Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Zijn we afgelopen herfstvakantie geweest. Zaten in een Jan des B huisje. Daar gewoon zonder problemen rechtstreeks met de NL UMC geladen. (via het Badkamerraampje.... zat helaas geen stopcontact in de meterkast )
Top, goed om te weten dat ik daar niet geneuterd word:D.
Had je geen sauna dan? Die heeft vast wel ergens een 3-fase aansluiting:).
Volgens oplaadpalen.nl zouden er ook 2 laadpalen van TNM zijn. Volgens de eigen app van TNM nieto_O
 
Toch een beetje vakantie. Over een paar uurtjes vertrek ik met dochter en kleindochter naar Oostenrijk waar ze een minivakantie bij mijn zoon zullen hebben. Ik kom morgen weer terug en mijn zoon brengt ze dan volgende week weer naar NL. De laatste maanden heb ik mij verbaasd over de toenemende zuinigheid bij mijn 70D. Natuurlijk speelt de temperatuur mee maar tot nu toe was de trip van Tilburg naar Waldlaubersheim in één keer voor de tripplanner onbespreekbaar en nu geeft hij bij 95% laden (aftoppen doe ik vlak voor vertrek) al aan dat ik met een rest van 5% aan kom. Bij 100% zal dat tegen de 10% zijn dus dat scheelt een stop in Erftstadt en tegelijk efficient (vanaf <10%) laden in Waldlaubersheim (en dan de Tesla Schnitzel, ze kennen ons daar al, vraag maar aan John). Als het mee zit daardoor deze keer maar drie stops (ook Leonberg en Aichstetten). Leuke warming up voor Hongarije. Met deze trip erbij op de 40k km, vanaf december 2015, en enige issue camera die wat te gevoelig was voor tegenlicht (dan deed AP het een poosje niet). Mooi opgelost en ik heb twee dagen heerlijk in een P90D mogen rondrijden terwijl de camera werd vervangen en de auto weer van top tot teen "gepoetst" werd.
 
In ltalië, waar de meeste openbare laadpunten 22kW zijn, is een duolader wel erg fijn...
Ondanks dat ik een grote fan van mijn Tesla ben ga ik niet elke dag meer dan 200km rijden (waarbij ik ook nog eens niet in de buurt van een SuC kom) als ik met vakantie ben. Daarom voldoet voor mij een stopcontactje. Ik heb geen enkele keer de duo lader nodig gehad de afgelopen 3 jaar. Zou dat wel het geval geweest zijn dan was er nog geen man overboord. De stop zou hooguit iets langer hebben kunnen duren.
Ik geef toe, ben de afgelopen 3 jaar niet in Italië geweest maar ook daar komen er steeds meer SuC's bij voor de dagtripkilometervreters.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Uiteindelijk hangt het allemaal af van je rij-patroon/vakantiegedrag.... Heb ook de nodige Italië-ervaring - 2014 was het eerste jaar - toen nog zonder SuC's en ik was/ben erg blij met 22kW laders. Stopcontact laden gaat maar met 8 km/uur (platteland). Zijn vaak hele dag weg, s'avonds terug onderweg ergens eten en dan pas thuiskomen.. dan heb je onvoldoende tijd om volledig bij te laden. Dichtstbijzijnde laadpunt (22kW) zit op 60 km - dus dat is zinloos. En je wilt laden als je stilstaat en niet stilstaan om te laden. Zeker in het begin reden we van laadpunt naar laadpunt - want Enel heeft maar pakweg 500 palen in heel Italie (Amsterdam alleen zit op drievoudige). Er zijn gebieden waar het erg schaars is met laadpunten. mn naar het zuiden. En ja - er zijn nu SuCs gekomen, maar voor een land zo groot als Italie - met name in de lengte - is het eigenlijk nog maar erg weinig. Je steekt ook niet zo maar even over van oost naar west - dwars door het gebergte heen. Dus ja - erg blij met 200 km laden tijdens een uitgebreide lunch van twee uur -;) . Vorig jaar in 4 weken Italië 6.000 km gereden (incl 3.000 heen en weer) - dan ben je erg blij met 22kW laden. Ga je daarentegen paar weken naar een strandvakantie of kom je de camping niet af dan ligt het al weer heel anders natuurlijk -;)
 
  • Like
Reactions: Keezje
Daarom gebruik ik vaak het woord "ik". In jouw geval lijkt het mij de afgelopen jaren nuttig geweest. De komende jaren zal t steeds minder nodig zijn denk Ik.

