Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn mannen van 7 en 11 nog niet horen klagen, integendeel. Geef nog eens gas pap! Tis dat mijn vrouw niet goed tegen deze kermisattractie kan :). Grootste rit was ook nog maar 2 uurtjes. Kids hebben dan ieder een Ipad met een filmpje, dat ging met de Audi ook altijd prima. Van de zomer maar eens zien naar Kroatie en Italie. Heeft iemand trouwens al een deftige bevestiging voor de Ipad aan de hoofdsteun van de voorstoel gevonden?
 
Als die achterbank nou eens wat comfortabeler was, dan was het echt geen probleem die lange ritten...


Mijn plan is om in het nieuwe jaar i.s.m. Ellermeyer de achterbank onder handen te nemen.
Mijn kinderen zijn 9 en 13, dat is nog te doen, maar mijn vrouw en ik kunnen onmogelijk achterin zitten.

Zie ook: OPROEP: Wie wil het prototype van de verbeterde stoel uitproberen ? - Page 4

Op de onderstaande plaatjes kan je zien dat Tesla het gedeelte achterin de zitting heeft verlaagd.
Ook heeft de rug meer S-vorm gekregen en zijn de hoofdsteunen veel groter.

Afbeelding 689.jpg
Afbeelding 688.jpg
 
Last edited:
Mijn plan is om in het nieuwe jaar i.s.m. Ellermeyer de achterbank onder handen te nemen.
Mijn kinderen zijn 9 en 13, dat is nog te doen, maar mijn vrouw en ik kunnen onmogelijk achterin zitten.

Zie ook: OPROEP: Wie wil het prototype van de verbeterde stoel uitproberen ? - Page 4

Op de onderstaande plaatjes kan je zien dat Tesla het gedeelte achterin de zitting heeft verlaagd.
Ook heeft de rug meer S-vorm gekregen en zijn de hoofdsteunen veel groter.

View attachment 66834View attachment 66835
Yep dat staat hier ook op de wishlist... Met de D zijn die grotere hoofdsteunen geen luxe om whiplash tijdens het optrekken te vermijden :)
 
Heb de pas afgelopen zomer genomen - noordwaarts. Geweldige ervaring. Toen ik "beneden"kwam was mijn range tov de top met 15 km toegenomen ! Gewoon cc op 80 of zo en je laten zakken.
Ook bij dat soort stijgingen zie je de kracht van de auto. Wagen was vol - dozen wijn etc. Merkte er niets van... blijft gewoon doortrekken, had 200 km/u kunnen rijden.
En je kan bij het eerste tankstation na de afdaling (r noorden) ook nog gratis URstrom bekomen !

IMG_5942.jpg


IMG_5941.jpg


IMG_5945.jpg



Misschien krijg ik ze deze keer toch zover dat we bij de Gotthard de pas nemen in plaats van de tunnel en dan gaat het nog zonder op de metertjes te kijken.

Enjoy!
 
Last edited:
Mijn mannen van 7 en 11 nog niet horen klagen, integendeel. Geef nog eens gas pap! Tis dat mijn vrouw niet goed tegen deze kermisattractie kan :). Grootste rit was ook nog maar 2 uurtjes. Kids hebben dan ieder een Ipad met een filmpje, dat ging met de Audi ook altijd prima. Van de zomer maar eens zien naar Kroatie en Italie. Heeft iemand trouwens al een deftige bevestiging voor de Ipad aan de hoofdsteun van de voorstoel gevonden?
17 uur is echt een uitdaging, voor de passagiers dan:crying:. In een andere auto ook trouwens.
 
Ik heb de trip naar Oostenrijk nogmaals bekeken. De route zevenaar, wilnsdorf, bad rappenau, aichstetetten en dan naar st anton.
Op zich prima maar dat betekent dan wel volgens mij dat je dan meer dan een uur en 20 minuten laadt iedere keer om de maximale range te krijgen.
Dat duurt wat mij betreft veel te lang. Wel dacht ik er aan in bad rappenau te overnachten.

