Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S probleem aan de voorwielen

This site may earn commission on affiliate links.
Naast het verschil in bochtstraal van de beide wielen, spelen banden hier een grote rol. Bij vooruit rijden 'volgt' het profiel van de banden heel goed de gestuurde richting.
Achteruit, vooral bij heel scherp insturen, wordt het profiel een tegennatuurlijke richting ingedrongen.
Als de temperaturen hoger zijn vervormt het profiel van de banden zodanig dat de voortrein zonder schokken omkomt.
Bij koude vervormen zomerbanden veel slechter en 'springen' de voorbanden met een schok van de ene naar de volgende positie.
Monteer je winterbanden dan is dit effect niet of veel minder aanwezig. Dit komt omdat winterbanden bij lagere temperaturen zachter blijven en zich makkelijker laten vervormen.
Dit is ook mijn ervaring, in het algemeen 'rammelt' * de drive train meer op zomerbanden in de winter.
Het 'wringen' in heel scherpe bochten is me ook opgevallen toen ik de auto net had, ben er nu aan gewend.

*) Eigenlijk niet echt rammelen maar maakt wat meer lawaai
 
Naast het verschil in bochtstraal van de beide wielen, spelen banden hier een grote rol. Bij vooruit rijden 'volgt' het profiel van de banden heel goed de gestuurde richting.
Achteruit, vooral bij heel scherp insturen, wordt het profiel een tegennatuurlijke richting ingedrongen.
Als de temperaturen hoger zijn vervormt het profiel van de banden zodanig dat de voortrein zonder schokken omkomt.
Bij koude vervormen zomerbanden veel slechter en 'springen' de voorbanden met een schok van de ene naar de volgende positie.
Monteer je winterbanden dan is dit effect niet of veel minder aanwezig. Dit komt omdat winterbanden bij lagere temperaturen zachter blijven en zich makkelijker laten vervormen.
Dit herken ik dus ook bij mijn V60.
 
Het is het rubber van de banden die "verspringt". In de zomer heb je er minder last van omdat het rubber warm= elastischer is.
De eerste keer dacht ik dat ik de muur had geraakt bij het 100° rechts uitrijden van onze ondergrondse garage....

Thanks!!
Vroeg me altijd al af wat dit was. Heb het inderdaad niet met de winterbandjes. Dus onschuldig?
 
Het is het rubber van de banden die "verspringt". In de zomer heb je er minder last van omdat het rubber warm= elastischer is.
De eerste keer dacht ik dat ik de muur had geraakt bij het 100° rechts uitrijden van onze ondergrondse garage....

Volgens mij worden er twee zaken door elkaar gehaald.
Er bestaat inderdaad het effect van de banden, maar het een flinke 'bonk' geven bij het scherp insturen, vooral als er een drempel op of af gereden wordt, heeft toch volgens mij met iets anders te maken.
Het zit meer bij de draagarmen of het kogelgewricht dat daar zit.
Ik heb het al vanaf het begin met de auto.
Maar zal er nu komende week toch eens naar laten kijken.
Het levert veel verbaasde blikken op van omstanders als ze vlak bij de auto staan als het gebeurt.
 
  • Informative
Reactions: Bernie298
Volgens mij worden er twee zaken door elkaar gehaald.
Er bestaat inderdaad het effect van de banden, maar het een flinke 'bonk' geven bij het scherp insturen, vooral als er een drempel op of af gereden wordt, heeft toch volgens mij met iets anders te maken.
Het zit meer bij de draagarmen of het kogelgewricht dat daar zit.
Ik heb het al vanaf het begin met de auto.
Maar zal er nu komende week toch eens naar laten kijken.
Het levert veel verbaasde blikken op van omstanders als ze vlak bij de auto staan als het gebeurt.
Ah, nu begrijp ik wat met de bonk bedoelt wordt. Ik heb het al een hele rijd niet meer, maar als ik stapvoets over een drempel reed dan leek het bij bepaalde drempels alsof ik (met m’n luchtvering) helemaal door de ophanging ging, met een klap/bonk dus (achter overigens, lees net dat het hier over de voorwielen gaat)
Dat heb ik bij een beurt aangegeven en het SeC heeft toen de luchtvering opnieuw afgesteld omdat een een miniem verschil was in hoogte van de vering tussen de 4 wielen. Dat hielp toen niet, maar bij die specifieke drempels kom ik tegenwoordig niet meer. Ik vermoed dat ik het probleem nog steeds heb, maar al lang niet meer gehad dus.
 
