Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
[nerd mode aan] die grafiek!! :D [nerd mode uit] en ohja mooie natuur daar ;)
En heel tof om te zien dat een Hotel zo'n goede laadmogelijkheden heeft.

Hierbij nog eens de grafiek, nu in een wat "breder verband".

Ik heb hem nog maar eens gefotografeerd voordat ik hem straks uit beeld rijd.

Overigens, ondanks klim en dankzij "regen" toch maar gemiddeld 188 Wh/km.

grafiek2.jpeg
 
Last edited:
's-Hertogenbosch - Catez ob Savi (Slovenie)

Zondag vertrokken in 's-Hertogenbosch en via onderstaande route gereden

's-Hertogenbosch - SuC Kamen
SuC Kamen - SuC Lutterberg
SuC Lutterberg - Overnachting Wurzburg

Tijdens overnachting Wurzburg 's-avonds even geladen bij SuC Gramschatzerwals

Wurzburg - SuC Regensburg
SuC Regensburg - Salzburg hotel Kaiserhof 22 kw bijgeladen tijdens lunch
Salzburg - Overnachting Villach (geladen met 22 kw)

Overnachting Villach - SuC Lublijana
SuC Lublijana - Catez ob Savi

Wij hebben twee kinderen (leeftijd bijna 4 en 10 maanden), dus was het stoppen om de 200 km a 250 km perfect. Auto was elke keer eerder volgeladen, dan dat wij klaar waren met onze stop.

Tijdens het rijden nergens rekening mee hoeven te houden, grote stukken zelfs 150 gereden. Dus lekker gereden.

Het is echt uitstekend bevallen en op locatie kan ik op het vakantiepark met CEE 32A laden (heb een juicebooster gekocht), dus laden gaat ook op locatie prima.

Juicebooster wil ik na mijn vakantie trouwens wel verhuren als mensen dit nodig hebben op vakantie.

Energieverbruik voor de gehele reis, zie onderstaande foto. Op vakantie met de Tesla, waarbij je grotendeels gebruik kunt maken van het SuperCharger netwerk is echt een grote aanrader.


ImageUploadedByTapatalk1406716109.920959.jpg
 
Ok, Trip gepland, vertrek over 3 weken! (Wel korter, jammer) Hopelijk zal Frankrijk me goed gezind zijn. Gezien de snelheid van SuC die op-poppen, kan de route nog wel wijzigen. Maar vooralsnog:

Dag 1
· Thuis
· SuC Oosterhout
· SuC Noyelles-Godault (Indien open) anders Brussel en Amiens bijladen
· Parijs, kort zakelijk bezoekje van 2 uur, dan bij Renault laden (Tesla welkom, 3 minuten vanaf Champs Elysee) en Hotel laden

OVERNACHTING

Dag 2
· SuC Auxerre
· SuC Macon
· SuC Chasse sur Rhone
· SuC Marceille , Als niet een keer gaat lukken dan eerst naar SuC Nimmes
· Saint-Tropez, villa

Dag 3 t/m 9
laden bij villa en heb laadpas voor de 11/22 kW laders aldaar via Plus de Bornes

Dag 10
· SuC Frejus
· Nice (Leuk winkelcentrum met 43kW lader, dus 22kW) en Monaco, ook 43kW gratis lader, helemaal vol ivm onzekerheid Genoa
· Genoa, laden indien mogelijk bij IKEA, nog alternatief uitzoeken want nog ENEL pas dan. (Tips?)
· Pisa, Laden IKEA en torentje kijken
· Florance

Dag 11 & 12
Florence, Hotel laden

Dag 13
· Bologna Laadpas HERA ophalen. Beetje laden bij hen of IKEA
· Venetië Garage, 1 dag verblijven, garage heeft aansluitingen voor electrische voertuigen. Vermoed gewoon Shuko. Reservering online, (24 uur € 25,50)

Dag 14
· SuC Ljubljana
· Zagreb, bedrijfslocatie bekijken, laden Hotel

Dag 15 (lange dag, kan nog splitsen en overnachting pakken ergens)
· SuC Ljubljana
· Vilach, 17kW hopelijk werkt SMATRICS met TNM pas
· SuC Muhldorf (Indien open) anders in Salsburg SMARTRICS bijladen en/of Mac Donalds net over de grens in Duitsland
· SuC Regensburg
· SuC Munchberg
· SuC Magdenburg
· Berlijn