En dan rij ik al volgens onderstaande tabel op eieren. Als ik kijk wat ik nu al verbruik dan is het een struggle om onder de 230kw te komen en dan rij ik echt heel rustig op de snelweg (100 km/u), met optrekken etc. Kan door het koude weer komen en dat het onder weg beter gaat?
Een alternatieve route is de route die ik via ev trip planner kreeg:
zevenaar, Kamen, Wilnsdorf, Hirschberg,
Satteldorf
Aichstetten
St Anton.
Afbeelding4.gif









Kan ik dan beter de route van de evvplanner nemen en dat ik dan meer kan doorrijden en dan iedere keer snel opladen bij de SC's? OF de traditionele route volgen en rustiger aan doen? Weet niet wat wijsheid is, kan ook niet goed inschatten hoe snel het opladen gaat voor de 6 stops. Er zijn wat tegenstrijdige berichten over hoe snel een 60 kw laadt.
 

Attachments

  • Afbeelding2.jpg
    Afbeelding2.jpg
    69.5 KB · Views: 283
Ik heb jouw route in de zomer met mijn 60kw gedaan. Dat vond ik wel lang wachten bij de superchargers. En ik kom net uit de sneeuwstorm terug uit Oostenrijk, dan haal je wilnsdorf bad rappenau zeker niet. Zelfs met een snelheid van 100 a 110 km p u kom ik al op 230 a 240 kw verbruik, waar ik in de zomer rond de 200 zat. Dus plan zeker het omrijden via extra superchargers in.
 
Vorige winter naar Fieberbrunn via Wilnsdorf - Bad Rappenau - Jettingen. Heenreis voorzichtig begonnen (120 -130 km per uur), geen probleem, alle trajecten goed te doen qua range. Terugreis zelfde route, stukken 160 - 180 km gereden, ook geen probleem. Was wel geen echte "winter". Elk traject rustig beginnen, naarmate de reis vordert zie je wat je over hebt en dus kunt gebruiken om sneller te rijden. De sport is om met weinig km over te arriveren... Overigens ook dezelfde ervaring met trips naar Parijs, Londen, Strassbourg en Groningen.

- - - Updated - - -

Morgen naar Berlijn om daar de jaarwisseling te vieren met vrienden.
Route: SuC Kamen (173 km) - SuC Lauenau (156 km) - SuC Hohenwarsleben (163 km) - Berlin.
Relatief korte trajecten, dus ofwel gas/stroom er op en 'linker fahrbahn', ofwel 'mittel fahrbahn' en laadstation overslaan. Ik ga voor optie 1.
 
Vorige winter naar Fieberbrunn via Wilnsdorf - Bad Rappenau - Jettingen. Heenreis voorzichtig begonnen (120 -130 km per uur), geen probleem, alle trajecten goed te doen qua range. Terugreis zelfde route, stukken 160 - 180 km gereden, ook geen probleem. Was wel geen echte "winter". Elk traject rustig beginnen, naarmate de reis vordert zie je wat je over hebt en dus kunt gebruiken om sneller te rijden. De sport is om met weinig km over te arriveren... Overigens ook dezelfde ervaring met trips naar Parijs, Londen, Strassbourg en Groningen.

- - - Updated - - -

Morgen naar Berlijn om daar de jaarwisseling te vieren met vrienden.
Route: SuC Kamen (173 km) - SuC Lauenau (156 km) - SuC Hohenwarsleben (163 km) - Berlin.
Relatief korte trajecten, dus ofwel gas/stroom er op en 'linker fahrbahn', ofwel 'mittel fahrbahn' en laadstation overslaan. Ik ga voor optie 1.

Ik ben wel jaloers... Ik zit nu in Frankrijk, en daar zijn de afstanden nogal groot. Erger nog, als je een SuC met een ander moet delen, sta je lang te laden.
 
Trips naar Parijs via Nivelles en Senlis: tijdelijke SuC's (2 posts) met relatief weinig vermogen.
In Londen dezelfde situatie: als je als 2e inplugt krijg je ca. 25% vermogen.
Pas als degene die voor je ingeplugt heeft vertrekt, ga je naar 100% (of 75% als er weer iemand anders inplugt).
Volgens een 'realy Englishmen, driving a Model S' is dit het geval bij alle Londense SuC's.
 
Ik heb de trip naar Oostenrijk nogmaals bekeken. De route zevenaar, wilnsdorf, bad rappenau, aichstetetten en dan naar st anton.
Op zich prima maar dat betekent dan wel volgens mij dat je dan meer dan een uur en 20 minuten laadt iedere keer om de maximale range te krijgen.
Dat duurt wat mij betreft veel te lang. Wel dacht ik er aan in bad rappenau te overnachten.

