Sinds juni vorig jaar eigenaar van een nieuwe Model Y performance en kreeg helaas deze week wat slecht nieuws. KM stand van de wagen momenteel is 12.xxx km.
Al na enkele duizenden km's afspraak gemaakt i.v.m. krakende ophanging voor. Na het uiteindelijke service bezoek vorige maand bleken de draagarmen aan de voorzijde al vervangen te moeten worden. Dit is toen uitgevoerd. Dit was al een domper maar is onder garantie opgelost. Kan gebeuren zou je denken...
Ter info. Wagen staat al sinds delivery in creep stand.
Sinds het natte seizoen al merkte ik verder dat op lage snelheid bij het fysiek remmen tot stilstand én rustig wegrijden, de remmen een <kloenkend> geluid maken. Daar heb ik bij de servicebeurt voor de draagarmen in maart <mondeling> een aanvullende melding over gemaakt maar zou met de 'nieuwigheid' van de remmen te maken hebben. Omdat er weinig gebruik wordt gemaakt van de remmen bij een elektrische auto kan dit het gevolg zijn. Zou vanzelf weg moeten gaan. Nou, dat zal dan wel dacht ik.
Na de betreffende service beurt bleken voor mijn gevoel de uitlijning niet heel lekker te zijn gebeurd, waren de koplampen nog steeds niet goed afgesteld en had ik opeens last van water en groene oxidatie in mijn trekhaak connector. Dus weer een nieuwe service afspraak gemaakt.
V.w.b. de uitlijning, ik merkte vooral een aanvullende trilling op hogere snelheid in de carrosserie/stuur en het eerder genoemde <kloenk> geluid was er natuurlijk nog steeds maar nu schudde/ratelde de auto ook nog hevig bij de genoemde situaties waarin het optrad. Niet alleen geluid dus en bij rustig remmen op lage snelheid. Dus in al mijn wijsheid dacht ik dat de uitlijning niet goed gebeurd was.
Dus ik weer een nieuwe service afspraak maken. Deze vond deze week plaats en daar kreeg ik niet zo'n goed nieuws te horen.
De oorzaak van het <kloenkende> geluid bleek aan de remschijven te liggen. Deze zouden blauw zijn, oftewel krom. En het viel niet onder de garantie want het zou een slijtage deel zijn. Een kostenpost incl. montage van tegen de € 1700. Dit valt me nogal zwaar. Het was een soort take it or leave it verhaal en Tesla trekt z'n handen ervan af vanwege het feit dat het een slijtage deel is.
Het zou mogelijk het gevolg zijn van overbelasting, snelle afkoeling van de schijven door opspattend water of een verkeerde wielmontage (door de winterbandenmontage bij een grote bandenboer afgelopen november?)
Ik maak voor m'n gevoel persoonlijk praktisch nooit gebruik van de fysieke remmen aangezien ik voornamelijk altijd op de motor rem. Dus ik kan me zo heel slecht voorstellen dat ik er zelf aandeel in heb.
Zijn er overige Tesla rijders hier met soortgelijke ervaringen?
Verder kreeg nog te horen dat je niet je voet op de rem mag houden bij een stoplicht. Dat is toch werkelijk van de zotte?! Dit krijg je letterlijk geleerd tijdens een rijles zodat de auto stopt bij een aanrijding.
Al na enkele duizenden km's afspraak gemaakt i.v.m. krakende ophanging voor. Na het uiteindelijke service bezoek vorige maand bleken de draagarmen aan de voorzijde al vervangen te moeten worden. Dit is toen uitgevoerd. Dit was al een domper maar is onder garantie opgelost. Kan gebeuren zou je denken...
Ter info. Wagen staat al sinds delivery in creep stand.
Sinds het natte seizoen al merkte ik verder dat op lage snelheid bij het fysiek remmen tot stilstand én rustig wegrijden, de remmen een <kloenkend> geluid maken. Daar heb ik bij de servicebeurt voor de draagarmen in maart <mondeling> een aanvullende melding over gemaakt maar zou met de 'nieuwigheid' van de remmen te maken hebben. Omdat er weinig gebruik wordt gemaakt van de remmen bij een elektrische auto kan dit het gevolg zijn. Zou vanzelf weg moeten gaan. Nou, dat zal dan wel dacht ik.
Na de betreffende service beurt bleken voor mijn gevoel de uitlijning niet heel lekker te zijn gebeurd, waren de koplampen nog steeds niet goed afgesteld en had ik opeens last van water en groene oxidatie in mijn trekhaak connector. Dus weer een nieuwe service afspraak gemaakt.
V.w.b. de uitlijning, ik merkte vooral een aanvullende trilling op hogere snelheid in de carrosserie/stuur en het eerder genoemde <kloenk> geluid was er natuurlijk nog steeds maar nu schudde/ratelde de auto ook nog hevig bij de genoemde situaties waarin het optrad. Niet alleen geluid dus en bij rustig remmen op lage snelheid. Dus in al mijn wijsheid dacht ik dat de uitlijning niet goed gebeurd was.
Dus ik weer een nieuwe service afspraak maken. Deze vond deze week plaats en daar kreeg ik niet zo'n goed nieuws te horen.
De oorzaak van het <kloenkende> geluid bleek aan de remschijven te liggen. Deze zouden blauw zijn, oftewel krom. En het viel niet onder de garantie want het zou een slijtage deel zijn. Een kostenpost incl. montage van tegen de € 1700. Dit valt me nogal zwaar. Het was een soort take it or leave it verhaal en Tesla trekt z'n handen ervan af vanwege het feit dat het een slijtage deel is.
Het zou mogelijk het gevolg zijn van overbelasting, snelle afkoeling van de schijven door opspattend water of een verkeerde wielmontage (door de winterbandenmontage bij een grote bandenboer afgelopen november?)
Ik maak voor m'n gevoel persoonlijk praktisch nooit gebruik van de fysieke remmen aangezien ik voornamelijk altijd op de motor rem. Dus ik kan me zo heel slecht voorstellen dat ik er zelf aandeel in heb.
Zijn er overige Tesla rijders hier met soortgelijke ervaringen?
Verder kreeg nog te horen dat je niet je voet op de rem mag houden bij een stoplicht. Dat is toch werkelijk van de zotte?! Dit krijg je letterlijk geleerd tijdens een rijles zodat de auto stopt bij een aanrijding.