Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Eerlijk gezegd snap ik de lokatie van deze supercharger in Italië niet echt. Op welke routes kom je langs deze supercharger? Volgens mij alleen als je vanuit het Noorden (Duitsland, Zwitserland, Milaan) naar Genua of Livorno rijdt. Als je verder naar het Zuiden gaat (Florence, Rome) of als je vanuit Genève of Frankrijk komt, is het toch een behoorlijk stuk omrijden...
 
Op luchthavens (of in de buurt) zouden we SuperChargers moeten hebben zodat je gewoon voor of na je vlucht even kan bijladen.
Tijdens een vakantie een elektra plaats bezet houden lijkt niet echt voor de hand liggend, ik kan me niet voorstellen dat je zo'n plaats langere tijd kan bezetten.
Tesla kijkt vast niet op die manier naar dit laad scenario: Laden op een eindpunt voor de retour trip.
Zij zijn meer bezig met het maken van connectie punten.
 
Van de andere kant: op het parkeerterrein van de luchthaven een apart hoekje met plaatsen voorzien van Schuko's met eenvoudig te resetten 6A automatische zekeringen voor een klein bedrag extra?
Of zelfs niks extra, gewoon klantenbinding?
 
Eerlijk gezegd snap ik de lokatie van deze supercharger in Italië niet echt. Op welke routes kom je langs deze supercharger? Volgens mij alleen als je vanuit het Noorden (Duitsland, Zwitserland, Milaan) naar Genua of Livorno rijdt. Als je verder naar het Zuiden gaat (Florence, Rome) of als je vanuit Genève of Frankrijk komt, is het toch een behoorlijk stuk omrijden...

Deze is inderdaad bedoeld voor verkeer vanuit Noord-Italie en Zwitserland naar de Ligurische kust. De A7 is dan een logische plek. Voor de routes naar Florence/Rome en naar de Adriatische kust zullen ze waarschijnlijk langs de A1 komen te staan en daarna A12 en A14.
 
Een andere vraag.
Weet iemand of er ook parkeerplaatsen zijn bij luchthaven Charleroi (Belgie) waar je met een elektrische auto kunt langparkeren ?

Ook al ben ik erg sceptisch over het parkeren van de auto op de luchthaven, toch goed om te weten .
Heb ik al eerder uitgezocht... Op de luchthaven: nee. Er is een 11kw lader bij een van der Valk 6 km verderop. Ik ga vrijdag dan ook met een geleende ICE. De uitlener mag twee weken Tesla-verslaving opbouwen :)
 
Mijn Tesla komt tijdens de zomervakantie naar Italië in de showroom van een Ford garage te staan en ik leen 2 weken een sMax of Galaxy. De eigenaar was heel enthousiast over de Tesla toen ik in december een V60 phv via hem kocht. Ik wilde met vrouw en 4 kinderen met de Tesla naar Italië, maar gezien het huidige beeld van de SC moet dat maar een jaar wachten. Ik vond een auto huren geen elegante oplossing en heb hem toen dit voorgesteld. Aardige kerel en autoliefhebber stemde meteen in.
 
Mijn Tesla komt tijdens de zomervakantie naar Italië in de showroom van een Ford garage te staan en ik leen 2 weken een sMax of Galaxy. De eigenaar was heel enthousiast over de Tesla toen ik in december een V60 phv via hem kocht. Ik wilde met vrouw en 4 kinderen met de Tesla naar Italië, maar gezien het huidige beeld van de SC moet dat maar een jaar wachten. Ik vond een auto huren geen elegante oplossing en heb hem toen dit voorgesteld. Aardige kerel en autoliefhebber stemde meteen in.

Het hangt er van af waar je precies in Italië wilt zijn. Je kunt al best een eind komen, met hooguit een of twee keer langer laden bij 22 Kw. Ik wil wel eens kijken.
 
Het hangt er van af waar je precies in Italië wilt zijn. Je kunt al best een eind komen, met hooguit een of twee keer langer laden bij 22 Kw. Ik wil wel eens kijken.

Is ook mijn beeld. wij gaan eind Juli naar de Marken. Met een SC in Milaan en Bologna is dit goed te doen. En ik denk dat - bij afwezigheid daarvan - het met enig plannen ook wel zou moeten lukken.
 
Enel 22kw laadpalen zijn er veel te vinden. Maar je moet dan een Enel abo hebben en dat krijg je als je "belastingplichtig" bent in Italie. Ik heb gelukkig zo een status. Ik heb een codice fiscale. Maar moet dan toch nog tot in Italie geraken om me bij een lokaal kantoor een oplaadpas te laten uitleveren. Telefonisch overleg verzekerde me dat het geen probleem was, als ik ter plaatse was. Maar de italiaanse burocratie kennende ben ik daar erg bang voor. Als ik om een of andere reden toch geen pas krijg sta ik daar lekker.

En nog 1 dingetje. Als je naar de Marche gaat, maak er dan geen duitse deelstaat van ;) Marken?!
 
Wat informatie voor wie via Duitsland en Oostenrijk verder naar het oosten wil reizen.

Wij gaan over een aantal weken met de Model S naar Budapest. Het scenario ziet er nu zo uit. Vertrek NL en eerste stop Wilnsdorf. Vandaar naar Bad Rappenau en dan verder naar Jettingen. Met een "range" lading kunnen we dan naar ons overnachtingsadres net voorbij Salzburg waar 22 KW laders staan (hebben gelukkig duolader).
De dag erop naar Wenen. Daar bouwt men op dit moment een SC bij het Service Center. Die zal wel snel in werking zijn.

TFF Forum Thema anzeigen - Supercharger - Wien

Mocht deze SC nog niet werken kunnen we 22KW laden in Eisenstadt (kleine omweg maar laadpunt van Smatric in Göttlesbrunn is nog niet in gebruik. Dat zou de meest logische zijn.