Dag 16 (of 17)
Beursbezoek Messe, laden bij hotel hele dag

Dag 17 (of 18)
· SuC Magdenburg
· SuC Rhuden
· SuC Lutterberg
· SuC Kamen
· SuC Zevenaar
· Thuis
 
Last edited:
Mijn ervaring is dat hoogte verschil op snelweg (Duitsland, Oostenrijk en Slovenie) geen effect heeft op het totale verbruik.

Bij volle accu werkt regen niet, er komt dan een stippel lijn bij de regen.

ff serieus, ik maar denken wat heeft regen er nou mee te maken. Maar nu begrijp ik het, Regenereren... pff

- - - Updated - - -

In Villach zijn voldoende gratis 22 kw oplaadpunten van Kelag.

Thx! heb overigens plan iets aangepast, Monaco is beter dan Nice, en dichter bij het nog onduidelijke Genoa.. Wel spannend, 340km oid als ik Genoa moet overslaan. Ik heb 21"... Ik zie hier op het forum verbruiksgegevens waar ik niet eens in de buurt kom.... Zit echt hoger.
 
Even een vraagje aan onze bergenexperts.

Op onze terugreis vertrekken we van 1500m hoogte en dalen vervolgens over zo'n 20 km naar 500m. Werkt de regen ook bij (bijna) volle accu en zo ja, hoe kan ik optimaal gebruik maken van de regen?

op basis van mijn bergengevoel dat ik afgelopen weken in Italie heb opgebouwd: zorg voor een acculading die maximaal tot -25/30 km van range charge vol zit. Die laad je er bij -1000 m ongeveer bij. Zit je je remblokken tenminste niet te verslijten, bovendien heb je die kWh's al betaald toen je naar boven reed dus je hebt er recht op ;-)
 
Vandaag heb ik het ritje van gisteren nog eens gedaan en het nu wat "wetenschappelijker" aangepakt.

Bij het begin van de echte klimroute heb ik een dagteller op nul gezet. De afstand sinds laatste laden is de afstand vanaf Kaiserhof, dus het is allemaal erg dichtbij. Het klimt al wel. te zien aan het verbruik.

image-4.jpeg


Vervolgens zijn we naar het hoogste punt gereden. Moesten overigens 7 euro betalen als tol, dat was gisteravond niet zo, maar het is het wel waard.

image-5.jpeg


In één van de andere posts las ik dat de motor een continu vermogen heeft van 80 Kw. Ik heb ook zoveel mogelijk dit aangehouden en voor het "normaal" klimmen is het ruim voldoende. Reserve genoeg over voor als er "iets traags" voor je rijdt. Ik meld er nog bij dat we met ons vieren waren en dat 90% van de vakantiebagage in de auto zat. (We zijn handig met hooguit twee tassen voor een overnachting :)

image-7.jpeg


Boven heb ik weer de stand opgenomen

image-6.jpeg


Om het zuiver te houden hebben we toen dezelfde weg terug gereden, nu zowel op als in de regen :)

Beneden op het startpunt kreeg ik de volgende stand

image-8.jpeg


Leuk om te zien dat je met de klim waarbij je bijna 11 km rijdt er 51 inlevert. Bij het dalen van weer 11 km komen er 19 terug. Nu telt de typical range met blokjes van 5 km erbij dus het zou kunnen zijn dat het er iets meer waren.
Leuker is het om naar de gebruikte kW's te kijken.

Na de klim waren dat er 9,5 na de afdaling nog maar 5,2 waardoor het verbruik in totaal erg meeviel. En 4,2 kW terug gewonnen met 11 km dalen. Ten opzichte van gisteren is het zuiverder omdat het alleen om het bewuste traject gaat en er geen gegevens van een stuk ervoor of erna meetellen.

