Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 (tweedehands 2021) 51kWh - bereik + FSD?

This site may earn commission on affiliate links.
Beste forumleden,

Ik heb een tweedehands Model 3 van januari 2021 op het oog. Enkele vragen hieromtrent:

1. De wagen heeft volgens de verkoper een batterij van 51kWh ("Standard Plus")
Is dit dezelfde batterijcapaciteit als de standaard Model 3 die momenteel (nieuw) verkocht wordt door Tesla?
Wat is het rijbereik hiervan? (WLTP)

2. De Model 3 beschikt over FSD. Wordt dit overgedragen naar de nieuwe eigenaar?

3. Zijn er nog andere specifieke zaken waarop ik best let bij de aanschaf van een tweedehands Tesla?

Alvast bedankt.
 
Beste forumleden,

Ik heb een tweedehands Model 3 van januari 2021 op het oog. Enkele vragen hieromtrent:

1. De wagen heeft volgens de verkoper een batterij van 51kWh ("Standard Plus")
Is dit dezelfde batterijcapaciteit als de standaard Model 3 die momenteel (nieuw) verkocht wordt door Tesla?
Wat is het rijbereik hiervan? (WLTP)

2. De Model 3 beschikt over FSD. Wordt dit overgedragen naar de nieuwe eigenaar?

3. Zijn er nog andere specifieke zaken waarop ik best let bij de aanschaf van een tweedehands Tesla?

Alvast bedankt.
Januari 2021 zal al het LPF-pakket van Chinese makelij zijn. Niet erg, die auto's zijn goed in mekaar gezet. 51kWh is inderdaad de Standard Plus. WLTP is 448km, maar lk denk dat je op een rijbereik van een 286km moet rekenen gerekend op 90% van de capaciteit beschikbaar (=45,9kWh) en een gemiddeld verbruik van 160Wh/km.

FSD blijft bij de auto, niet bij de verkoper.
 
Hartelijk dank!
De wagen in kwestie heeft al redelijk wat kilometers op de teller (ca. 100.000km) ... vormt dit een probleem volgens u?
Wat is de maximale batterijdegradatie die men mag verwachten van dit type?

Bijkomende vraag:
Zijn er in het afgelopen jaar nog extra noemenswaardige wijzigingen aangebracht aan de Model 3?
(deze heeft bijvoorbeeld nog steeds de chrome window trim i.p.v. zwarte uitvoering)
 
De wagen in kwestie heeft al redelijk wat kilometers op de teller (ca. 100.000km)
Met die kilometers (op minder dan een jaar) vrees ik dat deze dus continue aan SuC heeft gehangen.
De prijs moet al héél laag zijn om hier interesse in te tonen (dat is mijn gevoel)
Zijn er in het afgelopen jaar nog extra noemenswaardige wijzigingen aangebracht aan de Model 3?
(deze heeft bijvoorbeeld nog steeds de chrome window trim i.p.v. zwarte uitvoering)
Dit is dan niet de SR+ MiC, dus niet met een LFP accu.
 
Kijk eens naar mijn handtekening en foto van onze SR+ Mic...


IMG_5805.jpg IMG_5807.jpg
 
Om te achterhalen of het een MIC of niet is (en dus LPF of 'gewone' batterij) heb je het VIN nodig:


There are a couple of ways. China production have VINs that start LRW whereas Fremont start 5YJ. The factory letter further in the VIN also changes from F for Fremont to C for China built cars.

Another way is look at the charge screen on the SR+ model as the China built cars don't have a 90% marker.
Als de auto op een jaar tijd al 100000km heeft, is dat knap gereden. Dan ben je wel al buiten de fabrieksgarantie en kan je dus als argument gebruiken als de auto duurder geprijsd is dan concurrenten.

De huidige versie wordt inderdaad geleverd met zwarte raamlijsten ipv chrome, en een middenconsole waar je 2 telefoons draadloos op kan laden. De eerste versie had chrome raamlijsten en geen draadloos laden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Misschien kan ik de vraag best op een andere manier stellen, aangezien ikzelf momenteel niet over voldoende kennis ter zake beschik.

Ik ben op zoek naar een tweedehands Model 3 die voldoet aan volgende criteria:
- inclusief Full Self Driving (of op z'n minst Enhanced AutoPilot)
- kleur: wit, grijs of zwart
- verkoop door dealer om BTW te kunnen terugvorderen
- prijs: maximum 40.000 EUR incl. BTW

Is dit een realistische zoektocht of maak ik mezelf iets wijs?
 