Dan kalmpjes aan naar Budapest, 255 km of direct door naar eindbestemming (320 km). Dat hang af van het verbruik.

In Hongarije, nou eigen voornamelijk in Budapest, staan gratis 22KW laders.
Essent schreef mij "Uit nadere informatie blijkt nu dat de meeste laadpalen in Hongarije vrij en gratis toegankelijk zijn, zonder laadpas. Andere palen in Hongarije zijn alleen voor een gesloten klantenkring bruikbaar, bijvoorbeeld vanuit carsharing.
In het excelbestand in de bijlage vindt u alle vrij toegankelijke laadpalen in Hongarije."

Schermafbeelding 2014-04-17 om 12.08.02.png


Van een ander forum plukte ik deze informatie: es wird im Raum Amstetten ein Supercharger kommen und südlich von Wien bei Pinkafeld sowie Raum Salzburg sodass dir Strecke nach Wien dann problemlos zu befahren wird derzeit musst du aber etwas langsamer unterwegs sein weil wie es so schön heißt wer schneller fahrt kommt später an.

Het is dus nog maar een kwestie van tijd totdat we probleemloos tot voorbij Oostenrijk kunnen komen. Benieuwd wat de plannen van Tesla zijn voor Hongarije. Een SC rond het knooppunt bij Budapest zou het gehele land toegankelijk maken.

Heeft iemand al wat ervaringen met deze route?
 
Enel 22kw laadpalen zijn er veel te vinden. Maar je moet dan een Enel abo hebben en dat krijg je als je "belastingplichtig" bent in Italie. Ik heb gelukkig zo een status. Ik heb een codice fiscale. Maar moet dan toch nog tot in Italie geraken om me bij een lokaal kantoor een oplaadpas te laten uitleveren. Telefonisch overleg verzekerde me dat het geen probleem was, als ik ter plaatse was. Maar de italiaanse burocratie kennende ben ik daar erg bang voor. Als ik om een of andere reden toch geen pas krijg sta ik daar lekker.

En nog 1 dingetje. Als je naar de Marche gaat, maak er dan geen duitse deelstaat van ;) Marken?!

Via Hera (LHera della mobilità elettrica - mobility.gruppohera.it) kun je wel een laadpas aanvragen zonder belastingplichtig in Italie zelf te zijn. Het proces duurt wel lang (ze reageren super traag) maar heb vorige week eindelijke de formulier kunnen vertalen, invullen en teruggestuurd en hoop nu binnenkort een laadpas te krijgen.
 
Vertrek NL en eerste stop Wilnsdorf. Vandaar naar Bad Rappenau en dan verder naar Jettingen.

Even een vraagje over dit deel van de reis, voor wie dat al eens gedaan heeft (in niet al te koude, winderige omstandigheden). Is het nodig om tussen Wilnsdorf en Jettingen (of zelfs Aichstetten) tussentijds te stoppen in Bad Rappenau? Volgens de navigatie is de afstand tussen Wilnsdorf en Aichstetten zo'n 330 km. Dat moet toch haalbaar zijn als je een windje in de rug hebt en niet 140-150 gaat rijden? Natuurlijk is een korte stop in Bad Rappenau fijn voor de gemoedsrust en met hard rijden haal je die tijd sowieso weer in, maar is er al eens iemand geweest die deze tussenstop heeft overgeslagen?
 
Wilnsdorf-Aichstetten is volgen Google 464km, Wilnsdorf-Jettingen 428km, hoe kom je bij 330km?


View attachment 47378

Misschien is dat de hemelsbreedafstand? Die geeft hij aan vóórdat hij de route zelf gaat berekenen. Ik zou het trouwens niet zonder tussenstop proberen. Is best heuvelachtig terrein en ik had daar erg veel mist en moest mijn best doen om ongeveer op typical te blijven. Het is echt te ver.
 
Ik vlieg vanaf Charleroi morgen, geen laadpunten daar, 160 km vanaf Oosterhout, 2 weken stilstaan en landen om 12 uur snachts dus dan niet nog 2 uur laden met twee jonge kids. Oplossing? Ruilen met iemand die een Tesla overweegt ;)

ujyre7eh.jpg


Nu dus in een 3-serie. Jeez.... Wat voelt dat ouderwets ;)
 
Overigens vandaag geleerd dat het SC netwerk in D zich al aardig aan het uitbreiden is. Er zijn er een aantal in aanbouw. Verder heeft een slimme duitser op een Raststaette/Autohof app 'toekomstige faciliteiten' gevonden en zo een aantal (vrijwel zekere) toekomstige locaties 'gevonden'. In ieder geval wordt de 3 vanaf Frankfurt richting Passau goed voorzien. Tel daarbij op dat in Wenen ook een SC in aanbouw is en Budapest is al SCend opeens heel bereikbaar geworden.

Ik ben me aan het orienteren op Turkije. Als onze vakantiebestemming 'haalbaar' wordt (tussen Kusadasi en Bodrum) overweeg ik een poging te gaan wagen.
In Servie (Belgrado) en Bulgarije (Sofia) is het aanbod laadpalen (22kW) karig. In Turkije gaat het wel weer.
We zullen zien. Ik heb nog even. Maar ik heb niet de illusie dat het SC netwerk zich voorlopig voorbij Wenen uit zal breiden.
Ook Chademo helpt niet echt. Voorlopig is Maribor (Slovenie) de laatste in die richting die ik heb kunnen vinden. Maar met een SC in Wenen lijkt de route door Hongarije beter.

De gaten zal ik moeten opvullen met hotels met een krachtstroomaansluiting. (maar niet echt te makkelijkste landen om er achter te komen of die beschikbaar zijn)