Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Hi Merijn,

Both this version and the previous one have problems on my iPad. Namely from the moment that the site is entered the display cycles through a weird 'zoom in & out' animation effect. This is with Safari & the latest iOS. The result makes the site unusable.

Any suggestions?

Cheers, Rob.

The home button of the website moves from left (for Tesla half screen) to bottom (for Tesla full screen) at a certain threshold window hight. The window hight seems to be changing on the iPad when in landscape position around the threshold value, causing the home button to keep moving form left to bottom and back. Keep the iPad in portrait position to prevent it from doing that. I will figure out later how to fix this. :)
 
Last edited:
Hi Merijn,

Both this version and the previous one have problems on my iPad. Namely from the moment that the site is entered the display cycles through a weird 'zoom in & out' animation effect. This is with Safari & the latest iOS. The result makes the site unusable.

Any suggestions?

Cheers, Rob.

It is *not* designed for the iPad but the touch screen in the car. :)
So how does it work in the car?
 
Gisteren vanaf Beets naar La Cellette gereden in Frankrijk. Normaal een rit van 850km die ik in 10 uur doe. Nu ben ik een stuk langer onderweg geweest, maar dat vond ik niet zo erg. Je rijdt toch wel erg relaxt in een Tesla!
Wel flink moeten opletten met m'n verbruik, de afstanden tussen de SC's is in Frankrijk hoog. Vooral van Senlis naar Tours is een hele toer ;). Ik kwam met nog 2km bereik aan. Maar ook vanaf Gent naar Senlis is best ver, ook hier kwam ik zo goed als leeg aan. En heel jammer dat er in de buurt van Orleans geen SC is op de splitsing naar het zuiden richting Vierzon. Dit lijkt me toch een cruciale plek. Nu moest ik omrijden via Tours en daarna allemaal binnenwegen. Kostte me gewoon 3 (DRIE!) uur extra. Tesla kan in Frankrijk nog veel verbeteren.

Wat me wel erg opviel, ik had hier op het forum veelvuldig gelezen dat die franse SC's traag zouden laden.... Nou niks van gemerkt! Ik heb niet naar de KW's gekeken maar bij een vrijwel lege accu (85 kWh) begon de SC met 550 km/u te laden! Dit loopt uiteraard terug, langzaam richting de 400 km/u aan het einde. Een tweede Tesla erbij maakte weinig uit, behalve dan dat het transformatorhuisje naast de SC (bij Senlis) keihard begint te blazen (ventilatoren).

Oh, en de SC bij Tours is wel heeeeel erg op stand! Zal zo een paar foto's posten. Dusdanig op stand dat ik geen behoefte had om binnen een drankje te drinken...
Al met al een prima ritje, goed te doen, maar je moet wel echt een andere mindset hebben dan met je ICE! Vrijdag weer naar huis :).

- - - Updated - - -

PMB-20141230-962.jpg
PMB-20141230-961.jpg
 
Last edited:
Inmiddels ben ik er achter dat het heel wat uitmaakt in Frankrijk of je er al eerste staat. Dan krijg je volle bak, en de restjes lijken voor de tweede... Ik heb er ook een heel stuk langer over gedaan dan ooit tevoren (Antibes)
Misschien hebben ze bij Tesla wel berekend dat het sneller gaat als de eerste zo snel mogelijk klaar is zodat de tweede daarna de volle mep krijgt, in plaats van ze ieder de helft te geven? (gok)
 
Oh, en de SC bij Tours is wel heeeeel erg op stand! Zal zo een paar foto's posten. Dusdanig op stand dat ik geen behoefte had om binnen een drankje te drinken...
Al met al een prima ritje, goed te doen, maar je moet wel echt een andere mindset hebben dan met je ICE! Vrijdag weer naar huis :).

- - - Updated - - -

View attachment 67607View attachment 67608

Ha, dat klopt wel! Kop koffie is daar 7 euro. Wij waren daar op een zaterdagavond rond 20 uur en wilden graag iets eten. Restaurant was dicht en wij waren de enigen in de bar. Wij konden nog wel twee bordjes kaas krijgen.

