Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Thx voor het advies!

- - - Updated - - -

Normaliter vind ik het zelf wel prettig om regelmatig een korte stop te maken. Echter nog 1 aanvullende stressfactor...Range anxiety vs mopperende kinderen op de achterbank :cursing:. We hebben een tweeling van 2 jaar en 4 maanden achterin zitten. Dus we rijden s nachts rond 4:30 a 5.00 thuis weg (de kids slapen meestal tot een uur of 8 a 8.30). Vandaar dat ik overwoog om het eerste deel ineens door te rijden naar Metz. Misschien wel iets langzamer, maar zo lang de auto rijdt slapen de kinderen heerlijk achterin. En dan zitten de eerste bijna 400 km er al weer op en kunnen we in Metz bij het hotel rustig ontbijten.

371 km is erg veel. Dat kan maar dan moet je vanaf het uitrijden van de straat de groene lijn in de gaten houden. Waarschijnlijk zul je de planner moeten uitzetten (of SuC's verwijderen) want anders blijft hij je naar Urmond sturen.
Toen wij in oktober in de nacht naar Hongarije reden hebben mijn kinderen twee SuC'stops doorgeslapen. Ik zou echt gewoon even bij Urmond stoppen als is het voor 10 minuten.
Het is ook mijn ervaring dat de kinderen vroeger wakker werden omdat de constante brom en trilling van de motor wegviel en alles stil werd. Dat verschil is nu veel minder groot en daarom is er grote kans dat ze gewoon doorslapen.
En stel dat ze toch ergens halverwege wakker worden, dan heb je de stress van hen en de stress dat je niet door kunt rijden gecombineerd ;)
 
Heren,

Ik heb wat advies nodig en hoop dat jullie zo erkentelijk zijn om mij te helpen. Ik ga half juli naar Zuid Frankrijk en Noord Italië. Ik ben stevig aan het voorbereiden, maar heb nog een aantal vragen:
1. Ik denk dat de beste route via Duitsland gaat voornamelijk ivm de beperkte capaciteit van de SuC's in FR en slechte faciliteiten daar. Mee eens?
2. Zijn er naast Egerkingen (In Zwitserland) nog andere SuC's waar vlakbij overnacht kan worden?
3. Ik zal op locatie ook moeten laden. Dit zijn vooral B&B's em agriturismo's. Die liggen veelal afgelegen. Ze hebben allemaal een stopcontact wat ik kan laden (standaard 220), maar mogelijk niet zo stabiel. Is het handig om een andere lader mee te nemen dan die van Tesla? Zo ja, welke is goed?
4. Is het handig om Type 2 - Type 3 laadkabel mee te nemen? Zo ja, welke is goed?

Hartelijk dank voor de hulp!
 
Het is ook mijn ervaring dat de kinderen vroeger wakker werden omdat de constante brom en trilling van de motor wegviel en alles stil werd. Dat verschil is nu veel minder groot en daarom is er grote kans dat ze gewoon doorslapen.
En stel dat ze toch ergens halverwege wakker worden, dan heb je de stress van hen en de stress dat je niet door kunt rijden gecombineerd ;)

Oke, ik ben overtuigd!:biggrin:
 
@Wallien:
1. Ik denk dat de beste route via Duitsland gaat voornamelijk ivm de beperkte capaciteit van de SuC's in FR en slechte faciliteiten daar. Mee eens?
Eens.
2. Zijn er naast Egerkingen (In Zwitserland) nog andere SuC's waar vlakbij overnacht kan worden?
Wij hebben in Egerkingen overnacht. Niet verder gekeken. Prima bevallen en in één dag goed te halen.
3. Ik zal op locatie ook moeten laden. Dit zijn vooral B&B's em agriturismo's. Die liggen veelal afgelegen. Ze hebben allemaal een stopcontact wat ik kan laden (standaard 220), maar mogelijk niet zo stabiel. Is het handig om een andere lader mee te nemen dan die van Tesla? Zo ja, welke is goed?
Afelopen zomer naar omgeving St. Tropez geweest, alleen via SuCs geladen. Prima gegaan.
4. Is het handig om Type 2 - Type 3 laadkabel mee te nemen? Zo ja, welke is goed?
Hebben we meegenomen, geleend van forumlid. Geen enkele keer gebruikt.

Bovenstaande ervaringen zijn op basis van Zuid-Frankrijk vorige jaar juli, niet Noord-Italiē. Maar zal me verwonderen als dat anders is met de SuC's die er nu zijn! Iig heel veel (voor)plezier gewenst!
 
