Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Begin juni gaan we naar zuid frankrijk, omdat we met 2 kleine kids rijden wil ik de rit niet in een keer doen, iemand ervaring met een goed (kindvriendelijk) hotel in de buurt van Macon Suc?
La Vieille Ferme zelf (waar de SuC staat) is zeer basic maar wel zeer mooie locatie langs de Saône en kindvriendelijk. Een aantal kamers zijn gerenoveerd (de andere zijn daar al dertig jaar op aan 't wachten). Leuk restaurant/terras.
 
  • Funny
  • Informative
Reactions: Hurkie and FVO
Zorg gewoon dat je een goede (en lange) verlengkabel mee neemt. Dan heb je geen Franse adapter nodig. Let wel op, als je in frankrijk inplugt kan het zijn dat je de shuko even moet omdraaien. Zelfs met 10a laden kwamen we vorig jaar prima uit.

Dank! Ik heb een verlengkabel besteld bij laadkabelwinkel.nl met 10% TMC korting. Via een andere forum gebruiker kan ik ook nog een type 3C kabel lenen. Als het weer meezit wordt het een mooie vakantie.
 
Wij zijn afgelopen week naar Kroatië (Istrie) geweest met de Teslarati. Ik lees altijd met veel plezier de reisverslagen en zal jullie mijn ervaringen ook niet onthouden. Niet dat het allemaal erg spectaculair was; rijzen met de Tesla is verrukkelijk, super comfortabel en heerlijk relaxed - easy! Kan haast niet geloven dat ik me een jaar geleden nog druk maakte over de range en laad(on)mogelijkheden.... Here we go:

Op vrijdagochtend rond half zeven vertrokken uit Eindhoven; range charge, AP op 125, range mode on en op naar Waldlaubersheim. Daar volgens goed gebruik met 2% gearriveerd na bijna 3 uur cruisen. Twee koffie, een tosti en kwartiertje in de speeltuin (ikke niet - mijn dochter van zes...) later weer met een bijna volle akku door naar Ellwangen. Wat file bij Heilbronn maar toch nog gemiddeld ruim 100 km/u gehaald weer. In Ellwangen gelunched, prima restaurant, en daarna weer bijna vol richting Irschenberg gegaan waar we het laatste beetje geladen hebben om het hotel in Salzburg te kunnen bereiken. Zo'n 900 kilometer in minder dan 12 uur, viel me niet tegen. Geslapen in Hotel Gruenauerhof in Wals bei Salzburg (tip van het Duitse forum - gratis laden met 11kw); prima hotel met mooie kamers, zeer goed eten en een prachtig zwembad met wellness area. Zaterdagochtend weer met een range charge vertrokken, met de AP op de max toegestane snelheid de Alpen over/door richting Ljubljana. Prima SuC lokatie vlak naast de snelweg bij een mooi hotel. Lekker buiten in het zonnetje op het terras van de koffie genoten en na een half uurtje weer door naar de eindbestemming in de buurt van Porec. Begin van de middag uitgerust gearriveerd (was vroeger wel anders toen ik nog meende dat mijn BMW alleen plankgas op de linkerbaan kon rijden - weliswaar was ik wat sneller op de bestemming maar lang niet zo uitgerust als nu met de Tesla) en snel de Tesla aan de chuko (3kw zonder problemen - met dank aan Loek's verlengkabel!). Gedurende de week nog enkele tripjes gemaakt, alles prima te doen met het laden bij het vakantiehuis. In Porec ook nog heel even aan de (gratis!) 22kw lader gehangen gewoon omdat het kon :) Deze staat het grote parkeerterrein in de stad, kun je starten met je MTC card of evt even vragen aan de vriendelijke parkeerbeambte bij de kassa die dan met een eigen pasje het laden start. Grappig; het parkeren is dan ook gratis!