5fb986612d9397ac4219e22e273b43c3.jpg
 
Was ook mijn ervaring in Senlis afgelopen week. En nadat de eerste auto (die stond op pakweg 500 k/u) vertrok kwam er ook geen verbetering in (250 km/u). Heb de auto afgekoppeld, verplaatst en opnieuw aangesloten. Op de terugweg was ik de eerste en ben toen op de "tweede"plek gaan staan... had toen wel volle snelheid... Verplaatsing was niet zo zinvol denk ik -;)

Inmiddels ben ik er achter dat het heel wat uitmaakt in Frankrijk of je er al eerste staat. Dan krijg je volle bak, en de restjes lijken voor de tweede... Ik heb er ook een heel stuk langer over gedaan dan ooit tevoren (Antibes)
 
Inmiddels ben ik er achter dat het heel wat uitmaakt in Frankrijk of je er al eerste staat. Dan krijg je volle bak, en de restjes lijken voor de tweede... Ik heb er ook een heel stuk langer over gedaan dan ooit tevoren (Antibes)

Dat is toch ook het geval bij de "definiteve" SuC's?
Als je "dubbel" op een lader staat, dan krijgt de eerste wat hij nodig heeft (bij +/-0% accu is dat 115kW en dat vermindert naarmate de accu voller is, het overschot is dan voor de tweede tot die (terug) de enige is. Of als er dan nieuwe op plaats 1 komt dan krijgt die de restjes...
 
Dat is toch ook het geval bij de "definiteve" SuC's?
Als je "dubbel" op een lader staat, dan krijgt de eerste wat hij nodig heeft (bij +/-0% accu is dat 115kW en dat vermindert naarmate de accu voller is, het overschot is dan voor de tweede tot die (terug) de enige is. Of als er dan nieuwe op plaats 1 komt dan krijgt die de restjes...

Dat zou heel goed kunnen, maar in BE/NL hebben we de luxe om vrijwel altijd alleen aan een lader te staan. Als je leeg aankomt in Senlis, in de sneeuw, en je zie niet meer dan 30 kW geladen worden, is het een 'beetje' een teleurstelling. Zeker als je daarna hetzelfde meemaakt in Maçon en Orange... De reis duurt dan wel erg lang....
 
It is *not* designed for the iPad but the touch screen in the car. :)
So how does it work in the car?

Don't know. I tend to do my trip planning from the comfort of my armchair. Plus, right now my MS is tucked up in a hotel garage in the centre of Paris where I have no direct access to it and it doesn't have a network connection.

Will be interesting to see how much range it lost, parked for three days down there...

Rob.
 
I have to give top marks to the staff at the Disneyland hotel for their help in getting my S charged. In all honesty I arrived there on Monday having filled up at Senlis and not really needing a charge. But out of principle more than anything else I asked the parking valet if they had a charge point. He said that they did indeed but that it was ICE'd at that moment. He added that he found this very annoying and would arrange to make the charge point available in the evening.

I returned at 8pm or so to find that nothing had changed and expecting to receive a Gallic shrug. But quite the contrary. The valet said that he would do his best to help, even if that meant blocking in the ICE, and so we walked over to the charge point. It turned out to be a 16A 3kW Schuko, but yeah, that would do nicely overnight & the next day. So the guy asked how long my cable was. Since I travel with a 25m extension cable, we could have easily put my S on an unofficial spot, no need to block anyone in. But then the Valet saw that one of the ICE's was valet parked, so he disappeared off, picked up my S and moved the said ICE elsewhere.

We set about connecting up my S, with the extension cable as the UMC wouldn't fit in the charge point, only to find that the charge point was apparently dead. The guy ran off to get his mobile phone charger to test the charge point and confirmed, indeed, no juice. At this point my wife started getting stroppy about not wanting us to miss the evening 'spectacle', so I told the guy I had to run and many thanks for the help. However he said that he would persevere and sure enough a few minutes later my phone informed me that my S was charging.

