Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Die 3,1 bar heb je dat zelf verhoogd? Bij mij werd de auto afgeleverd met 2,8 bar.
Auto werd de 26ste (met 20 graden!) afgeleverd met 3,1 BAR. Leek me bewust en wel goed, ik hield zelf altijd al 0,2 BAR meer aan dan voorgeschreven, om minder rolweerstand en slijtage aan de randen te hebben. Volgens de handleiding is de voorgeschreven druk 2,8 BAR.
Toen het na een paar dagen kouder werd daalde de druk, wat logisch is, naar 2,9. Ik kreeg toen al even een druk waarschuwing. Toen ik eergisteren weg reed van mijn parkeerplek, was de druk verder gedaald naar 2,7, en was de drukwaarschuwing permanent. Dat werd na even rijden weer 2,9.
Zijn dit soort schommelingen normaal? Ik heb nooit eerder een auto met druksensoren gehad. Of met zulke lage banden (met kleinere marge). Druk is natuurlijk altijd relatief, ten opzichte van de atmosferische druk. En beïnvloed door de temperatuur.
Hoe dan ook, ik heb ze vandaag weer op 3,1 geblazen. Een eigen compressor hebben is handig...
 
Ik lees allerlei berichten van gisteren over tegenvallend bereik. Voor elke auto geldt dat verbruik vooral afhankelijk is van je rechter voet. Alleen merk je dat bij een BEV extra. Bovendien maakt de temperatuur van de accu ook veel uit. Mijn ervaringen:

Ik heb sinds vorige week dinsdag 26/2 al 1650 km gereden, 6 ritten Achterhoek-Randstad van 125-150 km enkel, plus wat kleinere ritten. Ik rij de maximum snelheid, dus wisselend 85, 105, 125 en 130. Ik rij zo veel mogelijk op de (domme) Cruise Control, maar trek lekker op als het verkeer het toelaat en rij het grootste deel van de tijd op de linker baan.
Beklaag de i3, Zoe, Leaf en Ionic rijders die dezer dagen op de rechterbaan sukkelen. Gebruik het vermogen van de auto regelmatig en ben beslist geen oude opa... Voor mij geen "chill" mode, maar Performance hoeft ook niet. Toch is mijn verbruik bij lange na niet zo hoog als dat van sommigen hier.

Vorige week was het een paar dagen 20 graden, met deze rijstijl zat ik toen op een gemiddeld verbruik van 150-160 Wh/km.
Daarna is het gaan waaien en regenen met 8 graden, nu zit mijn gemiddeld verbruik op 180-190 Wh/km.
Ik probeer mijn accu en cabine wel voor te verwarmen, maar dat komt niet altijd goed uit, ben al een paar keer vertrokken met "beperkte regeneratie" = gedeeltelijke stippellijn. Vertrek meestal met een bereik van 400 km (80%), soms iets meer. Nog nooit 100%, ook omdat je dan eerste tijd geen regeneratie hebt.
Laagste accuwaarde was afgelopen zaterdag 2 maart, nog maar 50 km over bij SuC Zevenaar, na een rit via Arnhem en Rotterdam met 3 volwassenen in de auto, regen en wind.

Ik ben een stabiele rijder, probeer te anticiperen en zo min mogelijk schommeling in mijn acceleratie pedaal te hebben. Dat ervaar ik wel eens anders, als ik meerijd met iemand: - gas geven, los laten, gas geven, los laten - zulk gedrag vréét energie. Ook probeer ik het rempedaal zo min mogelijk te gebruiken, dus zoveel mogelijk energie te regenereren, door iets afstand te houden en te anticiperen, ook voor stoplichten.
Cabine temperatuur op 18,5 of 19 graden en 1 streepje stoelverwarming. AC uit, ventilator op 2 of 3, via alle drie de uitstroom openingen, de auto-stand ervaar ik als minder prettig. Muziek aan, lampen en ruitenwissers op auto.
Ik rij met de Aero doppen. Vind ze eigenlijk steeds mooier, want een futuristische uitstraling geven. En qua kleur ook prima passen. Er zijn naafdoppen onderweg uit de VS, via Shipito, maar ik heb er al bijna spijt van. EDIT: Ze worden nu net bezorgd.
Banddruk begon op 3,1 BAR, maar is nu teruggelopen naar 2,9, zo even bijblazen.
Mensen vergeten dat in de VS maximum snelheid in veel staten 60 of 70 mijl is; 90-110 km/u, wat meestal gereden wordt met Cruise Control. Daarop is de range van 500 km / 310 mijl gebaseerd. WLTP is dus nog steeds 5 à 10% te hoog.

