Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nederlandse rij impressies Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ben ik met je eens. Ook de punten van slechte afwerking die die anwb man vermeldt zijn toch ook wel duidelijk niet zo mooi/doordacht. Afwerking van stoelen, bakjes in middenconsole flapje bij deuropening en regenwater issue achterklep.
Het is alleen jammer dat er nooit echt een goed vergelijk wordt gemaakt van de positieve punten van de model 3 . Qua range, laadsnelheid en handling is hij superieur in zijn (prijs)klasse

Exact, er is nog geen (beter) alternatief als je deze range en prijs wil hanteren.
Dat had hij wel even kunnen vermelden vind ik.
 
Ik heb mijn model 3 in mijn hoofd zitten. LR AWD, grijs, 20 inch velgen, achteraf wordt nappa leder ingebouwd. Heb in het verleden Audi, Volvo gereden en nu een VW Passat GTE waarvan die laatste misschien wel een van de fijnste is. Maar ik denk graag terug aan de proefrit in de model S. Daarin was rijden superieur (ik hou van stilte en flink koppel). Dus de vraag is wat blijft hangen, die afwerking of die rijeigenschappen? Wellicht dat jullie daar ervaring mee hebben.
 
Ik heb mijn model 3 in mijn hoofd zitten. LR AWD, grijs, 20 inch velgen, achteraf wordt nappa leder ingebouwd. Heb in het verleden Audi, Volvo gereden en nu een VW Passat GTE waarvan die laatste misschien wel een van de fijnste is. Maar ik denk graag terug aan de proefrit in de model S. Daarin was rijden superieur (ik hou van stilte en flink koppel). Dus de vraag is wat blijft hangen, die afwerking of die rijeigenschappen? Wellicht dat jullie daar ervaring mee hebben.
Wat blijft hangen? Als in, wat blijft leuk of vervelend? Ik denk dat een mega luxe interieur ook wel snel went, terwijl de rijeigenschappen lang leuk zullen blijven. Ik zit nu natuurlijk een beetje in een roes en moet me inhouden om de auto niet te veel te pushen (irritant voor weggebruikers), maar ik kan me niet voorstellen dat het rijden met dit ding ooit saai wordt. En anders is er Autopilot. Terwijl overal lederen bekleding enz vooral voor de "Look" is en niets functioneel oplevert.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Delivery...

Na ons Turo Model 3 proefdagje #5115 in september was vandaag toch wel weer een eyeopener.
Vanmiddag ruim op tijd te Tilburg ( NS station -> Tesla Delivery Tilburg per taxi Model S 85D met 445k op de teller...jawel ), waren we eigenlijk zo klaar. Valentijn had het allemaal prima voorbereid en binnen de kortste keren reden we weg!

Hieronder een fotocollage. Wat opviel tov. september 2018, dat was natuurlijk een LR met alleen een motortje achterin... aaaai dat scheelt en deze was natuurlijk ook hartstikke nieuw en had er zin an. Hoe goed is mijn rij-herinnering van 6 mnden geleden.... Tja! Puntsgewijs:
  • Rijdt echt als een beest. We hebben ooit ( dank aan echtgenote ) jaren in een S-type 4 liter/8 cilinders gereden, ook leuk ( jammer dat er zo'n klein benzinetankje in zat ) dit is van een ander niveau.
  • Navigatie veel beter inmiddels, we overwegen onze trouwe TomTomGo op de smartphone te vergeten
  • Dumb Cruise Control was nu nog veel beter, wrsch. omdat er geen storende EAP-trial doorheen fietste ( bijv. ineens naar de max. toegestane snelheid sprinten bij CC inschakelen viel ons toen op (!) en ook zo bevestigt door de Turo eigenaar )
  • Wegligging... formidable
  • (zomer)Banden dus idd Michelin Pilot Sport 4 ( @joesgarage ! ). De meebestelde winterbandenset moet nog onze kant opkomen.
  • Keyfob en blauwe bijtipstiftje ( we zijn paaltjesrammers ) konden we helaas niet meteen meenemen, schijnt via een SeC te moeten
  • Voor de gein hier in Zld meteen een 50kW CCS Fastnedje gedaan, liep als een trein.. Kan ook niet anders natuurlijk!
  • Als je gewend bent strak, héééĺ strak je routes met een Leaf-30kWh te plannen, is dit wel een pleasant verschilletje
  • Er stonden toen wij pm. arriveerden nog een 10-tal M3s klaar, incl RDW tenaamstellingsverslagjes etc. tWas eerlijk gezegd in het geheel niet druk en ging allemaal prettig vlot, gemoedelijk en probleemloos. Auto zag ( en nog steeds ) er keurig uit.
...voor de rest één groot feest. Maakt jullie borst maar nat!

