Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X Ervaringen - Benelux

This site may earn commission on affiliate links.
ik heb een onhandigheid ontdekt in de X: Het is een hele verbetering dat ze nu een schuif en een kantelklepje hebben gemonteerd in het middenconsole t.o.v. wat je in deMS had: een niet aflsuitbare bak. Maar er kunnen heel makkelijk voorwerpen uit het voorste bakje naar achteren rollen/schuiven want er zit geen scheidingswandje tussen het schuif en kantel bakje. En je moet best een aardig stuk met je hand naar achteren om het weer te kunnen pakken. Je moet ook geen parkeerkaartje in dat vakje met dat kantel klepje leggen want het schiet zo langs het kantel mechanisme onder het bakje. Nog afgezien van deze voorwerpen kan er (zeker met kids) al snel van alles wat vroeger eetbaar en resten er van zoals koekruimels terecht komen in die ruimte onder en achter het kantelbakje. Over 5 jaar durf ik mijn hand er niet meer in te steken om een weggerold voorwerp te recoveren.....

Niet erg goed over nagedacht vind ik.
 
Ik heb de midden console van Tesla in mijn Model S en die heeft hetzelfde probleem. Had laatst een muntje wat naar achteren gerold was en rechtop stond. Elke bocht hoorde je hem van de ene naar de andere kant rollen en ik kon er met mijn hand niet bij.. Na wat gepruts met een sate prikker is het uiteindelijk gelukt..
 
IMG_0704.JPG
Iemand vroeg of er een bevestigingmogelijkheid
is voor de rem/losbreekkabel. aan de basis van de trekhaak zit zowel links als recht een oog.
Of deze specifiek geschikt is, weet ik niet.
 
  • Helpful
Reactions: FrankNL
Ik zag onlangs een filmpje dat een Tesla spontaan accelereerde op de parking en een gym binnen reed. Ik denk wel dat ik weet hoe dat komt. In de S zat de handle voor de cruisecontrol aan de boven kant maar die zit nu aan de onderkant. omgewisseld dus met de handle voor de richtingaanwijzer in de X. En wat gebeurde mij dus....: ik tik tegen de autopilot handle i.p.v. de richtingaanwijzer. En dan schiet je dus behoorlijk snel vooruit in een woonwijk waar je 30 mag en je net de bocht om wil. Natuurlijk trap je meteen op de rem, maar als je een beetje laat reageert zit je ergens tegen aan. Zou kunnen dat de bestuurder die de gym binnen reed zo iets heeft gedaan.

Beetje onhandig is het wel. Zeker in het begin als je van S naar een X overstapt.
 
Ik zag onlangs een filmpje dat een Tesla spontaan accelereerde op de parking en een gym binnen reed. Ik denk wel dat ik weet hoe dat komt. In de S zat de handle voor de cruisecontrol aan de boven kant maar die zit nu aan de onderkant. omgewisseld dus met de handle voor de richtingaanwijzer in de X. En wat gebeurde mij dus....: ik tik tegen de autopilot handle i.p.v. de richtingaanwijzer. En dan schiet je dus behoorlijk snel vooruit in een woonwijk waar je 30 mag en je net de bocht om wil. Natuurlijk trap je meteen op de rem, maar als je een beetje laat reageert zit je ergens tegen aan. Zou kunnen dat de bestuurder die de gym binnen reed zo iets heeft gedaan.

Beetje onhandig is het wel. Zeker in het begin als je van S naar een X overstapt.

Dat is een mogelijkheid, maar waarschijnlijk niet wat in dat filmpje gebeurde. De versnelling bij het per ongeluk aanzetten van de autopilot is een stuk kleiner. Bovendien zou - bij een auto met autopilot - de auto ingrijpen bij het vooruitzicht van een gevel.

Indien echter sprake is van het per ongeluk intrappen van het gaspedaal dan is (a) de versnelling veel groter ,waar dan ook het mechanisme speelt dat je harder het gaspedaal intrapt omdat je wil stoppen en (b) de automatische rem niet ingrijpt omdat je immers - volgens de auto - bewust wilt versnellen.

Overigens is de gewijzigde plek van de hendels inderdaad vervelend als je in beide types rijdt. Wij hebben nu de classic S en de X die wij afwisselend rijden.
 
de hendels zijn bij de nieuwere S ook al anders geplaatst dan bij de classic-S.
Bij de classic-S staan ze zoals bij MB. Vandaar dat ik bij proefritten steeds zelf de CC uitschakel, om te vermijden dat bij de eerste afslag naar rechts de testrijder de CC activeert.

Staan ze bij de X nu dan terug zoals bij de classic ?
 
En de normal cc kun je onder een bepaalde snelheid niet inschakelen. De Tesla die de gym binnen reed stond vrijwel stil voordat de acceleratie begon. Kun je dan de auto pilot inschakelen en laten accelereren? (en dan nog: hij detecteert dan toch de muur en zal toch stoppen?)
 
