Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is inderdaad een hele stomme fout, maar het is tegelijkertijd een beetje flauw om een functie, die werkt met superchargers, af te kraken op basis van een rit in een gebied zonder superchargers... Of niet soms?

Nee want daar heeft het niets mee te maken. Ook in SuC gebied komt er zelden een goede suggestie uit. Maar dit was wel de extreemste case uit mijn TTT. Meest opmerkelijke aan deze is dat hij als eerste etappe een SuC kiest die meer dan 1000km verderop ligt (dus nooit te halen en verder weg dan het einddoel), terwijl men daarbij 2 andere SuC's passeerd.

10 IF 'Distance to Destination' <= 'Actual Typical Range' THEN GOTO END

lijkt me toch een voordehandliggend begin van zo'n algorithme. Maakt het ook niet uit of er wel of geen SuC's in de buurt zijn.
In plaats daarvan lijkt het algorithme als eerste standaard op zoek te gaan naar de dichtsbijzijnde SuC en kijkt het van daaruit verder.
(hoewel dit dan weer niet de keuze voor de SuC in Italie verklaart).

- - - Updated - - -

Voor nu constateer ik dat het broertje, de range-predictor, een schot in de roos is. Met name in de gebieden buiten SuC bereik kun je volledig vertrouwen op het bolletje en het lijntje om je bestemming te halen. Ook daar hebben we aan moeten wennen. In het begin dachten we dat hij voorspelde aan de hand van ons rijgedrag maar het is juist omgekeerd. Hij adviseert ons hoe wij de bestemming kunnen halen. gewoon proberen het bolletje op het lijntje te houden en het komt goed. Meestal kun je zelfs gaandeweg harder gaan rijden.

Is helaas toch ook een vrij eenvoudig algorithme die rekening lijkt te houden met maximale (en daaraan gerelateerde gemiddelde) snelheden en hoogte verschil. In meest optimale geval ook nog met een voorspelling van frequentie van optrekken en afremmen.
Je laatste opmerking is wel waar. Het systeem is behoorlijk conservatief (waarmee ze telefoontjes voor afsleepdiensten vanwege 'Maar de MS gaf aan dat we het gingen halen' willen voorkomen.

Zou mooi zijn als je echt geholpen zou worden met een continu rij/snelheidsadvies waarmee je doel haalbaar wordt.
Want er kan meer dan dat er nu wordt aangegeven:
20150726_215930.jpg
 
Zou mooi zijn als je echt geholpen zou worden met een continu rij/snelheidsadvies waarmee je doel haalbaar wordt.
Want er kan meer dan dat er nu wordt aangegeven:

uit eerdere toelichtingen van de kant van Tesla heb ik begrepen dat hij ook rekening houdt met wind. Dat heb ik ervaren toen we over de laagvlakte tussen Wenen en Budapest reden met flinke wind mee. Zelfs met de maximum snelheid lukte het niet om het bolletje onder de lijn te krijgen. Er zit al wel aardig wat in.
Of het nu een snelheidsadvies in kilometers moet zijn of wellicht een aanduiding op het dashboard met een kleurtje (wel wat klassiek) dat om de paar km herijkt maakt dan weer niet zo veel uit.

Eerlijk gezegd vind ik dat bolletje wel handig.

Wel een mooi traject en daar heb je heel voorzichtig aangedaan. Je zit daar op een range van tegen de 450 km, wat niet gemiddeld is. Ik kan me voorstellen dat hij in die gevallen heel erg voorzichtig is :)

Maar ook hier blijkt: JIJ bent de baas ;)
 
Sofia naar Sveti Vlas aan de Zwarte Zee.

In het begin achter een touringcar gehangen om zeker te zijn dat ik het ging halen. Op het laatste stuk kon ik zelfs nog wat harder omdat met 0% aankomen goed genoeg is. :smile:

Geeft wel aan dat er nog een behoorlijke marge in de voorspellingen van Tesla zit.
Tijdens de TTT uitgebreid de tijd gehad om die voorspellingen te proberen te doorgronden, maar uiteindelijk is er geen touw aan vast te knopen. Vooral op kortere trajecten soms hele rare voorspellingen.

Het lijntje volgen is wel een aardige oefening om in ieder geval te leren nominaal/typical te rijden.
 
Heb mijn model S sedert eind februari, en inmiddels 25000km mee gereden. Tot op heden geen negatieve ervaringen meegemaakt.
Maar toch heb ik een aantal bedenkingen. Voor de prijs van dergelijke wagen zijn er een aantal comfort tekortkomingen zoals een haak waar men een vest kan aan ophangen (oerdom voorbeeld, maar toch). Daarenboven is er een fantastisch scherm maar voor de fun zijn er een aantal leuke gegevens die makkelijk te programmeren zijn die toch ontbreken.
Daarenboven de actieradius die minstens 100km te weinig is en voor alles het blijkt een Amerikaanse wagen die niet aangepast is aan het rijgedrag van de Europeanen.
Onderhoud: wachttijd van meer dan 2 maanden. Ongehoord!
 
Precies. Beste service ooit. We worden zodanig verwend dat we al ontgoocheld zijn als we geen P85D krijgen als gratis vervangwagen (die ze bij ons thuis komen afleveren)...

Trouwens: wie wil er nu een service na 25000 km :) (kreeg ik min of meer van Tesla als antwoord toen ik om een service vroeg; "rij er eerst nog een paar maanden mee").
 
Heb niet gezegd dat de service slecht is. Wel de wachttijd voor onderhoud is veel te lang. Trouwens het is Tesla zelf die aangeeft om jaarlijks of bij +/- 20000 km onderhoud te voorzien. De mensen bij tesla zijn zeer vriendelijk en behulpzaam, maar de organisatie van het bedrijf tesla staat er nog niet helemaal
 
Ach, in mijn geval vijf maanden op een drive train zitten wachten. En een service beurt kun je zelf ook in plannen, waarom wachten tot het zo ver is dat het 'meteen' moet? Gewoon effe meedenken en ruim van te voren een datum vastleggen, de kilometers doen er toch niet meer toe.