Ah, nu begrijp ik wat met de bonk bedoelt wordt. Ik heb het al een hele rijd niet meer, maar als ik stapvoets over een drempel reed dan leek het bij bepaalde drempels alsof ik (met m’n luchtvering) helemaal door de ophanging ging, met een klap/bonk dus (achter overigens, lees net dat het hier over de voorwielen gaat)

Rob, volgens mij is dat wéér wat anders. Tenzij je volledig naar rechts of naar links stuurt bij die drempels?
 
Ik heb zelf dit "geklonk" gehad bij scherp insturen naar links of rechts, bijvoorbeeld bij het links of rechts afslaan bij een kruising / T-splitsing. Ben met deze klacht naar SeC Amsterdam geweest en ze hebben toen vastgesteld dat het aan de linker aandrijf as lag. Beide assen zijn vervangen en het probleem is ook daadwerkelijk verdwenen.Verklaring die ik kreeg was dat het verband hield met de het op "hoog" instellen van de luchtvering de assen extra belast waardoor er extra slijtage op kan treden. Dit is onder coulance vervangen (auto was al uit de bumper to bumper garantie)
 
Ik HAD dit probleem ook totdat gisteren mijn winterbanden er onder gingen. Ik kreeg al de tip van iemand dat het zou kunnen komen doordat de zomerbanden bij <10C wat harder worden en daardoor minder mee geven.

Ze "springen" zo een beetje als je in stuurt.

Met winterbanden nu in de parkeergarage een paar keer scherp gestuurd en heb het probleem niet meer.
 
  • Informative
Reactions: SofaSogo
Ik ook. De lastste weken met lagere temperaturen maakten de voorbanden als het ware een sprongetje bij rijden met flink insturen over wat ongelijk liggende tegels. Ik had dat zelfs met mijn eerste S met 21 inch wielen in ernstiger mate.

Nu zijn vorige week de winterwielen eronder gegaan en het is weer weg. Ik maak me er geen zorgen over. Dit heeft meer met wrijving en ondergrond te maken dan met de stuurinrichting.
 
Yep, hier ook. Vandaag gewisseld en wat een verschil weer tussen naar de bandenspecialist rijden en weer terug. Het bonkerige is helemaal weg.

Edit: van alle auto's die ik bezeten heb voel ik het verschil tussen zomer en winterbanden het meeste in de Tesla, qua comfort tenminste. Nu is dit ook wel meteen de hardst geveerde auto die ik bezeten heb (op de voormalige Audi TT van mijn vrouw na dan).
 
Toch laten nakijken, dit kan het gevolg zijn; wil je niet meemaken tegen 150 op de snelweg.
IMG_0781.jpg
IMG_0780.jpg
IMG_0782.jpg
 
'Ackerman geometry'

Als je full lock gaat, en vooral bij brede banden, dan rijdt de binnenste rand van het loopvlak een andere draaicircel dan de buitenste rand van de band.
Daardoor zou de ene rand van de band sneller moeten ronddraaien dan de andere rand, die legt immers een grotere cirkel af over het wegdek. Maar omdat het loopvlak één geheel is met de band kan dat natuurlijk niet.
Daardoor bouwt zich spanning op in het rubber die zich dan steeds schoksgewijs "ontlaadt" doordat het rubber dan plaatselijk terugspringt/slipt over het wegdek.
Dit is een periodiek schokkend/wrijvend mechanisme tussen het rubber van het loopvlak en het wegdek. Je voelt dat in het stuur en het lijkt alsof de band dan even een stukje opzij "hobbelt" over zichzelf.

Heeft niets met ophanging/rubbers of eender wat te maken.
Normaal gezien heeft elke auto daar last van.
 
  • Informative
Reactions: basvk and Steven