Gisterochtend rond half tien begonnen aan de 1350km terug naar huis; dit keer geen overnachting en in een ruk door naar tropisch Nederland. Weer met een range charge begonnen en met zo'n 135 km/uur richting de eerste stop in Villach; de SuC is een klein beetje uit de richting maar het bakkertje met terras maakt alles weer goed. Snel wat bijgeladen om naar Salzburg te komen voor de lunch. Salzburg was een leuke ervaring voor ons; er stonden verschillende Tesla's met rally bestickering op de parkeerplaats (niet aan de SuC's) en het terras is een aanrader met mooi weer. Weer langer gestopt dan gepland en dus weer bijna vol door naar de volgende stop. Na een kleine sanitaire pauze (met laden) in Schweitenkirchen (geloof niet dat die de prijs voor meest idyllische SuC lokatie gaat winnen...) door naar Crailsheim. Daar lekker gegeten in het Golden Nugget restaurant achter de Mac; prima restaurant en beter dan het restaurant in het tankstation waar we tijdens de wintersport trip gegeten hadden. Vol genoeg om met de AP op 150 (waar het kon/toegestaan was) de laatste paar honderd kilometer weg te duwen. Nog snel even wat bijladen in Waldlaubersheim en Erftstadt en om 01.30 weer thuis. 16 uur over ruim 1300km met uitgebreide stops, over het algemeen rustig gereden en weer redelijk fit gearriveerd.

Nogmaals, wat me opvalt is dat het reuze relaxed reizen is met de Tesla; op tijd stoppen doet wonderen voor je algemene gesteldheid (en dat van je passagiers ;)) en de auto is perfect om comfortabel lange afstanden te rijden. Range is geen enkel probleem en als je zoals Hans schrijft "het bolletje volgt" kom je overal. Stoppen betekent haast per definitie aanspraak van mede Tesla eigenaren (het lijkt wel motor rijden!) of nieuwsgierige vragen en/of blikken van geïnteresseerden. Geen enkele keer hoeven te wachten bij de SuC's.

Kortom, super goed bevallen - hulde voor Tesla en op naar de Costa Brava komende zomer!
 
Wij zijn afgelopen week naar Kroatië (Istrie) geweest met de Teslarati. Ik lees altijd met veel plezier de reisverslagen en zal jullie mijn ervaringen ook niet onthouden. Niet dat het allemaal erg spectaculair was; rijzen met de Tesla is verrukkelijk, super comfortabel en heerlijk relaxed - easy! Kan haast niet geloven dat ik me een jaar geleden nog druk maakte over de range en laad(on)mogelijkheden.... Here we go:

Op vrijdagochtend rond half zeven vertrokken uit Eindhoven; range charge, AP op 125, range mode on en op naar Waldlaubersheim. Daar volgens goed gebruik met 2% gearriveerd na bijna 3 uur cruisen. Twee koffie, een tosti en kwartiertje in de speeltuin (ikke niet - mijn dochter van zes...) later weer met een bijna volle akku door naar Ellwangen. Wat file bij Heilbronn maar toch nog gemiddeld ruim 100 km/u gehaald weer. In Ellwangen gelunched, prima restaurant, en daarna weer bijna vol richting Irschenberg gegaan waar we het laatste beetje geladen hebben om het hotel in Salzburg te kunnen bereiken. Zo'n 900 kilometer in minder dan 12 uur, viel me niet tegen. Geslapen in Hotel Gruenauerhof in Wals bei Salzburg (tip van het Duitse forum - gratis laden met 11kw); prima hotel met mooie kamers, zeer goed eten en een prachtig zwembad met wellness area. Zaterdagochtend weer met een range charge vertrokken, met de AP op de max toegestane snelheid de Alpen over/door richting Ljubljana. Prima SuC lokatie vlak naast de snelweg bij een mooi hotel. Lekker buiten in het zonnetje op het terras van de koffie genoten en na een half uurtje weer door naar de eindbestemming in de buurt van Porec. Begin van de middag uitgerust gearriveerd (was vroeger wel anders toen ik nog meende dat mijn BMW alleen plankgas op de linkerbaan kon rijden - weliswaar was ik wat sneller op de bestemming maar lang niet zo uitgerust als nu met de Tesla) en snel de Tesla aan de chuko (3kw zonder problemen - met dank aan Loek's verlengkabel!). Gedurende de week nog enkele tripjes gemaakt, alles prima te doen met het laden bij het vakantiehuis. In Porec ook nog heel even aan de (gratis!) 22kw lader gehangen gewoon omdat het kon :) Deze staat het grote parkeerterrein in de stad, kun je starten met je MTC card of evt even vragen aan de vriendelijke parkeerbeambte bij de kassa die dan met een eigen pasje het laden start. Grappig; het parkeren is dan ook gratis!