En dan rij ik al volgens onderstaande tabel op eieren. Als ik kijk wat ik nu al verbruik dan is het een struggle om onder de 230kw te komen en dan rij ik echt heel rustig op de snelweg (100 km/u), met optrekken etc. Kan door het koude weer komen en dat het onder weg beter gaat?
Een alternatieve route is de route die ik via ev trip planner kreeg:
zevenaar, Kamen, Wilnsdorf, Hirschberg,
Satteldorf
Aichstetten
St Anton.
View attachment 67450









Kan ik dan beter de route van de evvplanner nemen en dat ik dan meer kan doorrijden en dan iedere keer snel opladen bij de SC's? OF de traditionele route volgen en rustiger aan doen? Weet niet wat wijsheid is, kan ook niet goed inschatten hoe snel het opladen gaat voor de 6 stops. Er zijn wat tegenstrijdige berichten over hoe snel een 60 kw laadt.

Met een 60 kWh accu duurt het laden precies twee keer zo lang als met een 85 kWh accu. Het is belangrijk om met zo weinig mogelijk lading bij een Suc aan te komen. In de winter is dat best riskant. Ik snap best dat je steeds vol laadt ook al duurt dat lang.
 
Ik ben wel jaloers... Ik zit nu in Frankrijk, en daar zijn de afstanden nogal groot. Erger nog, als je een SuC met een ander moet delen, sta je lang te laden.

Het kan veel slechter... Ik zit nu in Spanje, hier kan ik niet eens een SuC delen!

En de afstanden zijn ook hier nogal groot!

Vandaag zijn wij overigens gaan skiën, dus de bergen in gegaan naar 1500 m hoogte. Het gemiddelde verbruik op deze klim zat op 670 Wh/km. Op de terugweg naar beneden was dat 178 Wh/km. In de min, wel te verstaan!
 
Morgen naar Berlijn om daar de jaarwisseling te vieren met vrienden.
Route: SuC Kamen (173 km) - SuC Lauenau (156 km) - SuC Hohenwarsleben (163 km) - Berlin.
Relatief korte trajecten, dus ofwel gas/stroom er op en 'linker fahrbahn', ofwel 'mittel fahrbahn' en laadstation overslaan. Ik ga voor optie 1.

Heb ik eind november gedaan en verbruik was ca 250 Wh/km. En niet vol gas gegeven, want dan had ik nog te weinig range (niet overal helemaal vol geladen). Op terugweg wilde ik een SuC overslaan, maar haalde dat niet door het verbruik. Totale duur van de reis was 9 uur (Amsterdam - Berlijn Centrum). Toch best lang voor 670 km.
 
Originally Posted by basvk
Bittere koude... gebrek aan licht... sombere mensen... kliekjes... werk... ik zou heel langzaam terugrijden als ik jou was... stel het nog zoveel mogelijk uit...

(wij hadden eigenlijk nu in Nice moeten zijn maar dat ging om (positieve) familieredenen niet door, dus lichte afgunst hier )



Langzaam terugrijden is wel een understatement. Deed ik met m'n fossiel de 1200km in 10-12 uur nu was heen 18 en terug 17 uur. Da's toch wel een hele zit met t gezin. Die sliepen normaal s'nachts door met 1 of 2 stops maar met 6 stops was er weinig nachtrust bij. Terug dus maar overdag gegaan, ging iets beter. Wat ook opviel is dat de SuC niet echt op Teslawaardige plaatsen staan in Frankrijk. Metz is s'nachts een ideale overval plaats. Leeg parkeerterrein, geen toiletten of iets te drinken of eten. Als je hiervandaan naar Urmond of Nivelles wil sta je er toch gauw 1:15 uur. En dan met samengeknepen billen en 100km/u de Ardennen door. Beide keren net gehaald maar het verbruik onder de 250wh/km krijgen is geen eenvoudige opgave. Nancy is een aardige stop bij een Ibis Styles hotel, 4 permanente SuC's en ook s'nachts nog wat te krijgen. Nuits-Saint-Georges is een 3e rangs hotel wel 24/7 koffie en toilet maar lunch en diner wordt maar heel beperkt geserveerd. Op de terugweg een bakker op t industrieterrein naast het ibishotel gevonden, dit lijkt me al een veel betere plek voor de SuC. Bakker had lekkere sandwiches en koffie maar is maar beperkt open. Vienne ook Ibishotel, was ok. Nîmes is op de vuilstortplaats van het industrieterrein is helemaal niks, geen toiletten of restaurants. Kortom hier valt nog veel te verbeteren want zonder Tesla waren dit zonder uitzondering plekken waar ik nimmer kom. Misschien ben ik verwend maar locaties met enige allure vind ik beter passen bij Tesla, net als de auto zouden dit plekken moeten zijn waar je GRAAG wilt stoppen en je niet onveilig voelt of je vrouw moet vragen maar ergens in een hoekje te gaan pissen.
 