Ik heb bewust gekozen voor de LR om zonder bijladen heen en weer te kunnen naar de Randstad. Ook in de winter en normaal rijdend. Bijladen is prima als het moet, maar het gemak van iedere rit beginnen met een volle acculading en zonder bijladen thuis komen, vind ik veel waard. Tot nu toe gaat dat prima. (Behalve dat ik wel probeer te laden bij de SuC, op weg naar huis, nu het gratis is.)

Op zich goed verhaal, alleen met de opmerking waar je mee begint ben ik het niet helemaal eens, namelijk dat het verbruik vooral afhankelijk is van je rechtervoet. Bij een EV is dat niet mijn ervaring en ik rijdt al sinds 2012 elektrisch. De allergrootste bepalende factor is volgens mij de buitentemperatuur. Dat in combinatie met de interieurverwarming. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik een stand van de kachel op 18,5 of 19 graden veel te koud vind. Ik heb hem minimaal op 20,5 staan, en geef direct toe dat ik een koukleum ben. Maar dan nog, scheurend in de zomer kom je nog steeds ruim verder dan heel voorzichtig en anticiperend rijdend in de winter.
 
  • Informative
Reactions: Elja Trum
Vraagje :

Bij mijn Model X staat in MyTesla EAP en FSD nu voor de nieuwe prijs (sinds vandaag).
Bij mijn Model 3 staat nergens iets in MyTesla, heb ook geen SMSen gehad.
Model 3 is midden februari geleverd. 31/12 besteld (03/2017 gereserveerd).

Weet er iemand hoe het nu officieel gaat met de Model 3 geleverd voor 1/3 ?
Mijn mail naar Tesla blijft voorlopig onbeantwoord.

Thanx!
De mijne is 27-02 geleverd. Ik heb een mail van Tesla dat ik de AP gratis krijg. Vandaag heb ik daar nog over gebeld en men zegt dat het automatisch goed gaat komen. We gaan het zien..
 
Op zich goed verhaal, alleen met de opmerking waar je mee begint ben ik het niet helemaal eens, namelijk dat het verbruik vooral afhankelijk is van je rechtervoet. Bij een EV is dat niet mijn ervaring en ik rijdt al sinds 2012 elektrisch. De allergrootste bepalende factor is volgens mij de buitentemperatuur. Dat in combinatie met de interieurverwarming. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik een stand van de kachel op 18,5 of 19 graden veel te koud vind. Ik heb hem minimaal op 20,5 staan, en geef direct toe dat ik een koukleum ben. Maar dan nog, scheurend in de zomer kom je nog steeds ruim verder dan heel voorzichtig en anticiperend rijdend in de winter.
Aan de temperatuur / het weer kan je niets doen, aan je rechter voet wel.
En dat bedoel ik niet beschuldigend, maar feitelijk.

De mijne is 27-02 geleverd. Ik heb een mail van Tesla dat ik de AP gratis krijg. Vandaag heb ik daar nog over gebeld en men zegt dat het automatisch goed gaat komen. We gaan het zien..
Dat hoop ik ook. Geen mail gehad.
 
  • Like
Reactions: bennyvw
...
Goed ook om te lezen dat ik niet de enige ben die de doppen steeds mooier vindt (grappig, toen ik ze ooit voor het eerst zag vond ik ze zelfs lelijk).

...

Ik wilde ook van die naafdoppen en zo bestellen, maar ik laat ze nu gewoon zitten. Ze passen gewoon erg mooi bij de auto en bij de kleur die ik heb. Helemaal goed zo.

...

Heel herkenbaar! Ik heb een witte en daar vind ik de Aero's ook goed bij passen. En wees eerlijk: 'Aero's' klinkt al een stuk beter dan 'wieldoppen' :D
Maar dat neemt niet weg dat ik misschien nog wel eens een mooie 20/20" set van T-Sportsline koop.
 
