Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga begin juni ook naar Frankrijk. Hopelijk met de Tesla (als die dan weer rijdt). Ik zal van Chademo afhankelijk zijn omdat in Normandië een soort blind spot is van superchargers. Ik dacht dat de The new motion pas ook in Frankrijk te gebruiken is? Heb ik echt nog andere passen nodig?
Vandaag te horen gekregen dat de Tesla ook 3 juni nog zeker niet klaar is. Dat wordt dus gewoon met de TVR. Laadproblemen verdwijnen daarmee als sneeuw voor de zon (letterlijk ;) )
 
Leuk verslag Hokkie. Fijn reizen zo, toch? Vraagje/opmerking: bij Beaune volladen voor de volgende dag was toch niet echt Vol? Is niet goed voor de batterijtjes als je niet meteen gaat rijden, beter naar 80/90% en vlak voor vertrek indien nodig nog verder laden. Sorry als ik betuttel en je dat allang wist... fijne vakantie verder!

Goeie tip, wist ik niet.
Verder is het reizen met de Tesla eigenlijk niet anders dan met een reguliere auto. Wij hielden altijd al regelmatig stops om wat te drinken. Tussen Den Haag en Beaune hebben maar 1x meer dan normaal 20 min stilgestaan.
 
Voor wie pas kort een Tesla hebben is het misschien leuk om eens te zien wat de groei van het aantal SuC's in Europa betekent voor, ik neem maar even mijn situatie, een rit van Tilburg naar Salzburg, in 2014 en in 2016 (waarbij ik Bernau, nu nog in aanbouw, even heb meegerekend)

==========================

Toen ik mijn auto kreeg was de situatie zo:

Tilburg

Wilnsdorf 294 km

Bad Rappenau 245 km

Jettingen-Scheppach 213 km (de laatste, daarna aangewezen op laadpaaltjes, die er overigens wel waren)

Salzburg 256 km Geen SuC meer beschikbaar dus laadpalen zoeken (Smatric).




=========================
Stel dat we dit nu weer doen dan hebben we de volgende keuzes:
(en dat alles in twee jaar tijd)

Tilburg

Eindhoven 45 km

Moers 87 km

Mogendorf 156 km

Wiesbaden 80 km

Wertheim 111 km

Geiselwind 72 km

Hipoltstein 108 km

Schweitenkirchen 86 km

Irschenberg 95 km

Bernau am Chiemsee 37 km

Salzburg 61 km

=====================

Elon heeft wel woord gehouden, dunkt me.
 
zijn idd best veel stallen met 8 maar toch ook maar met 2. Verder toch nog wat blind spots. Zeker voor het westen

Laten we er van uit gaan dat dit de situatie over een jaar is. Wellicht eerder. Dan mogen we ook daar niet echt mopperen. Is een minder dicht bevolkt gebied dan bijv. Ruhrgebied.

Schermafbeelding 2016-05-21 om 17.09.08.png
 
Voor wie pas kort een Tesla hebben is het misschien leuk om eens te zien wat de groei van het aantal SuC's in Europa betekent voor, ik neem maar even mijn situatie, een rit van Tilburg naar Salzburg, in 2014 en in 2016 (waarbij ik Bernau, nu nog in aanbouw, even heb meegerekend)

Elon heeft wel woord gehouden, dunkt me.

Is het vandaar dat de mogelijkheid er nu is om gewoon door te rijden ipv te voorzichtig danwel te hypermilen in Duitsland? Of is dat gewoon een range anxiety dingetje bij beginnende berijders? (Gezien de eerdere posts over 110 maar zeker of 140 en doorrijden).
 
Is het vandaar dat de mogelijkheid er nu is om gewoon door te rijden ipv te voorzichtig danwel te hypermilen in Duitsland? Of is dat gewoon een range anxiety dingetje bij beginnende berijders? (Gezien de eerdere posts over 110 maar zeker of 140 en doorrijden).

Het scheelt wel. Als je bijna 300 km moet halen met op het eind nog een flinke klim (Wilnsdorf) dan wil je het wel rustig aan doen. En dan de terugweg. Voorheen echt tot 100% laden wat enorm lang duurt. Doordat er nu Moers tussen zit ben je zo weer weg (in mijn geval uit Mogendorf) en laadt je daar even (hoewel het daar erg mooi is met een park waar je heerlijk kunt wandelen dat je alvast wat extra's hebt geladen voor de volgende dag).
De kunst is nu zo te laden en te rijden dat je met hooguit iets van 5% aankomt (heb je nog iets over als er een omleiding is).

Destijds ook geen trippredictor. Nu wel en die werkt verbluffend goed.