Zondag rond 08:00 uur vertrokken vanaf Utrecht naar Londen. Perfect te doen zonder grote vertragingen. Na 200 km geladen bij Gent. Bij aankomst stond er een zwarte aan de lader. Paste er dus prima naast. Na een sanitaire stop en een koffie in t naastgelegen Holiday Inn Express weer met een volle lading de weg op naar Calais (ca 150 km). Na een wachttijd van ca 30 min konden we inchecken en een simpel broodje nemen bij t 'restaurant'. Broodje hadden we nog niet op of de eerste call stond op de borden. Rustig naar de auto richting de trein. 15 min later reden we de trein in op weg naar onze destination. Gelukkig hebben ze die Tesla niet breder gemaakt want aan weerskanten heb je nog een paar centimeter maar goed te doen.
De tunnel ging prima waarna we naar onze (niet noodzakelijke) tussenstop Maidstone reden. Mooi nieuw aangelegen superchargers waarvan je in t begin denkt in de middle of nowhere te zijn. Het paadje achter de stalls gaat echter naar t naastgelegen Holiday Inn waar je eventueel een drankje kan doen. Daarna is het nog maar een klein stukje naar downtown Londen. Vanaf de terminal in Folkstone is t ongeveer 110 km naar Londen centrum. Door de gigantische hoeveelheid traffic hebben wij er ruim een uur over gedaan om bij onze bestemming at Kings Cross te komen wat dus prima te doen is. 16:30 local time waren we bij onze bestemming. Door de tussenstops kom je echt uitgerust aan wat natuurlijk een prima begin is van een paar intensieve dagen Londen!
De volgende dag met de auto naar Westfield Shopping Center.. Wat een geweldige atmosfeer en prachtige winkels! Uiteraard een plekkie op de superchargers gezocht (Valet parking aanhouden bij binnenkomst, mid level). Wat een heerlijke ontvangst (zie foto's). Mooie hoogglans geschilderde plekken, Tesla logo's en verlichte teksten all around. Bij aankomst stond er een rode reeds te laden en een zwarte tegenover de laadplekken te hunkeren.
Na een paar uur winkelen en een noodzakelijk bezoekje en chat in de Tesla store weer naar de auto. Inmiddels stonden 3 rode naast elkaar en later kwam er nog een zwarte bij. Als je in Londen interessant wil parkeren kan ik je deze parking echt aanraden. Schoon, bewaakt en cheap (ca £ 6.50 per dag).
Wij gaan nog ff een paar dagen genieten waarna we ons opmaken voor de easy terugweg!

8bb5da9770b26502ed3a5937f82e793a.jpg

dbb67e0af79158b8811bdf79ac74f92b.jpg

b623a24cf71d8aad4a6410ebda2a716d.jpg
 
Vandaag nog een toevoeging gedaan op de hoogte pagina: Tesla | Hoogte

Je kunt via een icoontje linksonder naar een pagina gaan waar in plaats van de hoogte grafiek een tabel met verbruiksgegevens staat.


View attachment 66676


De kleuren geven aan of bij een bepaald verbruik de route nog te halen is. Standaard wordt met 380 km typical range gerekend (volle accu), maar je kunt dit getal evt. zelf nog aanpassen:

View attachment 66675

Ik zoek nog naar een mooiere manier om dit te kunnen integreren (liefst in één pagina), maar wilde het wel alvast beschikbaar stellen.

Hi Merijn,

Both this version and the previous one have problems on my iPad. Namely from the moment that the site is entered the display cycles through a weird 'zoom in & out' animation effect. This is with Safari & the latest iOS. The result makes the site unusable.

Any suggestions?

Cheers, Rob.