En de normal cc kun je onder een bepaalde snelheid niet inschakelen. De Tesla die de gym binnen reed stond vrijwel stil voordat de acceleratie begon. Kun je dan de auto pilot inschakelen en laten accelereren? (en dan nog: hij detecteert dan toch de muur en zal toch stoppen?)

Precies, Autopilot kun je dan niet activeren want hij heeft geen auto of rijbaanmarkeringen om mee te werken. Volgens mij is het een simpel maar vervelend gevalletje van per ongeluk de rem en het versnellingspedaal omwisselen.
 
Volgens mij is het een simpel maar vervelend gevalletje van per ongeluk de rem en het versnellingspedaal omwisselen.

Je parkeert, zet de auto in P-stand.. althans dat denk je gedaan te hebben... je zet je aan om uit te stappen.. merkt dat de auto nog rijdt en in paniek trap je op de versneller ipv op de rem... de versnelling van de EV doet dan de rest..

Dat eerste overkomt me zo nu en dan.. dat tweede tot nu toe nog nooit gelukkig !
 
de hendels zijn bij de nieuwere S ook al anders geplaatst dan bij de classic-S.
Bij de classic-S staan ze zoals bij MB. Vandaar dat ik bij proefritten steeds zelf de CC uitschakel, om te vermijden dat bij de eerste afslag naar rechts de testrijder de CC activeert.

Staan ze bij de X nu dan terug zoals bij de classic ?
Nee, Daniel heeft een X en een classic S. Er zijn ook geen AP versies uitgeleverd met de classic handels voor zover ik weet. Het filmpje doet sterk vermoeden dat er op het verkeerde pedaal getrapt is.
 
Ik had de autopilot uitgeschakeld en reed langzaam in een woonwijk. Toen ik rechts af wilde, gebruikte ik dus de verkeerde handle en ik moet zeggen de auto ging best wel snel vooruit plotseling, dus de cc werd ingeschakeld. Maar nou weer niet zo snel dat ik niet kon ingrijpen. Maar ik blijft het vreemd vinden dat je dat per ongeluk kan doen.
 
Indien echter sprake is van het per ongeluk intrappen van het gaspedaal dan is (a) de versnelling veel groter ,waar dan ook het mechanisme speelt dat je harder het gaspedaal intrapt omdat je wil stoppen en (b) de automatische rem niet ingrijpt omdat je immers - volgens de auto - bewust wilt versnellen.

Is bij mij ook al eens gebeurt :(, dat mijn voet van de rem af gleed op het gaspedaal en de BMW, die met zijn 362 paarden en 730 NewtonMeters het hele huis even wilde opschuiven. Maar goed, ik heb niet geprobeerd de schuld bij BMW in zijn schoenen te schuiven en geaccepteerd dat de fout gewoon bij mezelf lag. Achteraf vreemd om te ervaren dat je dan in een reflex toch harder het pedaal in probeert te trappen omdat je in de veronderstelling bent dat je voet (nog) op de rem staat wat helaas niet meer het geval was. :oops:
 
Last edited:
Je parkeert, zet de auto in P-stand.. althans dat denk je gedaan te hebben... je zet je aan om uit te stappen.. merkt dat de auto nog rijdt en in paniek trap je op de versneller ipv op de rem... de versnelling van de EV doet dan de rest..

Dat eerste overkomt me zo nu en dan.. dat tweede tot nu toe nog nooit gelukkig !
als je vergeet hem in P te zetten en je stapt uit (staat op) dan wordt alsnog de P ingeschakeld.
 
Nee, Daniel heeft een X en een classic S. Er zijn ook geen AP versies uitgeleverd met de classic handels voor zover ik weet. Het filmpje doet sterk vermoeden dat er op het verkeerde pedaal getrapt is.

oké.
Ik stelde de vraag omdat @Art747 de opmerking maakt ("Zeker in het begin als je van S naar een X overstapt.")
Ik meende dat hij geen Classic-S had; maar een nieuwereAP-versie waarbij de hendels al gewisseld waren.
Maar dat zal dan fout geweest zijn.
 
Is bij mij ook al eens gebeurt :(, dat mijn voet van de rem af gleed op het gaspedaal en de BMW, die met zijn 362 paarden en 730 NewtonMeters het hele huis even wilde opschuiven. Maar goed, ik heb niet geprobeerd de schuld bij BMW in zijn schoenen te schuiven en geaccepteerd dat de fout gewoon bij mezelf lag. Achteraf vreemd om te ervaren dat je dan in een reflex toch harder het pedaal in probeert te trappen omdat je in de veronderstelling bent dat je voet (nog) op de rem staat wat helaas niet meer het geval was. :oops:
Je bent niet alleen, schijnt in de US 16000 keer per jaar voor te komen.