Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nederlandse rij impressies Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rij heel veel cruisecontrol, 120 of 100, Achterhoek-Randstad over A12/A30/A1. Vaak overdag heen en 's avonds terug.
Rustig meestromend met het verkeer gaat het snelste en is minst vermoeiend.
Ik rij nu al 90% van de km op (domme) cruise control. Kwestie van anticiperen.
Moet ik 150-155 toch kunnen halen ... ach alleen fantasie in afwachting van onze 3.
 
Ik rij heel veel cruisecontrol, 120 of 100, Achterhoek-Randstad over A12/A30/A1. Vaak overdag heen en 's avonds terug.
Rustig meestromend met het verkeer gaat het snelste en is minst vermoeiend.
Ik rij nu al 90% van de km op (domme) cruise control. Kwestie van anticiperen.
Moet ik 150-155 toch kunnen halen ... ach alleen fantasie in afwachting van onze 3.

Lijkt me dat dat wel haalbaar zou moeten zijn (in de zomer), maar ligt denk ik ook aan het soort asfalt. Tussen Den Haag en Amsterdam is dat op veel stukken vrij glad en erg stil. Dat zal ook schelen in het verbruik.
 
  • Informative
Reactions: Michel3
TeslaSpy geeft dit soort overzichten. Wat ik er uit leer is dat gemiddelde snelheid op zich niet zo veel zegt over het verbruik. Het gaat er meer om met week patroon je rijdt. Maar je ziet hier inderdaad het hogere verbruik van een S (254). Haarlem/zwolle - gemiddelde snelheid was slechts 100km/u. Was wel kouder afgelopen zaterdag. Heb niet zelf gereden... AP is hier niet gebruikt, hetgeen resulteert de grote variatie.

IMG_0019.jpg
 
  • Informative
Reactions: Jooop
TeslaSpy geeft dit soort overzichten.
140 km gereden en nooit meer dan 46 kW vermogen aangesproken, netjes. Snelle autos zijn leuk maar het viel me met onze huidige auto al op hoe weinig ik het max vermogen gebruik. Het gemiddelde vermogen van de 2018 nieuw verkochte autos in CH is 179 pk dus ik denk dat dat voor de meeste mensen hier zo zal zijn.

Heb natuurlijk nu al zin om het stroompedaal in mijn toekomstig Model 3 eens flink in te trappen :)
 
Ik heb vorig jaar een peperdure vervanging van mijn remblokken op mijn Ampera moeten doen, omdat ze door ze nooit te gebruiken te veel verroest waren en daardoor niet door de APK heen kwamen. Erg zuur als je bedenkt dat een EV bedoeld is om zo min mogelijk mee te remmen en zoveel mogelijk energie te regenereren. Ik kreeg de tip mee om toch minstens een keer in de week een paar noodstops te maken om ze roestvrij te houden. Met dank ook aan het Nederlandse klimaat en de pekel in de winter....
Zal je niet zo snel last van hebben met een tesla incl EAP, de phantom breaks....lol, BTW mijn M3, heeft nog geen phantom break gemaakt......uhhhh
 
Vandaag de batterij helemaal vol geladen en met alleen een kleine Supercharger stop van 10 minuten op en neer naar Zuid-Limburg kunnen rijden (2x 240 km).

Op de heenweg gemiddeld 120 km/u gereden (dus op veel stukken 130 km/u of meer om dit te halen), met 4 personen (2 kinderen) in de auto, circa windkracht 3 tegen en 5 tot 15 graden buiten en een stijging van ongeveer 120 meter:

A4EEBAC5-AD1E-417A-86FE-902B625827FA.jpeg


Geen typical verbruik van 160 Wh/km maar toch best aardig en aanzienlijk minder Wh/km dan ik met de S haalde. Die was op dezelfde rit altijd bijna leeg.

Op de terugweg (met Supercharger stop) gemiddeld 184 Wh/km gehaald.

Het duurde even een paar minuten voordat de Supercharger op vol vermogen was (langer dan met de S), maar toen wel een hele goede laadsnelheid:

A187263A-260F-4B5C-9211-AB31C0C164D3.jpeg


Al met al heel tevreden. :)