Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hou van het merk Tesla en van de wagens op zich maar persoonlijk ga ik nooit geen reservatie meer doen bij Tesla. Lijkt me totaal nutteloos voor Europa. Toont nogmaals aan hoe weinig echte competitie Tesla in zijn segment heeft. Ondanks al ons gezaag en gekreft kunnen ze de wagens niet snel genoeg in de handen van klanten duwen. Lijkt me toch geen slechte positie om in te zitten. Moesten ze het delivery process beter op de rails hebben en hun early adopters beter soigneren zou het natuurlijk nog beter zijn maar blijkbaar is het geen vereiste.
 
  • Disagree
Reactions: Michel3
Y
Heeft er iemand eigenlijk een idee wat ze precies verstaan onder de “eindafwerking” die ze in Zeebrugge nog zouden moeten doen?
auto opladen (300 stations), software versie controleren (medewerker zei dat een batch nog de US firmware had) en checklist afgaan. Vooral dat opladen zal te lang duren, ook omdat naar het schijnt de 300 stations niet allemaal tegelijk kunnen opladen
 
Ik hou van het merk Tesla en van de wagens op zich maar persoonlijk ga ik nooit geen reservatie meer doen bij Tesla. Lijkt me totaal nutteloos voor Europa. Toont nogmaals aan hoe weinig echte competitie Tesla in zijn segment heeft. Ondanks al ons gezaag en gekreft kunnen ze de wagens niet snel genoeg in de handen van klanten duwen. Lijkt me toch geen slechte positie om in te zitten. Moesten ze het delivery process beter op de rails hebben en hun early adopters beter soigneren zou het natuurlijk nog beter zijn maar blijkbaar is het geen vereiste.

Ik heb er een aantal keer over zitten nadenken hoe je nou een VIN van een auto op een boot moet koppelen aan een eigenaar. Ik kon geen goede werkwijze bedenken. Ik denk dat dit wordt onderschat? Ik kwam op:

- De auto's staan op het ICO terrein ingebouwd. Je kunt niet er eentje zo uit pikken. Je kunt alleen de 1e auto uit de rij pakken.
- Je bent beperkt welke auto's je naar welke locatie kunt rijden. De trailers kun je immers alleen vullen met de 1e auto's uit de rij.
- Je bent beperkt door welke auto's je naar welke locatie rijdt. Je kunt niet een trailer met 7 auto's heel europa door laten rijden om in elk land 1 auto te lossen.
- Je kunt pas plannen welke auto's je gaat afleveren als je een leverafspraak met je klant hebt. Die is misschien wel op vakantie, andere verplichtingen, heeft financiering nog niet rond, weet ik 't allemaal.
- De meeste afleverlocaties hebben weinig parkeerplek. Je kunt dus niet zomaar alles naar Tesla locaties rijden, want dan staat het daar vol. Amsterdam is een leuk voorbeeld.

Dit lijkt mij een behoorlijk ingewikkelde wiskundige puzzel om dit in goede banen te leiden. Alles moet precies in elkaar passen. En dat doet het natuurlijk nooit :)

Tel daarbij op het te laat aankomen van de boot, de staking, vast ook wat onwennigheid bij ICO en het drama is compleet.

Ik denk mede hierom dat bv. het accepteren van screenshots van betalingen een noodoplossing is van Tesla om toch zo snel mogelijk auto's kwijt te kunnen. Ook het eerst uitleveren aan reserveringhouders is hierdoor naar mijn idee compleet onrealistisch.
 
Uit de tijd:
ICO investeerde op zijn terminal circa 2,5 miljoen euro in 300 oplaadpunten die in sequentie een achttal auto’s geprogrammeerd kunnen opladen. Op termijn zijn er 1.500 gepland. De auto’s vertrekken 80 procent opgeladen naar de consument.

Dat is ook een interessante. Ik begreep dat een Tesla niet begint met laden zodra die eenmaal slaapt en er "ineens" prik op de laadkabel komt. Hij wordt daar niet wakker van
 
Uit de tijd:
ICO investeerde op zijn terminal circa 2,5 miljoen euro in 300 oplaadpunten die in sequentie een achttal auto’s geprogrammeerd kunnen opladen. Op termijn zijn er 1.500 gepland. De auto’s vertrekken 80 procent opgeladen naar de consument.

Wat ik op foto’s zag staan waren het simpele type 2 laders. Zelfs op 32A duurt het met 22kW een krappe drie uur voor een M3 op 80% zit. Blijkbaar konden ze er maar 8 tegelijk laten nippen. Een boot met 3000 auto’s had dus 375 laadsessies van drie uur nodig. Dat is 1126 uur en dus dik 46 dagen. Iedereen ziet dat dat niet gast werken als na 7 dagen de volgende boot met 3000 auto’s komt. Of zie ik iets over het hoofd?
 