Gisterochtend rond half tien begonnen aan de 1350km terug naar huis; dit keer geen overnachting en in een ruk door naar tropisch Nederland. Weer met een range charge begonnen en met zo'n 135 km/uur richting de eerste stop in Villach; de SuC is een klein beetje uit de richting maar het bakkertje met terras maakt alles weer goed. Snel wat bijgeladen om naar Salzburg te komen voor de lunch. Salzburg was een leuke ervaring voor ons; er stonden verschillende Tesla's met rally bestickering op de parkeerplaats (niet aan de SuC's) en het terras is een aanrader met mooi weer. Weer langer gestopt dan gepland en dus weer bijna vol door naar de volgende stop. Na een kleine sanitaire pauze (met laden) in Schweitenkirchen (geloof niet dat die de prijs voor meest idyllische SuC lokatie gaat winnen...) door naar Crailsheim. Daar lekker gegeten in het Golden Nugget restaurant achter de Mac; prima restaurant en beter dan het restaurant in het tankstation waar we tijdens de wintersport trip gegeten hadden. Vol genoeg om met de AP op 150 (waar het kon/toegestaan was) de laatste paar honderd kilometer weg te duwen. Nog snel even wat bijladen in Waldlaubersheim en Erftstadt en om 01.30 weer thuis. 16 uur over ruim 1300km met uitgebreide stops, over het algemeen rustig gereden en weer redelijk fit gearriveerd.

Nogmaals, wat me opvalt is dat het reuze relaxed reizen is met de Tesla; op tijd stoppen doet wonderen voor je algemene gesteldheid (en dat van je passagiers ;)) en de auto is perfect om comfortabel lange afstanden te rijden. Range is geen enkel probleem en als je zoals Hans schrijft "het bolletje volgt" kom je overal. Stoppen betekent haast per definitie aanspraak van mede Tesla eigenaren (het lijkt wel motor rijden!) of nieuwsgierige vragen en/of blikken van geïnteresseerden. Geen enkele keer hoeven te wachten bij de SuC's.

Kortom, super goed bevallen - hulde voor Tesla en op naar de Costa Brava komende zomer!

Mooi verslag, heel herkenbaar. Het nieuwe reizen.
 
Hier nu terug gekomen gisteren uit de Provence (orange) richting Brussel. Tot 2 uur in de nacht 15-19 graden gehad tegen 135 heel de rit op 206Wh/km gemiddeld met een lading van meer dan 140 flessen + bagage en 2 personen.

Hoe warmer het wordt hoe minder die nodig heeft. Terwijl ik in het begin (feb) deze waarden niet eens haalde tegen 110 KM/uur. Rond Metz verplicht 110KM/uur moeten rijden, daar zat ik op 150-160 maximaal (op 50KM gemiddelde)

Toch wel leuk met de tesla, nachtje door rijden en toch niet moe zijn door het iets langer stoppen met kort dutje.
 
Ons eerste mini roadtripje naar Giverny, vanuit Zulte. Gestart met 70%, aangekomen 14% in Senlis. (Niet gestopt in Lille). Rustig gereden omdat ik het niet aandurfde met minder toe te komen. Naar 100% geladen, dan via secundaire wegen naar ons hotel in de buurt van Gisors met 80% aangekomen.
Sanderendaags bezoek aan Giverny, daarna nog naar de ruine van chateau Gaillard gaan kijken in Les Andelys. Terug naar hotel, met toch een 2 tal uur rijden via secundaire wegen.
Nog een dag later teruggekeerd met nog 35% toegekomen in Senlis en dan ook nog eens de supercharger in Lille uitgetest.
Telkens goede laadsnelheden gehad. Mijn kiwhipass plan B niet nodig gehad. Verbruik was goed voorspeld door evtripplanner.
De grootste vertraging kwam doordat we voor het vertrek uit ons hotel de gastvrouwe op haar vraag nog pakweg een uur uitleg over Tesla, Elon Musk, Solarcity en Spacex gegeven hebben.
 
  • Like
Reactions: Keezje and PaulusdB
Zorg gewoon dat je een goede (en lange) verlengkabel mee neemt. Dan heb je geen Franse adapter nodig. Let wel op, als je in frankrijk inplugt kan het zijn dat je de shuko even moet omdraaien. Zelfs met 10a laden kwamen we vorig jaar prima uit.