Ik zou overigens, inhakend op de vraag van Jean, iets minder vol laden. Op een afdaling van rond 1.000 meter wonnen we 4,2 kW en bij mij duurt het rond 15 km voordat de regenbeperking helemaal weg is. Ik zou laden, typical, tot 350 km, hoewel het natuurlijk allemaal wat in de marge is. Het hangt er ook vanaf hoeveel je "nodig" hebt.


Als je dan toch hier bent kan ik een uitstapje naar de Salzbergwerke in Berchtesgaden aanbevelen, zeker als het een regenachtige dag is. Wel even van te voren kaartje kopen via Internet. Dan hoef je niet te wachten en met de ticket op je smartphone kun je direct naar binnen.

foto-1.JPG


image-9.jpeg
 
Last edited:
Dank voor jullie tips. Ik ga van Obereggen (It) naar St. Anton. Is ongeveer 220 km, Ik zal inderdaad laden tot een km of 340 (moet namelijk ook nog de Brenner over).

Jean, ter info: dit was afgelopen zondag mijn rit naar St Anton vanuit noord italie via de Brennerpas. Gestart met rangecharge op 450 m hoogte. Tot Innsbruck heel rustig gereden (90) omdat ik me wat zorgen maakte over de voor mij onbekende hoeveelheid cumulatieve hoogtemeters. Na Innsbruck 110 kmh. Paniek om niks dus...
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    472.2 KB · Views: 298
Op onze rit door Zwitserland heb ik de regen steeds op normaal gehouden; als ik naar low schakelde, moest ik veel meer bijremmen; op regen kun je w.m.b. bijna alles met het 'gaspedaal' regelen, wel zo fijn. Maar hier en daar maak ik uit posts op dat regen op low meer oplevert, is dat echt zo?
Was onze eerste trip door bergen, en vond dit toch een leuk plaatje:

Lostallo-20140727-00012.jpg
 
Vandaag heb ik het ritje van gisteren nog eens gedaan en het nu wat "wetenschappelijker" aangepakt.

Bij het begin van de echte klimroute heb ik een dagteller op nul gezet. De afstand sinds laatste laden is de afstand vanaf Kaiserhof, dus het is allemaal erg dichtbij. Het klimt al wel. te zien aan het verbruik.

Vervolgens zijn we naar het hoogste punt gereden. Moesten overigens 7 euro betalen als tol, dat was gisteravond niet zo, maar het is het wel waard.


In één van de andere posts las ik dat de motor een continu vermogen heeft van 80 Kw. Ik heb ook zoveel mogelijk dit aangehouden en voor het "normaal" klimmen is het ruim voldoende. Reserve genoeg over voor als er "iets traags" voor je rijdt. Ik meld er nog bij dat we met ons vieren waren en dat 90% van de vakantiebagage in de auto zat. (We zijn handig met hooguit twee tassen voor een overnachting :)


Boven heb ik weer de stand opgenomen

Om het zuiver te houden hebben we toen dezelfde weg terug gereden, nu zowel op als in de regen :)

Beneden op het startpunt kreeg ik de volgende stand


Leuk om te zien dat je met de klim waarbij je bijna 11 km rijdt er 51 inlevert. Bij het dalen van weer 11 km komen er 19 terug. Nu telt de typical range met blokjes van 5 km erbij dus het zou kunnen zijn dat het er iets meer waren.
Leuker is het om naar de gebruikte kW's te kijken.

Na de klim waren dat er 9,5 na de afdaling nog maar 5,2 waardoor het verbruik in totaal erg meeviel. En 4,2 kW terug gewonnen met 11 km dalen. Ten opzichte van gisteren is het zuiverder omdat het alleen om het bewuste traject gaat en er geen gegevens van een stuk ervoor of erna meetellen.

Ik zou overigens, inhakend op de vraag van Jean, iets minder vol laden. Op een afdaling van rond 1.000 meter wonnen we 4,2 kW en bij mij duurt het rond 15 km voordat de regenbeperking helemaal weg is. Ik zou laden, typical, tot 350 km, hoewel het natuurlijk allemaal wat in de marge is. Het hangt er ook vanaf hoeveel je "nodig" hebt.

Leuk om zo'n duidelijk praktijkvoorbeeld van energieverbruik bij stijgen en dalen te zien Hans!