  • Like
Reactions: Klaas and Michel3
Michel3 heeft een ijzersterk verhaal inderdaad over weggedrag waar ik helemaal niets aan heb toe te voegen. Inderdaad gelijkmatig weggedrag en anticiperen helpt in het zuinig rijden.
Net als bennyvw rijdt ik al wat langer EV en in een ZOE. En zeker niet op de rechter baan. De veruit belangrijkste variabele is met afstand de temperatuur van de batterij en die is afgeleid van de buitentemperatuur. Bij gelijke omstandigheden het weggedrag. Ik weet uit uit ervaring dat (zeker bij lange ritten en mits voorverwarmd) de interieurverwarming een rol heeft maar relatief veel minder een rol speelt in het verbruik. Het zou eens leuk zijn om de batterijtemperatuur in vergelijkingen mee te nemen. Ik heb die info niet.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Heel herkenbaar! Ik heb een witte en daar vind ik de Aero's ook goed bij passen. En wees eerlijk: 'Aero's' klinkt al een stuk beter dan 'wieldoppen' :D
Maar dat neemt niet weg dat ik misschien nog wel eens een mooie 20/20" set van T-Sportsline koop.

Eens, ik vind de Aero's best oke. Heb wel wat kapjes besteld voor een paar dollar om zo de Aero's er ook af te kunnen halen.
Een 20 inch set komt er sowieso in het voorjaar. Nu aan het orienteren, keuze in overvloed.
 
alles voor de kwartaal-cijfers.
Voor diegenen die denken dat het nu chaos is : you ain't seen nothing yet.
Ik snap ook niet waarom ze niet een paar trailers naar het SeC in Amsterdam sturen om ook daar uit te leveren voor bv de Leaseplan leveringen
Ze sturen toch ook trailers naar Groningen?
Of maak een uitlever feestje bij Leaseplan in Almere.
Beetje marketing afdeling zal er van smullen toch?
 
  • Like
Reactions: S-19910
Heel herkenbaar! Ik heb een witte en daar vind ik de Aero's ook goed bij passen. En wees eerlijk: 'Aero's' klinkt al een stuk beter dan 'wieldoppen' :D
Maar dat neemt niet weg dat ik misschien nog wel eens een mooie 20/20" set van T-Sportsline koop.
Inderdaad, klinkt veel beter dan "wieldoppen". Het is gaat ook veel verder dan dat als je dit verhaal leest van het voormalig hoofd aerodynamica bij Tesla:
Tesla Model 3 aero wheels explained by the automaker’s former head of aerodynamics
Voor degenen die het nog niet kennen..
 
  • Informative
Reactions: Darth_Roel
Is drukke week geweest, vin en factuur gekregen, die betaald, vandaag nog eens gebeld en ze wisten te zeggen dat ik op boot 5 stond en dat die net is aangekomen (wat ik uiteraard ook wist) , ging ongeveer nog 1,5 weken duren maar daarnet via mail eindelijk mij leveringsdatum gekregen, ik mag hem in Gent gaan ophalen op 13 maart om 10u. Ben benieuwd.
 
  • Like
Reactions: Johan4444
Bij mij ging het alarm ook voor korte tijd af (en vanzelf weer uit), tijdens de laatste software update naar 2019.5.

Gaat bij jullie de deur (terwijl deze op slot was en je met je telefoon aan komt lopen) direct open? Ik heb soms nog wel eens dat ie op slot blijft. Meestal lukt het wel na 2 a 3 seconde. Heel soms moet ik echt mijn creditcard sleutel pakken.

Het lijkt ook te schelen of ik mijn eigen deur pak, of een andere.
 
  • Funny
Reactions: Koetje
Weet iemand of en hoe je de gevoeligheid van de regensensor in kan stellen? Hij mag wat mij betreft wel wat sneller wissen. Soms is het zicht al echt flink belemmerd door regen, voordat ie zelf start met wissen. Ik weet dat je met linkerknop een wisactie kunt starten, maar bij voorkeur stel ik hem structureel wat gevoeliger in.

Bestaat er een resume functie bij de domme cruise control?
 
Bij mij ging het alarm ook voor korte tijd af (en vanzelf weer uit), tijdens de laatste software update naar 2019.5.

Gaat bij jullie de deur (terwijl deze op slot was en je met je telefoon aan komt lopen) direct open? Ik heb soms nog wel eens dat ie op slot blijft. Meestal lukt het wel na 2 a 3 seconde. Heel soms moet ik echt mijn creditcard sleutel pakken.

Het lijkt ook te schelen of ik mijn eigen deur pak, of een andere.
Mits de app op mijn telefoon actief is en op de juiste auto staat (ik heb er 2 in staan), gaat hij bij mij altijd meteen open.