LuckyLuke
Model S P90DL
[nerd mode aan] die grafiek!! [nerd mode uit] en ohja mooie natuur daar
En heel tof om te zien dat een Hotel zo'n goede laadmogelijkheden heeft.
En heel tof om te zien dat een Hotel zo'n goede laadmogelijkheden heeft.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
[nerd mode aan] die grafiek!! [nerd mode uit] en ohja mooie natuur daar
En heel tof om te zien dat een Hotel zo'n goede laadmogelijkheden heeft.
Mijn ervaring is dat hoogte verschil op snelweg (Duitsland, Oostenrijk en Slovenie) geen effect heeft op het totale verbruik.
Bij volle accu werkt regen niet, er komt dan een stippel lijn bij de regen.
In Villach zijn voldoende gratis 22 kw oplaadpunten van Kelag.
Even een vraagje aan onze bergenexperts.
Op onze terugreis vertrekken we van 1500m hoogte en dalen vervolgens over zo'n 20 km naar 500m. Werkt de regen ook bij (bijna) volle accu en zo ja, hoe kan ik optimaal gebruik maken van de regen?
Dank voor jullie tips. Ik ga van Obereggen (It) naar St. Anton. Is ongeveer 220 km, Ik zal inderdaad laden tot een km of 340 (moet namelijk ook nog de Brenner over).
Jean, ter info: dit was afgelopen zondag mijn rit naar St Anton vanuit noord italie via de Brennerpas. Gestart met rangecharge op 450 m hoogte. Tot Innsbruck heel rustig gereden (90) omdat ik me wat zorgen maakte over de voor mij onbekende hoeveelheid cumulatieve hoogtemeters. Na Innsbruck 110 kmh. Paniek om niks dus...
Dank, dat wordt vlammen over de Brennerpas!
Vandaag heb ik het ritje van gisteren nog eens gedaan en het nu wat "wetenschappelijker" aangepakt.
Bij het begin van de echte klimroute heb ik een dagteller op nul gezet. De afstand sinds laatste laden is de afstand vanaf Kaiserhof, dus het is allemaal erg dichtbij. Het klimt al wel. te zien aan het verbruik.
Vervolgens zijn we naar het hoogste punt gereden. Moesten overigens 7 euro betalen als tol, dat was gisteravond niet zo, maar het is het wel waard.
In één van de andere posts las ik dat de motor een continu vermogen heeft van 80 Kw. Ik heb ook zoveel mogelijk dit aangehouden en voor het "normaal" klimmen is het ruim voldoende. Reserve genoeg over voor als er "iets traags" voor je rijdt. Ik meld er nog bij dat we met ons vieren waren en dat 90% van de vakantiebagage in de auto zat. (We zijn handig met hooguit twee tassen voor een overnachting
Boven heb ik weer de stand opgenomen
Om het zuiver te houden hebben we toen dezelfde weg terug gereden, nu zowel op als in de regen
Beneden op het startpunt kreeg ik de volgende stand
Leuk om te zien dat je met de klim waarbij je bijna 11 km rijdt er 51 inlevert. Bij het dalen van weer 11 km komen er 19 terug. Nu telt de typical range met blokjes van 5 km erbij dus het zou kunnen zijn dat het er iets meer waren.
Leuker is het om naar de gebruikte kW's te kijken.
Na de klim waren dat er 9,5 na de afdaling nog maar 5,2 waardoor het verbruik in totaal erg meeviel. En 4,2 kW terug gewonnen met 11 km dalen. Ten opzichte van gisteren is het zuiverder omdat het alleen om het bewuste traject gaat en er geen gegevens van een stuk ervoor of erna meetellen.
Ik zou overigens, inhakend op de vraag van Jean, iets minder vol laden. Op een afdaling van rond 1.000 meter wonnen we 4,2 kW en bij mij duurt het rond 15 km voordat de regenbeperking helemaal weg is. Ik zou laden, typical, tot 350 km, hoewel het natuurlijk allemaal wat in de marge is. Het hangt er ook vanaf hoeveel je "nodig" hebt.
Leuk om zo'n duidelijk praktijkvoorbeeld van energieverbruik bij stijgen en dalen te zien Hans!
Heb even gekeken of ik dat met mijn hoogte-energieverbruik-berekening kon reproduceren. Om echter in de buurt te komen van jouw verbruikscijfers zou ik het basisverbruik (op vlak terrein) op 100 Wh/km moeten instellen. Dus óf je hebt heel rustig gereden (40 à 50 km/u) óf de berekening die ik heb gebruikt is erg conservatief en stijgen kost minder energie / dalen levert meer energie op.
Haha, allemaal heel herkenbaar, wij waren dus met ons gezin (6 personen) 2 weken in Italië.Dan even algemeen:
We zijn inmiddels thuis. Om het verhaal af te sluiten hierbij de balans van de gehele vakantie. In totaal 4.132,2 km gereden, daarvoor 849 kWh verbruikt en dus gemiddeld 205 wH/km.
Dat is van alles wat, Autobahn snel rijden, paar keer op range rijden (met trajecten van 330 tot 350 km), stad, bergen en temperaturen variërend van 35 graden brandende zon tot 19 graden stortbuien.
Geen enkel probleem gehad, geen seconde angst om bereik. Laat zich ook letterlijk goed sturen.
Sinds laatste laden is afstand Wilnsdorf - Tilburg. Rustig aan gedaan.
Dan het thuisfront. Bij vertrek stonden we bij Essent 173 kWh in de min en nu staan we 268 kWh in de plus. De totale opbrengst van onze panelen was 588 kWh, maar natuurlijk draaien hier wat verbruikers door, zoals koelkasten, zwembadpomp e.d. Maar het restant zou weer goed zijn voor ruim 1.300 km.
Dankzij Tesla, Stad Budapest en Kaiserhof stroom gratis gehad, op een kleine 90 kWh na die we op 13 ampère hebben geladen bij de schoonouders.
Het was een heerlijke vakantie. De kinderen hebben genoten en wij ook. Natuurlijk hebben we weer veel bekijks gehad en is de auto tientallen keren op de foto gegaan. Leuk om een terrasje te pakken waar je zicht op de auto hebt. Maar dat herkent men wel.
Nog steeds verbaast mij de ruimte in de auto. Na wat uitproberen heb je een systeem waarbij je alle bagage voor drie weken moeiteloos kunt inpakken. Dat zie je ook terug in de reacties van de "belangstellenden" bij de Suc's wanneer je laat zien hoeveel ruimte er bij de achterbank is en dat je dan ook nog voor in de frunk en achter van alles kwijt kunt. Onderweg ook een paar keer de "derde zitrij" kunnen gebruiken en met zes personen moeiteloos kunnen rijden.
Ach, ik ben niet zo'n "snelle jongen", heb ook maar een gewone 85, maar als ik tijdens het inhalen een Audi of BMW "in mijn nek voel" en dan wacht tot er ruimte is dat ze naast me komen en dan de accelerator vol intrap is het gewoon leuk om ze te zien hoe ze volledig achter blijven.
Een keer of vier gedaan zo.
Dat was het dan, nu maar weer het werk oppakken. (Hoewel ik het liefste een tour langs nieuwe SuC's zou gaan maken, maar wie niet)