Heb even gekeken of ik dat met mijn hoogte-energieverbruik-berekening kon reproduceren. Om echter in de buurt te komen van jouw verbruikscijfers zou ik het basisverbruik (op vlak terrein) op 100 Wh/km moeten instellen. Dus óf je hebt heel rustig gereden (40 à 50 km/u) óf de berekening die ik heb gebruikt is erg conservatief en stijgen kost minder energie / dalen levert meer energie op.

Bergop:

route_op.png


Bergaf:

route_af.png


Hele route:

route_totaal.png
 
Leuk om zo'n duidelijk praktijkvoorbeeld van energieverbruik bij stijgen en dalen te zien Hans!

Heb even gekeken of ik dat met mijn hoogte-energieverbruik-berekening kon reproduceren. Om echter in de buurt te komen van jouw verbruikscijfers zou ik het basisverbruik (op vlak terrein) op 100 Wh/km moeten instellen. Dus óf je hebt heel rustig gereden (40 à 50 km/u) óf de berekening die ik heb gebruikt is erg conservatief en stijgen kost minder energie / dalen levert meer energie op.

Hi Merijn,

Drie opmerkingen waar je wellicht iets mee kunt.

1) We hebben bij de meting niet de gehele ronde gereden maar alleen het deel op je eerste afbeelding. Om het zuiver te houden hebben we precies hetzelfde stuk naar beneden gereden.

2) Inderdaad ligt de snelheid niet hoog. Ik denk dat je met 40 tot 50 km/uur al te hoog zit. Het is een erg bochtig traject waar je vaak heel langzaam door de bochten kunt gaan.

3) We zijn begonnen op het punt waar je weg 305 verlaat. Daar begint het klimmen. De hoogte daar was 509 meter (volgens jouw tool :)

Komt het dan meer in de buurt? Mooi dat je het gehele traject kunt laten zien zo.

Hans

=====

Dan even algemeen:

We zijn inmiddels thuis. Om het verhaal af te sluiten hierbij de balans van de gehele vakantie. In totaal 4.132,2 km gereden, daarvoor 849 kWh verbruikt en dus gemiddeld 205 wH/km.

Dat is van alles wat, Autobahn snel rijden, paar keer op range rijden (met trajecten van 330 tot 350 km), stad, bergen en temperaturen variërend van 35 graden brandende zon tot 19 graden stortbuien.
Geen enkel probleem gehad, geen seconde angst om bereik. Laat zich ook letterlijk goed sturen.

Sinds laatste laden is afstand Wilnsdorf - Tilburg. Rustig aan gedaan.

Dan het thuisfront. Bij vertrek stonden we bij Essent 173 kWh in de min en nu staan we 268 kWh in de plus. De totale opbrengst van onze panelen was 588 kWh, maar natuurlijk draaien hier wat verbruikers door, zoals koelkasten, zwembadpomp e.d. Maar het restant zou weer goed zijn voor ruim 1.300 km.
Dankzij Tesla, Stad Budapest en Kaiserhof stroom gratis gehad, op een kleine 90 kWh na die we op 13 ampère hebben geladen bij de schoonouders.

56f7c2c65cf3cfbcdcd07fa2efe94a25.jpg



Tot slot nog een tip. Wie overweegt om naar de Kaiserhof te gaan (zeer aan te bevelen) raad ik aan om de klassieke route (Bad Rappenau en Jettingen) te nemen en niet via Regensburg. Vandaag heb ik op de navi vanaf Kaiserhof (bij Salzburg) de route naar Regensburg gereden en dat was een tegenvaller. Hoewel wel wat kilometers korter gaat het om bijna 200 km provinciale wegen waar je absoluut niet kunt opschieten. Hebben daar meer dan drie uur over gedaan.

Het was een heerlijke vakantie. De kinderen hebben genoten en wij ook. Natuurlijk hebben we weer veel bekijks gehad en is de auto tientallen keren op de foto gegaan. Leuk om een terrasje te pakken waar je zicht op de auto hebt. Maar dat herkent men wel.