M3m4.Collage.01.jpg
 
Last edited:
Exact, er is nog geen (beter) alternatief als je deze range en prijs wil hanteren.
Dat had hij wel even kunnen vermelden vind ik.
Je merkt dat de man
A- Cynisch is
B- Te kort met de auto heeft gereden en geen ervaring heeft met Tesla.

Daarbij heeft hij op een aantal fronten gewoon een punt. Heb even een uitgebreide reactie onder die video gezet want het is aan reacties die de man krijgt zijn net zo zwart wit als de video zelf en de waarheid ligt meer in het midden.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Simpel voor me, ik had geen auto (rijd vooral fiets, OV, en de auto van mijn man: een Fiat Punto).

Nu mag ik leasen, en mijn mobiliteit budget is voordeliger als ik een auto kies die niet veel CO2 uitstoot. Kortom, het is voor me net zo duur per maand om en Tesla Model 3 te leasen, met autopilot, dan een Toyota Auris break (30K). Sterker nog, zonder auto-pilot (kosten per maand dalen verder want minder eigen bijdrage) kan ik geen andere familie-auto leasen voor de zelfde kosten per maand.

Als er dus geen fiskale voordeel was voor de Tesla had ik waarschijnlijk een auto rond de 25K gekozen (denk een C3 - daarmee ben ik ong. 50euro per maand goedkoper als nu) of toch de Toyota Auris break (30K - zelfde kosten als nu en genoeg ruimte voor baggage) want voor dat ik Tesla kende, boeide me auto's eigenlijk niet zo :).
 
e4b9eb2b-cb34-45a4-a234-cb07ff4fc08f.jpg
Real world range info: Data van een dagje kapsalons fotograferen op 5 locaties in het land. Combo binnenstad & snelweg. Zonder aero doppen. Normaal gereden maar bij de stoplichten ff doortrekken. Ben erg onder de indruk!
Het verbruik op de eerste 50 km was hoger dan ik hoopte (koud, snelweg, relatief koude batterij(?) ) maar daarna werd het steeds beter.

Vanavond nog even iets anders geprobeerd:
Coasten in neutral.
Als je 200 meter verder een kruising, drempel of stoplicht ziet verschijnen, kan je de auto uit drive halen en in neutral zetten.
De inertie van 1800 kilo auto icm gestroomlijnd design zorgt er voor dat je nauwelijks snelheid verliest terwijl je 0 KW verbruikt.
Het verbruik daalde enorm, zelfs naar 120wh/100km op de 12 km die ik op 60- en 80 wegen gereden heb.

Je haalt natuurlijk ook geen energie terug dmv regen maar per saldo hou je meer energie over. Net als in een fossiel dus.
Uiteraard niet in drukke verkeerssituaties proberen, maar op gepaste momenten bespaar je toch een hoop windmolenwiekrotaties!
 
Last edited:
View attachment 376624 Real world range info: Data van een dagje kapsalons fotograferen op 5 locaties in het land. Combo binnenstad & snelweg. Zonder aero doppen. Normaal gereden maar bij de stoplichten ff doortrekken. Ben erg onder de indruk!
Het verbruik op de eerste 50 km was hoger dan ik hoopte (koud, snelweg, relatief koude batterij(?) ) maar daarna werd het steeds beter.

