Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - Afleveringen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben op zoek naar wat advies m.b.t. de zakelijke aankoop van de Model 3 (cash betalen) en het inruilen van een prive auto (geen BTW auto dus).

Tesla vraagt of ik de ingeruilde auto in mindering wil laten brengen op de factuur, of dat ik dat niet wil laten doen en de prive auto later apart wil laten uitbetalen. Weet iemand of dat boekhoudkundig verschil maakt? Ik vind het eigenlijk zonde als ik de inruilwaarde nog een keer moet voorschieten.. Dat is toch weer een smak geld extra.

Ik zal het morgen ook nog even dubbel checken met mijn boekhouder.
 
Normaal betaal je bij verrekenen als privé-persoon dan als het ware een deel van de zakelijke factuur met je privé-wrak ;-), en kan dat als voorschot op de rekening courant worden geboekt (waardoor je bedrijf je dat dan kan terugstorten).

Uiteraard wordt de inruilwaarde dan bij Tesla van het bedrag BTW inclusief afgetrokken.
 
Normaal betaal je bij verrekenen als privé-persoon dan als het ware een deel van de zakelijke factuur met je privé-wrak ;-), en kan dat als voorschot op de rekening courant worden geboekt (waardoor je bedrijf je dat dan kan terugstorten).

Uiteraard wordt de inruilwaarde dan bij Tesla van het bedrag BTW inclusief afgetrokken.
Oh, goed om te melden wellicht; Ik ben zelfstandig ondernemer, eenmanszaak.
En als ik je goed begrijp, en dat is ook hoe ik zelf dacht dat het was, is het dus zo dat je de zakelijke factuur krijgt, en daar de prive auto als vermindering op staat, wat eigenlijk een andere vorm is dan met cash betalen, waarna er vervolgens nog een restbedrag over blijft dat je dan met 'echt geld' betaalt. Dus onderaan de streep maakt het eigenlijk niet veel uit wat je doet, toch?

En aangezien mijn huidige auto nog niet echt een wrak is, vind ik het zonde om al dat geld nog een keer te moeten voorschieten bij de auto en daarna maar te hopen dat Tesla binnen redelijke termijn die inruilwaarde terug stort. Tesla kennende wil ik daar liever niet achteraan moeten gaan ;)
 
Oh, goed om te melden wellicht; Ik ben zelfstandig ondernemer, eenmanszaak.
En als ik je goed begrijp, en dat is ook hoe ik zelf dacht dat het was, is het dus zo dat je de zakelijke factuur krijgt, en daar de prive auto als vermindering op staat, wat eigenlijk een andere vorm is dan met cash betalen, waarna er vervolgens nog een restbedrag over blijft dat je dan met 'echt geld' betaalt. Dus onderaan de streep maakt het eigenlijk niet veel uit wat je doet, toch?

Klopt. Je moet er enkel goed voor zorgen dat de mindering op de zakelijke factuur door je privé-inbreng geboekt wordt als voorschot op de rekening courant. Anders is het een privégift aan je zaak, en kost het je nog extra geld om dat terug uit de vennootschap te halen...

De privé-auto wordt uiteraard verkocht zonder BTW (die is nl. privé al betaald en niet teruggevorderd). De BTW op de factuur wordt dus niet lager, je betaalt als particulier gewoon een deel van de factuur (als voorschot die je aan je zaak geeft). Wie dat betaalt zal Tesla worst wezen, het heeft geen invloed op de schuld die je zaak aan Tesla had, en dat is waarop de BTW berekend wordt.

Als je een zakelijke auto inruilt, dan ligt het anders: dan kun je beter een BTW factuur maken, waar je op het deel van de auto waarvoor je géén BTW terugvorderde (meestal 50%) 0% BTW heft, en het andere deel 21% BTW. Uiteraard kan Tesla dan die BTW zelf gaan terugvorderen.

En dan kun je die factuur best ook effectief apart door Tesla laten betalen, of je boekhouder wordt gek (om te zwijgen van Tesla Delivery).
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: JeroenReumkens
Dan kan het knap lastig worden met Tesla. Je kunt aardig op de proef worden gesteld:)
Mijn bestelling was op 9/1. Weliswaar een wijziging gedaan van AWD naar performance in februari, wat het wachten logisch kan verlengen. Toch van Tesla toen gehoord dat de levering in maart zou volgen. Dat is niet helemaal gelukt. Ik heb echter niet meteen de auto, waarvoor de tesla in de plaats komt, verkocht. Gelukkig maar, want(hoop op levering eind mei begin juni nu)dan had ik toch drie maanden wat moeten schuiven met vervoersopties....
Maar goed, ik heb er nog wel veel zin in! Heb wel veel op dit forum alles bijgehouden dus hoop dat mijn M3P straks wel in zijn geheel in de lak staat, niet van top tot teen bekrast is, de ramen dicht kunnen/blijven, stoelen droog blijven, de radio het doet, de vampire-drain niet 's ochtends voor een platte batterij zorgt, de phantom brakes het rijden niet geheel onmogelijk maken, er nog een verzekeraar is die hem wil verzekeren, de auto pilot uberhaupt wel geleverd kan worden, de Suc's het nog doen, de Soc's nog open zijn, de Ipad nog af en toe opstart, de kabels niet allemaal verdwenen zijn, de app nog vindbaar is, de bodemplaat er onder blijft zitten, de accu niet in de fik vliegt, de rubbers op redelijke plaatsen blijken te zitten, de auto niet uit een sloot gevist is, de trekhaak niet toch ineens op een P mag, de dakramen er op het oog correct in zitten, de laadpoort dicht kan, de stekker er af en toe ook uit wil, de banden niet zingen op de weg, de jas uit kan in de auto, de oordoppen uit mogen blijven, meneer Musk niet weer gaat twitteren en Tesla niet failliet raakt......
Beetje spijkers op laag water zoeken wat ik zoal hoor natuurlijk. Tesla-rijders hebben een irreel beeld bij een nieuwe auto, geen enkele nieuwe auto rijdt zomaar ineens de showroom uit!:) Inmiddels heb ik me zo goed zonder de Tesla weten te redden dat ik het niet merk als hij het niet doet of terug moet. Dat is pas verwachtings-management!
Maar goed, heb er zin an!


Hahaha ik ga stuk! Ik sta er precies hetzelfde in. Hoop vrijdag mijn M3 LR RWD in ontvangst te nemen en ga er vol positieve energie heen! Komt vast goed, zo niet, dan toch
 
Staat nergens, maar gebeld met Tilburg. Zij wisten dit te vertellen adh van het VIN
Ik ben op zoek naar wat advies m.b.t. de zakelijke aankoop van de Model 3 (cash betalen) en het inruilen van een prive auto (geen BTW auto dus).

Tesla vraagt of ik de ingeruilde auto in mindering wil laten brengen op de factuur, of dat ik dat niet wil laten doen en de prive auto later apart wil laten uitbetalen. Weet iemand of dat boekhoudkundig verschil maakt? Ik vind het eigenlijk zonde als ik de inruilwaarde nog een keer moet voorschieten.. Dat is toch weer een smak geld extra.

Ik zal het morgen ook nog even dubbel checken met mijn boekhouder.
ik kreeg bij mijn garage 3500 meer terug dan bij Tesla...