Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Hou me aub op de hoogte van je ervaringen.
Ik heb dit gepland voor de voorjaarsvakantie, eerste internationale trip met het gezien met 'critici'.

Volgende week staat de eerste skitrip op het programma richting "les 2 vallees", Val Thorens. We vertrekken vanuit Antwerpen en de route ziet er op dit moment als volgt uit :
- Antwerpen > supercharger Nijvel
- Nijvel > supercharger Metz
- Metz > supercharger Chambéry
- Chambéry > Val Thorens > na snowboarden weer terug naar supercharger Chambéry en in de omgekeerde volgorde weer terug...

Iemand deze trip (of gelijkaardig) ook al gedaan, zijn er betere alternatieven?
 
Volgende week staat de eerste skitrip op het programma richting "les 2 vallees", Val Thorens. We vertrekken vanuit Antwerpen en de route ziet er op dit moment als volgt uit :
- Antwerpen > supercharger Nijvel
- Nijvel > supercharger Metz
- Metz > supercharger Chambéry
- Chambéry > Val Thorens > na snowboarden weer terug naar supercharger Chambéry en in de omgekeerde volgorde weer terug...

Iemand deze trip (of gelijkaardig) ook al gedaan, zijn er betere alternatieven?

Ik heb Oosterhout - Metz gedaan.
Was prima te doen zonder tussenstop in Nijvel.
Vanuit Antwerpen is het een stuk korter.
Bij Nijvel waren/zijn er 2 stalls die ook niet zo snel laadden.
Aangezien je dan nog maar weinig energie hebt gebruikt, gaat het laden nog een keer extra langzaam
 
Waarom de extra stop in Macôn ?
Nuits St Georges -> Chambéry is 277 km: zou 'gemakkelijk' moeten te doen zijn ?

Hoogteprofiel ziet er ook niet 'erg' uit..

Dat is waar maar voor de zekerheid heb ik de tussenstop ingepland, en misschien ook handig om gewoon kleine tussenstops te hebben ipv eentje waar je zo'n 300km moet laden. Ik heb ook net een type 2 naar type 3 kabel binnen gekregen zodat ik eventueel in de bergen bij de renault garage kan laden. In het laatste stuk is er een aanzienlijk hoogte verschil en dat in combinatie met de dagelijkse 'phantom-drain' en de kou, kan het nodig zijn om voor de terugweg even wat bij te laden.
 
Volgende week staat de eerste skitrip op het programma richting "les 2 vallees", Val Thorens. We vertrekken vanuit Antwerpen en de route ziet er op dit moment als volgt uit :
- Antwerpen > supercharger Nijvel
- Nijvel > supercharger Metz
- Metz > supercharger Chambéry
- Chambéry > Val Thorens > na snowboarden weer terug naar supercharger Chambéry en in de omgekeerde volgorde weer terug...

Iemand deze trip (of gelijkaardig) ook al gedaan, zijn er betere alternatieven?

Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen! Heb deze trip zelf ook voor in de voorjaarsvakantie staan. Chambery heeft maar 2 stalls dus met een beetje pech kan dat een lange stop worden (100% laden?).

Lijkt me dat chambery => Val Thorens makkelijk te doen moet zijn met maar 113km heen/113 km weer terug. Met een 100% lading heb je dan bijna 160km als reserve..
 
Ik wil met Oudjaar naar m'n ouders in Frankrijk, bij La Chatre. Nu heb ik niet zo'n zin in omrijden via Tours (SC) maar de afstand Senlis (Parijs) - La Chatre is me te groot... met koud weer wordt dat wel erg langzaam rijden.

Nu is er ook nog een type-2 lader als optie... In Orleans zijn er enkele zoals deze: Centre Leclerc - Fleury-les-Aubrais: charge point in Fleury-les-Aubrais

Weten jullie of je daar een pasje voor nodig hebt? Waarvan? Hoe kom ik daar aan? Zijn er veel verschillende aanbieders in Frankrijk of hebben ze daar ook zoiets moois als TNM waarmee ik met 1 pas overal terecht kan...?
 
Ik wil met Oudjaar naar m'n ouders in Frankrijk, bij La Chatre. Nu heb ik niet zo'n zin in omrijden via Tours (SC) maar de afstand Senlis (Parijs) - La Chatre is me te groot... met koud weer wordt dat wel erg langzaam rijden.

Nu is er ook nog een type-2 lader als optie... In Orleans zijn er enkele zoals deze: Centre Leclerc - Fleury-les-Aubrais: charge point in Fleury-les-Aubrais

Weten jullie of je daar een pasje voor nodig hebt? Waarvan? Hoe kom ik daar aan? Zijn er veel verschillende aanbieders in Frankrijk of hebben ze daar ook zoiets moois als TNM waarmee ik met 1 pas overal terecht kan...?

Zo te lezen in het commentaar werkt deze laadpaal alleen met een klantenpas van LeClerc die je bij de klantenservice kunt laten maken. Maar, de dames bij de klantenservice zijn nog niet zo bekend met de procedure, en het lijkt een heel gedoe met kentekenpapieren van de auto en zo, dus het is maar de vraag of ze het voor je in orde kunnen maken...