In mijn geval kan ik bij ons huis in de Gard, Z-Frankrijk met 12-15km/u laden en zit de dichtstbijzijnde SuC Nîmes op 60km. Laadpalen zijn nog niet uitgevonden bij ons in de regio.

En als ik ff reken met 3000km over 24? dagen kom ik op 125km/dag. Is gemiddeld best veel maar had nog steeds de meeste dagen geen probleem geweest denk ik. Zeker als je tijdens een lunch ook al 100(ipv 200) kon bijladen.
 
Is inderdaad eigenlijk nooit een probleem geweest... je moet alleen wat plannen en niet zomaar op de bonnefooi wat gaan rijden... maar ik rij natuurlijk niet "gemiddeld".. er zijn dagen met alleen 15 km voor brood bij de bakker en dagen met 250 km of meer.. Nooi gedacht overigens dat ik dat zo leuk zou vinden.. beetje puzzelen, uitdaging aan te gaan om hoe dan ook te komen waar je heen wilt.. veel aanspraak van mensen die voor het eerst een Tesla zien (werd in Rome eens door een local gewaarschuwd niet te parkeren, want "de plek was gereserveerd voor elektrische auto's " -;). En het wordt zeker steeds makkelijker - we zitten op 20 km van de nieuwe SuC in Fano !
 
  • Like
Reactions: HWS
image.jpeg
Volgens mij gaat dat niet lekker bij Keulen straks.
 
Inderdaad Hans, ging vandaag niet lekker in Keulen; bij het inrijden van de parkeergarage van het Hyatt gigantisch lomp mijn alloygator getest :mad: Het goede nieuws is dat ik nu kan bevestigen dat de alloygator prima werkt (of beter gezegd werkte want er mag nu een nieuwe op...), de destination charger het ook prima doet en dat het hotel een goed plekje is ondanks het parkeertarief van EUR 3,50 p/uur. Wel even uitkijken bij het inrijden van de parkeergarage dus!
 
Inderdaad Hans, ging vandaag niet lekker in Keulen; bij het inrijden van de parkeergarage van het Hyatt gigantisch lomp mijn alloygator getest :mad: Het goede nieuws is dat ik nu kan bevestigen dat de alloygator prima werkt (of beter gezegd werkte want er mag nu een nieuwe op...), de destination charger het ook prima doet en dat het hotel een goed plekje is ondanks het parkeertarief van EUR 3,50 p/uur. Wel even uitkijken bij het inrijden van de parkeergarage dus!

Dat is balen. Ik heb trouwens, in weerwil van de navigatie die mij door het centrum van Keulen wilde loodsen, zelf besloten om onderlangs te gaan via Bonn en toen nog even bij Erftstadt gestaan. Geen file gezien dus. 2 van de 8 stalls daar trouwens in plastic voor "Maintenance".
 
Volgene week in Slowakije zitten we op 340 km van het dichtstbijgelegen SeC (Wenen).
zou ik niet best een reservewiel en krik meenemen?

Ik zit daar ook wel eens aan te denken. Om gewoon een winterwiel mee te nemen. Een krik is meestal wel te regelen evenals een sleutel als je die niet hebt. Die wielen zijn alleen zo groot. Maar misschien doe ik het ook wel. Ik ben niet zo bang voor mechanische problemen (hij heeft het weer geweldig gedaan) maar een lekke band kan iedereen overkomen.
 
Dat is balen. Ik heb trouwens, in weerwil van de navigatie die mij door het centrum van Keulen wilde loodsen, zelf besloten om onderlangs te gaan via Bonn en toen nog even bij Erftstadt gestaan. Geen file gezien dus. 2 van de 8 stalls daar trouwens in plastic voor "Maintenance".
Hans, heb je gezien of er 's nachts / vroeg in de ochtend iets open is aan horeca? De website vermeldt alleen van het pompstation 24/7. Wordt onze eerste stop en ik probeer voor de zwarte zaterdag-files voorbij Mannheiim te komen, dus heeeel vroeg de deur uit.