Tips voor weekje/weekendje Londen:
Vol laden bij Gent en je kunt daarna gelijk door naar Londen. Of als je tijd over hebt voor de boot/trein vertrekt. half vol Gent. Rest bij Calais (zijn nog maar 2 laders, maar voorbereiding voor 8 liggen er al).
Eventueel kun je ook nog bij Maidstone laden. Maidstone is +- 50km vanaf aankomst trein/boot.
Superchargers in Londen zijn er vele. Dus geen noodzaak om bij een hotel te laden.
Supercharger brent cross (2 plekken) is in parkeergarage bij groot winkelcentrum met gratis parkeren. Ook is een underground station (metro) in de buurt, om naar Londen Centrum te reizen.
Supercharger Shepards Bush Westfield is bij een prachtig mooi groot winkelcentrum (8 plekken). Kort parkeren voor laden is gratis, als je naar de slagboom rijd, en meldt dat je alleen kwam opladen met een Tesla (tip van de Tesla shop die in dit winkelcentrum zit). Dagtarief parkeren is 6,50 pond. Ongeveer 8 euro per dag. Underground ook weer op loopafstand voor reizen naar Londen Centrum.
Voor reizen in en om Londen werkt een Oyster chipkaart het beste. Opladen van de chipkaart kan bij elk station.
Geen tol gezien dus ook geen congestion charge gezien. Wel borden gezien, maar geen controle of iets dergelijks.
Navigatie werkt perfect. Zeker als je de weg niet kent zoals in Londen. Houd ook rekening met file's.
Links rijden blijft wel een dingetje natuurlijk, maar het went snel.

Tripje naar Stonehenge. Londen volladen. Naar Stonehenge. Op de terugweg laden bij Reading.

P.S. Zet je dashboard even via de instellingen op mijlen ipv KMh. Dan kan je je ook makkelijker aan de snelheid houden. Namelijk wel veel flitscamera's gezien. Gelukkig geen flits gezien ;-)
 
2. Zijn er naast Egerkingen (In Zwitserland) nog andere SuC's waar vlakbij overnacht kan worden?
Bij vrijwel elke SuC kan je overnachten - kijk even op de Teslamotors website bij de SuC's. Maar waarom beperken tot een SuC ? Hotels krijgen meer en meer ook 11 of 22 kw aansluitingen. Ik heb hier al paar keer overnacht - je kunt laden met rode stekker.


3. Ik zal op locatie ook moeten laden. Dit zijn vooral B&B's em agriturismo's. Die liggen veelal afgelegen. Ze hebben allemaal een stopcontact wat ik kan laden (standaard 220), maar mogelijk niet zo stabiel. Is het handig om een andere lader mee te nemen dan die van Tesla? Zo ja, welke is goed?

Dat is wel een puntje. De UMC is sinds er wat garagebrandjes waren in de US erg gevoelig voor spanningsverschillen gemaakt. Ik was vorig jaar blij de juice booster bij me te hebben. Overigen sta ik nu op vakantie in Frankrijk gewoon met de UMC te laden- 13A ging niet goed, teruggezet naar 12A werkt prima (11 km per uur).

4. Is het handig om Type 2 - Type 3 laadkabel mee te nemen? Zo ja, welke is goed?

Hangt er vanaf of je in de buurt blijft van de SuC's .. zo niet dan zou ik het meenemen. Leclerc (supermarkt) bv heeft gratis 3c laadpalen staan. Ook ee CHAdeMO adapter erbij geeft je extra flexibiliteit.. ben blij deze bij me te hebben want bv hier in Bretagne is het aantal laadmogelijkheden onderweg heel beperkt.. Kijk vooraf op Chargemap om te zien wat de mogelijkheden zijn in het gebied waar je heen gaat... op basis daarvan bepalen welke kabel/adapter je nodig hebt. In Frankrijk heb je dan al vrij snel een Kiwhi pas nodig.Renut/Nissan bieden ook laden aan - soms beperkt tot Chademo (en alleen op openingstijden).

In Italië kan je buiten het SuC gebied goed laden op veel plekken van Hera. Doorgaans 22kw in centra van de steden. Hier heb je wel een Hera RFID voor nodig. App vond ik heel betrouwbaar - volledig en geeft zelfs aan of laadpunt bezet is.Een van de betere apps die ik ken. IKEA heeft in Italie op vel plekken inmiddels ook gratis laden - Typ2 dan weer.
 
Ik heb tot op heden nog geen lange ritten (>300km) gemaakt. Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaring. We wonen in Uden (brabant) en gaan deze zomer naar Zuid Frankrijk (met P85). Ik twijfel of we ineens door rijden naar Metz, of even bijladen in Urmond (110 km). De Website (evtripplanner.com) adviseert het laatste maar geeft aan dat het naar Metz 371 km is, terwijl Google Maps die afstand wat hoger inschat.
Het lijkt mij een probleem dat wanneer ik met een full charge vertrek, ik in Urmond op ongeveer 75% zit, dus snelladen niet veel effect heeft.