En voor dat omdraaien heb je dus die verlengkabel nodig - zonder kabel lukt het niet omdat de standaard Franse geaarde contra-stekker werkt met een pin- en die zit nu eenmaal onder of boven. Dus kan de stekker er maar op één manier in. Omdraaien doe je dan aan de kant van de UMC-kabel (waar je de verlengkabel aansluit). Je ziet vanzelf dat het niet werkt omdat de UMC rode lichten laat zien ipv groene. En ook je auto eerst op 13A laadvermogen zetten voordat je de stekker er in steekt - ander slaan mogelijk je stoppen door. Kwam zaterdag in Frankrijk een stel heel gezellige Belgen tegen die - twee maanden Tesla rijdend - hetzelfde hadden ervaren. ..
 
  • Informative
Reactions: Keezje and Steven
Kijk op de site van kiwhipass.fr en sodetrel.fr . Beide passen kun je vanuit Nederland aanvragen en geven toegang tot een redelijk netwerk met type 2 laadpunten en chademoladers. Geven ook toegang tot de gratis laadpunten bij Auchan en E.Leclerc.
Ik ga begin juni ook naar Frankrijk. Hopelijk met de Tesla (als die dan weer rijdt). Ik zal van Chademo afhankelijk zijn omdat in Normandië een soort blind spot is van superchargers. Ik dacht dat de The new motion pas ook in Frankrijk te gebruiken is? Heb ik echt nog andere passen nodig?
 
Ik ga begin juni ook naar Frankrijk. Hopelijk met de Tesla (als die dan weer rijdt). Ik zal van Chademo afhankelijk zijn omdat in Normandië een soort blind spot is van superchargers. Ik dacht dat de The new motion pas ook in Frankrijk te gebruiken is? Heb ik echt nog andere passen nodig?

Antwoord is ja. Op veel plekken kan je gratis laden, maar heb je een Kiwhi-pas nodig om het laden te starten. Alternatief is good old Ikea - dan heb je wel weer een Ikea familypas nodig om een laadpas af te halen - en anders (betaald) een Kiwhi-pas. Op lokatie kan je wellicht in nabijheid bij een Leclerc supermarkt laden. Vrijwel altijd gratis - soms heb je een pas nodig, soms ook weer niet (leven de standaardisering !). chargemap.com is your friend voor goede lokaties en ervaring van mede EV'ers. Hoe ver The new Motion is weet ik niet... ik zou er niet op vertrouwen..
 
Ik heb eerder dit jaar, naar aanleiding van de aangekondigde samenwerking tussen TheNewMotion en Kiwhi, de vraag gesteld. Van TNM kreeg ik antwoord dat hun laadpas vanaf april wederzijdse toegang zou geven en dus het kiwhi-netwerk binnen het bereik van hun laadpas zou brengen. Blijkbaar zit er wat vertraging op.
 
Ik ga begin juni ook naar Frankrijk. Hopelijk met de Tesla (als die dan weer rijdt). Ik zal van Chademo afhankelijk zijn omdat in Normandië een soort blind spot is van superchargers. Ik dacht dat de The new motion pas ook in Frankrijk te gebruiken is? Heb ik echt nog andere passen nodig?
taalpolitie :)
een blind spot is de blinde vlek, een deel van het netvlies achter in het oog waar de oogzenuw het oog verlaat. Hier zitten geen zintuigcellen. Met andere woorden; op deze plaats is ieder mensblind. Dit verklaart de naam ook.even een "willekeurig" voorbeeld: een auto in die vlek zou je niet zien aankomen: :eek::rolleyes:
Een black spot is het als op een plek ongelukken regelmatig en ook bovenmatig voorkomen :(
Maar wat je denk ik bedoeld is een white spot: een witte vlek op de kaart dus. als in Normandië met SuC of zoals de 3G/4G dekking bij ons in de straat het witte vlekje op Amsterdam is.

is je S al wel klaar voor de e-rally? wat duurt dat zeg...
 