Verder is het voor zover ik kan zien nog een beetje behelpen in Frankrijk met meerdere passen etc. misschien kan iemand anders met meer ervaring daar iets over zeggen...
 
Hoe plannen jullie je vakantieroute?
Met EVtripplanner, of etappe voor etappe met de hoogteprofielen van daglievemensen...
Welke site is meest realistisch?
Voor het overzicht gebruik ik SuperCharge.info Ik begin dan met vertrekpunt en bestemming in te geven. Op basis van de voor gestelde route kies ik de SuC's uit die ik wil gaan gebruiken. Vervolgens check ik op daglievemensen per etappe hoeveel km ik in de accu moet hebben om het te halen. Dit doe ik voor verschillende verbruiken. Hier maak ik een tabelletje van voor onderweg. Bij vertrek na het laden weet ik dan of ik op moet letten of door kan rijden :)
Afstanden SuC's.JPG

Oranje is krap, rood is niet haalbaar.
 
Kijk hier is over nagedacht. Thanks!, dit ga ik voor mijn wintersport ook doen.
Ik moet naar koningsleiten en dat zal wel de oer route worden. (Alphen aan den Rijn > Zevenaar > Wilnsdorf > Bad Rappenau > Jettingen Scheppag > Irschenberg > Koningleiten)
of alternatief ( Alphen > Urmond > Mogendorf > Satteldorf > Irschenberg > Koningsleiten)
Als iemand een ander goed alternatief weet hoor ik dat graag natuurlijk :biggrin:


Voor het overzicht gebruik ik SuperCharge.info Ik begin dan met vertrekpunt en bestemming in te geven. Op basis van de voor gestelde route kies ik de SuC's uit die ik wil gaan gebruiken. Vervolgens check ik op daglievemensen per etappe hoeveel km ik in de accu moet hebben om het te halen. Dit doe ik voor verschillende verbruiken. Hier maak ik een tabelletje van voor onderweg. Bij vertrek na het laden weet ik dan of ik op moet letten of door kan rijden :)
View attachment 65119
Oranje is krap, rood is niet haalbaar.
 
Kijk hier is over nagedacht. Thanks!, dit ga ik voor mijn wintersport ook doen.
Ik moet naar koningsleiten en dat zal wel de oer route worden. (Alphen aan den Rijn > Zevenaar > Wilnsdorf > Bad Rappenau > Jettingen Scheppag > Irschenberg > Koningleiten)
of alternatief ( Alphen > Urmond > Mogendorf > Satteldorf > Irschenberg > Koningsleiten)
Als iemand een ander goed alternatief weet hoor ik dat graag natuurlijk :biggrin:

In feite kunnen beide routes mits Mogendorf er ook echt is. Is volgens mij nu nog in permitfase.

Het beste is het om aan de hand van de verkeerssituatie (en verwachtingen) op die dag je route te bepalen. Maar laten we zeggen, de eerste is in ieder geval een "beproefde route".
 
Thanks,
Heb ook het gevoel dat 'daglievemensen' net even dichter bij de werkelijkheid zit dan EVtripplanner...

Voor het overzicht gebruik ik SuperCharge.info Ik begin dan met vertrekpunt en bestemming in te geven. Op basis van de voor gestelde route kies ik de SuC's uit die ik wil gaan gebruiken. Vervolgens check ik op daglievemensen per etappe hoeveel km ik in de accu moet hebben om het te halen. Dit doe ik voor verschillende verbruiken. Hier maak ik een tabelletje van voor onderweg. Bij vertrek na het laden weet ik dan of ik op moet letten of door kan rijden :)
View attachment 65119
Oranje is krap, rood is niet haalbaar.
 
Maar het heeft volgens mij niets met de temperatuur nu te maken. De getallen in het overzicht van HWS geven de typical range aan bij een bepaald verbruik en niet de afstand. Je kunt je wel afvragen of de eerste paar kolommen (verbruik 200, 220 Wh/km) haalbaar zijn in de winter zonder achter vrachtwagens te rijden, maar daar staan geen oranje waardes tussen dus dat lijkt wel safe. :)
 
Last edited:
Maar het heeft volgens mij niets met de temperatuur nu te maken. De getallen in het overzicht van HWS geven de typical range aan bij een bepaald verbruik en niet de afstand. Je kunt wel je wel afvragen of de eerste paar kolommen (verbruik 200. 210, 220 Wh/km) haalbaar zijn in de winter zonder achter vrachtwagens te rijden, maar daar staan geen oranje waardes tussen dus dat lijkt wel safe. :)
Ik maak ze alleen voor een roadtrip. Je weet dan hoe een voorafgaande etappe is gegaan qua verbruik. 200wh/km is wat Tesla begroot. De andere waarden zijn via jou site berekend. Als ik dan stop om te laden kijk ik hoeveel km ik in de accu moet laden voor de volgende etappe. Daarbij hou ik dan rekening met wat het verbruik ervoor was. Stel de stop duurt langer dan nodig dan weet ik dat ik wat harder kan rijden. Ben ik het wachten zat dan zal ik het rustiger aan moeten doen.

Op dit moment maken we ons, ik, nogal druk over de range bij dit koude weer. Bij een roadtrip heeft dit minder invloed denk ik omdat de accu warm zal zijn en blijven.