Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Arme mensen van het delivery team zijn helemaal mur geslagen, je hoort de wanhoop aan de telefoon. Ik vroeg of ik het nog kon aanpassen maar dat lukt niet, je moet echt cancellen.. of genoegen nemen met de nietszeggende (in mijn ogen) FSD optie waar ik bewust in eerste instantie niet voor koos.


Btw; Wel een kleine primeur voor ons als leaseplan rijders... ik heb een VIN nummer! Boot 7 schijnbaar, levering medio maart.

Wie kan ik blij maken met een rode 3 LR, 19” velgen en FSD want die van mij ga ik cancellen (als het allemaal lukt met leaseplan) :).

Hoe kreeg je die VIN? Via Leaseplan of heb je deze uiteindelijk via Tesla direct gehad?
 
@EurekaUltd Nice! Die van mij is exact hetzelfde maar heb nog geen leverdatum. Volgende week schijnbaar.
Misschien krijg je vandaag ook wel een telefoontje. Ik heb sterk de indruk dat deze voor iemand bedoeld was en dat die vandaag heeft gecancelled. Waarom anders een telefoontje of ik hem morgen kan komen halen? Dat is zeer ingebruikelijk voor zover ik heb kunnen zien hier op het forum. Met alle commotie geef ik je een goede kans dat je ook sneller aan de beurt bent dan gedacht.
 
Ik denk dat AP ipv EAP wordt bedoeld...

Precies. Volgens de nieuwe prijzen/optie op de Tesla configurator:
- M3 LR: ca. €55.600 (ik bestelde voor 58.800,-)
- prijsdaling: - €3.200,00
- gratis 'AP basis': + €3.200,00

Ik speel dan kiet.

- optie; verdere uitbreiding met 'verbeterde AP'/FSD: + €5.300,00

Die €5.300 had ik al gereserveerd voor de bijtellingslimme nabestelling van (E)AP. Mocht ik voor deze uitbreiding kiezen, dan betaal ik daar dus hetzelfde voor. Geen enkel verschil dus, zolang je iets van AP wilde hebben. Of je de AP+/FSD features dit bedrag waard vindt is wat anders. (Ook over de verdeling van de features tussen de pakketten kun je wat vinden, maar ergens houdt het natuurlijk op en moet je dealen met de werkelijkheid. En het feit dat je zelf besteld hebt en het eens was met de deal)

Als ik zelf niks bij bestel wordt mijn al geleverde M3, met de gratis AP-basis 'zomaar' €3.200,- 'duurder'. Of anders gezegd: hij blijft gewoon EXACT 59.800 maar is dan inclusief AP-basis (die ieder ander weer bij moet bijkopen). Ik snap de ophef, maar zwart op wit maakt het in deze gevallen niks uit. Of je moet inderdaad 3.200 minder uit willen geven voor de basis M3 en geen extra's nemen. Dikke kans dat iedereen die de auto nog niet thuis heeft, gewoon de nieuwe prijs gaat betalen (joehoe, weer nieuwe nota's in je account :cool:). En anders: cancellen en opnieuw in de molen plaatsnemen :rolleyes:.
 
Last edited:
Precies. Volgens de Tesla configurator:
- prijsdaling M3: ca. - €3.200,00
- gratis AP basis: + €3.200,00

Ik speel dan kiet.

- optie; verdere uitbreiding met 'verbeterde AP'/AP+: + €5.300,00

Die €5.300 had ik al gereserveerd voor de bijtellingslimme nabestelling van EAP. Mocht ik voor de uitbreiding kiezen, dan betaal ik daar dus hetzelfde voor. Geen enkel verschil dus, zolang je iets van AP wilde hebben. Of je de AP+ features dit bedrag waard vindt is wat anders.

Als ik zelf niks bij bestel wordt mijn al geleverde M3, met de gratis EAP 'zomaar' €3.200,- 'duurder'. Of anders gezegd: hij blijft EXACT 59.800 maar is dan inclusief AP. Ik snap de ophef, maar zwart op wit maakt het niks uit (of je moet inderdaad 3.200 minder uit willen geven voor de basis M3 en geen extra's nemen. Dat kan natuurlijk, cancellen dan en opnieuw in de molen plaatsnemen :rolleyes:)
Eigenlijk alleen intressant als je geen EAP neemt
 