  • Like
Reactions: FVO and PaulusdB
taalpolitie :)
een blind spot is de blinde vlek, een deel van het netvlies achter in het oog waar de oogzenuw het oog verlaat. Hier zitten geen zintuigcellen. Met andere woorden; op deze plaats is ieder mensblind. Dit verklaart de naam ook.even een "willekeurig" voorbeeld: een auto in die vlek zou je niet zien aankomen: :eek::rolleyes:
Een black spot is het als op een plek ongelukken regelmatig en ook bovenmatig voorkomen :(
Maar wat je denk ik bedoeld is een white spot: een witte vlek op de kaart dus. als in Normandië met SuC of zoals de 3G/4G dekking bij ons in de straat het witte vlekje op Amsterdam is.

is je S al wel klaar voor de e-rally? wat duurt dat zeg...
ik zie in die regio geen superchargers. Blind spot dus :p

Ik krijg deze week een update over mijn auto. Het lijkt erop dat met name de stoelen (die on demand worden gemaakt) voor de vertraging zorgen nu. Als die er niet op tijd zijn voor de E-rally, hoop ik dat ik tijdelijk met mijn oude stoelen (zonder side airbags) kan rijden...
 
Onderweg naar Stockholm hebben we geladen bij deze SC. De navigatie liet ons eerst voorbij de SC rijden. Deze staat namelijk aan de westelijke kant van de snelweg. Via Google maps dacht ik te zien dat je via de "n" weg ten westen van de snelweg via de "achterkant" ook het tankstation/SC kan bereiken en dat lukte. Dit scheelt je 22km. Dus kom je vanuit het zuiden, neem een afslag eerder en via de "n" weg naar de SC. Er is wel een hek maar dat lijkt constant open te staan.
View attachment 174319
Klopt, heb ik afgelopen Kerst ook gedaan. Mijn broer woont al ruim 15 jaar in Stockholm. Terug in 1x naar huis gereden 1500km binnen 19 uur. Was best te doen door de regelmatige laadpauzes en 2x veerboot.

@Desiree, leuk verslag, ik denk wel dat je een paar SuC's had kunnen overslaan. En met meet dan 10km restlading aankomen kost echt extra tijd. Je kunt met de Tesla (eigenlijk je rijstijl) extreem nauwkeurig je range beïnvloeden en met minder lang laden had je makkelijk dat uur bespaart. Volgende keer gaat t zeker lukken.
 
@Desiree, leuk verslag, ik denk wel dat je een paar SuC's had kunnen overslaan. En met meet dan 10km restlading aankomen kost echt extra tijd. Je kunt met de Tesla (eigenlijk je rijstijl) extreem nauwkeurig je range beïnvloeden en met minder lang laden had je makkelijk dat uur bespaart. Volgende keer gaat t zeker lukken.

Dank je, maar een "paar" SuC's overslaan? Oké, op de heenweg wat minder lang laden en dan door. Op de terugweg had het inderdaad wat efficiënter gekund maar toen begon de navigatie wat te goochelen en dan is het maar beter het zekere voor het onzekere te nemen als je met drie vrouwen in de auto zit en je zo'n trip vooral leuk wil houden. Maar als ik weer eens alleen op pad ga, dan zal ik zeker wat sneller de grenzen opzoeken en er mee spelen.
 
Leuke supercharger in Insbrück met maar 3 laders. Als er 2 bezet zijn kan de eigenaar van de garage zelf niet meer naar binnen :)

Groeten,
GVW
 

Attachments

  • 2016-05-10 12.54.50.jpg
    2016-05-10 12.54.50.jpg
    375.1 KB · Views: 50
  • Like
Reactions: jeJochen
View attachment 174806
Wie klaagt er over één takelwagen? Dit was vrijdagmiddag in Beaune. Gelukkig hadden ze pilonnen neergezet bij de andere stalls zodat ik zonder problemen kon laden
Afgelopen zondag viel t mee bij Beaune. Inmiddels wat laadplaatsen voorzien van rode verf en alle plekken aan beide zijden van Tesla Logo. Laadsnelheid mijn hoogste ooit. Maar een glaasje Orangina à €4,10:confused:

Beaune1.jpg
Beaune2.jpg
Beaune3.jpg


Ook enorm verbaasd over het lage verbruik die dag. De hele reis zo'n beetje 135/km/u op AP gereden. Ook erg relaxed in Frankrijk omdat de onderlinge snelheidsverschillen veel lager zijn dan in Duitsland.
 
  • Like
Reactions: Noelis
Wat in Frankrijk wel een stuk minder is zijn de voorzieningen bij de SuC's De Fransen die snappen niet dat we stoppen om te laden en ook ff wat willen eten. En dat t niet altijd, meestal niet lukt omdat tijdens hun strikte etenstijden te doen:mad:

Metz, lunch 14:30, Novotel Non, Pizzeria Fermé
Metz1.jpg


Vienne
Vienne1.jpg