Zeker laden! Heb het stuk tussen Urmond en Metz nu voor de 2e keer gedaan. Het is bij mij de etappe die het hoogste verbruik geeft. Als je het niet denkt te redden heb je sinds kort een extra laadoptie in Luxemburg. Die ligt ca. 50km dichterbij maar is helaas een 20km om.
 
Ligt het aan mij (of de Tesla nav) dat Nancy zo ver uit de route is?
Moest een heel stuk door buitenwijken rijden.

De navigatie kiest een route door de stad als je vanuit t noorden komt. Als je daarna je weg vervolgt stuurt ie je 23km over een provinciale route om weer bij de autoroute te komen. Als je goed kijkt en oplet zie je dat er ook een snellere optie is om weer op de autoroute te komen. Je moet dan zorgen dat je de A33 neemt. Deze koos hij bij mij gisteren wel nadat ik geladen had in Nancy richting Metz.
Knipsel.JPG
 
Interessant om volgen, maar bestaat er zo iets dat een algemeen overzicht geeft van alle mogelijke laadplaatsen, hoe de betaling moet en eventuele kabels die vereist zijn en dit per land. Soms zie je het bos niet doorheen de bomen.

Wanneer komt er een universele Europese norm voor opladen electrische wagens met betaling via betaalkaart, zoals in goede oude tijd waar je aan elk station kon betalen.

Zou ons enorm veel kopzorgen kunnen besparen
 
Thx!
Ik had Waze pas aangezet toen het al te laat was. Net als bij Lyon, waar ik ook een kwartier file had door de stad en de periferique had moeten nemen.
Ik ga altijd door de stad, zelfs met file is dat vaak sneller en als je het een beetje uitkient er buiten de spitsen te zijn valt t reuze mee. De weg om Lyon is smal, bochtig en 60km om.

- - - Updated - - -

Interessant om volgen, maar bestaat er zo iets dat een algemeen overzicht geeft van alle mogelijke laadplaatsen, hoe de betaling moet en eventuele kabels die vereist zijn en dit per land. Soms zie je het bos niet doorheen de bomen.

Wanneer komt er een universele Europese norm voor opladen electrische wagens met betaling via betaalkaart, zoals in goede oude tijd waar je aan elk station kon betalen.

Zou ons enorm veel kopzorgen kunnen besparen
Welkom in de wereld van de Early Adopter. Wat jij wilt wensen we allemaal. Over een paar jaar is t vast beter geregeld...
 
image.jpg

Alsnog de gevraagde foto van koge

- - - Updated - - -

Nog een waarschuwing over opladende Denemarken via 220v. We hadden een huisje zonder oplader in de buurt dus ik had helemaal op 220 gerekend. Blijkt dat Denemarken andere aarde geeft (3e pin) en de tesla het niet pikt zonder aarde. Best tricky want elk apparaat doet het verder gewoon dus adapters zijn heel schaars. Uiteindelijk viavia iemand gevonden die een adapter had...anders was legoland bereiken wel eens heel ingewikkeld kunnen worden.....

- - - Updated - - -

Ik ben trouwens helemaal gestopt met de nav zelf SUcs laten kiezen op een roadtrip. D'r klopt zo vaak echt niks van en geeft heel veel stress. Hij heeft elke keer gezegd dat we e
het niet redde en stuurde ons terug naar de SUc. Nergens langzaam gereden en nooit met minder dan 30 aangekomen. Als je de auto goed kent, dan is zelf rekenen + daglievemensen hoogte site veel beter en veel minder stressvol. Zelf nooit range anxiety en door de nav juist wel....
 
Nee helaas, die kende ik al. Dit was 4x flashes rood en ligt aan aarde. Ook gebeld met tesla en werd bevestigd, adapter enige optie. Frankrijk heeft zelfde stekker als Nederland, alleen stopcontact werkt net anders met pin ipv aarde aan zijkant, maar systeem is compatible. Denemarken is half platte half ronde pin.
 
Nee helaas, die kende ik al. Dit was 4x flashes rood en ligt aan aarde. Ook gebeld met tesla en werd bevestigd, adapter enige optie. Frankrijk heeft zelfde stekker als Nederland, alleen stopcontact werkt net anders met pin ipv aarde aan zijkant, maar systeem is compatible. Denemarken is half platte half ronde pin.
Da's goed om te onthouden dan als ik een keer die kant op ga. Mijn broer woont in Stockholm. Hoe kom je aan een geschikte adapter?