Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Als je veel laadt bij publieke laadpalen zou ik 4m en 8m aanraden (heb ik zelf ook). Voor dagelijks gebruik is 8m wat lang/onhandig. Als je maar sporadisch publiek laadt, zou ik alleen een 8m kabel kopen, 6m is vaak net wat kort bij sommige laadpunten.
 
Ik laad uitsluitend publiek met 8m kabel, zou niet korter willen, vind hem niet buitensporig onhandig. Hij haalt het af en toe maar net bij sommige plekken (zonder dat je de auto speciaal voor je kabel om hoeft te draaien dan).

Moet wel zeggen dat ik een enkele lader heb, en dat ik daarom een 16A kabel heb, de 32A versie is dikker, zwaarder en onhandiger.
 
Met dank voor alle response. Zal een 8m worden (zal die alleen gebruiken bij sporadisch publiek laden) - deze week komen de mannen van BlueCorner mijn laadpaal zetten. De mannen van Eandis waren zo vriendelijk om hier 3x400V + N (40A) aan te brengen. Dus full capacity @ home
 
Ja ik baal dat ik geen 8m heb gekocht. De 6m is gewoon af en toe te kort en dan moet ik strak in pak kabel onder wiel doorleggen......in mijn optiek geen succes. Ik ga binnenkort een 8m kopen.

Ik heb een 6m voor dagelijks gebruik, daarnaast heb ik een 10m als reserve... voor die paar keer dat je de extra lengte nodig hebt zou ik het risico niet willen nemen om een 8 te hebben die dan nog net te kort is....
 
Hallo forumleden,

Aanstaande donderdag vertrek ik voor een aantal dagen naar Parijs met het hele gezin (vouw + 4 kinderen). Ik heb de route al redelijk uitgestippeld en heb daar in principe geen vrees voor.
Het aantal Type 2 aansluitpunten is echter beperkt. Het merendeel in Frankrijk is Type 3C.
Via en website heb ik een kabel gevonden die van Type 3C naar Type 2 verloopt.
Deze kabel kon mij echter niet op tijd leveren (uiterlijk morgen dus).

Langs deze weg toch nog maar even een vraag of iemand een Type 3C naar Type 2 kabel heeft en die wellicht voor enkele dagen wil verhuren.

Of is mijn vrees wellicht ongegrond en komt het wel goed met de Type 2 aansluitingen?
Vanavond krijg ik door Tesla nog een blauwe connector thuis geleverd (wat een geweldige service toch!), die aansluiting komt in Frankrijk ook nogal eens voor.

Alvast dank voor reacties!
 
Hallo forumleden,

Aanstaande donderdag vertrek ik voor een aantal dagen naar Parijs met het hele gezin (vouw + 4 kinderen). Ik heb de route al redelijk uitgestippeld en heb daar in principe geen vrees voor.
Het aantal Type 2 aansluitpunten is echter beperkt. Het merendeel in Frankrijk is Type 3C.
Via en website heb ik een kabel gevonden die van Type 3C naar Type 2 verloopt.
Deze kabel kon mij echter niet op tijd leveren (uiterlijk morgen dus).

Langs deze weg toch nog maar even een vraag of iemand een Type 3C naar Type 2 kabel heeft en die wellicht voor enkele dagen wil verhuren.

Of is mijn vrees wellicht ongegrond en komt het wel goed met de Type 2 aansluitingen?
Vanavond krijg ik door Tesla nog een blauwe connector thuis geleverd (wat een geweldige service toch!), die aansluiting komt in Frankrijk ook nogal eens voor.

Alvast dank voor reacties!

bij ikea en de bp waarvan hier enkele posts eerder sprake hangt een type 2 stekker aan de paal, op chargemap.com vind je of je vrees gegrond is
 
Hallo forumleden,

Aanstaande donderdag vertrek ik voor een aantal dagen naar Parijs met het hele gezin (vouw + 4 kinderen). Ik heb de route al redelijk uitgestippeld en heb daar in principe geen vrees voor.
Het aantal Type 2 aansluitpunten is echter beperkt. Alvast dank voor reacties!

