb de tripvoorspeller door. In het begin hebben we allemaal gekeken of hij klopt met de werkelijkheid, wat niet altijd het geval is, maar ik heb nu gezien waar hij voor is en hoe geweldig het werkt.
Je moet het gebruik omdraaien. Het nut blijkt pas als je een erg lange trip met één batterijlading moet doen. Dat heb ik in het verleden al vaak gedaan, vooral het stuk door Oostenrijk en daarna van Wenen naar Midden Hongarije zonder SuC's.
Deze trips zijn resp. 316 en 334 km lang en dus moet je voorzichtig zijn. In het verleden betekende dat de eerste 150 km iets van 90 rijden en daarna dan een beetje versnellen zodat je niet helemaal leeg aankomt. Het werken met het verschil tussen wat typical nog aangeeft en wat er nog te rijden is was altijd een goede tool.
Maar nu: In Hengersberg vertrokken we met als volgende SuC Wenen. De tripvoorspeller aan en kalmpjes begonnen. Al na 10 km zaten we royaal boven de grijze lijn en kon ik versnellen van oorspronkelijk 90 tot 110. Dat maakte al een verschil. In Oostenrijk merkte ik dat ik nog hoger zat en werd een restpercentage van soms 18% aangegeven. Dat hoefde niet en zo heb ik het hele traject naar Wenen steeds wat meer kunnen versnellen tot zelfs hele stukken de toegestane snelheid van 130 km/uur om met 9% rest aan te komen.
Dat was natuurlijk heel gunstig maar de wind werkte mee. Het was duidelijk te zien dat die gegevens ook werden opgehaald en verwerkt.
Het belangrijkste is dat ik geen moment zorg heb gehad over het verbruik, ondanks de best lange trip.
Het stuk van Wenen naar Cegléd, 334 km, hetzelfde. In tegenstelling tot vroeger met alle voorzichtigheid nu er gewoon voor gezorgd dat we ergens op de grijze lijn bleven. Daarbij dus behoorlijk door kunnen rijden, weer mede dankzij de wind, de droge weg en de temperatuur. De geschatte restwaarde schommelde tussen de 9 en de 11 %.
Er zit nog wel een bug in de tripplanner. Toen we uit Wenen vertrokken bleef hij ons consequent terugsturen naar de SUC Wenen. Dat was na 100 km nog zo. Even dacht ik dat de navigatie dan wel niet gebruikt kan worden, maar met wat zoeken vond ik bij instellingen in de navigatie-app de mogelijkheid om de (beta, jawel) tripplanner uit te zetten.
Dat had geen invloed op de voorspeller dus mijn tip voor als je buiten het SuC gebied komt, Zet de tripplanner uit!
De reis verder was weer geweldig, het blijft een formidabele reisauto.
Allereerst... Ik heb de tripvoorspeller door. In het begin hebben we allemaal gekeken of hij klopt met de werkelijkheid, wat niet altijd het geval is, maar ik heb nu gezien waar hij voor is en hoe geweldig het werkt.
Je moet het gebruik omdraaien. Het nut blijkt pas als je een erg lange trip met één batterijlading moet doen. Dat heb ik in het verleden al vaak gedaan, vooral het stuk door Oostenrijk en daarna van Wenen naar Midden Hongarije zonder SuC's.
Deze trips zijn resp. 316 en 334 km lang en dus moet je voorzichtig zijn. In het verleden betekende dat de eerste 150 km iets van 90 rijden en daarna dan een beetje versnellen zodat je niet helemaal leeg aankomt. Het werken met het verschil tussen wat typical nog aangeeft en wat er nog te rijden is was altijd een goede tool.
Maar nu: In Hengersberg vertrokken we met als volgende SuC Wenen. De tripvoorspeller aan en kalmpjes begonnen. Al na 10 km zaten we royaal boven de grijze lijn en kon ik versnellen van oorspronkelijk 90 tot 110. Dat maakte al een verschil. In Oostenrijk merkte ik dat ik nog hoger zat en werd een restpercentage van soms 18% aangegeven. Dat hoefde niet en zo heb ik het hele traject naar Wenen steeds wat meer kunnen versnellen tot zelfs hele stukken de toegestane snelheid van 130 km/uur om met 9% rest aan te komen.
Dat was natuurlijk heel gunstig maar de wind werkte mee. Het was duidelijk te zien dat die gegevens ook werden opgehaald en verwerkt.
Het belangrijkste is dat ik geen moment zorg heb gehad over het verbruik, ondanks de best lange trip.
Het stuk van Wenen naar Cegléd, 334 km, hetzelfde. In tegenstelling tot vroeger met alle voorzichtigheid nu er gewoon voor gezorgd dat we ergens op de grijze lijn bleven. Daarbij dus behoorlijk door kunnen rijden, weer mede dankzij de wind, de droge weg en de temperatuur. De geschatte restwaarde schommelde tussen de 9 en de 11 %.
Er zit nog wel een bug in de tripplanner. Toen we uit Wenen vertrokken bleef hij ons consequent terugsturen naar de SUC Wenen. Dat was na 100 km nog zo. Even dacht ik dat de navigatie dan wel niet gebruikt kan worden, maar met wat zoeken vond ik bij instellingen in de navigatie-app de mogelijkheid om de (beta, jawel) tripplanner uit te zetten.
Dat had geen invloed op de voorspeller dus mijn tip voor als je buiten het SuC gebied komt, Zet de tripplanner uit!
De reis verder was weer geweldig, het blijft een formidabele reisauto.