Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Achern -> Egerkingen is 181 km? Hoe dat zo dat je aan een vrachtauto moest slipstreamen? en 12 uur in Basel, ik heb 10 uurtjes gerekend vanaf Rotterdam -> Egerkingen Is dat te positief?
Achern-Egerkingen is inderdaad 181 km, ik vermoed echter dat Andre68 Achern overgeslagen heeft en vanuit Hirschberg rechtstreeks naar Egerkingen gegaan is. Ongeveer 320km.

- - - Updated - - -

- - - Updated - - -

Vanochtend om 6 uur in Egerkingen met 4 Nederlandse Tesla's. 2 overnachtend in Mövenpick en 1 andere Tesla die ook kwam opladen.
Heenreis vorige week stond ik 's middags met zijn vieren bij Egerkingen met een Deen, een Belg en een Zwitser.
Alleen in Martigny, 1 Hollander in Achern en nu alleen in Hirschberg. rustig dus. Wel vroeg vertrokken.
 
Voor ons was Oud-Beijerland - Basel 12 uur. Wat vertraging / file onderweg, en half uur minstens extra wachttijd Wilnsdorf. Dat zou een uurtje moeten schelen, reken op 11 uur, dan moet je safe zitten. Ik snap Achern-Egerkingen ook niet, tegenwind, maar hooguit kracht 4. De hele reis tot nu toe gemiddeld op 290wh/km. Naar achern reed ik groot stuk 150 met 310wh...
 
Dat komt door het "delen". Kennelijk is de "ander" al redelijk vol anders begin je met iets van 26 kW

Bedenk ineens, hoe zal het in Frankrijk zijn met de 2 stalls per SuC?

Just back from Provence. The only real problem is Nuits Saint George. We arrived there at 12:30am this morning to find both chargers in occupied by NL Tesla's - but only one charging! Grrrrr....

No one to be seen in the hotel so I asked at the desk and they were very helpful. Called one of the rooms & a guy came down and moved off the SuC. But in the 60 mins I was charging, the other Tesla just sat there.... Talk about bloody antisocial.

Both ways Nuit SG was a bottleneck, even in the dead of night. Needs urgent expansion.

I also noted that Metz was very slow, only 75kW @ 50% with one car connected. By comparison, Nancy was pushing out around 100kW @ 50%. Viennes was also fairly slow.

The southern leg is actually quite good now. Bandol to Orange is around 160,. Orange to Viennes is 190, Viennes to Nuits SG 190. This means its possible to sprint from SuC to SuC & charge to 80%. Pretty ideal.

But Nuits to Metz was too far in last night's storm, so I had to route via Nancy., then Metz. What's really needed is a SuC in Luxembourg. Then Metz could be skipped.

Driving through the night in the Tesla is perfect. Drive for 90-120mins, snooze for 45-60 mins. Even with the storm & having to drive slowly over the Ardennes, we got home in 10:50 driving time plus 4:20 charge time.

Now time for a few hours in bed...
 
Nu in Wilnsdorf, net 1 Tesla weg en 6 Tesla's gestart aan de laders. 2 laders buiten gebruik. 2 geladen Tesla's op parkeerplaats en 4 wachtenden. Volle bak dus met 10 Tesla's in Wilnsdorf.
Tesla medewerkers met 4 Tesla's onderweg naar Zwitserland dragen bij aan deze topdrukte.
Onze stal laad met 130 km/u, moet 100%, dat gaat dan 3 uur duren. Dat is geen snelladen, maar jezelf verbijten.
Edit: Gelukkig blijkt hij langzaam steeds sneller te gaan tot 225 km/u na een uur.
Hoop dat anderen sneller laden.

Eten in Maxi wegrestaurant hier zeer betaalbaar, maar al onze gerechten waren veeeeel te zout. Spaghetti met pesto was bijna niet eetbaar zo zout.
 
Last edited:
Just back from Provence. The only real problem is Nuits Saint George. We arrived there at 12:30am this morning to find both chargers in occupied by NL Tesla's - but only one charging! Grrrrr....

No one to be seen in the hotel so I asked at the desk and they were very helpful. Called one of the rooms & a guy came down and moved off the SuC. But in the 60 mins I was charging, the other Tesla just sat there.... Talk about bloody antisocial.
I would say they really earned themselves a nasty sticker!!!
 
Hi Rob, nice sheet. If possible I would like to have a copy to play with. For me it was not possible to drive the speedlimit. We travelled with 2 addults, 3 kids, full luggage and temperature was just below zero as I remember well. What was your "load" and temperature?

You can find my spreadsheet here: https://dl.dropboxusercontent.com/u/56093827/Tesla%20Trip%20Provence%20Feb%2015.xlsx

It contains all the data from our most recent trip to Provence and outbound data from October - somehow I managed to lose the return data from October, problem with Excel on my iPad, I suspect.
 
Gisteren Grindelwald-Brussel gereden. Hier wat ervaringen:

1. 'Vampire loss' : ik kon niet laden in Grindelwald, waar ik een week eerder was toegekomen met 236 km autonomie. Na één nacht in een garage (rond het vriespunt) was ik 12km kwijt. Heb de wagen dan maar in een soort anti-vampire mode gezet: energy saving on, range on, preconditioning off (natuurlijk), always connected off, auto-present handles off, remote connect off, alarm off. Daarmee had ik nog maar 4 km verlies per dag. Geen idee of het 'alarm off' veel hielp...

2. Met 201 km vertrokken uit Grindelwald (ik heb de wagen niet laten voorverwarmen, geen idee of dat goed of slecht zou geweest zijn voor de range...). De afdaling naar Interlaken viel alvast mee, na 20 km had ik nog steeds 200 km autonomie (en een 'projected range' van 999 km; zou leuk geweest zijn natuurlijk).

IMG_0548.JPG


3. Heb onderweg het geluk gehad dat ik steeds aan volle snelheid kon laden, maar ben toch heel aangenaam verrast dat de haltes absoluut niet storend werken:

- 45 min. ontbijt in Egerkingen (kwam er aan met 50 km autonomie, geladen tot 360)
- 30 min korte lunch in Nancy (kwam er aan met 60 km autonomie, geladen tot 290)
- 30 min surfen/mailen/bellen in Metz (kwam er aan met 180 km autonomie, geladen tot 360 - was de enige wagen daar, maar toch haalde ik niet de 550 km/u die ik in Metz als eens gehaald heb - strange)

en ik kwam na 10 uur aan in Brussel met nog 45 km autonomie over. Mijn vrouw heeft er met haar Mini 9 uur over gedaan, dus amper een uur minder. Het viel me trouwens op bij een stop in Wanlin dat ICE's op een zaterdag in de krokusvakantie ook af en toe wat geduld moeten hebben bij het "laden":

IMG_0549.JPG


Cash-out voor het traject met de Tesla : 8 EUR :smile: (péage voor een tunnel in de Vogezen).
 
Last edited:
Mijn ouders zijn ook veilig aangekomen in Z-Frankrijk. Ze zijn in 2 dagen gereisd. Overnacht in Gent, en Mende. Werd op een gegeven moment nog erg spannend met nog maar 8 km range bij de lunch. Dit terwijl mijn moeder graag een minimum van 70km aanhoudt. Ze weigerde toen verder te reizen en stuurde m'n vader alleen op pad............ met een jerrycan:redface:. De Tesla staat thuis aan de lader:biggrin:.