Nog steeds verbaast mij de ruimte in de auto. Na wat uitproberen heb je een systeem waarbij je alle bagage voor drie weken moeiteloos kunt inpakken. Dat zie je ook terug in de reacties van de "belangstellenden" bij de Suc's wanneer je laat zien hoeveel ruimte er bij de achterbank is en dat je dan ook nog voor in de frunk en achter van alles kwijt kunt. Onderweg ook een paar keer de "derde zitrij" kunnen gebruiken en met zes personen moeiteloos kunnen rijden.

Ach, ik ben niet zo'n "snelle jongen", heb ook maar een gewone 85, maar als ik tijdens het inhalen een Audi of BMW "in mijn nek voel" en dan wacht tot er ruimte is dat ze naast me komen en dan de accelerator vol intrap is het gewoon leuk om ze te zien hoe ze volledig achter blijven.

Een keer of vier gedaan zo.

Dat was het dan, nu maar weer het werk oppakken. (Hoewel ik het liefste een tour langs nieuwe SuC's zou gaan maken, maar wie niet)
 
Last edited:
Dan even algemeen:

We zijn inmiddels thuis. Om het verhaal af te sluiten hierbij de balans van de gehele vakantie. In totaal 4.132,2 km gereden, daarvoor 849 kWh verbruikt en dus gemiddeld 205 wH/km.

Dat is van alles wat, Autobahn snel rijden, paar keer op range rijden (met trajecten van 330 tot 350 km), stad, bergen en temperaturen variërend van 35 graden brandende zon tot 19 graden stortbuien.
Geen enkel probleem gehad, geen seconde angst om bereik. Laat zich ook letterlijk goed sturen.

Sinds laatste laden is afstand Wilnsdorf - Tilburg. Rustig aan gedaan.

Dan het thuisfront. Bij vertrek stonden we bij Essent 173 kWh in de min en nu staan we 268 kWh in de plus. De totale opbrengst van onze panelen was 588 kWh, maar natuurlijk draaien hier wat verbruikers door, zoals koelkasten, zwembadpomp e.d. Maar het restant zou weer goed zijn voor ruim 1.300 km.
Dankzij Tesla, Stad Budapest en Kaiserhof stroom gratis gehad, op een kleine 90 kWh na die we op 13 ampère hebben geladen bij de schoonouders.


Het was een heerlijke vakantie. De kinderen hebben genoten en wij ook. Natuurlijk hebben we weer veel bekijks gehad en is de auto tientallen keren op de foto gegaan. Leuk om een terrasje te pakken waar je zicht op de auto hebt. Maar dat herkent men wel.

Nog steeds verbaast mij de ruimte in de auto. Na wat uitproberen heb je een systeem waarbij je alle bagage voor drie weken moeiteloos kunt inpakken. Dat zie je ook terug in de reacties van de "belangstellenden" bij de Suc's wanneer je laat zien hoeveel ruimte er bij de achterbank is en dat je dan ook nog voor in de frunk en achter van alles kwijt kunt. Onderweg ook een paar keer de "derde zitrij" kunnen gebruiken en met zes personen moeiteloos kunnen rijden.

Ach, ik ben niet zo'n "snelle jongen", heb ook maar een gewone 85, maar als ik tijdens het inhalen een Audi of BMW "in mijn nek voel" en dan wacht tot er ruimte is dat ze naast me komen en dan de accelerator vol intrap is het gewoon leuk om ze te zien hoe ze volledig achter blijven.

Een keer of vier gedaan zo.

Dat was het dan, nu maar weer het werk oppakken. (Hoewel ik het liefste een tour langs nieuwe SuC's zou gaan maken, maar wie niet)
Haha, allemaal heel herkenbaar, wij waren dus met ons gezin (6 personen) 2 weken in Italië.
De bagageruimte is beperkter als de 3e zitrij ook nodig is, maar de helft van dat achterste bankje stond vol met bagage (met riempje bevestigd). En heeft iedereen - die ook een 3e zitrij heeft - al de geheime extra bagageruimte gevonden? Tussen de rugleuningen van de achterbank en de bank van de 3e zitrij passen nog 3 niet al te grote weekendtassen. Rugleuning van de achterste bank even losklikken maar wel rechtop laten staan, dan leuning van de achterbank omklappen en je kunt er goed bij.