Misschien kan ik de vraag best op een andere manier stellen, aangezien ikzelf momenteel niet over voldoende kennis ter zake beschik.

Ik ben op zoek naar een tweedehands Model 3 die voldoet aan volgende criteria:
- inclusief Full Self Driving (of op z'n minst Enhanced AutoPilot)
- kleur: wit, grijs of zwart
- verkoop door dealer om BTW te kunnen terugvorderen
- prijs: maximum 40.000 EUR incl. BTW

Is dit een realistische zoektocht of maak ik mezelf iets wijs?
Ik weet niet hoe de prijzen in BE zijn, maar in Nederland zou dit niet echt een realistische prijs zijn. FSD is bijvoorbeeld al een optie van €8.000-€10.000. Je hebt dan wel een pre-facelift als het om de chrome trim gaat dus mogelijk zonder warmtepomp wat de prijs wel iets lager zal brengen.

De goedkoopste op autoscout24 in NL is €45k incl BTW. (Ter referentie). Dit is met 19”, wit exterieur, zwart interieur, met trekhaak en zonder FSD.
 
Ja, ik heb recent nog gekeken en 40K is zowat de bodem, maar daar zit dan echt geen FSD nog bij.

Nu, FSD kan je zelf later nog activeren door bij te betalen bij Tesla.

De 40K SR+'sen die ik zag hadden wel lagere kilometerstanden.

Ik denk dat als je BTW kan terugvorderen, je kan overwegen om nieuw te kopen. Als je BTW terugvordert, schat ik de kans laag in dat je dat ding cash gaat betalen, en dan is het makkelijker financieren voor een nieuwe dan een tweedehands.
 
Bedankt !

Ik begrijp dat dit een totaal andere discussie is, maar: is FSD vandaag al de kostprijs waard of is dit louter een veredelde 'reservatie' om er later (?) gebruik van te kunnen maken?
Met andere woorden: als ik momenteel op zoek ben naar een wagen voor de komende 3 à 4 jaar, zouden jullie persoonlijk dan al de FSD-optie erbij nemen?
 
Bedankt !

Ik begrijp dat dit een totaal andere discussie is, maar: is FSD vandaag al de kostprijs waard of is dit louter een veredelde 'reservatie' om er later (?) gebruik van te kunnen maken?
Met andere woorden: als ik momenteel op zoek ben naar een wagen voor de komende 3 à 4 jaar, zouden jullie persoonlijk dan al de FSD-optie erbij nemen?
Haha :D

Ik heb zelf FSD op mijn beide Tesla's, maar in de praktijk win je momenteel er enkel mee dat het ding verkeerslichten en stopborden herkent, tegenover de EAP.

En toch, bij een volgende Tesla zou ik het ook nemen :)

Standaard komt de Model 3 met traffic aware cruise control en lane keeping.

Enhanced Autopilot voegt toe dat je de auto op snelwegen van rijvak kan laten veranderen, dat ie automatisch afritten neemt met Navigeren met Autopilot, dat ie automatisch zou moeten kunnen inparkeren en dat je vanop de app de auto in en uit een parkeerplaats zou moeten kunnen rijden (maar je telefoon moet in bluetooth-bereik van de auto zijn, dus erg beperkt qua afstand).

Full Self-Driving voegt daarbij verkeerslicht en stopbordherkenning toe.

De belofte is natuurlijk dat Full Self-Driving later betekent dat de auto een groot aantal van zijn rijbewegingen zelf zal kunnen doen, maar dat is momenteel enkel in de VS in een gesloten beta beschikbaar, en in Europa is de regelgeving erg streng.
 
  • Informative
Reactions: JanG007 and Krisja
Hartelijk dank alweer!
Met deze info ga ik voorlopig mijn 'eisenpakket' versoepelen en FSD laten varen (EAP wel nog steeds gewenst).

Bij mijn zoektocht naar een geschikt exemplaar heb ik al verschillende 'soorten' Standard Plus aangetroffen met uiteenlopende batterijcapaciteiten (44kwh, 51kwh, 54kwh?) waardoor ik helemaal door de bomen het bos niet meer zie...
Bestaat er ergens een duidelijkheid overzicht van de verschillende varianten die recent geproduceerd zijn incl. relevante eigenschappen qua rijbereik e.d.?
 
