Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Moet er een optie komen voor een gewone cruisecontrole?

Voor welke optie van Cruisecontrole zouden jullie kiezen?

  • 1k voor adaptive CC

    Votes: 4 13.3%
  • 5k voor AP

    Votes: 15 50.0%
  • 8k voor Full AP

    Votes: 11 36.7%

  • Total voters
    30
This site may earn commission on affiliate links.
Het hangt natuurlijk samen met waar je meestal rijdt... eerlijkgezegd gebruik ik de AP1 zelden, gewoon omdat het te druk is op de wegen waar ik de meeste kilometers rij. Het zijn er zo'n 40.000 per jaar en bijna allemaal overdag in "de Vlaamse ruit" (gebied tussen hasselt, brussel, gent en antwerpen). Als ik het dan al gebruik dan is het als het niet te druk is en op stand 1, maar rij je uiterst rechts dan rij je aan 80 tussen de vrachtwagens, rij je midden dan remt ie telkens fors bij elke oprit waar invoegers tussen de vrachtwagens door naar het middenvak komen. Rij je links, tja, dan heb je meteen kontplakkers en die vinden het niet leuk als je na het passeren van een middenvakrijder pas opzij gaat op het moment dat de AP het toelaat. In de file gebruik ik het wel altijd, maar ook niet zonder zorgen want voor motorrijders maakt ie geen plaats in de file en die apprecieren dat maar matig.
Ik zou de optie toch opnieuw nemen, omdat ik in mijn dromen de mogelijkheid open wil houden om op elk moment rustig op AP te kunnen gaan cruisen op een rustig en smal-maar-goed-onderhouden Nederlands snelwegje ergens in Groningen of 1000km rechtdoor op een veel te brede Franse snelweg. In afwachting daarvan houden we het op de tot op de draad versleten en afgeleefde en al 30 jaar compleet verzadigde R0 te Brussel, met de AP uit.
 
Ik raad je zeker aan ervaring op te doen met AP.

Ik weet niet waarom Tesla adaptieve cruisecontrol niet als optie geeft, maar ik weet ook dat (bijna) iedereen die ervaring heeft met het systeem en een Tesla koopt, de optie voor AP neemt. Het werkt gewoon uitstekend als assistentiesysteem.

Ik ben het met je eens dat het veel geld is voor AP. Volvo geeft haar variant (mogelijk het beste systeem na Tesla) gratis, maar dat werkt beduidend minder goed en wordt niet geupdate.
De nieuwe(re) AP van Volvo in de S90, V90, XC90 en de nieuwe XC60 wordt bij elk garage bezoek geüpdatet met nieuwe software. Dit is dus voor modellen vanaf medio 2015 t/m heden. De oudere V40, S60 en V60 gebruiken het oude systeem.
 
De nieuwe(re) AP van Volvo in de S90, V90, XC90 en de nieuwe XC60 wordt bij elk garage bezoek geüpdatet met nieuwe software. Dit is dus voor modellen vanaf medio 2015 t/m heden. De oudere V40, S60 en V60 gebruiken het oude systeem.

Ik betwijfel of pilot-assist wordt geupdate, want het wordt niet genoemd door Volvo bij alle updates die zij uitvoeren: Updating software
 
Ik gebruik de ACC in mijn AP1 heel vaak, het is een automatisme geworden om bij elke km weg zonder kruispunt ACC te activeren.
Lane assist op de langere snelweg trajecten, alles bij elkaar is AP1 een fijn assist systeem.

Enkele imperfecties zijn er wel, wat me echter er niet van zou weerhouden AP1 weer te bestellen:
De afstand tot je voorganger (zelf in '1') bij ACC is wel wat te lang bij druk verkeer, bv bij 4-baans wegen (E19 Breda Antwerpen) laat ACC nog zoveel afstand open dat vrachtwagens in de verleiding komen naar de linkerrijstrook te komen.
Idem is de lane assist te traag bij druk verkeer, je moet de auto ofwel met een 'ding-dong' uit de lane assist trekken, ofwel wachten op de auto-lane change wat vaak betekent dat je een 'gat' mist danwel de wagen sterk moet afremmen voor bv een vrachtwagen in de rechterrijstrook.
Ook hangt lane assist erg sterk aan de maximum snelheid waarvan de auto denkt dat deze geldt (wat echter heel vaak niet klopt).
(van mijn huis naar de autostrade denk de MS dat ik 90 mag op een 50-weg, en een afslag later dat ik 50 mag op een 70-weg..)

Geen ervaring met AP2.
Echter gezien het 'assistent' niveau van AP1, vind ik het erg moeilijk te geloven dat er binnen enkele jaren echt een volledig autonome Full-AP (die zo'n naam Auto Pilot verdient) komt.
De complexiteit van autonoom rijden op alle wegen, incl voetgangers, fietsers, zijwegen, borden, spelende kinderen is toch serieus veel complexer dan automatisch op een snelweg meerijden..
 
De nieuwe(re) AP van Volvo in de S90, V90, XC90 en de nieuwe XC60 wordt bij elk garage bezoek geüpdatet met nieuwe software. Dit is dus voor modellen vanaf medio 2015 t/m heden. De oudere V40, S60 en V60 gebruiken het oude systeem.
Dus als je 1 keer per jaar bij Volvo in de garage komt heb je 1 keer per jaar een update......gelukkig wordt bij Tesla je auto dagelijks up to date gehouden :D
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik zou inderdaad ook gewoon een 'vaste' CC willen hebben.

En dan constant bijhouden welke vorm van assistentie je hebt opgezet. CC, TACC, AP.
Ik vergeet nu soms al dat AP niet op staat en enkel TACC.
Lijkt mij gevaarlijk om nog een optie toe te voegen. Nader maar eens een file met klassieke CC terwijl je denkt dat het TACC is. Als je TACC op 1 gewoon bent, dan zit je er op voor je beseft dat je zelf moet remmen.
 
  • Like
Reactions: Ipe