Ik kom net terug van Parijs en had er op basis van eerdere berichten op gerekend in enkele parkings van SAEMES (SAEMES | Le stationnement en Ile-de-France) te kunnen opladen. Per arrondissement heeft deze keten wel 1 of meerdere parkings en volgens hun site kun je daar -bij enkelen- elektrisch laden. Ik heb het maar bij 1 proberen uittesten (Saint Louis 1 Avenue Claude Vellefaux). Aan de ingang wist de conciërge niet of daar voorzieningen waren. Moest binnenrijden en aan uitgang vragen. Aan uitgang bleek dat er 2 ruimtes waren, die alleen voorzien waren voor abonnees. Gezien het vakantiedag was en mits ik beloofde de volgende morgen vroeg weer weg te zijn & op voorhand wou betalen, mocht ik dergelijk plaatsje innemen. Zogezegd zo gedaan, maar het laden lukte er niet. Ik mocht afdruipen zonder teruggave van mijn centen.
Nu ik moet de blaam ook een beetje aan mijzelf wijten. De stopcontacten zitten er in een piepklein kastje achter slot en grendel. Je UMC kan je niet rechtstreeks in stopcontact wurmen, daar heb je verlengkabel voor nodig. Ik had verlengkabel achteraan in mijn auto gegooid, maar niet getest of die werkte. Uiteindelijk bleek dit niet het geval te zijn. Wellicht was de diameter van de kabel te klein en werd die om die reden door UMC niet aanvaard. Had ik in feite thuis kunnen/moeten testen.
Dus als je je beter voorbereidt en je kan je wagen ganse dag/nacht laten laden op dergelijke parking kom je ook al een eind. En op voorhand eens mailen of bellen kan ook geen kwaad natuurlijk.
Maar: let er wel op dat de parkeergarages relatief smal zijn voor een brede wagen als Model S. Inrijden was geen probleem, maar voorbij de slachtbomen geraken aan uitrit was minder evident.

Wat BP Station betreft: er zijn 2 BP stations in de Boulevard Victor. Je kan maar aan 1 laden (liggen op ongeveer 500 meter van elkaar elk aan andere kant van de straat). Zijn in feite bedoeld voor Leafs (laadpaal is gesponsord door Nissan) en volgens de aankondiging kan je slechts 30 minuten laden en kost je dit € 5. In de praktijk krijg je na betaling van je € 5 een laadcode. En zolang niemand anders de laadpaal komt opeisen kan je blijven laden. Het laden stopt niet automatisch na de 30 minuten. Ben er gisteren 2 keer gaan aanhangen (1 x 's morgensvroeg in de hoop dat ik dan de meeste kans maakte om een vrije paal aan te treffen & 1 x toen gebleken was dat de laadoplossing bij Seames in mijn geval niet werkte). Was het omdat het feestdag was of omdat er effectief weinig serieuze EV's rondtuffen in Parijs, maar ik denk dat ik gisteren de enige was die daar kwam "tanken". Laadstation ligt trouwens aan uiteinde van metrolijn (halte Balard) & langs tramslijn. Er was dus wel wat bekijks. Tesla baart nog opzien in Parijs.
 
Ik heb binnenkort ook plannende die kant op te gaan.

Op welke site heb je die kabel gevonden ? en wat is uiteindelijk de levertijd ?

Hallo forumleden,

Aanstaande donderdag vertrek ik voor een aantal dagen naar Parijs met het hele gezin (vouw + 4 kinderen). Ik heb de route al redelijk uitgestippeld en heb daar in principe geen vrees voor.
Het aantal Type 2 aansluitpunten is echter beperkt. Het merendeel in Frankrijk is Type 3C.
Via en website heb ik een kabel gevonden die van Type 3C naar Type 2 verloopt.
Deze kabel kon mij echter niet op tijd leveren (uiterlijk morgen dus).

Langs deze weg toch nog maar even een vraag of iemand een Type 3C naar Type 2 kabel heeft en die wellicht voor enkele dagen wil verhuren.

Of is mijn vrees wellicht ongegrond en komt het wel goed met de Type 2 aansluitingen?
Vanavond krijg ik door Tesla nog een blauwe connector thuis geleverd (wat een geweldige service toch!), die aansluiting komt in Frankrijk ook nogal eens voor.

Alvast dank voor reacties!

- - - Updated - - -

Welke stekker moet er in ?
volstaat een gewone geaarde chuko ?

Ik kom net terug van Parijs en had er op basis van eerdere berichten op gerekend in enkele parkings van SAEMES (SAEMES | Le stationnement en Ile-de-France) te kunnen opladen. Per arrondissement heeft deze keten wel 1 of meerdere parkings en volgens hun site kun je daar -bij enkelen- elektrisch laden. Ik heb het maar bij 1 proberen uittesten (Saint Louis 1 Avenue Claude Vellefaux). Aan de ingang wist de conciërge niet of daar voorzieningen waren. Moest binnenrijden en aan uitgang vragen. Aan uitgang bleek dat er 2 ruimtes waren, die alleen voorzien waren voor abonnees. Gezien het vakantiedag was en mits ik beloofde de volgende morgen vroeg weer weg te zijn & op voorhand wou betalen, mocht ik dergelijk plaatsje innemen. Zogezegd zo gedaan, maar het laden lukte er niet. Ik mocht afdruipen zonder teruggave van mijn centen.
Nu ik moet de blaam ook een beetje aan mijzelf wijten. De stopcontacten zitten er in een piepklein kastje achter slot en grendel. Je UMC kan je niet rechtstreeks in stopcontact wurmen, daar heb je verlengkabel voor nodig. Ik had verlengkabel achteraan in mijn auto gegooid, maar niet getest of die werkte. Uiteindelijk bleek dit niet het geval te zijn. Wellicht was de diameter van de kabel te klein en werd die om die reden door UMC niet aanvaard. Had ik in feite thuis kunnen/moeten testen.
Dus als je je beter voorbereidt en je kan je wagen ganse dag/nacht laten laden op dergelijke parking kom je ook al een eind. En op voorhand eens mailen of bellen kan ook geen kwaad natuurlijk.
Maar: let er wel op dat de parkeergarages relatief smal zijn voor een brede wagen als Model S. Inrijden was geen probleem, maar voorbij de slachtbomen geraken aan uitrit was minder evident.