Om te achterhalen of het een MIC of niet is (en dus LPF of 'gewone' batterij) heb je het VIN nodig:

Als de auto op een jaar tijd al 100000km heeft, is dat knap gereden. Dan ben je wel al buiten de fabrieksgarantie en kan je dus als argument gebruiken als de auto duurder geprijsd is dan concurrenten.

Heb het VIN zonet opgevraagd, begint inderdaad met LRW dus is sowieso een MIC SR+, toch?
De wagen is het afgelopen jaar gebruikt als luchthaventaxi, vandaar dat de kilometerteller al op 100.000 staat.
(exemplaar beschikt tevens over FSD)
Deze mag weg voor 40K ... goeie deal volgens jullie inschatting of best van afblijven?

Om de inschatting accuraat te kunnen maken, bij deze ook even mijn profiel:
- ik rij ca. 10.000 kilometer per jaar (woon, werk en leef hoofdzakelijk in dezelfde stad)
- ik maak hooguit 1x per maand een rit die meer dan 300km telt (dus met range anxiety ga ik zelden te kampen hebben)
 
Met 100000km ga je natuurlijk ook al 100000km slijtage in het interieur hebben. Zoals gezegd is de fabrieksgarantie ook vervallen. Beide argumenten om de prijs te drukken.

Maar ook, voor 42K kan je ook al auto's vinden met 36000km en lager...

Het is overigens ook het "vorige" interieur, dus in weze win je er weinig mee om deze auto van begin 2021 te kiezen vs een auto van midden 2020...

Het enige voordeel is dat je de LFP-batterij krijgt, en je dus schaamteloos tot 100% kan laden.

 
Ik wil wel een tegenervaring plaatsen. Ik heb geen EAP en geen FSD en ben heel blij dat ik er geen geld aan gegeven heb. Een tijdje geleden mochten we gratis EAP uittesten en ik was danig onder de indruk van het gebrek aan meerwaarde. Van rijstrook wisselen ging maar zus en zo, maar vooral, moest ik zelf bevestigd worden met knipperen en stuurbeweging. Dan kan ik met evenveel moeite zelf wisselen, met het voordeel dat ik de beweging nooit afbreek. Afritten nemen ging enorm houterig. Autopark nooit geprobeerd, maar ik heb er nog nooit iets goeds over gelezen.

Dat is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring, maar ik herinner me van die proefperiode dat er hier velen dezelfde opmerkingen hadden. Waar ik voordien nog af en toe dacht dat ik misschien EAP of FSD had moeten nemen, heeft de proefperiode de twijfel volledig weggenomen.
 
  • Informative
Reactions: horta
Ik wil wel een tegenervaring plaatsen. Ik heb geen EAP en geen FSD en ben heel blij dat ik er geen geld aan gegeven heb. Een tijdje geleden mochten we gratis EAP uittesten en ik was danig onder de indruk van het gebrek aan meerwaarde. Van rijstrook wisselen ging maar zus en zo, maar vooral, moest ik zelf bevestigd worden met knipperen en stuurbeweging. Dan kan ik met evenveel moeite zelf wisselen, met het voordeel dat ik de beweging nooit afbreek. Afritten nemen ging enorm houterig. Autopark nooit geprobeerd, maar ik heb er nog nooit iets goeds over gelezen.

Dat is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring, maar ik herinner me van die proefperiode dat er hier velen dezelfde opmerkingen hadden. Waar ik voordien nog af en toe dacht dat ik misschien EAP of FSD had moeten nemen, heeft de proefperiode de twijfel volledig weggenomen.
Ik heb EAP en ben er tevreden mee. In het begin was ik ook van mening dat het verschil tussen AP en EAP niet groot is en het prijsverschil niet waard zou zijn. Nu ik er langer mee rijd ga ik het steeds meer waarderen. Het heeft niet overal en altijd zijn meerwaarde, maar gemiddeld gezien ben ik er blij mee.

Het afbreken heeft zijn reden en als je weet hoe de auto reageert kun je hier prima op anticiperen door op de juiste momenten de lane change te bevestigen.
De auto lane changes gaan redelijk soepel, afslagen nemen gaan niet altijd even soepel. Wat ik met name vervelend vind bij AP is dat je deze bij elke inhaal actie weer moet activeren.
 
  • Like
Reactions: job-lek