De zaken eens goed bekeken.
  • Als je EAP bestelde zat daar Summon en Autopark etc bij. Volgens de tweet van Elon krijg je dat er nu gewoon bij, ook al valt dat nu onder FSD. Dus daarmee krijg je gewoon wat je besteld hebt, voor dezelfde prijs. Dus je krijgt waar je voor getekend hebt, voor de prijs waar je voor getekend hebt.
    • Bovenstaande ongeacht of je in de toekomst dan nog de HW3 en uitbreidingen erbij krijgt. Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar is missschien niet helemaal eerlijk om te verlangen, ook al zijn de prijzen nu lager.
  • Als je de auto nu annuleert en m opnieuw koopt (met alleen de nieuwe autopilot) ben je goedkoper uit maar krijg je minder (geen summon en autopark en NoAP). Je betaalt minder, en krijgt minder.
    • Scheelt in mijn geval (als ik AP achteraf koop) 4k inc BTW.
    • Ook scheelt het mij 1400 bijtelling per jaar.
    • Als je dan de FSD zou erbij zou kopen, zou je op hetzelfde bedrag komen als waarvoor je eerst ‘alleen’ EAP kocht. Je krijgt voor hetzelfde bedrag nu, dus meer (namelijk de toekomstige upgrades) dan dat je voorheen kreeg (duh). Dit maakt maakt annuleren en opnieuw kopen dus overweegbaar.
    • Nadeel is dat je geen referral code meer kunt gebruiken. No free supercharging voor een bepaalde periode.
  • Daar tegenover staat dat je in de nieuwe MIA valt, en dus 13,5k MIA hebt ipv 18k.
    • Over het verschil betaal je dan extra vennootschapsbelasting (als je een BV hebt), dus zo’n 850 euro extra. Omdat je in 2019 hebt gekocht.
  • Samengevat als je annuleert en opnieuw bestelt
    • 4k minder uitgaven in de BV als je m annuleert en naderhand met nieuwe AP opnieuw koopt.
    • 850 extra uitgaven wegens MIA 2019 ipv 2018.
    • 1400 minder prive bijtelling (als je AP naderhand besteld)
    • Hogere laadkosten wegens ontbreken free supercharging.
De onduidleijkheid zit m in het FSD-deel. Als je dat interessant vindt, is het de vraag of je het hele FSD pakket (incl upgrades) erbij krijgt als je EAP had besteld en nu dus volgens de tweet FSD-onderdelen erbij krijgt.

Als je FSD niet interessant vindt, lijkt annuleren en opnieuw bestellen the way to go, tenzij je enorm veel supercharged.
 
inderdaad, terug geven is iets anders dan cancellen

Ik vraag me af hoe hard ze dat gaan spelen. Ze doen er vooral zichzelf pijn mee. Ik ging er van uit dat 1 (of 7 dagen) inleveren gelijk stond aan kosteloos een bestelling annuleren. Zou toch kafkaiaans zijn om daar een onderscheid in te maken?

Mogelijkheid 1:
Je moet hem toch op die manier teruggeven.
Tesla moet de administratie doen voor de eerste wagen. Voorbereiden voor levering. Afspraak maken. Jij komt langs en zegt: ik lust hem niet aan die prijs. Je mag hem hebben en ik bestel een nieuwe. Tesla moet de wagen aan iemand nieuw assignen (mag dat nog als nieuwe wagen?), weer de administratie doen, weer aflevermoment, etc. Lijkt me allemaal omslachtig. Maar misschien net daarom dat ze enkele mensen de arm kunnen omdraaien om toch maar te slikken.

Mogelijkheid 2:
Ze cancellen hem "gratis" en assignen hem onmiddellijk opnieuw. Of nog beter, ze maken gewoon een aangepaste factuur voor de nieuwe prijs en moeten slechts 1 keer afleveren. Minder administratie en minder dode tijd dat de wagen bij een SeC staat. Iedereen tevree toch?
 
  • Like
Reactions: Ardje
De zaken eens goed bekeken.
  • Als je EAP bestelde zat daar Summon en Autopark etc bij. Volgens de tweet van Elon krijg je dat er nu gewoon bij, ook al valt dat nu onder FSD. Dus daarmee krijg je gewoon wat je besteld hebt, voor dezelfde prijs. Dus je krijgt waar je voor getekend hebt, voor de prijs waar je voor getekend hebt.
    • Bovenstaande ongeacht of je in de toekomst dan nog de HW3 en uitbreidingen erbij krijgt. Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar is missschien niet helemaal eerlijk om te verlangen, ook al zijn de prijzen nu lager.
  • Als je de auto nu annuleert en m opnieuw koopt (met alleen de nieuwe autopilot) ben je goedkoper uit maar krijg je minder (geen summon en autopark en NoAP). Je betaalt minder, en krijgt minder.
    • Scheelt in mijn geval (als ik AP achteraf koop) 4k inc BTW.
    • Ook scheelt het mij 1400 bijtelling per jaar.
    • Als je dan de FSD zou erbij zou kopen, zou je op hetzelfde bedrag komen als waarvoor je eerst ‘alleen’ EAP kocht. Je krijgt voor hetzelfde bedrag nu, dus meer (namelijk de toekomstige upgrades) dan dat je voorheen kreeg (duh). Dit maakt maakt annuleren en opnieuw kopen dus overweegbaar.
    • Nadeel is dat je geen referral code meer kunt gebruiken. No free supercharging voor een bepaalde periode.
  • Daar tegenover staat dat je in de nieuwe MIA valt, en dus 13,5k MIA hebt ipv 18k.
    • Over het verschil betaal je dan extra vennootschapsbelasting (als je een BV hebt), dus zo’n 850 euro extra. Omdat je in 2019 hebt gekocht.
  • Samengevat als je annuleert en opnieuw bestelt
    • 4k minder uitgaven in de BV als je m annuleert en naderhand met nieuwe AP opnieuw koopt.
    • 850 extra uitgaven wegens MIA 2019 ipv 2018.
    • 1400 minder prive bijtelling (als je AP naderhand besteld)
    • Hogere laadkosten wegens ontbreken free supercharging.
De onduidleijkheid zit m in het FSD-deel. Als je dat interessant vindt, is het de vraag of je het hele FSD pakket (incl upgrades) erbij krijgt als je EAP had besteld en nu dus volgens de tweet FSD-onderdelen erbij krijgt.