Wat BP Station betreft: er zijn 2 BP stations in de Boulevard Victor. Je kan maar aan 1 laden (liggen op ongeveer 500 meter van elkaar elk aan andere kant van de straat). Zijn in feite bedoeld voor Leafs (laadpaal is gesponsord door Nissan) en volgens de aankondiging kan je slechts 30 minuten laden en kost je dit € 5. In de praktijk krijg je na betaling van je € 5 een laadcode. En zolang niemand anders de laadpaal komt opeisen kan je blijven laden. Het laden stopt niet automatisch na de 30 minuten. Ben er gisteren 2 keer gaan aanhangen (1 x 's morgensvroeg in de hoop dat ik dan de meeste kans maakte om een vrije paal aan te treffen & 1 x toen gebleken was dat de laadoplossing bij Seames in mijn geval niet werkte). Was het omdat het feestdag was of omdat er effectief weinig serieuze EV's rondtuffen in Parijs, maar ik denk dat ik gisteren de enige was die daar kwam "tanken". Laadstation ligt trouwens aan uiteinde van metrolijn (halte Balard) & langs tramslijn. Er was dus wel wat bekijks. Tesla baart nog opzien in Parijs.
 
Het is inderdaad een gewoon stopkontakt dat ze daar achter slot en grendel bewaren.

Vorig jaar was ik ook in een Saemes parking in Parijs en had daar inderdaad een verlengkabel nodig, zie foto: RoadTrip Brussel - Parijs (26/11/2013) - Page 2

Overigens had ik 's avonds bij aankomst aan de bewaker gevraagd en die deed heel moeilijk (gereserveerd, niet bekend wanneer beschikbaar etc), terwijl alleen de poetsmachine was ingeplugd. :frown:
Ochtend erna weer gaan vragen (andere bewaker) en ja hoor, geen probleem, poetsmachine werd opzij gereden en ik mocht er (zonder tijdslimiet) gratis laden.
 
Hallo forumleden,

Aanstaande donderdag vertrek ik voor een aantal dagen naar Parijs met het hele gezin (vouw + 4 kinderen). Ik heb de route al redelijk uitgestippeld en heb daar in principe geen vrees voor.
Het aantal Type 2 aansluitpunten is echter beperkt. Het merendeel in Frankrijk is Type 3C.
Via en website heb ik een kabel gevonden die van Type 3C naar Type 2 verloopt.
Deze kabel kon mij echter niet op tijd leveren (uiterlijk morgen dus).

Langs deze weg toch nog maar even een vraag of iemand een Type 3C naar Type 2 kabel heeft en die wellicht voor enkele dagen wil verhuren.

Of is mijn vrees wellicht ongegrond en komt het wel goed met de Type 2 aansluitingen?
Vanavond krijg ik door Tesla nog een blauwe connector thuis geleverd (wat een geweldige service toch!), die aansluiting komt in Frankrijk ook nogal eens voor.

Alvast dank voor reacties!

Normaal had je hem van kunnen lenen, de type3-2 kabel maar Frederik (fvo) heeft hem nu.
 
Ook onderweg naar Parijs. Dacht in Kortrijk even snel wat bij te laden zodat Parijs zeker te halen is. Is potdikke de weg afgesloten. Bij omrijden blijkt het hele centrum vol te staan met kermis.
Gelukkig nog net achteruit tussen bomen door op de stoep bij de paal kunnen komen. (Staat ook een kermis attractie voor).
Kostte meer tijd om aan de paal te komen dan dat ik dacht te laden.

Maar goed we hebben wel wat afleiding tijdens het wachten.
Wordt wel laat vannacht...
 
Toch een belevenis zo'n trip naar Parijs. Eerst 80km bijgeladen in Oosterhout. Vervolgens gepland om te laden bij Ikea in Henin-Beaumont. Deze lader was buiten werking. Doorgereden naar Arras en daar in parkeergarage in het centrum kunnen bijladen.
Vandaag wilde ik met nog 55km typical range gaan laden bij de BP aan een Boulevard Victor. Deze bleek buiten gebruik. Vervolgens TESLA in Parijs gebeld (geopend sinds februari jl.) en daar uitstekend ontvangen. Mocht uiteraard komen laden daar. Bij aankomst nog 8km typical range over. Auto staat daar nu nog omdat ik en passant vandaag een betonnen paaltje heb getoucheerd en er waarschijnlijk een nieuwe voorbumper gemonteerd moet worden. Maar wat een perfecte service! Men bracht ons (gezin met 4 kinderen) ook nog naar het metrostation. Maandag eind van de dag auto weer ophalen en dan ergens volgende week weer op avontuur naar Nederland.