Vanavond nog even iets anders geprobeerd:
Coasten in neutral.
Als je 200 meter verder een kruising, drempel of stoplicht ziet verschijnen, kan je de auto uit drive halen en in neutral zetten.
De inertie van 1800 kilo auto icm gestroomlijnd design zorgt er voor dat je nauwelijks snelheid verliest terwijl je 0 KW verbruikt.
Het verbruik daalde enorm, zelfs naar 120wh/100km op de 12 km die ik op 60- en 80 wegen gereden heb.

Je haalt natuurlijk ook geen energie terug dmv regen maar per saldo hou je meer energie over. Net als in een fossiel dus.
Uiteraard niet in drukke verkeerssituaties proberen, maar op gepaste momenten bespaar je toch een hoop windmolenwiekrotaties!
Mooi om te zien.. Hij is echt zuinig he!

Dat in neutral zetten is een optie, maar volgens mij kun je meer bereiken met het befaamde one-pedal-driving. Gewoon je watt-pedaal een stukje omhoog en laten uitrijden. Het rempedaal heb je alleen voor de laatste meter nodig.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Remmen sowieso nooit doen ;) deed ik met m'n fossiel ook zo min mogelijk. Altijd zoveel mogelijk op de motor.

Maar regen is ook onderhevig aan thermodynamica, en er zal altijd verlies optreden in het proces van de batterij legen en weer laden. Daarom is coasten per definitie efficiënter, hoewel het maar in beperkte situaties bruikbaar is.
 
De kern is en blijft anticiperend rijden. Dan is coasten gewoonweg niet nodig. Met andere woorden als je moet (of in staat bent om) te coasten heb je daarvoor te hard gereden. Je kunt dus niet zeggen dat coasten meer oplevert dan op de batterij te remmen.
 
  • Like
Reactions: S-19910
De kern is en blijft anticiperend rijden. Dan is coasten gewoonweg niet nodig. Met andere woorden als je moet (of in staat bent om) te coasten heb je daarvoor te hard gereden. Je kunt dus niet zeggen dat coasten meer oplevert dan op de batterij te remmen.
Ik wil geen Jopen-gevecht beginnen maar coasten is de definitie van anticiperend rijden. Dat kan namelijk alleen efficiënt door ver vooruit te kijken. Anticiperend rijden is de holy grail van hypermiling, en deze skill probeer ik al jaren te verbeteren. Het heeft niets te maken met te hard rijden, als je daarmee de overtreding van de maximumsnelheid bedoelt. En ja ik probeer meestal de maximumsnelheid aan te houden om de medeweggebruikers niet tot last te zijn en zoveel mogelijk de flow van het verkeer te bevorderen. Zou je kunnen uitleggen wat je bedoelt met je uitspraak dat als je kan coasten, dat je dan te hard hebt gereden?
Ik sta altijd open voor nieuwe ideeën :)
 
  • Like
Reactions: Jopie
Met @Jooop eens in technische zin. Via batterij levert altijd verlies op. Maar lang coasten lukt in Nederland nauwelijks dus is de @Hans Noordsij methode (pedaal zo houden dat regeneratie 0 is) slimmer want dan kun je sneller reageren door de voet iets te laten zakken of iets op teheffen. Best of both..
Goed punt, ik ga proberen de power/regen meter in het midden te houden en kijken of het idd hetzelfde bewerkstelligd als in neutral te coasten. In theorie zou dat moeten kunnen maar alleen als Tesla dat zo geprogrammeerd heeft!

Het lijkt me bij nader inzien logisch dat een slimme programmeur dit inderdaad in acht zou nemen, wat zou betekenen dat "soepel decellereren" ideaal zou zijn omdat er dus minimale regen aan de pas komt. Terwijl je toch snel kan remmen als het nodig is. Dit zou wetenschappelijk getest moeten worden :D
 
Last edited: