Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie missertjes

This site may earn commission on affiliate links.
Wat die trip planner betreft: hij leert. Gisteren weer van Brussel naar Hilversum gereden, dit keer met een gewone 90% charge en inmiddels had de auto door dat je dat makkelijk haalt, en er dus geen tussenstop in Oosterhout nodig is. We komen er wel :)
 
zaterdag nam de navigatie van het grote scherm een andere weg dan de navigatie aan het stuur???
na 2 keer een andere bestemming in te geven, was hij weer op het de goede weg.
20150425_123437[1].jpg
 
Vandaag van A naar B gereden (omgeving Lokeren). Met Waze circa 30 km en 30 min. Tesla stuurt me met een behoorlijke omweg: circa 50 km en 45 minuten.
Zojuist vanuit Maastricht naar Noord Limburg. Ipv route langs SuC Urmond de melding 'Charing needed. -3%'. Route geannuleerd en opnieuw ingevoerd, maar geen verbetering.

image.jpg
 
Vroeger...., in 2011 had ik in mijn 1e imiev 100% elektrische auto geen navigatie. Al snel had ik 2 tomtommetjes erin liggen, de ene een ouder model (,!), had nog de optie om te kiezen voor de kortste weg. Dus ik stelde de ene in op de kortste weg en de andere op de snelste.... En ja er zijn vele situaties in dit land, mede door rondwegen etc, waarbij de kortste weg slechts 1 of 2 minuten langer duurt, maar 10 tot 15 km actieradius bespaart.
Bij de 18 kw accu was dat relatief veel. Dus koos ik vaak voor de soms maar 1 minuut langere route! Afhankelijk van het rest % in de accu, ging ik soms zelfs halverwege de route over op de andere tomtom, waardoor ik optimaal gebruik maakte van de beperkte actieradius.
Omdat computers niet kunnen denken.... en onze andere beweegredenen niet mee laten wegen, pleit ik ervoor dat de navigatie standaard aangeeft wat het tijdsverschil en kilometerverschil is, eventueel, met restprocenten in beide situaties. Dan kunnen we zelf bewust kiezen.
 
Last edited:
Verkeer? Staan zichtbaar 1 a 2 opstoppingen. De aangegeven route lijkt maar weinig langer en is rekeninghoudend met de verwachte vertragingen wellicht net iets sneller.

Inderdaad, dat zal het zijn.
Helaas is de voorgestelde weg niet zo prettig om te rijden, slechtere staat van de weg ook.
Maar, zoals Mosterdmaker ook aangeeft, zo ver gaat de kennis van navigatie (nog) niet. Keuze tussen 3 opties 'kort, snel en eenvoudig' zou idd ook handig zijn.

Ondertussen heb ik de omleidingstijd ook aangepast.

Verder hoop ik dat een tussenstop toevoegen ook ooit nog mogelijk wordt, maar dat moet bij de mensen van Tesla al langer bekend zijn.
 
Als je met een pontje een rivier oversteekt (navigatie heeft een irritante voorliefde voor pontjes...), zit de lokatiebepaling er daarna een tijdje naast. Ongeveer de breedte van de rivier...

Correct, Tijdens de Noorwegen trip een aantal keer meegemaakt. Als de ferry vervolgens niet alleen recht vooruit gaat maar ook nog een bocht maakt zit ie er nog verder naast.
 
Als je met een pontje een rivier oversteekt (navigatie heeft een irritante voorliefde voor pontjes...), zit de lokatiebepaling er daarna een tijdje naast. Ongeveer de breedte van de rivier...

Wellicht kan Tesla even met VW bellen. Die schijnen goede software te hebben ontwikkeld die het verschil kan bepalen tussen GPS verplaatsing en snelheid wielen. :rolleyes:

- - - Updated - - -

Overigens in mei 2014 al aan Tesla gemeld: ​Belgium and the Netherlands (Dutch) - Page 1715
Er werd toen aangegeven dat het een bekend probleem was en dat eraan gewerkt werd...
 
Op de trip naar Noorwegen ook weer een leuke gezien. Vlak voor Kopenhagen gaf hij aan dat ik in Kopenhagen moest bijladen, dan 40 kilometer terug, dan naar het noorden om met een pont ten noorden van Malmo uit te komen. Totaal ongeveer 95 kilometer meer rijden en ruim een uur extra tijd.

Ik heb dat genegeerd en inderdaad in Kopenhagen geladen, daarna de brug genomen (helaas 's avonds dus ik kon weinig zien) en dan door Malmo gereden naar boven. Maar het duurde lang voor hij het doorhad......
 
Dagelijkse kost die NAV die niet goed werkt. In Duitsland werkt de verkeersinfo niet of niet goed, stuur de NAV me zo een snelweg op bij Köln die gewoon helemaal afgesloten is...
En op de terugweg naar huis via Nijmegen (is ie ook compleet de weg kwijt) maar vervolgens via Tiel en via A2 naar Utrecht, moet ik even langs de supercharger in Amsterdam om op te laden, en dan mag ik pas weer naar huis, terug naar Utrecht.....
Ik weet wel elke Navigatie heeft wel wat, maar dat dit het grote verhaal van EM was, dat we ons geen zorgen meer hoefde te maken als we met de Tesla op pad gaan in Europa, slaat ie de plank natuurlijk compleet mis...
Het is eerder tegenovergesteld, je moet je ernstig zorgen gaan maken, als je de navigatie inschakelt en daar blind op gaat vertrouwen....