Chatting to the valet staff next day, they said that there was increasing demand for charge points and that the hotel would have to do something about it. So I guess that in a small way we contributed to the message.

Although in pretty much every other way I hate Disneyland with a passion, at least the parking/charging aspect of it was tolerable. That said, Paris has been nuts the last days with Disney-esque queues for the main attractions. So perhaps its just tourism that I don't like...
 
I have to give top marks to the staff at the Disneyland hotel for their help in getting my S charged. In all honesty I arrived there on Monday having filled up at Senlis and not really needing a charge. But out of principle more than anything else I asked the parking valet if they had a charge point. He said that they did indeed but that it was ICE'd at that moment. He added that he found this very annoying and would arrange to make the charge point available in the evening.

I returned at 8pm or so to find that nothing had changed and expecting to receive a Gallic shrug. But quite the contrary. The valet said that he would do his best to help, even if that meant blocking in the ICE, and so we walked over to the charge point. It turned out to be a 16A 3kW Schuko, but yeah, that would do nicely overnight & the next day. So the guy asked how long my cable was. Since I travel with a 25m extension cable, we could have easily put my S on an unofficial spot, no need to block anyone in. But then the Valet saw that one of the ICE's was valet parked, so he disappeared off, picked up my S and moved the said ICE elsewhere.

We set about connecting up my S, with the extension cable as the UMC wouldn't fit in the charge point, only to find that the charge point was apparently dead. The guy ran off to get his mobile phone charger to test the charge point and confirmed, indeed, no juice. At this point my wife started getting stroppy about not wanting us to miss the evening 'spectacle', so I told the guy I had to run and many thanks for the help. However he said that he would persevere and sure enough a few minutes later my phone informed me that my S was charging.

Chatting to the valet staff next day, they said that there was increasing demand for charge points and that the hotel would have to do something about it. So I guess that in a small way we contributed to the message.

Although in pretty much every other way I hate Disneyland with a passion, at least the parking/charging aspect of it was tolerable. That said, Paris has been nuts the last days with Disney-esque queues for the main attractions. So perhaps its just tourism that I don't like...
Nice :) Now just for fun, compare the prices for Disney hotels+entry around new year with the prices for mid January... The price is directly correlated with the length of the queues... (And in my opinion inversely correlated with the amount of fun you'll have)
 
Zo, de tweede SuC van de dag. Vanochtend hadden wij Saintes, nu zitten wij bij Tours. Wij hebben een volle lading nodig, Senlis ligt bijna 290 km verder en ik wil kunnen doorrijden.

Het hotel bij SuC tours (Art Hotel) is best grappig. Wij zitten nu (net als op de heenweg) alleen aan een loungetafel. Ik ben benieuwd of hier ooit andere gasten komen!
 
Voor de mensen die zich nu afvragen of hij Senlis inmiddels gehaald heeft.. jazeker - ik kwam Daniel begin van de avond hier tegen.. Leuk om een mede forumlid van het eerste uur tegen het lijf te lopen -;)
Jammer dat er hier nog maar twee SuC's staan, moest een half uur wachten. Er staat ook nog een Type 2 laadpunt (2 zelfs) maar kreeg deze met een van mijn pasjes niet aan de praat.

Zo, de tweede SuC van de dag. Vanochtend hadden wij Saintes, nu zitten wij bij Tours. Wij hebben een volle lading nodig, Senlis ligt bijna 290 km verder en ik wil kunnen doorrijden.

Het hotel bij SuC tours (Art Hotel) is best grappig. Wij zitten nu (net als op de heenweg) alleen aan een loungetafel. Ik ben benieuwd of hier ooit andere gasten komen!
 
Voor de mensen die zich nu afvragen of hij Senlis inmiddels gehaald heeft.. jazeker - ik kwam Daniel begin van de avond hier tegen.. Leuk om een mede forumlid van het eerste uur tegen het lijf te lopen -;)
Jammer dat er hier nog maar twee SuC's staan, moest een half uur wachten. Er staat ook nog een Type 2 laadpunt (2 zelfs) maar kreeg deze met een van mijn pasjes niet aan de praat.

Die gewone laadpalen zijn als back-up voor mocht de SuC defect zijn. Is in Nivelles ook zo.
 
Vorig jaar in het wintersportappartement een verlengsnoertje ingeprikt naast het koffiezetapparaat.
Geen SuperCharging, maar meer dan voldoende om daarmee op en neer naar de lift te kunnen rijden, en met volle lading de terugreis te beginnen.

Moet je dan nog je ampère in de auto aanpassen zodat ie op t stopcontact kan laden? En wat voor kabel gebruik je daarvoor?
 
Voor de mensen die zich nu afvragen of hij Senlis inmiddels gehaald heeft.. jazeker - ik kwam Daniel begin van de avond hier tegen.. Leuk om een mede forumlid van het eerste uur tegen het lijf te lopen -;)
Jammer dat er hier nog maar twee SuC's staan, moest een half uur wachten. Er staat ook nog een Type 2 laadpunt (2 zelfs) maar kreeg deze met een van mijn pasjes niet aan de praat.

Ik heb op mijn trip ook veel te veel staan wachten (Senlis, Macon, Vienne). Er is véél te weinig capaciteit in Frankrijk om soepel lange afstanden af te leggen. Of, beter gezegd, ik had het me anders voorgesteld. Daar komt dan nog bij dat het geleverde vermogen enorm verschilt. Ik heb op een aantal plekken niet meer dan 30Kw gehad, en dan sta je dus ECHT lang te wachten. Op alle plekken hoor ik wel van de eigenaren dat ze 'binnenkort' worden uitgebreid, maar dat e.e.a. afhankelijk is van de diverse overheden, de EDF, etc. Met andere woorden - kan nog even duren.

Overigens sprak ik een Frans Tesla eigenaar die recent in Nijvel 5 Tesla's voor zich had, die was niet blij.... Mooi dat het daar nu wordt opgelost. Dat is ook een echt knooppunt in de route.

Ik heb nu 19 uur gedaan over een trip waar ik normaal 14 uur over doe (1350 km naar Zuid Frankrijk). We hebben onderweg zelfs een overnachting ingepland omdat het allemaal te lang duurde. Door het slechte weer, o.a. bergop in de Rhone vallei met wind tegen (Mistral) gebruik je veel meer dan normaal. Kost een extra stop, en je moet dus ook langer laden. In veel gevallen dan ook nog met een sukkelgangetje om de volgende stop te halen, in de hoop dat je er terecht kunt. Verder ben ik ook de eerste asociale Tesla eigenaren tegengekomen die rustig bleven zitten lunchen terwijl ze helemaal waren volgeladen. Die lieten mij dus gewoon een half uur wachten zonder hun auto te verzetten. Aandringen leverde zeer boze blikken op. Ik vrees dat dit in de toekomst alleen nog maar erger wordt.

Natuurlijk kun je zo'n trip niet één op één met een ICE vergelijken, maar dat is allemaal te veel van het goede. Ik ga niet meer in een vakantieperiode zo'n trip maken (met 6 stops) totdat overal voldoende capaciteit is. Ik denk ook dat er in de toekomst een stuk slimmer moet worden omgegaan met de info over Superchargers. In Parijs (Autolib) hebben ze een mooi systeem waarbij je kunt zien of er een charger vrij is en eventueel kun je die reserveren (tot een maximale tijd van te voren). Dat maakt het plannen een stuk eenvoudiger.

Blogpost met meer details volgt.

--- Update ---
In het kader van goed voornemen om op sociale media wat meer positiviteit te verspreiden: De mooiste locatie met supercharger die ik ben tegengekomen is die in Frejus. Prachtig Chateau, met een schitterend restaurant.
Was nu gesloten, maar is op zich al bijna een vakantie waard!

IMG_2181 (2).jpg
IMG_2182 (2).jpg
 
Last edited: