Ik gebruik de ACC in mijn AP1 heel vaak, het is een automatisme geworden om bij elke km weg zonder kruispunt ACC te activeren.
Lane assist op de langere snelweg trajecten, alles bij elkaar is AP1 een fijn assist systeem.
Enkele imperfecties zijn er wel, wat me echter er niet van zou weerhouden AP1 weer te bestellen:
De afstand tot je voorganger (zelf in '1') bij ACC is wel wat te lang bij druk verkeer, bv bij 4-baans wegen (E19 Breda Antwerpen) laat ACC nog zoveel afstand open dat vrachtwagens in de verleiding komen naar de linkerrijstrook te komen.
Idem is de lane assist te traag bij druk verkeer, je moet de auto ofwel met een 'ding-dong' uit de lane assist trekken, ofwel wachten op de auto-lane change wat vaak betekent dat je een 'gat' mist danwel de wagen sterk moet afremmen voor bv een vrachtwagen in de rechterrijstrook.
Ook hangt lane assist erg sterk aan de maximum snelheid waarvan de auto denkt dat deze geldt (wat echter heel vaak niet klopt).
(van mijn huis naar de autostrade denk de MS dat ik 90 mag op een 50-weg, en een afslag later dat ik 50 mag op een 70-weg..)
Geen ervaring met AP2.
Echter gezien het 'assistent' niveau van AP1, vind ik het erg moeilijk te geloven dat er binnen enkele jaren echt een volledig autonome Full-AP (die zo'n naam Auto Pilot verdient) komt.
De complexiteit van autonoom rijden op alle wegen, incl voetgangers, fietsers, zijwegen, borden, spelende kinderen is toch serieus veel complexer dan automatisch op een snelweg meerijden..