Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nederland en België Versie 8

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb sinds v8 wel de nodige problemen. Ondanks veel positieve reacties, vind ik AutoPilot op een aantal plekken minder goed geworden. Minder 'strak op de weg', meer 'zoekend'. Verder merk ik regelmatig op stukken met smalle rijstroken (bijv. bij spitsstroken) dat de auto spontaan hard remt.
Hebben jullie dit ook?

Ja, AP is precies "banger" geworden.
Soms ergerlijk hoe hij eigenlijk zonder reden in de ankers gaat, achterliggers houden je dan ook nog eens voor een klungel chauffeur.
Sporadisch ga je dan pinken om een andere auto in te halen en wil ie niet.
Ik gebruik AP minder sedert V8 omdat het minder vlot gaat, als het heel rustig is op de weg geen probleem, maar zodra het drukker wordt vind ik dat je de andere weggebruikers ergert en rij ik zelf.
 
  • Like
Reactions: Japiejo5
Ik heb die 2.48.nogwat van de week binnen gekregen. Stond niks boeiends in de release notes.

Wel had ik gisteren opeens een AP die weigerde nadat ik eenmalig de AP boven de 150km/h had geduwd met het wattpedaal. Melding zoiets als 'AP rest van de rit niet beschikbaar omdat de max snelheid voor AP is overschreden'. Hebben anderen dit ook al gehad?
 
Ik heb die 2.48.nogwat van de week binnen gekregen. Stond niks boeiends in de release notes.

Wel had ik gisteren opeens een AP die weigerde nadat ik eenmalig de AP boven de 150km/h had geduwd met het wattpedaal. Melding zoiets als 'AP rest van de rit niet beschikbaar omdat de max snelheid voor AP is overschreden'. Hebben anderen dit ook al gehad?

Neen, dit slaat, om het netjes te zeggen, nergens op. Het is begrijpelijk dat boven 150 km/uur men vindt dat je het dan zelf moet doen maar het is niet illegaal (soms) en ze bouwen en leveren de auto ook met een max. snelheid die daar nog 100 km boven ligt.
Dus zodra je weer onder die grens zakt moet je hem weer kunnen inschakelen.

Het lijkt mij een sneue vergissing als dit erin is geslopen.
 
Ik deel al van bovengenoemde ervaringen. Wat me laatst ook opviel was dat AP niet beschikbaar was in de mist, meende me te herinneren dat AP voor V8 het zonder problemen deed in de mist?
Er is een verschil tussen de veiligheidsvoorzieningen en AP.

De radar ziet inderdaad door mist en sneeuw en daarom zal de auto op zijn voorganger reageren als dat nodig is.
Maar AP, dus zelf sturen, zal in die omstandigheden niet zo gemakkelijk vrijgegeven worden. Op zich vind ik dat wel begrijpelijk.

Ik heb nu een kleine 60k km gereden, met 7.# en 8.# maar van een teruggang heb ik in de praktijk niets gemerkt. Wel een veel vloeiender manier van sturen. Als ik van hier via Waalwijk naar Hooipolder rijd dan ging hij in begin gewoon met onverminderde snelheid de bocht in, dus onbruikbaar, dat werd na 8 uitrol een stuk beter, maar de bocht zelf nam hij nogal "hakerig". De afgelopen dagen weer een paar keer daar geweest en hij minderde keurig vaart en stuurde vlekkeloos en zonder schokken door de bocht. Natuurlijk hand op het stuur laten rusten voor het geval dat maar hij doet het uiteindelijk zelf rpima.

Gisteren op A2 richting Amsterdam op een gegeven moment melding dat AP uit ging omdat de radar slecht zicht had. Dan merk je ineens hoeveel je moet doen om met 103 km/uur op die vijfrijstrokenweg tussen de lijnen moet blijven. Gelukkig op de terugweg, had er even flink wat vuil afgehaald, geen problemen.

Maar om concreet te zijn, behoudens dat hij op sommige punten voorzichtiger is en de driestrafpuntenregel, merk ik geen achteruitgang.
 
Ik heb sinds deze week een aantal "glitches" in de software.
Van de week bemerkte ik dat lane change uitstond.
Vandaag bemerkte ik dat de snelheid om auto naar LOW te laten gaan van 80 km in 160 km gewijzigd was.
Tevens gaat ie soms om onverklaarbare redenen op de linker rijstrook inhouden voor verkeer op de rechter rijstrook.
In het linker gedeelte van het instrumentenpaneel was de toepassing muziek gewijzigd in iets anders. Strange.

En inderdaad AP is "banger" geworden.
 
Last edited:
Op de linker baan remmen voor de rechterbaan is ronduit gevaarlijk. Trap dan ook meteen het stroompedaal in.
Top op heden vond ik de allereerste versie van ap het fijnst. Gaf de meeste vrijheid. Tesla moet zich niet bemoeien met wat ik wel en niet mag met de auto.
3g is achteruit gegaan en wat ze met tunin radio gedaan hebben weet ik niet, maar te pas en te onpas wisselt hij automatisch van zender.
Ook de indeling van het scherm is nu een gevecht. Welke app zit boven?!

Anderzijds vind ik die updates wel leuk. De meeste auto s ben ik beuh na en jaar en deze heb ik een jaar.. en kijk eigenlijk nog niet rond naar wat anders. Goed teken lijkt me.
 
Hier dezelfde indruk als Kymo. Voor mij is AP zeker "banger" geworden, stuurt meer en nerveuzer. Vond de de 1e versie ook de prettigste. Vooral van baan verwisselen zonder het stuur vast te hoeven houden was fijn. Wellicht zijn we verwend geraakt en herinneren we ons de mindere zaken van de 1e versies niet meer maar de goede wel.
Inderdaad niet zo smooth als Voorheen.
 
Wat wij misschien eerder als "storend" ervaren is gewoon veiliger? Ik merk ook dat de AP gevoeliger is geworden, en vooral dan voor wagens die van hun rijvak afwijken en wat dicht naar de middenlijn gaan, als ze die even over gaan dat gaat de AP volop in de rem. Aangenaam? Nee, veiliger? Waarschijnlijk wel.
 
Hier dezelfde indruk als Kymo. Voor mij is AP zeker "banger" geworden, stuurt meer en nerveuzer. Vond de de 1e versie ook de prettigste. Vooral van baan verwisselen zonder het stuur vast te hoeven houden was fijn. Wellicht zijn we verwend geraakt en herinneren we ons de mindere zaken van de 1e versies niet meer maar de goede wel.
Minder goede zaken van de eerste versies weet ik zo nog wel op te noemen eigenlijk.

Ik herinner mij bijvoorbeeld dat als ik 200 km moest rijden over snelwegen, ik gegarandeerd een paar keer een melding kreeg van de autopilot DAT IK NU DIRECT HET STUREN MOEST OVERNEMEN (ik type het expres met hoofdletters, want dat is hoe Tesla de melding op het scherm en geluidssignalen over liet komen). Ik heb die nu echt al maanden niet meer gezien.

En ik kan mij ook nog wel herinneren dat bij elke afrit er 50% kans was dat de autopilot doodleuk de afrit ging proberen te nemen, terwijl ik gewoon rechtdoor wilde. Ook dat gebeurt eigenlijk nooit meer.

Of dat tijdens een lane change de autopilot het niet meer begreep en dus fel terugstuurde naar de rijstrook waar ik vandaan kwam. Ook nooit meer gehad.

En volgens mij vergeet ik nog wel wat dingen. In het begin was het echt een geinige 'gadget', maar veel beter dan dat werkte het niet. Op dit moment, zeker sinds versie 8, is het wat mij betreft heel bruikbaar. Het heeft jammer genoeg inderdaad wel wat beperkingen gekregen. Maar aan de andere kant, de belofte was dat je van oprit tot afrit kon rijden op de snelweg (dus niet in de bebouwde kom!) en dat gaat echt vrijwel perfect tegenwoordig is mijn ervaring.
 
Wat wij misschien eerder als "storend" ervaren is gewoon veiliger? Ik merk ook dat de AP gevoeliger is geworden, en vooral dan voor wagens die van hun rijvak afwijken en wat dicht naar de middenlijn gaan, als ze die even over gaan dat gaat de AP volop in de rem. Aangenaam? Nee, veiliger? Waarschijnlijk wel.
nee soms is het betere woord houterig, stukken waar het voorheen wel vlotjes ging bv komende van viaduct Vilvoorde op de ring, daar is het vaak een zwalpend schip. rijd ook meer en meer niet binnen de lijntjes en op de witte lijn soms ....