Als je FSD niet interessant vindt, lijkt annuleren en opnieuw bestellen the way to go, tenzij je enorm veel supercharged.

Aanvulling hierop is of je het ‘bedrag bij bestelling’ terugkrijgt als je annuleert. Zo niet, dan wordt annuleren toch ietsjes duurder. Weet iemand hoe dit zit want in de bestelovereenkomst staat dat je dit niet terugkrijgt. maar in alle communicatie staat dat je binnen 3 dagen kunt retourneren.
 
Voordat iedereen gaat annuleren, even dit:
Ik heb mijn Model 3 afgelopen woensdag gekregen. Naar aanleiding van de prijsverlaging heb ik meteen gemaild naar 'mijn' delivery advisor. Hij belde me direct op (zojuist) met de mededeling dat ik als tegemoetkoming de EAP, die ik niet meebesteld had, als gratis optie ga krijgen :D

Goed nieuws toch? Ik ben weer blij. En dat was ik al. Ik vind het fijn, leuk, netjes dat ze dit doen, maar tegelijk vind ik ook dat @Right_Said_Fred gelijk heeft met zijn standpunt. Als je iets bestelt, doe je dat voor de op dat moment geldende prijs. Je hebt dan geen keihard recht op tegemoetkoming als de prijs achteraf lager wordt.
Toch vind ik de timing op z'n minst discutabel.

Door Tesla voor mij ook bevestigd, ik krijg binnenkort gratis AP.
Helemaal blij.
 
  • Like
Reactions: Tombaaaa
Ik vraag me af hoe hard ze dat gaan spelen. Ze doen er vooral zichzelf pijn mee. Ik ging er van uit dat 1 (of 7 dagen) inleveren gelijk stond aan kosteloos een bestelling annuleren. Zou toch kafkaiaans zijn om daar een onderscheid in te maken?

Mogelijkheid 1:
Je moet hem toch op die manier teruggeven.
Tesla moet de administratie doen voor de eerste wagen. Voorbereiden voor levering. Afspraak maken. Jij komt langs en zegt: ik lust hem niet aan die prijs. Je mag hem hebben en ik bestel een nieuwe. Tesla moet de wagen aan iemand nieuw assignen (mag dat nog als nieuwe wagen?), weer de administratie doen, weer aflevermoment, etc. Lijkt me allemaal omslachtig. Maar misschien net daarom dat ze enkele mensen de arm kunnen omdraaien om toch maar te slikken.

Mogelijkheid 2:
Ze cancellen hem "gratis" en assignen hem onmiddellijk opnieuw. Of nog beter, ze maken gewoon een aangepaste factuur voor de nieuwe prijs en moeten slechts 1 keer afleveren. Minder administratie en minder dode tijd dat de wagen bij een SeC staat. Iedereen tevree toch?
Zou dan ook bij de RDW als 2de eigenaar ingeschreven moeten staan toch bij optie 1? Of gaan ze creatief met boekhouding doen?
 
(...)
Mogelijkheid 2:
Ze cancellen hem "gratis" en assignen hem onmiddellijk opnieuw. Of nog beter, ze maken gewoon een aangepaste factuur voor de nieuwe prijs en moeten slechts 1 keer afleveren. Minder administratie en minder dode tijd dat de wagen bij een SeC staat. Iedereen tevree toch?

Ik denk dat dat hem gewoon wordt hoor, gewoon de nieuwe prijs, beide partijen blij lijkt me. Klanten die hem heel recent al hebben ontvangen biedt je de AP van €3.200,- gratis aan. Met de enkeling die daar moeilijk over doet, los je het 1 op 1 op: kiezen of delen, je hebt getekend, er zit x tijd tussen, succes bij de rechter die daar dan wat van zal vinden (en tot op pakken melk bij de supermarkt is daar jurisprudentie over, dus succes met die heilloze weg beste klant... ;))
 
  • Helpful
Reactions: jorisee