  • Like
Reactions: Michel3
Wat is autobeam? (ik denk dat het niet betekent dat je, aangekomen op de plek van bestemming, automatisch naar je kantoor wordt gebeamd (wel fijn bij regen))


Ik heb Tesla daar gisteren ook op gewezen. Gaat een probleem worden om na dit debacle nog reserveringen Model Y vanuit Europa te krijgen om van de Semi maar niet te spreken. Da's serieus een cashflow-probleem.
Autobeam: automatisch grootlicht, bij slecht zicht en geen tegenliggers, mijn X, ziet soms geen tegenliggers....
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Wat ik op foto’s zag staan waren het simpele type 2 laders. Zelfs op 32A duurt het met 22kW een krappe drie uur voor een M3 op 80% zit. Blijkbaar konden ze er maar 8 tegelijk laten nippen. Een boot met 3000 auto’s had dus 375 laadsessies van drie uur nodig. Dat is 1126 uur en dus dik 46 dagen. Iedereen ziet dat dat niet gast werken als na 7 dagen de volgende boot met 3000 auto’s komt. Of zie ik iets over het hoofd?

De auto's zullen niet leeg zijn, dus geen 3 uur nodig?
 
Ik heb er een aantal keer over zitten nadenken hoe je nou een VIN van een auto op een boot moet koppelen aan een eigenaar. Ik kon geen goede werkwijze bedenken. Ik denk dat dit wordt onderschat? Ik kwam op:

- De auto's staan op het ICO terrein ingebouwd. Je kunt niet er eentje zo uit pikken. Je kunt alleen de 1e auto uit de rij pakken.
- Je bent beperkt welke auto's je naar welke locatie kunt rijden. De trailers kun je immers alleen vullen met de 1e auto's uit de rij.
- Je bent beperkt door welke auto's je naar welke locatie rijdt. Je kunt niet een trailer met 7 auto's heel europa door laten rijden om in elk land 1 auto te lossen.
- Je kunt pas plannen welke auto's je gaat afleveren als je een leverafspraak met je klant hebt. Die is misschien wel op vakantie, andere verplichtingen, heeft financiering nog niet rond, weet ik 't allemaal.
- De meeste afleverlocaties hebben weinig parkeerplek. Je kunt dus niet zomaar alles naar Tesla locaties rijden, want dan staat het daar vol. Amsterdam is een leuk voorbeeld.

Dit lijkt mij een behoorlijk ingewikkelde wiskundige puzzel om dit in goede banen te leiden. Alles moet precies in elkaar passen. En dat doet het natuurlijk nooit :)

Tel daarbij op het te laat aankomen van de boot, de staking, vast ook wat onwennigheid bij ICO en het drama is compleet.

Ik denk mede hierom dat bv. het accepteren van screenshots van betalingen een noodoplossing is van Tesla om toch zo snel mogelijk auto's kwijt te kunnen. Ook het eerst uitleveren aan reserveringhouders is hierdoor naar mijn idee compleet onrealistisch.

Bij het maken van rijen op het opstelterrein (na het van de boot rijden) maak je natuurlijk een sortering, zodat je op volgorde de rij op trailers kan kwakken. De sortering wordt gedaan aan de hand van gematchte wagens die naar een bepaald land moeten om een order uit te voeren.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Bij het maken van rijen op het opstelterrein (na het van de boot rijden) maak je natuurlijk een sortering, zodat je op volgorde de rij op trailers kan kwakken. De sortering wordt gedaan aan de hand van gematchte wagens die naar een bepaald land moeten om een order uit te voeren.

Ja, dus dan heb je 50 trailers voor Nederland die naar Tilburg moeten. Waar ga je al die auto's laten dan?
Tegen de tijd dat de 2e trailer in Tilburg aan komt moet idealiter de 1e lading al uitgeleverd zijn. En daar gaat het ongetwijfeld mis.

Tilburg is dan nog een grote locatie, de andere locaties zijn veelal een stuk kleiner.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Ja, dus dan heb je 50 trailers voor Nederland die naar Tilburg moeten. Waar ga je al die auto's laten dan?
Tegen de tijd dat de 2e trailer in Tilburg aan komt moet idealiter de 1e lading al uitgeleverd zijn. En daar gaat het ongetwijfeld mis.

Tilburg is dan nog een grote locatie, de andere locaties zijn veelal een stuk kleiner.

Das een kwestie van stampen. Met tien medewerkers zou je 20 auto’s per uur moeten kunnen uitleveren. Ze zouden er minstens 150 per dag moeten kunnen uitleveren. Laten we voor het gemak de helft nemen om wat extra speling toe te voegen. Het lijkt erop dat Tilburg nog geen kwart hiervan uitlevert.

Ik denk dat de bottleneck momenten echt bij ICO zit en die gaat er nu deels tussenuit.

Mooi man, staken. Goed voor je baan
 
De auto's zullen niet leeg zijn, dus geen 3 uur nodig?
Denk ik ook, zal wel 3 a 4 uur laden per auto op 11 kW, aangekomen op de boot met tussen de 30 en 40%, auto’s staan in service modus, dus weet niet wat dat doet als ze slapen en je zet zomaar prik op ze, waarom hangen die strikjes om de spiegels.......heeft iets te maken, om te laten weten, in welke status ze zijn..servicemoduso_O