Range-anxiety zal iedereen in het eerste begin wel hebben, hoewel dat later altijd ongegrond bleek.
 
Hallo daar,

Als het goed is krijgen we onze MS in de week van 13 juni. We willen vrijdag de 17e juni naar Parijs rijden om een
voetbal wedstrijd bij twe wonen (Euro 2016).

Omdat het onze eerste keer is dat we een elektrische auto gaan rijden heb ik wat praktische vragen :

+ Moet ik extra kabels aanschaffen om ergens anders te laden buiten de SuC's?
+ Moet ik een pas aanschaffen om buiten deze Suc's te laden?
- Of zijn de Suc's voldoende?

+ Hebben jullie nog noodzakelijke tips?

Misschien toch handiger om met een benzene auto naar Parijs te rijden aangezien we weinig ervaring hebben met
een Tesla?

Bedankt.:)
 
Welkom Paulo! Parijs is, zoals bijna alle bestemmingen, een makkie. Via de SuC's in Gent en/of Lille naar Parijs en vlak voor Parijs in Senlis aan de SuC even bijladen om zonder problemen weer aan de terugreis te beginnen. Geen zorgen maken! Veel plezier in Parijs en vooral veel plezier met je nieuwe Tesla!
 
Hallo daar,

Als het goed is krijgen we onze MS in de week van 13 juni. We willen vrijdag de 17e juni naar Parijs rijden om een
voetbal wedstrijd bij twe wonen (Euro 2016).

Omdat het onze eerste keer is dat we een elektrische auto gaan rijden heb ik wat praktische vragen :

+ Moet ik extra kabels aanschaffen om ergens anders te laden buiten de SuC's?
+ Moet ik een pas aanschaffen om buiten deze Suc's te laden?
- Of zijn de Suc's voldoende?

+ Hebben jullie nog noodzakelijke tips?

Misschien toch handiger om met een benzene auto naar Parijs te rijden aangezien we weinig ervaring hebben met
een Tesla?

Bedankt.:)

Om met het laatste te beginnen, Niet doen, er is geen enkele reden meer om niet met de Tesla te gaan. (Op dit moment, straks hopelijk voorbij, zijn er duizend redenen om niet met de benzineauto te gaan :) )

Als je het gemakkelijk wilt houden dan laad je in Senlis, boven Parijs flink door en dan heb je ruim voldoende voor Parijs zelf. Ikzelf zou, als ik daar heen zou gaan, hier voor kiezen. Maar je zult ook reacties krijgen die weer pleiten voor ter laatste laden met tips voor kabel en pasjes. Het kan allebei en is een kwestie van voorkeur. Maar het kan dus ook gewoon met alleen de SuC's.
 
[QUOTE="Hans Noordsij, post: 1553770, member: 23653"Het kan allebei en is een kwestie van voorkeur. Maar het kan dus ook gewoon met alleen de SuC's.[/QUOTE]

Ik zou ook voor de Suc's kiezen. Senlis ligt zo'n 70 km voor Parijs. Dus overschot om ter plaatse nog citytour te doen :). Op de terugreis weer even Senlis aandoen en je bent vertrokken
 
Als je regelmatig naar Frankrijk gaat, kan het natuurlijk geen kwaad om een Type 3C laadkabel aan te schaffen. Als je in Parijs dan een Autolib' laadkaart aanschaft (op diverse punten via een automaat te koop), kun je in Parijs op veel punten goedkoop op straat parkeren en op laag vermogen laden. Van andere laadpassen die je elders in Frankrijk kunt gebruiken weet ik te weinig af.

Maar het is zeker waar, uitsluitend Senlis SuC op heen- en terugweg gaat prima. Slaag je erin om in Parijs m.b.v. Autolib' vol te blijven (niet echt vol he, 90%, tot vlak voordat je echt gaat rijden, dan mag je naar 100%) dan kun je Senlis op de terugreis wel overslaan. Hoewel, als je S dan nog zo vers is, trap je het pedaal misschien graag wat verder in, en is een top-up in Senlis wel confortable....
 
Last edited:
Ik wist niet dat 100% mag laden, maar zoals ik het nu begrijp wel tenzijn je daarna meteen gaat rijden?


Ik woon in Aalsmeer/Amsterdam heel dichtbij een SuC. Dus vanuit huis vertrek ik maximal vol : is dat dan 80% of 90%?

In 1x door naar Senlis gaat niet lukken, misschien wel naar Nijvel in Belgie? En daarna pas naar Senlis? En terug ook natuurlijk.

Ik rij overigens een S70.

:)